Thursday, November 25, 2010

PENAMAT.

Setelah selesai pelajaran jatuh dan potong, para pesilat akan ’ditamatkan’ melalui satu majlis khas bersama Guru Utama. Majlis itu dikenali sebagai Majlis Penamat atau Ijazah Penamat. Dalam penulisan terdahulu, saya banyak menulis tentang majlis atau ijazah tamat tersebut. Mereka yang berminat sebagai pengumpul bahan-bahan yang berkaitan dengan konsep penamat dalam SC, eloklah rujuk pada tulisan-tulisan itu. Saya turut menyentuh hal-hal yang berkaitan dengan mandi dan amalan mandi.

Semasa saya menuntut dahulu, ada juga dalam kalangan ahli yang menganggap tamat sebagai selesai tanggungjawab mempelajari SC. Sebaik sahaja selesai majlis ijazah tamat maka hilanglah diri pesilat berkenaan daripada terus berlatih melanjutkan pelajaran SC. Tidak nampak muka dalam kelas-kelas latihan lagi. Bila diajak turun ke kelas, ramai yang bermuka selamba. Walau bagaimanapun, bilangannya tersangat kurang. Kalau diukur berdasarkan pemerhatian, jumlah mereka mungkin seramai dua tiga orang daripada kelas-kelas yang ada.

Walau pun bilangan watak yang saya sebutkan di atas tidak ramai, tetapi perwatakan mereka menjadikan kita tertanya-tanya apakah benda atau perkara yang ada dalam kepala hingga menyebabkan mereka bertindak sedemikian. Seolah-oleh wujud satu azam dalam diri untuk mencari satu titik tolak yang membolehkan mereka meninggalkan terus persilatan SC. Mungkin satu masa nanti kita boleh buat kajian. Setakat perasaan, saya rasa faktor-faktor yang menjadikan mereka bersifat demikian mungkin ada kaitan dengan sifat dendam, sakit hati, kecewa atau sifat-sifat peribadi yang lain. Walau bagaimanapun, pada hakikatnya, mereka yang undur awal daripada pisilatan SC, bolehlah dikatakan, ’tidak ada habuan’.

Dalam proses penamat Silat Cekak, para penuntut diperkenalkan dengan pelajaran ”Enam Tolak Enam”. Perkataan enam kerap kali menimbulkan persoalan dalam kalangan penuntut-penuntut tertentu. Pada kebiasaannya, ada ahli-ahli SC yang amat menitikberatkan angka-angka ganjil dalam kefahaman mereka. Angka-angka tujuh, empat belas dan dua puluh satu adalah sangat popular. Cuma, pada keadaan-keadaan tertentu ada juga angka genap yang diterima pakai iaitu angka empat puluh. Lain-lain angka genap adalah janggal penggunaannya dalam masyarakat SC tersebut.

Tiba-tiba pesilat diperkenalkan dengan angka genap enam semasa pelajaran penamat. Hal yang demikian telah ’menyentap’ perhatian pada mereka yang minat dengan angka. Pesilat yang tidak kisah tentang angka, maka angka genap enam diterima begitu saja tanpa apa-apa persoalan. Malah, kalangan mereka tidak akan menimbulkan isu yang boleh membawa kepada perdebatan. Perkara utama yang dititikberatkan ialah penguasaan ilmu ’enam tolak enam’. Bukannya penguasaan istilah.

Saya rasa, susah juga bagi Jurulatih hendak mengaitkan angka enam dengan pandangan sedia ada masyarakat SC tertentu yang suka dengan kiraan angka. Kalau ’tujuh tolak tujuh’ rasanya pasti mudah mereka terima. Angka tujuh ada asalnya pada pengertian sesetengah ahli silat kita.

Persoalan angka itu pernah juga timbul dalam kelas-kelas latihan yang saya kendalikan. Jawapan yang saya berikan telah meredakan persoalan. Saya pernah menyentuh persoalan ini pada tulisan yang terdahulu.

Oleh sebab saya menyedari tentang persoalan yang mungkin timbul, maka soal istilah perlu dipermudahkan. Untuk memudahkan penerimaan pelajaran tersebut dalam kalangan penuntut, saya kerap menggunakan istilah ’draw’ atau ’seri’ semasa memperkenalkan pelajaran enam tolak enam dalam kalangan penuntut. Pengertiannya adalah sama. Seperti yang selalu saya tegaskan, perkara penting ialah ilmunya dan bukan istilah yang perlu didebatkan.

Dalam penerangan yang dilakukan, kita selalu mengaitkan pelajaran ’Enam Tolak Enam’ (Seri) dengan ikrar atau sumpah kita yang menegaskan bahawa sesama ahli tidak boleh bergaduh. Secara tersirat kita kaitkan bahawa pelajaran SC itu sendiri memungkinkan sesama ahli tidak akan ada yang menang dan tidak ada yang kalah. Maksudnya ialah Seri. Walau bagaimanapun, saya selalu tegaskan betapa tanggapan Seri tersebut adalah berdasarkan pada prinsip. Namun begitu, jangan lupa bahawa setiap sesuatu itu pasti ada kekecualiannya. Mungkin kita perlu juga membincangkan aspek kekecualian tersebut dalam kalangan penuntut kita.

Perkara pastinya, jika kedua-dua pasangan SC yang bersilat benar-benar menguasai pelajaran SC secara keseluruhannya maka pelajaran Seri tersebut akan membawa makna. Malah konsep Seri juga boleh dipraktikkan dalam kalangan pesilat SC yang ’bertarung’ gerak berdasarkan gerak SC. Seperti yang saya tegaskan bahawa syarat utama ialah kedua-dua pesilat SC perlu menguasai pelajaran SC itu sendiri. Maka sesuailah dengan ikrar bahawa sesama ahli tidak boleh bergaduh. Tidak ada kalah dan tidak ada menangnya.

Prinsip menyampaikan pelajaran Seri adalah berasaskan pegangan bahawa kedua-dua pasangan silat adalah merupakan pengamal SC. Maknanya pesilat yang menumbuk dan pesilat yang menunggu adalah ahli SC. Oleh itu, cara menumbuk dan cara mengambil buah mestilah berdasarkan kaedah-kaedah yang ada dalam SC. Jangan dilayan gerak-gerak yang terkeluar daripada kaedah kita. Kalau kelas-kelas kemahiran, maka lain bicaranya.

Cuma terbayang pada saya ketika penuntut diajar pelajaran Seri dengan menggunakan buah Pasung Kemanga. Kalau penuntut yang menumbuk pun pengamal SC, mana boleh pesilat itu tumbuk lajak. Hal yang demikian dalam pelajaran SC mana ada pengamalnya disuruh tumbuk lajak. Kalau disuruh tumbuk seperti mana ahli SC menumbuk, maka nampak sangat pendirian yang berbeza-beza.

Walau bagaimanapun perkara yang dinyatakan di atas tidak menimbulkan masalah pada mereka. Sebabnya ialah penuntut-penuntut di kelas berkenaan tidak pun diajar pelajaran Seri hingga melibatkan pelajaran buah Pasung Kemanga. Berhenti setakat mana pelajaran SC pun saya kurang pasti semasa menyampaikan pelajaran Seri. Agaknya setakat dua biji buah sahaja yang diajar memandangkan pengamal SC yang mereka ajar memiliki dua buah sahaja. Bagaimana pulak pada mereka yang tidak berbuah. Entah. Tak pandai nak jawab.

Mengajar pelajaran Seri memerlukan pembuktian yang jelas dan benar. Dalam kalangan penuntut kita dewasa ini, mereka kerap menagih fahaman yang rasional. Untuk memenuhi gelagat mereka, secara bahasa pernyataan, kita sering menyampaikan pelajaran Seri itu dengan penerangan yang tertentu. Untuk memudahkan penyampaian, saya sering menggunakan tenaga Jurulatih. Hal yang demikian akan memudahkan penerangan kerana buah yang ingin diterangkan Jurulatih ’menjadi’ dan mudah diterangkan. Kalau pesilat yang melakukan gerak menumbuk, jika buah yang dibuat tidak menjadi maka penerangan Jurulatih tentang prinsip Seri akan terganggu.

Para pesilat difahamkan secara tersirat bahawa setiap kali mereka ijazah maka pelajaran yang diajar adalah erat kaitannya dengan konsep langkah-melangkah. Semasa ijazah pertama, para pesilat diperkenalkan dengan satu langkah yang berpihak pada pesilat yang menunggu. Pada ijazah kedua maka mereka diperkenalkan dengan satu langkah lagi yang berpihak pada pesilat yang menyerang. Manakala dalam ijazah seterusnya, para pesilat yang menyerang dan menunggu tidak peroleh apa-apa. Seperti asal dan sedia kala. Kalah pun tidak dan menang pun tidak. Hal yang demikian adalah berpunca dari ”pinangan’” satu tapak lagi dalam ijazah ketiga.

Berdasarkan pelajaran potonglah maka para pesilat difahamkan betapa langkah spring merupakan satu kemahiran yang sangat hebat dan sangat ’mahal harganya.” Fahamkan mereka betul-betul tentang konsep langkah-melangkah. Kalau mereka telah faham, maka persoalan tentang gerak mana dulu, antara gerak kaki dan gerak tangan akan terjawab secara praktikal dan secara aplikasi.

Biasanya, pada pemulaan penerangan, kita menyuruh pesilat menumbuk dan pasangannya iaitu Jurulatih mengambil buah. Dengan mudah Jurulatih tersebut membuat jatuhan. Kita buktikan betapa pesilat yang menyerang akan kalah dan pasangannya akan peroleh kemenangan.

Pada tahap kedua penerangan, kita menyuruh Jurulatih menumbuk dan pasangan silatnya membuat jatuhan. Dalam gerak ini, adatnya pasti Jurulatih akan dapat bertindak dengan tepat untuk memotong buah jatuh yang dibuat oleh pasangannya. Kita buktikan betapa pesilat yang menyerang tidak akan kalah dan pasangannya yang menunggu akan kecundang berdasarkan pelajaran SC.

Dua tahap penerangan yang kita lakukan di atas, boleh disimpulkan betapa setakat pelajaran pertama, ahli SC yang menunggu pasti akan beroleh kemenangan. Apabila gerak potong diperkenalkan maka ahli SC yang menyerang akan beroleh kemenangan pula. Hal yang demikian agak berbeza apabila kedua-dua ahli SC berkenaan mengalami proses penamat.

Pada tahap yang ketiga kita membuktikan betapa pengamal SC yang menumbuk atau menunggu akan berada dalam keadaan asal gerak. Di situlah lahirnya konsep tidak ada yang menang dan tidak ada yang kalah. Bahasa silatnya ialah ’Enam Tolak Enam’. Bahasa amalinya ialah ’Seri’. Maka lahirlah falsafah dalam SC iaitu sesama ahli tidak boleh bergaduh kerana tidak akan ada keputusannya. Maknanya juga secara tersurat, sampai bila-bila pun pengamal silat Cekak bertarung, sukar ditentukan siapa yang menang dan siapa yang kalah.

Seperti yang saya tegaskan terdahulu, itu sebabnya Falsafah yang terbit hasil pelajaran Enam Tolak Enam (Seri) tersebut telah dijadikan asas dalam ikrar pengamal SC supaya tidak bergaduh sesama ahli. Kalau bergaduhpun dikira buang masa sahaja. Tidak ada keputusannya dan tidak ada kesudahannya. aOleh itu, kita berkeyakinan bahawa sesama ahli perlu bersatu padu. ”Bersatu teguh, bercerai roboh. Bukannya, ”Bersatu tubuh, bercerai peluh.” Dalam konteks SC, jikalau berpecah, peluh yang keluar dapat dilambangkan dengan simbul penat atau perbuatan sia-sia sahaja atas usaha yang dilakukan selama ini untuk membangunkan SC.

Pada kelas-kelas yang saya terlibat, saya sangat menekankan pelajaran Seri ini. Ketika membuat penerangan mengenai pelajaran Seri, saya hanya mengambil contoh beberapa buah yang ada dalam SC sebagai maksud kefahaman. Namun begitu, ketika latihan seterusnya saya berkehendakkan supaya semua pesilat menggunakan kesemua buah jatuh yang ada dalam SC untuk maksud Seri. Hal yang demikian telah menyebabkan setiap pesilat perlu membuat latihan Seri pada senarai buah yang berjumlah sembilan belas yang mereka pelajari sepanjang berada dalam kelas. Secara langsung para penuntut akan benar-benar mengusai pelajaran Seri. Sesungguhnya pelajaran Seri amat bermakna dalam sistem pelajaran kita. Mana mungkin Ustaz menekankan pelajaran ini jika tidak mendatangkan manfaat kepada anak muridnya.

Saya berpendapat, amat malang jika ada kelas-kelas yang kurang menumpukan perhatian pada pelajaraan Seri ini. Kalau kelas berkenaan tidak memberatkan pelajaran Seri maka pengajarannya pasti dilakukan secara sambil lewa. Saya dapat gambarkan betapa pada malam atau hari pertama dibuat penerangan tentang kaedah Seri maka malam itu atau hari itu adalah merupakan malam atau hari pertama dan terakhir pelajaran Seri diadakan.

Buah yang diajar dalam kelas-kelas berkenaan tidak meliputi keseluruhan buah yang ada dalam SC. Hanya satu atau dua buah sahaja yang dipraktikkan. Biasanya buah Pertama, Gayung Patani dan Kuntau Jatuh. Dalam hal ini saya rasa sungguh merugikan para penuntut. Malah kerugian juga akan dialami oleh para Jurulatih itu sendiri dalam usaha untuk memupuk atau membangunkan diri mereka.

Saya telah terangkan tentang peringkat-peringkat penerangan yang biasa kita lakukan setika menyampaikan pelajaran Seri tersebut. Di tempat saya, ketika pelajaran kemahiran berlangsung, pelajaran Seri sentiasa diberi keutamaan dan dilatih bersekali dengan gerak-gerak lain. Konsep aplikasikan pelajaran Seri menjadi fokas utama. Setiap penuntut perlu menguasai pelajaran ini dan memberatinya sama seperti pelajaran-pelajaran lain iaitu jatuhan dan gerak potong.

Dalam tulisan ini saya tidak akan menyentuh cara-cara membuat pergerakan Seri pada buah-buah SC. Tulisan saya berkisar pada falsafah dan prinsip pelajaran Seri buat kefahaman para Jurulatih.

Kita perlu yakinkan para penuntut betapa pelajaran Seri secara aplikasinya akan membantu para pesilat untuk menunggu atau menyerang dengan penuh yakin. Keyakinan akan melahirkan sifat berani. Sifat berkeyakinan dan berani adalah berasas. Sebabnya ialah kita ada kaedah yang membolehkan diri kita ’menyelamatkan diri’ apabila situasi pergaduhan tidak menyenangkan diri kita. Keluar dari medan pergaduhan adalah merupakan tindakan yang strategik. Itulah kelebihan pelajaran Seri dalam SC pada mereka yang mengerti. Maka saya berpendapat, berilah perhatian dan penekanan pada pelajaran Seri. Jangan pelajari pelajaran Seri secara sambil lewa sahaja.
Sekian.