Tuesday, March 22, 2011

KENANGAN 34.

HORMATILAH
PRINSIP KAWAN.

Sesuatu yang berlaku pada diri kita, sepatutnya tidak mungkin dibalas pada orang lain. Sebagai pemimpin, terutamanya Jurulatih, apa yang kita tidak suka, perlulah dinyatakan pada anak didik kita supaya mereka menghindari sifat-sifat atau perlakuan berkenaan.

Menjadi Jurulatih atau pemimpin SC, memerlukan kita menanam nilai-nilai murni sesama ahli persilatan. Hal yang demikian adalah bersesuaian dengan ikrar kita supaya sesama ahli tidak boleh bergaduh atau berbalah. Ikrar SC sering dilafazkan setiap kali ada ijazah baru. Namun begitu, usaha-usaha bagi mencapai hasrat demikian amat jarang dititikberatkan.

Bagi memenuhi hasrat ikrar yang diadakan, Jurulatih memainkan peranan utama untuk memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan ahli-ahli silatnya. Banyak cara boleh dilakukan supaya hubungan sesama rakan persilatan sentiasa berada dalam keadaan yang akrab.

Kita perlu mengajar diri kita supaya mengamalkan nilai-nilai kesopanan diri ketika berhubung dengan rakan-rakan. Istilah-istilah, ’tolong’, ’terima kasih’, ’maafkan saya’ dan sebagainya, amat perlu diucapkan ketika berhubung. Kesopanan akan memangkinkan rakan-rakan kita untuk terus-menerus mengormati diri kita sebagai pemimpin. Tambahan pula jika peranan kita ialah seorang Jurulatih. Hubungan akrab yang terjalin akan memudahkan kita menyampaikan ilmu persilatan yang diamanahkan.

Kita selalu memberi isyarat tentang diri kita dengan perbuatan yang kita lakukan, air muka yang kita tunjukkan dan perkataan yang kita tutur. Oleh itu, berhati-hatilah ketika kita mengeluarkan perkataan. ”Telajak perahu boleh diundur. Telajak kata buruk padahnya.”

Di samping itu, ketika bergaul, tunjukkan penghargaan secara ikhlas. Beri pujian ketika pujian patut diberi. Jika perlu ditegur maka buatlah teguran secara jujur. Saya selalu suka berterus terang. Dalam tulisan yang terdahulu, saya menekankan konsep benar dalam tutur kata. Sesuatu yang benar adalah bermaksud, apa yang ditutur adalah merupakan pancaran dari hati. Cuma cara atau kaedah pertuturan memerlukan sifat berhati-hati.

Semua panduan yang dibincangkan adalah merupakan pelakuan-pelakuan yang perlu diambil kira semasa berhubung dengan rakan-rakan atau anak didik kita. Fahamilah pelakuan mereka secara positif. Jangan banyak perasan atau prasangka buruk. Hal yang demikian akan menyebabkan hubungan sesama kita akan menjadi tawar dan sentiasa dalam keadaan yang tidak selesa.

Nampak jelasnya semasa berhubung sesama kita, banyak perkara yang patut diambil kira. Kita perlu melayan setiap orang secara hormat dan mulia. Jangan merendah-rendahkan pemikiran mereka. Tunjukkan minat yang tulen terhadap pandangan mereka. Hal yang demikian memerlukan kita menjadi pendengar yang baik. Cari kebaikan mereka daripada berbicara atau berbincang tentang keburukannya. Oleh itu, ketika kita membicarakan tentang sifat rakan-rakan kita, bercakaplah secara positif tanpa mengata-ngata rakan kita tersebut.

Jika ingin membuat teguran. Lakukan teguran tersebut secara berhemah. Teguran secara tidak langsung akan banyak membantu kita. Walau bagaimanapun, jangan ego untuk mengetahui sebarang kesilapan yang kita telah lakukan.

Semasa saya mengurus persatuan atau sebarang organisasi yang diamanahkan, saya akan menekankan kepada lima perkara utama. Nampaknya, kesan yang diperoleh amat besar. Suasana bekerja adalah menyenangkan. Seiring dengan itu percapaian organisasi semakin hebat dari masa hingga ke masa.

Penekanan pertama ialah menjadikan rakan-rakan kita sebagai kawan. Lebih-lebih lagi jika umur sesama kita adalah dalam lingkungan yang sama. Jika kita agak berumur sikit, konsep ’kawan’ masih boleh dijadikan amalan. Hapuskan sifat meninggi diri. Kita boleh turun padang untuk bersama-sama melakukan sesuatu kerja.

Dalam konteks kerja berpasukan, kita perlu saling menyokong antara satu sama lain. Semangat ini adalah sangat penting bagi mempastikan matlamat persilatan kita berhasil. Dalam masa menjalankan sesuatu aktiviti, setiap kelemahan pada satu-satu bahagian, jangan dijadikan bahan cemuhan. Sebaliknya kita bantu bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Perasaan hasad, iri hati dan dengki perlu dihapuskan sama sekali. Setiap kejayaan anak buah kita, jadikan sebagai kejayaan kita juga. Hal yang demikian akan membolehkan kita mengekalkan kejayaan organasisai yang kita pimpin. Saya ada pengalaman melihat betapa barisan kepemimpinan persatuan SC yang suka berfaham cantas-mencantas. Jika ada dalam kalangan ahlinya yang agak ’lebih sedikit’, alamat ahli berkenaan akan diketepikan.

Pelakuan memadankan muka apabila gagal pada satu-satu program atau aktiviti perlu juga dihapuskan sama sekali. Sebagai pemimpin, kegagalan anak didik kita dalam satu-satu perkara adalah juga merupakan kegagalan kita. Malah, hal yang demikian meliputi bidang persilatan sendiri. Jika anak didik kita tidak dapat menguasai pelajaran yang kita turunkan, maknanya kita juga telah gagal dalam membentuk penguasaan persilatan mereka.

Setiap ahli dalam persatuan, perlu bekerjasama demi mencapai cita-cita persatuan.Konsep kerja sepasukan bukanlah satu perkara baru. Dalam masyarakat Melayu, hal yang demikian sangat diambil berat. Dalam sastera lama Melayu, terdapat ayat-ayat berirama yang menggambarkan usaha-usaha bersama dalam tanggungjawab yang berbeza. Cuba kita lihat petikan kata-kata tersebut yang menunjukkan nilai sama rata:

”Jika mendapat sama berlaba
Kehilangan sama berugi
Yang ada dimakan bersama
Hati gajah sama dilapah
Hati kuman sama dicecah
Banyak diberi berumpuk
Sedikit beri bercecah
Besar kayu besar dahannya.
Seikat seperti sirih
Serumpun seperti serai
Seciap seperti ayam
Sedecing seperti besi
Malu tak boleh diagih
Suku tak boleh dianjak
Melompat sama bongkok
Jalan sedundun
Selenggang seayan
Duduk sama rendah
Berdiri sama tinggi.”


Apabila diseru supaya membantu maka masyarakat Melayu akan menyahut panggilan tersebut dengan hati yang rela. Masing-masing ada peranannya.

”Pukul tabuh larangan
Palu gong pelaung
Titir canang pemanggil.

Yang capik datang bertongkat,
Yang buta teraba-raba,
Yang tuli leka bertanya,
Yang kecil terambin lintang,
Yang jarak tolak-tolakan,
Yang pendek bertinjau-tinjau,
Yang kurap pemikul buluh,
Yang patah menunggu jemuran,
Yang bingung disuruh arah,
Yang berani dibuat kepala lawan,
Yang cerdik teman berunding,
Yang kaya hendakkan emasnya,
Yang alim hendakkan doanya.”


Masyarakat kita telah banyak mengajar supaya jangan bersifat dengki. Nilai tolong-menolong dan persefahaman perlu sentiasa dipupuk dari masa ke masa. Datuk nenek kita pernah berpesan:

”Bulat air kerana pembentung
Bulat manusia kerana muafakat
Faham sesuai, benar seukur
Bulat segolek, pipih selayang
Rundingan jangan selisih
Muafakat jangan bercanggah
Tuah pada sekata
Berani pada seia.
Berat sama dipikul
Ringan sama dijinjing
Yang tidak ada sama dicari
Sama sakit sama senang
Ke bukit sama mendaki
Ke lurah sama menuruni
Sama mengayun sama melangkah
Jika khabar baik diberitahu
Jika khabar buruk serentak didatangi
Jika jauh ingat-ingatan
Jika dekat temu-menemui
Dekat sama laba
Hilang sama rugi.


Saya yakin, jika hal-hal yang saya bincangkan di atas dipandang berat oleh setiap ahli, maka ikrar kita yang menegaskan perpaduan sesama ahli akan tercapai. Susana hubungan akan berada dalam keadaan selesa dan menyenangkan semua pihak. Tuduh-menuduh dan cap mengecap akan dapat dikurangkan. Organisasi kita akan menjadi semakin mantap. Hal yang demikian akan memudahkan usaha-usaha untuk menyebarkan SC ke serata tempat di bumi kita.
Orang Melayu sangat kaya budi bahasanya. Kalau kita mengamalkan budaya Melayu, tentunya kita tidak berpecah seperti sekarang. Tapi ramai mamak tongkang dan golongan sengkek dalam SC. Salah satu sebab pecah.