Friday, March 18, 2011

KENANGAN 32.

PUNCAK MENGKRITIK

Sifat mengkritis bukanlah satu sifat yang digemari. Lebih-lebih lagi pada mereka yang menganggap dirinya sempurna dan tidak boleh disentuh. Apabila ada orang lain yang mengkritik cara kepemimpinannya, pasti mereka akan melenting dan menyerang balik dengan pelbagai alasan dan tohmahan.

Walau bagaimanapun, saya tetap beranggapan bahawa sifat mengkritik adalah merupakan satu keperluan. Dalam bidang pengurusan atau perkhidmatan, kritikan boleh dianggap sebagai satu ’hadiah’ jika kita berfikiran positif. Dengan adanya kritikan maka akan membolehkan kita membaiki segala kelemahan yang ada. Prestasi kerja akan meningkat dan hal yang demikian akan memberi kepuasan yang tinggi pada ahli organisasi tersebut.

Walaupun saya sering dicap sebagai bersifat anti, kalau dah selalu mendengarnya, tentu akan muak dan jemu. Saya adalah saya. Kalau selalu sangat dicap, pasti akan melonjakkan populariti kerana lebih ramai yang ingin terus mengetahui di sebalik tindakan yang saya lakukan.

Tidak ada sebarang untung atau kepentingan yang dicari dalam SC. Setahu saya, penglibatan saya dalam SC telah memakan usia yang begitu lama. Kehebatan SC perlu sentiasa terpelihara. Saya yakin dan saya percaya, kerana tindakan saya yang mereka anggap sebagai antilah maka banyak perkara yang telah ada pembaharuan dan pembetulan.

Masa dulu-dulu, presiden cawangan mana ada dilayan sempurna. Mereka dianggap sama taraf dengan ahli-ahli yang ada dalam satu-satu program. Dalam majlis-majlis rasmi, carilah tempat duduk sendiri. Siapa dulu maka dialah akan dapat tempat di barisan depan. Kalau presiden cawangan lewat, alamat duduklah di belakang. Walaupun boleh dipadankan muka, tapi jawatan yang disandang perlu diberi penghormatan yang setimpal. Itulah salah satu sifat pengurusan pentadbiran yang mantap.

Terjadi peristiwa ketika menyambut satu majlis perayaan dua puluh satu tahun SC. Berpakaian tengkoloklah saya. Maklumlah. Perjuangan dalam SC selama ini perlu dipancarkan melalui pakaian. Diri berasa yakin. Pasti akan ada tempat duduk khas di barisan hadapan. Maklumlah pemimpin cawangan. Kalau tiada cawangan mana hebatnya pusat. Tambahan pula perayaan tersebut adalah merupakan satu perayaan berasas angka keramat pada kebanyakan ahli. Angka dua puluh satu.

Bila tiba masa perayaan, sayapun hadir dengan megahnya berpakaian lengkap persilatan. Sengaja datang lewat sikit. Tapi masih menepati waktu. Kononnya bila lewat sikit datang, akan ada yang sambut membawa ke tempat barisan depan. Maklumlah. Telah ramai ahli di dewan. Tentu diri berasa megah disambut sebagai pemimpin cawangan. Banyak masa dan tenaga yang telah dikorbankan. Bukan cawangan politik, tapi cawangan silat. Pemimpin politik ada sifat kepentingan. Pemimpin silat memancarkan sifat kependekarannya.

Sampai ketikanya, saya pun masuk ke majlis. Sedihnya. Tidak ada siapa yang peduli. Barisan depan telah dipenuhi. Tidak ada tempat untuk pemimpin cawangan. Terpaksa mencari tempat duduk sendiri. Maka duduklah saya di tempat kosong. Tempat yang ada hanya di barisan belakang. Duduklah saya dengan mereka yang berpakaian biasa. Batik persatuan.

Nampak peliknya. Bertengkolok dalam kalangan mereka yang bersongkok atau tak pakai apa-apa di kepala. Padan muka. Menyesalpun ada. Kalau tahu, pakai T shirt pun tak apa. Majlis kampung. Pada pertengahan majlis, barulah mereka mendapatkan saya dan mengajak duduk di depan. Tak ada adab. Hancok punya cara. Bisikan hati.

Ahli-ahli silat cawangan sayapun terasa. Itulah tanda satu hati namanya. Bila pemimpinnya ’dihina’, merekapun tak suka. Selesai majlis, kamipun belah. Tak terasa nak menjamu selera. Makanan yang diadakan oleh golongan hancok belaka. Bila balik ke cawangan, maka saya hantar surat bantahan. Meluahkan perasaan betapa pemimpin cawangan dihina. Jawapan surat diberi. Pelbagai alasan dikemukakan mereka. Nampak sangat tak ada perancangan untuk memberi penghormatan kepada pemimpin cawangan. Apapun, saya dicap lagi.

Tapi saya berasa puas. Sejak peristiwa itu, setiap majlis yang dianjurkan pusat, tempat duduk barisan depan pasti disediakan untuk pemimpin cawangan. Maka menikmatilah keistimewaan para pemimpin cawangan hasil pelbagai gelaran yang diberi buat diri saya.

Kesimpulannya, saya tetap berpendapat bahawa kita perlu ada sifat kritis. Sifat ini lahir kalau kita mempunyai prinsip diri. Orang yang berprinsip adalah mereka yang ada pengalaman. Orang-orang ini ada pegangan. Pengalaman mereka itu memberi kesedaran pada dirinya. Namun begitu, hanya diri orang itu sahaja yang boleh mentafsirkannya.

Pegangan merupakan falsafah peribadi seseorang. Orang lain hanya akan memahami falsafah tersebut apabila mereka bersifat empati dan berfikiran terbuka. Tapi ramai yang bersifat dengki. Orang yang bersifat kritis pada tindakan, kata-kata dan tindakannya sering mengundang sifat dengki dari mereka yang berfikiran sempit dan dangkal.

Kadang kala banyak kiasan yang boleh kita kiaskan atas kejadian makhluk di muka bumi ini. Diri pernah dipesan,” ke mana kita pergi, perkara utama, terus menyemarakkan kecemerlangan. Umpama seekor lebah. Sengatnya akan dapat menyembuhkan penyakit. Apabila singgah pada bunga, berlaku proses pendebungaan dan mengeluarkan hasil. Madu yang terhasil berperanan sebagai ubat.”

Dipesan lagi,” Jangan biarkan diri kita bersifat kianat. Menikam kawan dari belakang. Umpama seekor ular yang mematuk mangsa tetapi biarkan mati keseorangan. Atau umpama lalat yang menghinggap makanan. Tak sedar diri menikmati hidangan. Akhirnya meninggalkan racun yang memudaratkan orang lain. Atau umpama brother kita yang sukakan tikam belakang. Sampai terkangkang-kangkang.”

Dalam kehidupan, pengalaman pahit akan mematangkan kita. Pahit merupakan ubat. Ubat ini akhirnya membentuk perisai diri dan sering digelar sebagai prinsip. Orang yang berprinsip kerap kali tegar dan ada kekuatan untuk menempuh dugaan demi mencapai cita-cita murni yang dihajatkan. Bukan untuk diri tapi untuk kebajikan semua lapisan.

Pada pemerhatian saya, kalau dihubungkan diri mereka dengan teori kejayaan, ada pertautan dan dapat dikaitkan secara langsung. Pada mereka yang mempunyai keinginan, kemahuan dan hasrat yang tinggi, tiada istilah mustahil. Perjuangan akan ditempuh dengan pelbagai dugaan. Keinginan ini disertai bersama keazaman dan penetapan hati untuk bertindak. Lahir daya usaha bagi menguatkan keazaman. Berbekalkan disiplin diri yang sering diamalkan, hajat sering tercapai.

Apa saja bentuk prinsip yang kita pegang, di sebalik ketegasan, budi bahasa amat penting kita kuasai. Umpama padi, makin berisi makin tunduk. Kadang kala bahasa yang ingin disampaikan, kurang dimengerti. Lahirlah istilah “tak reti bahasa”. Kumpulan manusia ini sering menangguk di air keruh. Orang berbahasa selalu dianggap satu kelemahan.

Orang yang berbahasa biasanya adalah orang yang berbudi. Budi ada kaitan dengan bahasa. Orang berbudi kita perlu berbahasa. Ini pun pada yang tahu berbahasa. Saya sulami pandangan saya pada tajuk ini dengan serangkap pantun:

Tegak tugu kerana sendi
Patah sendi tugu binasa,
Mulianya kita kerana budi
Tetap dikenang sepanjang masa.

Pandangan saya tetap ada penyokongnya. Saya teringat satu pengalaman ketika kita menyambut perayaan empat puluh tahun SC. Satu majlis makan secara besar-besaran telah diadakan. Ketika itu saya tidak ada apa-apa tempat lagi dalam persatuan. Cuma masih dianggap sebagai Jurulatih sahaja.

Jawatan-jawatan saya telah diambil atau ditarik balik sama ada secara terus atau melalui peraturan. Jawatan saya sebagai presiden persatuan cawangan, telah diambil alih oleh pemimpin baru atas restu Guru Utama. Saya difahamkan bahawa pemimpin baru tersebut akan lebih tegas, berani dan berpendirian tetap dan sentiasa menyokong Guru Utama. Dikatakan bahawa beliau akan terus mempertahankan kewibawaan cawangan dan menyokong kuat kepimpinan tertinggi hingga ke titisan darah bawahan. Tidak mudah disogok dengan kepentingan kerana ketika darah sedang mengalir, tak akan mudah masuk apa-apa. Anupun tak akan merasa masuk.

Ketika itu saya difahamkan betapa pelantikan pemimpin cawangan tidak mudah dilakukan tanpa persetujuan dan restu Majlis Muafakat Tertinggi. Mereka yang dilantik sebagai pemimpin tak mudah jadi pengikut jalanan atau pengikut ikut-ikutan. Agaknya berkekalan sepanjang hayat. Namun, ada juga pemimpin yang gagal. Bila darah yang mengalir telah terhenti, diri sendiri mudah dicairkan. Maka masuklah pengaruh lain dalam jiwanya. Termasuk anu lainnya.

Jawatan saya sebagai ahli LPT ditarik balik dengan penuh trajis. Dalam majlis perjumpaan Jurulatih, rupa-rupanya jawatan saya telah ditarik. Surat berkenaan saya tak terima. Saya hadir juga. Saya berada di ruang menyambut kedatangan Guru Utama dan mengiringinya naik ke pentas.

Duduklah saya di atas pentas. Tanda setia sebagai ahli LPT. Ketika majlis penyerahan watikah lanjutan tugas, nama saya dipanggil untuk menerima cenderamata tanda telah menjalankan tugas. Bukannya surat lantikan untuk meneruskan tugas. Saya terperasan. Ada sesuatu yang tak kena. Memang benar bahawa tugas saya sebagai ahli LPT telah tidak diperlukan lagi. Surat telah dihantar tapi saya lambat terima. Saya tidak membantah. Jelaslah betapa gerakan mengecap anti telah mencapai puncaknya.

Itulah pengalaman manis dan pahit sepanjang saya melibatkan diri dalam perjuangan SC. Saya disingkir daripada arus perjuangan SC. Maka itulah puncak perjuangan pada mereka yang menganggap diri saya sebagai penghalang atau anti. Puaslah hati mereka. Tersingkir juga saya akhirnya. Saya peduli apa. Saya tetap berpegang pada janji saya dengan Ustaz. Sambung.