Thursday, March 17, 2011

KENANGAN 31.

BENTUK KRITIS

Bergiat aktif dalam SC pastinya memerlukan pengorbanan. Saya telah bincangkan dalam tajuk yang terdahulu tentang erti pengorbanan. Saya berpendapat, pengorbanan yang kita beri, perlu dinilai dan dibalas dengan sedikit kebebasan ketika menunaikan amanah mengembangkan persilatan. Janganlah diri terus menerus dikongkong. Tanpa konkongan dalam pengurusan persilatan, maka itulah erti kemerdekaan pada diri saya seperti yang dianjurkan oleh Ustaz melalui pantunnya seperti yang berikut.

”Lahirnya Cekak kerana kesedaran,
Bukan bermusuh sebagai tujuan.
Untuk mendaulatkan seni kebangsaan,
Menyesuaikan dengan makna kemerdekaan.”

Di tempat kerja, kita dikawal dengan peraturan dan undang-undang yang tetap. Ketua kita sering memberi penekanan pada prosedur kerja ketika menjalankan tugas. Hal yang demikian menyebabkan kita sentiasa terikat dengan peraturan yang susah diubah. Walaupun peraturan tersebut tidak logik atau tidak sesuai lagi dengan keadaan, selagi ia dianggap peraturan maka kita perlu mematuhinya. Maka kita sentiasa terikat dan tidak ada kebebasan. Bekerjalah kita dalam keadaan tertekan dan ada kalanya tidak rela. Itulah tekanan hakiki yang perlu kita hadapi. Ketika ’makan gaji’.

Saya berpendirian, tekanan-tekanan yang tersebut di atas, tidak perlu ada dalam pesilatan kita. Kalau di tempat lain kita tertekan tapi sepatutnya tidak demikian di bidang persilatan. Penglibatan kita adalah secara ikhlas dan suka rela. Namun begitu, bukan mudah kita mengharapkan keadaan sedemikian. Peraturan di pejabat kerap kali cuba dilaksanakan dalam konteks persatuan. Lebih-lebih lagi kepemimpinan kita juga ialah ketua di jabatan.

Dalam konteks diri, hal yang demikian pastinya tidak menyenangkan diri saya yang sangat pentingkan dunia persilatan. Saya inginkan tempat yang boleh mengurangkan tekanan. Maka saya berpegang pendapat, di tempat silatlah saya memerlukan ’sedikit’ kemerdekaan atau sedikit kebebasan bagi menyemai dan menghasilkan sifat ketenangan.

Saya akui bahawa silat tidak dapat dipisahkan dengan persatuan. Dalam persatuan perlu ada pengurusan. Dalam konteks ini, ketika saya berperanan sebagai pemimpin di cawangan, saya menagih kepemimpinan persatuan agar bersifat pemimpin dan bukannya berlagak sebagai pengurus. Pengurus membawa makna sebagai ketua. Ketua maknanya ”suka” mengarah.
Seorang pemimpin boleh bertindak sebagai ketua. Manakala seorang ketua tidak semestinya boleh bertindak sebagai pemimpin. Kalau tidak dapat bertindak sebagai pemimpin, sifat ketua akan menjurus kepada mengarah dan menagih tenaga tanpa menjaga hati diri kita sebagai ahli persatuan dan ahli persilatan. Sifat yang sedemikianlah yang sangat saya tentang pada satu ketika yang telah berlalu.

Ketika saya memimpin persatuan di cawangan, saya tidak suka didesak-desak bagaikan orang suruhan. Dari segi persilatan atau persatuan, hak mendesak atau mengarah hanya ada pada guru utama. Buatlah dalam bentuk apa sahaja. Saya tetap patuh dan mengakuinya. Orang lain, jangan cuba mendesak-desak atau mengarah-arah tanpa adab. Boleh jalan. Dari segi persatuan, perlu hormati saya sebagai pemimpin di cawangan. Itulah pegangan saya ketika itu dan mungkin juga hingga sekarang kalau saya masih ada jawatan. Pemimpin cawangan sekarang entah macam mana agaknya.

Banyak tindakan saya yang mereka anggap sebagai anti. Saya tulis beberapa contoh untuk berkongsi pengalaman. Tulisan ini bukanlah bermaksud untuk bermegah-megah. Hanya sekadar pengisian kenangan saya di masa-masa lalu. Boleh juga dijadikan panduan dan pengetahuan pada para pembaca sekalian.

Satu daripada pengalaman itu ada kaitan dengan cara mereka memberi arahan secara lisan. Kesemua mereka masih ada hingga sekarang. Tapi ramai yang berpaling tadah, masuk geng sebelah sana. Tak ada pendirian. Sejak dulu lagi mereka sangat cintakan dunia glamornya. Maka tindak balas saya dulu dan sekarang ini saya rasakan patut. Jenis mereka tak erti bahasa. Saya tuliskan bentuk pengalaman yang saya alami atas ’kekurangan sopan’ yang ada pada mereka hingga menyebabkan saya tidak memberi kerjasama.

Dalam satu perjumpaan bersama ahli-ahli cawangan, saya benarkan mereka membuat ucapan. Mencari ahli koperasi sebagai tujuan. Salah seorang orang kanannya memberi ucapan berbentuk arahan. Seolah-olah anak didik saya merupakan anak didiknya secara langsung. Beliau tidak sedar bahawa arahan saya selaku pemimpin tentunya tidak sama dengan arahan beliau yang datang dari kepimpinan lain.

Berdasarkan pengalaman, arahan dari mereka yang turun ke kelas mengajar silat adalah lebih berkesan berbanding dengan arahan dari mereka yang tidak mengajar silat secara langsung. Jika kita mengajar silat, bermakna kita telah mewujudkan satu bentuk hubungan yang amat rapat. Kata-kata kita akan mudah dipatuhi dan diikuti. Dalam hal demikian, sepatutnya kempen mendapatkan ahli koperasi berkenaan perlu dibuat melalui pemimpin cawangan. Fahamkan mereka dan biarlah mereka sendiri mendapatkan ahli. Kepimpinan pusat hanya bertindak sebagai pemberi motivasi. Tapi itu adalah pandangan saya. Mereka mempunyai pandangan yang berbeza.

Maka diarah pada ahli-ahli cawangan saya dengan menggunakan perkataan ”kamu”. ”Kamu semua mestilah.....” Pada saya perkataan tersebut telah menjadi penghalang kerana dianggap biadap. Ahli-ahli cawangan saya ketika itu ramai yang telah berumur. Walaupun masa itu saya masih muda, dalam lingkungan tiga puluhan, tapi anak didik saya ramai yang berumur melebihi empat puluhan. Di tempat saya, penggunaan perkataan kamu adalah biadap jika penuturnya lebih muda daripada pendengar.

Daripada riaksi dan air muka pendengar yang merupakan anak didik persilatan saya, nampak jelas mereka tidak senang dan tidak selesa dengan panggilan tersebut. Saya tahu akan riaksi anak buah saya daripada air muka yang dipancarkan. Kedengaran kata-kata belakang sebagai tanda melahirkan perasaan tidak senang.

Setelah habis penerangan dan kepimpinan pusat beredar, saya mengambil keputusan supaya mengabaikan arahan dari mereka yang bersifat ’sombong’ itu. Saya lebih mengutamakan hati dan perasaan ahli-ahli yang saya pimpin. Maka tidak adalah senarai ahli dari cawangan saya yang ingin menyertai koperasi persatuan. Hal yang demikian tentunya menyebabkan mereka berasa marah. Tercaplah saya dengan sifat anti persatuan.

Satu lagi arahan yang saya terima ialah arahan untuk mengumpulkan ahli-ahli cawangan bagi membolehkan orang kanan persatuan membuat penerangan. Penerangan tentang koperasi lagi. Penerangan yang akan diberi itu difahamkan dalam masa perjalanan baliknya dari cawangan sebelah utara. Beliau akan singgah di tempat saya. Nampak sangat bosinya. Bentuk arahan umpama ketua dengan anggotanya. Arahan yang diberi bukannya berbentuk minta laluan atau kebenaran. Seolah-olah kita makan gaji dengannya.

Pada saya, arahan umpama ketua, memang tarak jalan. Telefon berikutnya pun saya tak angkat. Difahamkan bahawa beliau terpaksa meneruskan perjalanan dan melewati cawangan saya. Nak singgah, tak tahu ke mana. Saya tak beri haluan. Tentunya hatinya geram. Cap lagi. Anti persatuan.

Kadang kala arahan melalui surat juga menyebabkan saya memberi riaksi untuk tidak memberi kerjasama. Jika arahan tersebut tidak ditandatangani oleh Guru Utama merangkap Presiden, saya akan berhati-hati memberi riaksi. Kalau penting, saya ikut. Kalau tidak mustahak maka akan saya ketepikan langsung. Kurang masa nak layan. Kalau mereka bertanya, saya berdolak dalik memberi jawapan.

Terdapat satu arahan supaya saya menghantar wakil dalam majlis makan malam. Arahan tersebut menidakkan pengiktirafan kepada kami sebagai pemimpin cawangan. Arahan surat menyatakan bahawa tempat adalah terhad. Kalau kami lambat bertindak maka kami tidak akan diuntukkan tempat.

Membaca surat tersebut menyebabkan saya berasa hairan. Saya menganggap, sebagai barisan utama kepemimpinan cawangan, kami perlu diuntukkan tempat. Tugas mereka sepatutnya menyatakan bilangan tempat yang dikhaskan pada kami dan jumlah bayaran yang dikenakan. Itulah tanda memberi penghormatan pada kami sebagai orang utama pemimpin persatuan.

Saya nyatakan pada mereka. Kalau tempat terhad maka elok sajalah diberi pada mereka yang ada di pusat. Kami di cawangan tak akan hadir bersama dalam majlis berkenaan. Tindakan saya itu juga tidak menyenangkan mereka. Cap lagi. Anti persatuan.

Kadang kala tindakan dan pandangan saya tidak disenangi orang lain. Pernah saya cadangkan, setiap pelantikan Jurulatih yang baru, perlu diberi pengiktirafan melalui pemberian baju silat. Zaman dulu-dulu, pengiktirafan pada panglima atau pegawal istana, dilambangkan melalui pemberian sepersalinan pakaian. Silat cekak adalah berasal dari istana. Apa salahnya adat tersebut diluaskan dalam kalangan Jurulatih yang baru dilantik.

Saya luahkan pendapat pada Guru Utama sejak zaman Pak Ak lagi. Nampaknya ’tak jalan’ kerana kepemimpinan tertinggi persatuan tak layan. Dalam zaman En Mat, ketika saya masih Presiden cawangan, saya nyatakan pendapat saya. Kali ini, En Mat bersetuju. Kepemimpinan persatuan yang lain, tidak boleh berbuat apa-apa. Hajat saya tercapai. Budaya lama Melayu dapat dihidupkan semula. Tentunya golongan anti saya, geram agaknya.

Itu sebabnya juga lantikan Jurulatih baru di tempat saya, akan diberi sepasang baju silat sebagai tanda pengiktirafan. Baju daripada Guru Utama. Bukan main megahnya Jurulatih yang menerimanya. Sudah tentu tindakan saya tidak menyenangkan orang lain yang anggap diri merekapun ada kuasa. Berlaku sebaran fitnah betapa saya hanya ingin percuma sahaja. Sampaikan bajupun nak percuma. Itulah fitnah namanya. Saya tahu dan yakin atas apa yang saya lakukan. Bukan untuk diri tapi kebajikan ahli dan untuk ahli-ahli yang saya pimpin. Cap lagi. Anti persatuan.