Thursday, March 10, 2011

KENANGAN 30.

ANTARA ANTI DAN KRITIS.

Kedua-dua istilah itu sangat berbeza konsepnya. Namun begitu, mereka yang saya anggap berfikiran cetek langsung tidak dapat membezakan makna perkataan-perkataan tersebut. Lebih-lebih lagi pada mereka yang berfikiran kecil dan tertutup. Saya suka membincangkan kedua-dua istilah itu berdasarkan kefahaman dan tafsiran saya sendiri. Hal yang demikian memberi makna, huraian saya dalam tulisan ini lebih bersifat tafsiran saya berdasarkan pengalaman. Tidak ada rujukan kamus atau pada mereka yang pakar dalam istilah.

Anti melambangkan sifat menentang tanpa usul periksa. Perbuatannya melambangkan perasaan. Kadang kala perasaan itu tidak rasional kerana diluahkan tanpa usul periksa. Orang yang bersifat anti, selalunya mengeluarkan ’isi perut’ dan bukannya isi hati. Oleh itu, semua perkara yang diluahkan akan menyebabkan timbul suasana yang kurang menyenangkan. Busuk. Isi luahannya tetap manafikan kebenaran. Sama seperti parti pembangkang yang bertugas membangkang tanpa ada unsur-unsur penambahbaikan.

Pada anggapan saya, kritis lahir dari pemikiran yang rasional. Isi hati yang dikeluarkan adalah merupakan kebenaran yang lahir dari hati. Tidak bersifat berpura-pura. Sesuatu yang disentuh pasti disertakan dengan cadangan-cadangan lain sebagai pilihan pada mereka yang dikritik. Orang yang demikian selalunya akan menerima kebenaran apabila diberi penjelasan.

Kita boleh membuat perbandingan bagi membezakan antara golongan anti dan golongan yang bersifat kritis. Orang yang berfikiran terbuka dan ’big mind’ akan dapat membezakan antara kedua istilah itu. Yang pastinya, orang yang bersikap anti lebih banyak bersifat ada kepentingan. Mereka sering kali dirujuk sebagai pembohong besar. Lain di hati dan lain di mulut. Walaupun di hati mengakui kenyataan tapi mulut tersangat berat menyatakan kebenaran. Walaupun dibuat penjelasan, mulut tetap menidakkan kebenaran.

Saya cuba mengupas tafsiran di atas merujuk pada diri saya sebagai pemimpin SC di cawangan. Juga atas rujukan diri saya sebagai Jurulatih yang dimanahkan untuk meneruskan perjuangan. Saya banyak gunakan perkataan saya.
Semua orang sayangkan SC. Malah, saya sendiri sangat sayangkan SC. Banyak masa yang telah saya korbankan bagi memastikan SC terus berkembang. Kerana SC-lah maka saya sering kali mengorbankan perasaan anak dan isteri. Malah saya turut mengorbankan perasaan keluarga sendiri.

”Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.”
Pada saya, kata-kata ibarat tersebut melambangkan kesungguhan kita untuk melakukan kerja. Kalau sudah memulakan sesuatu tanggungjawab maka biarlah sampai habis dan sempurna tugasan tersebut. Jangan sekerat jalan. Sekerat-kerat tak main. Apa lagi yang jenis suku-suku.

Saya suka bersifat dan bersikap ’kerja sampai habis.’ Hal yang demikian menjadikan salah satu faktor pengekalan saya dalam perjuangan SC. Oleh sebab banyak masa dan tenaga yang telah saya korbankan maka saya selalu berharap agar pengorbanan saya itu tidak sia-sia.

Saya tidak menagih balasan. Apa yang ingin saya lihat, biarlah SC sentiasa berada dalam landasan yang telah dibina oleh Ustaz Hanafi. Selagi kita melaungkan semangat Pusaka Hanafi maka selagi itulah saya berasa bertanggungjawab untuk mempastikan kita berada dalam landasan yang betul. Betul berdasarkan pemikiran yang diinginkan oleh Ustaz.

Saya tidak menafikan betapa hala tuju perjuangan Ustaz boleh ditafsirkan melalui pelbagai sudut. Hal yang demikian menggalakkan perbincangan. Kita perlu berfikiran terbuka dan menerima kebenaran jika itulah kebenarannya. Dalam proses perbincangan tersebut, jangan sesekali mengecap diri bersifat anti atau berfikiran kaku. Jangan-jangan, orang yang suka mengecap itulah yang sebenarnya berfikiran kaku, cetek dan tidak terbuka.

Saya sering mengeluarkan pendapat. Apa yang terlintas di hati maka saya luahkan melalui mulut sebagai pendapat. Saya juga melibatkan diri dalam memperkembangkan SC. Maka tentunya saya mempunyai hak untuk mengeluarkan pendapat. Saya diasuh untuk menyatakan kebenaran. Apa yang ada di hati maka itulah yang dikeluarkan melalui mulut.

Dulu, oleh sebab luahan dari mulutlah, saya sering dianggap menyentuh pihak-pihak tertinggi persatuan dan persilatan. Akhirnya saya kerap dipinggirkan. Satu ketika dulu saya dianggap anti pada kepemimpinan persatuan. Bila dianggap anti maka dicarilah bukti atas tindak tanduk saya yang melambangkan sifat-sifat sedemikian. Oleh sebab banyak kebenaran daripada kepentingan maka fitnah terpaksa dicipta. Riang-rialah puak-puak tersebut mencipta fitnah bagi menyesuaikan sifat tersebut dengan cap anti yang diberi pada diri saya.

Hal yang demikian telah berlaku sejak zaman Ustaz lagi. Ketika itu ramai yang bersifat dengki. Saya pernah menulis dalam artikal terdahulu tentang tindakan saya yang ingin mengundur diri dari persatuan dan persilatan kerana faktor dengki.
Dalam tulisan tersebut, saya ceritakan betapa Ustaz sering mengajak saya keluar sambil bercerita tentang SC. Akhirnya di satu hari di bulan puasa, Ustaz ajak saya berbuka sama. Ustaz berpesan betapa dalam dunia ini hanya guru, ibu dan bapa yang mempunyai hati yang tulus ikhlas tanpa ada perasaan dengki. Sebaik-baik kawan, sifat dengki adalah mustahil untuk dikesampingkan.

Pesanan Ustaz tersebut memberi dorongan dan semangat baru pada diri saya. Kerana kata-kata tersebut, saya terus bergiat dalam SC dengan pegangan, ”Lantaklah apa orang lain nak kata. Selagi guru bersetuju maka saya akan terus berbuat apa yang saya fikirkan betul dan sesuai.”

Seperti yang telah saya nyatakan, kalau orang lain tidak suka pada kita, istilah anti sangat sesuai dicap pada kita. Seboleh-bolehnya biar kita disisihkan oleh Guru Utama. Maka puaslah hati mereka. Oleh itu usaha-usaha memfitnah akan berleluasa dan bermaharaja lela. Ada yang cuba mengheret Ustaz turut membuat kesimpulan anti pada diri saya. Alhamdulillah. Tak jalan.

Saya teringat akan peristiwa yang amat tidak disenangi oleh beberapa orang barisan kepemimpinan tertinggi dalam persatuan. Ketika itu saya tetap mementingkan persilatan, berbanding dengan aktiviti persatuan. Kerana itulah saya akan memilih-milih acara yang berkaitan dengan persilatan. Kalau setakat penerangan tentang persatuan atau koperasi persatuan di sebelah petang, saya pasti ponteng dan balik ke cawangan.

Maka diadukan pada Ustaz. Dikata dan diucap dengan pelbagai bukti yang menunjukkan sifat anti yang ada pada diri saya. Ustaz dikatakan marah dan meluahkan perasaan marah pada kumpulan yang mengadu. Melalui panggilan telefon dari sahabat saya, dikatakan Ustaz tersangat marah dan tidak akan singgah lagi di cawangan saya. Maklumat yang disampaikan oleh sahabat saya itu adalah maklumat yang diterima daripada kumpulan-kumpulan berkenaan.

Sedih juga. Tapi, saya tidak berminat untuk menjelaskan kebenaran. Saya tetap berpendirian, tindakan saya adalah benar dan bukan bermaksud anti pada sesiapa. ”Kalau dah tak suka, nak buat macam mana.” itulah kata-kata semangat untuk diri saya sendiri.

Tapi bila tiba saat dan ketikanya, Ustaz tetap datang melawat ke cawangan saya. Dalam perbualannya tak nampakpun riak-riak marahnya pada saya. Maknanya fitnah mereka tidak menjadi. Ustaz lebih tahu apa yang dilakukannya. Hal yang demikian menambahkan semangat dan kekuatan pada diri saya untuk menyatakan atau bertindak berdasarkan kebenaran dari masa ke masa. Seperti biasa, motto saya, ”Lantaklah apa orang lain nak kata. Janji jangan Guru Utama sahaja yang tidak suka. Maka saya tetap saya.” Sambung.