Wednesday, May 12, 2010

EKORAN PUNCAK 21

6. SETELAH SEPULUH TAHUN DARI PERAYAAN KE-21.






Setelah perayaan dua puluh satu tahun maka bermulalah gelombang pepecahan. Lebih sepuluh tahun berlalu maka muncul pula muka-muka baru dalam barisan kepemimpinan baru yang berdiri teguh bersama guru yang baru dalam persatuan yang baru. Segala-galanya baru. Agak malang kerana perangai masih lama.

Ketika itu agaknya azam yang ada amat membara untuk meneruskan perjuangan Ustaz Hanafi yang tercinta. Tanpa mengira masa dan tenaga, segala fikiran telah dikerah untuk membina semula rangka perjuangan SC.

Lihatlah muka-muka yang ada dalam gambar yang tertera di atas. Bahagikan bilangan mereka. Antara mereka yang masih setia bersama guru utama dan antara mereka yang telah beralih kesetiaan pada orang kekanan kanan kanan guru utama. Apa perasaan mereka agaknya ketika melafaz ikrar setia untuk berdiri teguh di belakang guru utama ketika itu. Lebih-lebih lagi sebagai ketua. Cuba bahagi-bahagikan pula sesama mereka yang beralih angin kerana kepentingan yang ada.

Setelah sepuluh tahun berlalu dari tarikh gambar yang ada, pasti berlainan muka jika gambar seramai diambil semula. Pepecahan adat kita. Teruslah berpecah kerana itu budaya kita agaknya.