Sunday, November 21, 2010

POTONG HEMPUK.

Dalam pelajaran potong, buah Hempuk juga sering digunakan sebagai penyudah potong pada beberapa buah jatuhan seperti Sendeng Atas, Terlak dan Lintau. Hal yang demikian disebabkan Kaedah D yang digunakan adalah berkaitan dengan buah Hempuk. Buah Hempuklah satu-satunya buah jatuh yang menggunakan kaedah D. Tidak hairanlah buah Hempuk digunakan pada buah potong yang menggunakan kaedah D tersebut sama ada di atas atau searas badan.

Jatuhan buah Hempuk ada potongnya yang tersendiri. Pada kebiasaannya, setelah pesilat memperoleh kaedah potong buah Hempuk maka gerak jatuhan Hempuk yang dijadikan gerak penyambung potong buah Sendeng, Terlak dan Lintau akan diaplikasikan oleh pasangan silat. Gerak pasangan yang dipotong akan menyebabkan pasangan berperanan membuat potong semula. Maksudnya, ketika pesilat membuat gerak potong Terlak dengan menggunakan buah Hempuk, maka pasangan yang dikenakan potong akan memotong kembali buah Hempuk berkenaan. Oleh itu, jadilah perbuatan ’main-main’ dalam kalangan penuntut ketika habis pelajaran potong yang diajar dalam kelas.

Oleh itu Jurulatih berperanan untuk mengawasi latihan yang menyimpang daripada tujuan sebenar pelajaran berdasarkan sukatan pelajaran. Jika perbuatan ’main-main’ tersebut dibiarkan, latihan pesilat akan menjadi tidak serius dan menimbulkan persoalan yang bukan-bukan.

Mungkin dalam kelas kemahiran ada aspek yang ditekankan. Kalau konsep ”Siapa lambat dialah bakal kecundang” ditekankan, mungkin latihan yang sedemikian ada faedahnya. Dalam konteks itu, kalau pesilat lambat membuat gerak potong maka pasangan dibenarkan bertindak atas kemampuan geraknya yang ada. Namun begitu, dalam kelas-kelas pelajaran berdasarkan sukatan pelajaran yang ditetapkan, latihan yang sedemikian tidak berfokas dan menunjukkan tidak ada kesudahan atau keputusan muktamat dalam gerak. Memadai dengan pelajaran enam tolak enam bagi mengimbangkan gerak pesilat dan pasangannya.

Memotong buah Hempuk adalah menggunakan tangan kiri pesilat bagi mematikan gerak tangan kiri pasangan yang cuba membuat jatuhan. Tangan kiri pasangan akan direntap manakala siku kanan pesilat akan membuat gerak pemakan di rusuk kiri pasangan. Ketika proses itu berlaku, badan pesilat akan rapat pada pasangan sambil kaki kanannya membuat sapuan atau heretan. Cara sapuan dan keadaan jatuhnya sama seperti buah potong Kidung Kiri dan buah-buah lain yang ada persamaan gerak.

Dalam proses menangkap tangan kiri pasangan yang membuat kaedah D, para pesilat perlu berhati-hati dan jangan bersifat gopoh. Kerap terjadi, ketika pesilat membuat tangkapan pada tangan kiri pasangan, tangan kanan pesilat berada dalam keadaan lembut dan seolah-olah sengaja membiarkan pasangan membuat tolakan. Hal yang demikian terjadi oleh kerana tumpuan pesilat diberikan untuk menangkap tangan kiri pasangan. Niat yang sedemikian telah menjejaskan tumpuan dan kawalan pada gerak tangan kanan pesilat yang membuat tumbukan. Keadaan tersebut telah menyebabkan kesukaran pada pesilat untuk membuat tangkapan. Kerap terjadi pesilat gagal mematikan gerak tangan kiri pasangan.

Dalam proses pesilat membuat gerak potong tersebut, jika pesilat itu lambat bertindak menangkap tangan pasangan, maka memungkinkan pasangan berjaya menangkap kaki pesilat terlebih dahulu. Hal yang demikian terjadi kerana gerak pasangan tidak terhalang akibat tangan kanan pesilat yang menumbuk berada di luar penguasaan gerak. Lembut dan kira nak potong sahaja.

Jika keadaan itu terjadi maka pesilat itu yang memotong akan berada dalam suasana yang kelam kabut. Kawalan pada geraknya akan bercelaru. Mungkin kerana berpakat maka gerak yang diharapkan akan terjadi dan tetap sama serta berlaku dalam keadaan sepatutnya. Dalam hal ini, para Jurulatih perlu menitik berat aspek tersebut dan beri perhatian sepenuhnya. Arahkan para pesilat supaya memberi tumpuan pada gerak dan jangan gopoh untuk membuat gerak potong. Kalau asyik nak potong aje, apa nanti yang tinggal.

Semasa perbincangan bersama Jurulatih dalam kelas-kelas kemahiran kerap kali saya timbulkan pelbagai persoalan. Persoalan-persoalan tersebut telah dijadikan sebagai tajuk perbincangan. Salah satu persoalan yang pernah ditimbulkan ada kaitan antara potong Kaedah D dalam buah Hempuk dengan potong Kaedah A pada buah-buah Kidung Kiri, Paras, Selendang dan Pasung Kemanga. Perbincangan yang bercorak demikian dirasakan amat berguna bagi memupuk pemikiran kreatif dan kreatis dalam kalangan Jurulatih. Sekurang-kurangnya telah terdapat beberapa tajuk yang boleh dibincangkan.

Potong Kaedah D pada buah Hempuk dan Potong Kaedah A pada Kidung Kiri, Paras, Selendang dan Pasung Kemanga hampir sama bentuknya. Kedua-dua gerak potong berkenaan memerlukan kita membuat tangkapan pada tangan pasangan. Tidak kira sama ada tangkapan itu dari atas atau dari bawah tangan pesilat. Penyudah tangkapan adalah sama. Tangan pasangan akan disendal pada lutut pesilat setelah pesilat membuat sapuan.

Perbezaan ketara boleh dilihat pada corak mematikan gerak tangan. Gerak mematikan Kaedah D pada buah Hempuk adalah di bahagian atas manakala Kaedah A adalah di bahagian yang searas dengan badan. Potong Kaedah D itu adalah berbentuk tangkapan manakala potong Kaedah A pada buah-buah berkenaan adalah berbentuk sisipan sebelum membuat tangkapan.

Proses potong Kaedah D membolehkan gerak pukulan siku di rusuk pasangan manakala semasa potong Kaedah A pada buah-buah berkenaan memerlukan para pesilat melakukan gerak pemakan siku di muka. Namun begitu, mengenakan pukulan siku di rusuk pasangan boleh dilakukan secara praktikal berbanding dengan pukulan siku di muka. Hal yang demikian kerana mungkin faktor keselamatan sangat diambil kira. Namun begitu pemakan pada kedua-dua gerak potong tersebut perlu diberi penekanan utama oleh para Jurulatih ketika proses penurunan buah dilakukan dalam kelas-kelas yang berkenaan.

Berdasarkan pemerhatian, memperoleh potong buah Hempuk juga menimbulkan kecenderongan dalam kalangan penuntut untuk menggunakan kaedah yang sama pada gerak potong buah Kuntau Kiri dan Kuntau Kiri Gantung. Secara umum, gerak potong yang berkenaan ada logiknya. Namun begitu, kita tidak menggalakkan perbuatan tersebut ketika pelajaran potong. Pelajaran yang berdasarkan sukatan masih berguna dan perlu diutamakan. Oleh itu para Jurulatih perlu awasi perbuatan tersebut supaya tidak menyalahi sukatan pelajaran SC.

Selalu saya tekankan kepada Jurulatih betapa gerak semula jadi pesilat merupakan satu keistimewaan yang perlu diberi penekanan. Banyak kekecualian ketika pelajaran kemahiran. Mungkin gerak potong tersebut pada buah Kuntau Kiri atau Kuntau Kanan boleh dilakukan pada satu-satu gerak yang tertentu. Ketika itu penuntut perlu bertindak dengan pantas. Mungkin mereka tidak memerlukan gerak spring.

Dalam pelajaran SC prinsip spring dan tidak spring adalah merupakan prinsip potong yang ada dalam pelajaran kita. Pada dasarnya, apa salahnya mereka berbuat demikian atas alasan potong kita pun ada langkah dan ada yang tidak melangkah. Namun begitu, kita perlu tegaskan dalam kalangan pesilat kita betapa pentingnya mereka mengikuti sukatan pelajaran SC yang telah dirangka sesekian lama. Daripada sukatan yang ada boleh menjadikan keselarasan menurunkan ilmu pada tahap yang sama pada semua ahli di semua kelas. Itulah keistimewaan hasrat sukatan kita.

Dalam Kelas Kemahiran kita mementingkan aplikasi. Pelajaran mengenainya perlulah berpandu dan jangan biarkan para pesilat bertindak sesuka hati. Dalam hal ini pengalaman dan ketinggian ilmu dalam kalangan Jurulatih adalah sangat diperlukan.
Sekian.