Sunday, March 25, 2007

KESETIAAN

Sungguh mengelirukan akan suasana yang timbul ketika ini. Kita kehilangan arah dan sentiasa berfikir apa akan jadi pada persatuan kita. Bila ramai bijak pandai dalam persatuan , banyak pula karenah yang berlaku. Ada yang menegaskan bahawa pergolakan berlaku dalam persatuan adalah di luar jangkaan. Lebih hebat lagi ada yang berpendapatan bahawa segala-galanya telah diatur oleh Allah. Ada yang cuba mengaitkan peristiwa dalam SC sebagai mainan domino yang sengaja dirancang dan banyak lagi tanggapan. Pendapat ini mungkin ada kebenarannya. Apa yang berlaku adalah sesuatu yang dirancang sejak pemergian Ustaz Hanafi hingga sekarang malah untuk masa-masa depan selagi kita memiliki para perancang yang hebat dan amat berminat bagi menentukan hala tuju SC walaupun telah ada Guru dan Presidennya. Sesetengahnya sudah hilang taring tapi masih lagi ingin mengaum. Dalam hal ini, pihak yang menjadi mangsa adalah mereka yang inginkan ilmu SC. Ramai yang terlibat kerana terdapatnya keistimewaan yang tersendiri sama ada dari segi pelajaran silatnya, hubungan harmoni yang wujud di kalangan ahli dan pegangan prinsip silat yang begitu istimewa berbanding dengan alam pesilatan yang lain.

Akibat dakwaan kes pencabulan, segala-galanya telah bertukar. Bukan sahaja hubungan sesama ahli telah menjadi rosak malah hubungan dengan Guru telah menjadi tidak tentu hala. Prinsip ketaatan pada Guru telah dirobek. Fikiran para penuntut telah bercelaru. Segala-galanya memang boleh dielakkan. Apoa nak buet. Kalau dah dirancang, itu jadinya. Terimo ajo la jeng. Dalam ikrar kita, ditegaskan tentang taat pada Guru selain daripada kedua ibu bapa. Ikrar ini bertaraf sumpah setia kita pada Guru. Aras ketaatan antara kedua ibu bapa dan Guru adalah sama, kerana kedua ibu bapa, kita dilahirkan ke dunia dan kerana Guru kita mengenali dunia ini. Konsep Guru amat luas, tidak terhad pada Guru SC sahaja malah meliputi para guru yang berjasa kepada kita yang memandu kejayaan kita di dunia dan akhirat. Kesetiaan ini penting. Daripada kesetiaan lahirnya perasaan kasih dan hormat pada Guru dan kedua ibu bapa kita. Inilah asas terbinanya adat dan adab kita dalam SC. Konsep yang disogokkan kepada kita itu telah bermula ketika mula memasuki SC. Malangnya, konsep ketaatan terutama kepada Guru begitu senang dirobek tanpa ada perasaan belas kasihan. Kerana satu kesalahan yang dilakukan, dengan senang hilang pengakuan pada Guru. Amalan kemaafan tidak langsung wujud di kalangan sesetengah ahli dan antara kita walaupun amalan ini juga selalu disogokkan kepada penuntut. Sesuailah kita menggunakan perkataan sogok yang melambangkan ketiadaan keiklasan dan wujudnya kepentingan.

Dalam SC, kita menegaskan kepada ahli akan kepentingan ketaatan pada Guru ada kaitan dengan ilmu yang kita peroleh. Kita disogokkan bahawa ketaatan akan memberi barkat hingga ilmu yang diperoleh akan berlipat ganda. Hilangnya sifat taat, akan hilang ilmu yang ada. Gambaran ini dilahirkan dalam pantun SC. Pengertiannya amat luas sekali. Kita harus faham bahawa sesuatu Ilmu tidak mudah hilang begitu sahaja daripada kita. Kehilangan ilmu ada kaitan dengan sikap kita pada Guru. Kalau sudah benci pada Guru pastinya kita juga benci akan pengajarannya sama ada dari segi fizikal atau kefahamannya. Kebencian akan menyebabkan kita tidak akan mengamalkan pengajarannya. Akhirnya kita akan lupa dan ilmu yang selama ini kita amalkan akan hilang daripada amalan kita. Walau bagaimanapun dalam konteks sekarang, Guru kita benci tapi ajarannya terus kita amalkan. Kira ok lah juga.

Apabila konsep ketaatan yang sepatutnya disemai pada ahli dilupakan maka perasaan hormat dan kasih pada Guru semakin luntur. Apabila timbul perbuatan kianat dan sabotaj akan Guru, bermakna terbentuklah sikap penentangan murid pada gurunya. Inilah yang dinamakan istilah derhaka. Penggunaan derhaka selalunya ditujukan pada kedua ibu bapa. Dalam SC oleh sebab peranan kedua ibu bapa lebih kurang sama dengan Guru maka istilah itu boleh juga digunakan untuk memberi gambaran sikap menentang kepada Guru. Ini semua merupakan ajaran dan kefahaman yang ada dalam SC dan sentiasa disemai di kalangan ahlinya. Amat malang sekali , akibat kes Guru yang dikatakan mencabul maka kefahaman ini mula diubah. Konsepnya dilainkan sesuai dengan perasaan bencikan Guru. Segala-galanya berasaskan kepentingan. Penuntut menjadi celaru. Darurat loo.

Banyak benda pelik yang akan berlaku dalam pengurusan SC sekarang yang berasaskan pengaruh individu tanpa merujuk pada amalan yang biasa diamalkan dalam SC. Semuanya berpunca daripada sikap bahawa Guru yang ada perlu disingkirkan. Penyingkirannya bermakna segala ajaran dan kefahamannya juga patut diketepikan. Secara langsung, kefahaman SC yang sentiasa diamalkan oleh semua ahli akan terpinggir secara beransur-ansur.

Sejauh mana kesalahan dan ketelanjuran Guru atas kes yang lalu, kita tidak pasti. Guru relah bersumpah tapi kita meraguinya. Ada badan siasatan dan kehakiman, kita meragui kejujuran dan keahliannya. Kalau keahlian diragui maka keputusannya turut dipersoalkan. Ada peguam yang menyiasat tapi ada peguam di kalangan ahli SC di luar badan-badan tersebut yang menentang pendapat. Ekorannya, masa depan Guru, persatuan dan ahli persatuan hanya ditentukan oleh sebilangan ahli yang wujud dalam badan-badan tersebut. Ketika MMT mengambil keputusan menyebelahi Guru maka keputusannya ditolak dengan alasan salah angkat tangan malah kreadibiliti MMT juga turut dipersoal. Ketika MMT mengambil keputusan tidak menyebelahi Guru baru-baru ini maka MMT disanjung sebagai badan yang berwibawa, hebat, sah dan benar. Segala-galanya atas pandangan sebilangan kecil ahli yang menguasai persatuan. Aparahhhhh.

Sekarang ini mulalah timbul persoalan di kalangan kita. Si anu itu geng mana. Si polan itu menyebelahi siapa ma?. Dalam keadaan ini, orang yang kurang arif dan berfikiran kecil dan sempit akan terus memperkatakan soal individu. Pada mereka yang mempunyai pemikiran yang hebat akan membicarakan idea, konsep dan kefahaman secara menyeluruh. Segala-galanya dikaitkan dengan perjuangan. Perjuangan ini meliputi bidang persilatan dan kefahamannya pada silat itu sendiri. Kita bukan bercakap siapa betul dan siapa salah tapi pemikiran kita bersandarkan pada pegangan dan fahaman SC yang selama ini disogokkan oleh jurulatih yang terdahulu dan sekarang. Ketika ini kita pula yang sedang menyemaikannya di kalangan penuntut yang sedang belajar SC. Masuk geng mana, bukan isunya. Duit tarak dapat looooo. Jadi, kalau tertarik dengan adat dan adab dalam SC, buat keputusan berdasarkan tarikan tersebut. Kalau masuk SC kerana orang lama-lama dan bangka-bangka, ikutlah kehendak dan telunjuk mereka. Kalau masuk kerana sukakan Guru, teruskan dengan keputusan tersebut. Kalau masuk kerana kepentingan tertentu, tengok balik kepentingan tersebut dan paut kepentingan tersebut dengan sekuat-kuatnya. Anda geng mana? Tepok dada tengok susunya.

Semasa kita berpecah dua dengan CM, terdapat kalangan ahli yang berdiri tengah berdasarkan kedudukan Guru yang ada. Walaupun mereka menyokong En Mat sebagai pemegang hak Guru tetapi dek kerana Pak Ak masih wujud, kesetiaan tetap dikekalkan pada Pak Ak hingga ke hujungnya. Pada mereka, mengenepikan Guru yang ada dengan sewenang-wenangnya adalah perbuatan biadap. Jangan hairan jika sikap ini wujud di kalangan ahli-ahli kita ketika ini. Walaupun En Mat dianggap telah hilang taringnya tapi kerana beliau masih wujud, kesetiaan tetap diberi kepadanya hingga jasadnya nyah di bumi nyata. So ada satu jenis geng lagi maa.

Kita amat risau jika kefahaman SC diubah atau dirobek maka kita akan kehilangan arah. Keistimewaan yang selama ini kita ketengahkan pada ahli dan bakal ahli akan menjadi luntur. Apabila sekali telah luntur, untuk mencahayakan semula kecemerlangan SC menjadi payah. Jika keadaan ini berterusan maka itulah kefahaman dan budaya SC yang baru. Hilanglah keistimewaan dan keunggulan kita sebagai pertubuhan silat yang hebat. Walau bagaimanapun, segala-galanya telah ditentukan oleh segelintir manusia yang wujud dalam SC dengan alasan kuasa yang sah lantikan ahli. Semestinya antara mereka itu ada yang dilantik oleh Presiden sendiri atas harapan lantikan Presiden itu akan utuh sokongannya kepada yang melantik. Apa sudah jadi ma. Umpama pepatah, “seperti anjing menggigit tuannya”.

“Hai ya! Jangan cakap anjing lo. Itu binatang ma. Tarak baik cakap.”

“ Tapi apa mau bikin ma. Itu cakap sudah branded lo.”

“ AyoOoooooo! Lu jaga. Gua kasi hantam sama lu.”

Aduh duh duh duhhhhh. Gua nyanyi lo.

Menerajui Perubahan, Keaslian..


Bibit-bibit perpecahan sudah mula menampakkan kesan. Kalau dulu, puak MMK menggunakan istilah MJ (Mat Jilat) kepada puak En. Mat, sekarang puak En. Mat pula yang menggunakan istilah MJ (Master Joe) kepada puak MMK. Hebat sungguh persaingan sengit antara kedua-dua pihak. Masing-masing ingin pulang paku buah keras.

Pun begitu, bukan itu yang ingin kita fokuskan perhatian. Pada hari yang serba indah ini, pada saat retak menanti belah ini, apa kata kita luangkan sedikit masa untuk menjelajah menerusi masa untuk meninjau-ninjau apakah kemungkinan yang akan berlaku pada masa akan datang. Apa yang pasti, kalau dulu kita selalu ditanya oleh ahli-ahli baru berkenaan soalan:

“Apa perbezaan antara CM dengan CH?”

Kali ini kita akan lebih bertambah pening lagi untuk menjawab soalan:

“Apa perbezaan antara CM, CH dan CW?”

Ah, sudah.. Bertambah pula satu lagi “C”, Cekak Warisan.

Sesetengah cawangan akan menggunakan masa selepas kelas latihan, ketika para penuntut sudah letih berlatih, untuk menjawab persoalan tersebut. Ada pula cawangan yang lebih selesa menjawabnya dalam keadaan santai, ketika melepak di kedai-kedai kopi atau warung di tepi longkang sambil mengepau orang yang bertanya tersebut kerana itu merupakan soalan yang ‘mahal’ dan memerlukan pengeras untuk jawapannya. Manakala ada pula cawangan yang lebih suka untuk memperjelaskan jawapan tersebut dalam bentuk yang lebih formal, menggunakan slide-slide presentation dengan disertakan dengan cd tayangan dan bukti-bukti hitam putih.

Terdapat kepelbagaian cara dalam menyampaikan jawapan tersebut kepada penuntut yang berserabut kepala mereka untuk memburu jawapan. Persoalannya, adakah jawapan tersebut memuaskan hati penuntut tersebut? Adakah jawapan tersebut dikira penting pada pandangan penuntut yang masih hijau, atau masih budak hingusan yang tidak mengerti mengenai istilah-istilah seperti ‘perlembagaan’, ‘mandat’, ‘majlis mesyuarat kebangsaan’, atau ‘salasilah’?

Walhal apa yang diinginkan hanyalah pada sudut persilatan dan perbezaan pada segi perlaksanaan buah-buah silat sahaja. Haiyoo.. Lagi mau kasi itu budak pening kepala ka? Ma hai.. Atau mungkinkah jawapan yang akan diberikan hanyalah sekadar melepaskan batuk di tangga seperti “Tunggu lama skit.. Nanti-nanti akan terjawablah soalan tu..”?

Pada ketika inilah, mana-mana persatuan yang akan menerajui perubahan akan memperoleh advantage dalam mengekalkan penuntut masing-masing. Pada mereka yang mengkaji hingga ke perdu persoalan dan keinginan penuntut tersebut, satu perkara sudah pastinya nyata:

“Mereka mahu melihat perbezaan yang ketara pada buah-buah silat antara ketiga-tiga CM, CH, dan CW. Selebihnya mengenai persatuan, pentadbiran atau perguruan, mereka tak mau amek pot ma..”

Why? Because one thing is for sure: They come to silat classes to learn silat, to know either the things that they have learnt were effective and gave good benefits or not. Jika buah silat itu sama sahaja dalam ketiga-tiga persatuan tersebut, pedulikanlah siapa gurunya, bukankah begitu? Kerana tujuan mereka belajar silat adalah untuk menjaga diri daripada diceroboh. Apa peduli pada mandat, salasilah, MMK dan sebagainya.

Pastinya yang lebih memeningkan kepala mereka ialah apabila dikaji ketiga-tiga persatuan tersebut, semuanya mengagungkan orang yang sama – Ustaz Hanafi. Haiyoo.. Itu kalu semua claim Ustaz Hanafi punya, mana satu yang lagi bagus meh?

Jika dilihat pada sudut kelebihan, masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. CM merupakan persatuan asal yang diasaskan oleh Ustaz Hanafi. CH pula mempunyai banyak orang-orang lama (juga orang bangka dan orang lama-lama) yang merupakan first generation yang berjaya, hasil didikan Ustaz Hanafi. CW pula mempunyai kelebihan pertalian darah menerusi salasilah keluarga Ustaz hanafi. Jadi, yang manakah harus dipilih?

Jawapan mudah untuk penuntut-penuntut baru pastinya pada sudut “Buah silat yang manakah yang lebih bagus, berkesan dan masih mengekalkan seni sebagaimana originalnya daripada Ustaz Hanafi itu sendiri”.

Kita tak boleh nafikan, generasi sekarang (juga yang akan datang) merupakan generasi yang akan lebih mudah terdedah dengan pelbagai maklumat, malah lebih terbuka pemikiran mereka untuk membincangkan suatu perkara semata-mata untuk mendapatkan pengetahuan. Sifat keterbukaan itulah yang akan menjadikan mereka berbincang sesama rakan sendiri (walaupun daripada persatuan yang berbeza) untuk mengetahui kebenaran buah-buah yang telah mereka pelajari, terutama sekali pada peringkat IPT.

Pada ketika itulah, persatuan yang mempunyai corak pengajaran yang jelas dan menarik, serta buah silat yang berkesan, akan lebih mendapat pengaruh daripada golongan-golongan sebegini. Ini kerana penuntut mahu melihat pada perbezaan-perbezaan yang mudah untuk mereka nampak dan meneliti mutunya. Peduli apa mereka pada sejarahnya.

Hanya persatuan yang sudi untuk merombak semula penyelarasan buah-buah silat dan mengembalikan keaslian buah sebagaimana yang diajar oleh Ustaz hanafi sahaja pastinya akan mempunyai “kelainan” dan akan lebih mudah diterima ramai.

Atas sebab itulah yang memainkan peranan dan yang akan menjadi rebutan persatuan-persatuan yang ingin berpecah ini ialah mereka yang pernah menerima sendiri buah-buah daripada Ustaz Hanafi, yang masih mengekalkan keasliannya. Kalau diikutkan cerita-cerita orang lama dan orang-orang bangka, dikhabarkan adanya ahli-ahli lama yang menerima setiap kaedah dan buah daripada Ustaz Hanafi sendiri sejak peringkat awal hingga akhir. Pastinya jenis ini akan menjadi rebutan antara CH dan CW. Kasihan..

Pun begitu, daripada mulut-mulut mereka yang mengaku memberikan banyak komitmen kepada persatuan, dikatakan bahawa ada di antara mereka yang telah pun berpihak kepada geng-geng CW. Maka advantage terletak pada CW dalam sudut keaslian buah. Persoalannya, adakah mereka yang memberikan komitmen pada CW sanggup untuk merendahkan diri, to unlearn and to relearn daripada golongan tersebut, untuk diubah semula keaslian buah-buah silat tersebut ke arah keaslian yang sebenar? Sanggupkah Mad Radzi untuk tunduk dan membenarkan perubahan sedemikian supaya lebih mudah untuk dapat pengaruh pada masa yang akan datang? Kalau begitu, baik golongan itu je yang jadi Guru Utama untuk CW jika Guru Utamanya sendiri pun tunduk pada mereka.

CH pun ada banyak orang lama juga yang mengetahui keaslian buah silat yang sebenar. Persoalannya, mahukah mereka menerajui perubahan tersebut untuk mengembalikan keaslian buah silat itu kepada bentuk asalnya? Jika ya, bagaimana pula reaksi seorang ahli lama kita yang dikatakan telah membuat penyelarasan pertama untuk buah-buah silat yang digunapakai hingga sekarang ini? Adakah beliau akan dilabelkan salah atau kayu yang menjahanamkan keaslian buah silat cekak itu sendiri? Mahukah beliau tunduk dan mengaku kesilapannya? Adakah Joe Marwi sanggup untuk berbuat sedemikian? Jika begitu, baik ahli lama yang membuat penyelarasan itu saja yang jadi Guru Utama, bukan Joe Marwi.

Persoalan seterusnya, bagaimana pula dengan reaksi jurulatih-jurulatih? Apakah perasaan mereka apabila mereka baru menyedari bahawa selama ini apa yang mereka ajarkan itu bukannya daripada keaslian yang sebenar? Bagaimana pula reaksi penuntut mereka setelah mengetahui bahawa selama ini mereka ditipu? Ahli yang baru ijazah pertama, mungkin takkan menjadi masalah. Bagaimana pula dengan ahli-ahli lain?

Apakah perasaan mereka semua apabila setiap buah yang dilakukan selama ini, yang telah pun sebati dengan gerak diri, perlu diperbetulkan semula? Pastinya sangat susah umpama mengajar ketam berjalan lurus. Bagaimana pula tanggapan mereka pada orang-orang atasan yang mentadbir silat cekak itu sendiri (termasuklah pada guru utamanya)? Pada mereka yang sanggup, pastinya mereka akan menerimanya dengan rela hati. Bagaimana pula dengan mereka yang ego? Pastinya mereka tidak akan mengendahkannya dan meneruskan mengajar buah-buah silat yang ‘tipu’ tadi.

Persatuan manakah yang sanggup untuk berbuat sedemikian? Cekak Warisan? Nama persatuan sendiri sudah menggambarkan warisan daripada Ustaz Hanafi. Tetapi adakah istilah “warisan” itu hanya pada pertalian darah semata-mata, atau pada keaslian pelajaran silatnya? Motto Cekak Hanafi, “Peneraju Warisan Mutlak”, adakah benar warisan pelajaran silat Ustaz hanafi itu mutlak keasliannya, atau hanya pada motto sahaja?

Ataupun adakah mereka hanya mahu mengekalkan pelajaran silat sebagaimana situasi sekarang, di mana keaslian buah itu hanya akan diajar pada tahap Kemahiran sahaja (yang mana pada peringkat-peringkat sebelumnya, hanya menipu sahaja)? Adakah itu yang diajar oleh Ustaz Hanafi? Pastinya tidak. Pastinya beliau tidak mengajar muridnya dan ahli keluarganya untuk menipu apatah lagi untuk menjadi kaki tipu.

Sanggupkah kedua-dua persatuan ini melepaskan peluang untuk merebut pengaruh dan meluaskan empayar, dalam menyebarkan kebenaran dan keaslian sebagaimana yang dibawa oleh Ustaz Hanafi? Sanggupkah beberapa individu yang mempunyai kepentingan ini untuk tunduk, merendahkan ego dan mengaku kesilapan diri semata-mata untuk menerajui perubahan ke arah keaslian yang hakiki, supaya penuntut yang bertanyakan soalan di awal entry tadi dapat melihat dengan jelas perbezaan antara CM, CH dan CW?

Wa puchi tau..

Hanya mereka yang sanggup untuk menerajui perubahan sahaja yang lebih advantage..

Only time will tell..


Wednesday, March 21, 2007

SEJARAH YANG BERULANG

DIA DATANG

Sungguh dramatik, sedih, sayu dan sebagainya, bila Guru yang ada diganti dengan Guru baru. Alasannya ialah akibat perbuatan cabul. Guru didapati bersalah oleh Badan Kehakiman yang terdiri daripada murid-muridnya sendiri. Siapakah mereka? Umum telah mengetahui gelagat mereka sejak SC diabadikan sebagai sebuah pertubuhan baru. Cuma hati kecil ini berkata-kata adakah Guru baru juga akan mengalami nasib yang sama seperti yang ditanggung oleh En Mat dan sebelum ini Pak Ak . Mereka yang menyingkir En Mat dan Pak Ak adalah mereka yang juga melantik Guru baru ketika ini. Mintak Allah panjangkan umur bagi kita melihat perkembangan yang akan datang.

Pepecahan yang hebat pasti berlaku di kalangan ahli ketika ini dan masa-masa yang akan datang selagi kata putus tentang hak persatuan SC tidak menemui penghujungnya. Dalam konteks taat pada Guru, amalan demokrasi tidak pernah diambil kira dalam mana-mana dunia persilatan. Golongan yang mengakui Guru dan melantik Guru atau mengundi Guru, itulah sahaja golongan yang mengakui kewujudan Gurunya. Tidak pernah berlaku golongan yang kalah undi atau pengundi yang memberi mandat kepada Jawatankuasa pemilihan Guru akan mengikut suara ramai. Itulah dunia persilatan. Guru baru yang ada sekarang hanya diakui kuasanya oleh mereka yang mengundinya, individu MMK yang mengundinya atau individu MMN yang menyukainya. Ahli-ahli lain tetap dengan Guru asalnya. Silat bukannya medan percaturan politik. Itu sebabnya apabila ada individu yang cuba mempolitikkan silat maka silat itu akan hancur.

Kuasa yang ada pada mana-mana Guru perlu secara sah dan bukannya secara paksaan. MMK tidak boleh memaksa mana-mana individu dalam SC untuk mengikut kehendak Gurunya. Individu ini berkait pula dengan kuasa dalam MMK dan MMN. Pastinya pendirian mereka akan memberi kesan pada Jawatan yang dipikulnya. Institusi perguruan dalam mana-mana silat agak istimewa dan mempunyai falsafahnya tersendiri. Kuasa sahnya bukan berasas pada sebarang lantikan sesuka hati atau secara majoriti. Kuasa sahnya sangat bergantung erat dengan salasilah dan mandat. Kita boleh berbahas sama ada prinsip ini perlu dikekalkan. Itu terpulanglah pada pemikiran individu. Membahaskannya bermakna kita juga mempersoalkan keperluan mengekalkan adat kain putih, mandi dengan menggunakan limau, majlis ijazah atau sebarang bentuk perlakuan yang merupakan identiti dunia persilatan silat. Ramai yang tertarik dengan keistimewaan adat dan adab yang ada dalam SC. Sungguh malang apabila keistimewaan ini akhirnya dihilangkan oleh ahli-ahlinya sendiri.

Nampaknya Guru yang mengganti Ustaz, semuanya menemui nasib malang. Bak kata pepatah,” ada hulu ada parang, ada dulu ada sekarang.” Hal itu nampaknya menjadi semacam budaya dalam SC. Ini membawa makna En Jo yang akan diisytiharkan menjadi Guru perlu berhati-hati dan segera menyusun strategi bagi mempastikan peristiwa malang pada mantan Guru tidak akan berlaku pada dirinya. Dulu dah berlaku, pastinya sekarang akan berlaku dan masa akan datangpun akan terus berlaku. Peristiwa ini erat kaitan dengan manusia yang wujud ketika dulu dan sekarang yang sangat berminat dengan drama penyingkiran tersebut.

Ketika awal pemilihan Pak Ak sebagai Guru Utama, semuanya berjalan dengan baik. Beliau disanjung hingga kentutnya dianggap membawa berkat. Persoalan tentang dirinya mula timbul apabila didapati perwatakannya jauh berbeza dengan Ustaz. Cara beliau berucap, isi percakapan yang ditafsir bercanggah, sifat degilnya tidak mahu merujuk orang-orang lama dan bangka, kebebasan berfikir di luar kotak pemikiran yang sedia ada, minat pada harta, suka berniaga dan banyak lagi telah dijadikan alasan kukuh untuk menyerang kepimpinannya. Kenyataannya yang dianggap bercanggah dengan akidah dan ilmu tauhid kata mereka, telah dijadikan alasan terdekat untuk maksud penyingkirannya.

Penyingkiran Pak Ak telah membawa kepada pelantikan En Mat. Cuma yang berbezanya, En Mat terpaksa panjat pagar untuk mendapat mandat yang membolehkan beliau membuka silat baru seterusnya. Ketika awal kepimpinannya, semuanya berjalan dengan baik. Beliau disanjung hingga kentutnya dianggap membawa berkat. Ayatnya sama seperti ayat yang dinukilkan untuk Pak Ak. Persoalan tentang dirinya mula timbul apabila didapati perwatakannya jauh berbeza dengan Ustaz. Cara beliau berucap, isi percakapan yang ditafsir bercanggah, sifat degilnya tidak mahu merujuk orang-orang lama dan bangka, kebebasan berfikir di luar kotak pemikiran yang sedia ada, minat pada harta, suka berniaga dan banyak lagi telah dijadikan alasan kukuh untuk menyerang kepimpinannya. Perbuatannya yang dianggap bercanggah dengan akidah dan ilmu tauhid kata mereka telah dijadikan alasan terdekat untuk maksud penyingkirannya.

Penyingkiran En Mat telah membawa kepada pelantikan En Jo. Cuma yang berbezanya, En Jo dengan senang dilantik oleh ahli-ahli lama. Beliau tidak perlu mendapat mandat. Cukup dengan mandat orang-orang lama yang bersandarkan MMT dan MMK untuk mengesahkan pelantikannya. Kalau beliau pandai, jangan ulang ayat-ayat yang sama dengan Pak Ak dan En Mat. Ikut sahaja cakap orang-orang lama dan bangka. Biar mereka banyak bicara. Tapi upah dan duit perlu diambil kira. Jangan risau bab duit. Semuanya akan diberi pada Guru Utama sebab mereka yang melantik beliau adalah golongan berada. Duit mereka merata-rata. Harta dan kereta mereka menjalar segenap sudut dan desa. Cuma ikut saja cakap mereka. Kalau membantah dan cuba buat cara sendiri, bacalah ayat di atas. Pasti terima padahnya. Apabila murid telah ramai nanti, jaga-jaga agar tidak terpengaruh dengan mereka. Murid baru harus akur dan sentiasa merujuk pada orang-orang lama. Kalau Guru terikat dengan murid baru, pasti kecewa. Sebabnya pemikiran mereka tak akan sama dengan yang lama. Kalau bercanggah, Guru hendak sebelah mana. Bergantung pada yang baru, alamat tersungkur akhirnya. Oleh itu bergantunglah pada yang lama. Yang pentingnya, upah tetap tidak ke ke ke mana.

Sejarah dalam SC pasti berulang selagi wujud manusia yang sama dalam pensejarahannya. Mereka ini amat berkuasa dan bergelar orang lama. Kewibawaan dan kesetiaan mereka ketika berada dalam zaman Ustaz Hanafi tidak boleh dinafikan. Mereka telah berkorban masa dan tenaga demi membangunkan SC. Tapi semestinya dengan panduan dan kehendak Guru utama ketika itu. Pengaruh mereka diluaskan di kalangan ahli yang belajar di awal era Pak Ak. Keadaan ini mudah dijalankan kerana perbezaan umur tidak ketara. Jurang hubungan hanya ketara dengan ahli yang ada di hujung zaman Pak Ak . Dalam zaman En Mat, jurang hubungan lagi ketara. Ketika itu mereka yang belajar adalah peringkat umur anak-anak. Ramai anak orang-orang lama yang mempelajari SC. Apabila wujud perbezaan umur, pastinya peranan orang lama- lama dalam pergaulan seharian semakin menjarak. Kecualilah pada kalangan yang dapat menurunkan kematangan dirinya.

Dalam zaman En Mat, jadilah orang lama-lama ini sebagai golongan yang inginkan pengormatan dan pengiktirafan. Apabila ini kurang diberi, perasaan kecewa dan tidak puas hati mula bertapak di hati mereka. Memikirkan banyak masa dan tenaga yang telah dicurahkan pada SC di peringkat awal penubuhannya, mereka perlu diambil kira dalam semua dasar persilatan berikutnya. Dalam zaman awal Pak Ak, beliau selalu merujuk dan bergantung harap pada orang-orang ini. Apabila golongan yang lama ini berpecah pendapat pada dua, Pak Ak telah menyebelahi satu pihak yang lain hingga akhirnya pihak yang tersisih terpaksa menyokong En Mat sebagai Guru Utama. Malangnya En Mat yang terlantik telah mengenepikan mereka. Banyak tindak tanduk En Mat dianggap tidak berbincang dengan mereka. Alasan pencabulan amat baik dijadikan alasan penyingkiran. Orang bertanya-tanya kenapa alasan mencabuk tidak dijadikan sebab utama dalam surat pertuduhan oleh ahli yang berkenaan? Kepada yang faham situasi yang ada, tahulah mereka bahawa perasaan geram pada En Mat bukan sehari dua tapi telah bertahun lamanya. Kes cabul bukan utama.

Sekarang mereka pula berperanan melantik En Jo sebagai Guru Utama. Walaupun pada umumnya mereka hanya inginkan Guru baru mengikut landasan Ustaz tapi sebenarnya landasan itu mengikut jalur yang mereka bina. Kalau En Jo gagal berbuat demikian, pasti beliau juga akan menemui nasib yang sama .Bila? bertahun-tahun yang akan datang.

Perkara penting sekarang, apa akan jadi pada En Mat dan En Jo. Apa akan jadi pada murid yang telah diijazahkan oleh En Mat. Apa akan jadi pada ahli yang masih setia dengan En Mat. Apa akan jadi dengan ahli yang bersimpati dengan MMK dan orang-orang lama. Pada ahli-ahli sekalian, fikirkanlah sesuatu yang terbaik untuk diri sendiri akhirnya. Tengok balik perjanjian-perjanjian atau pegangan yang telah kita buat dengan diri kita dulunya semasa menuntut SC. Lihat balik perjanjian atau pegangan yang mungkin ada berkenaan dengan kita yang berikut:

i. ingin kembangkan SC
ii. menghormati Ustaz dan seterusnya keluarganya.
iii. mengekalkan adat dan adab SC
iv. bersimpati dengan golongan yang teraniaya.
v. Bencikan manusia yang hipokrat
vi. Tidak mahu berpura-pura
vii. Ikhlas dalam perjuangan
viii. Tidak suka manusia yang mengambil kesempatan
ix. Dan AKU ADALAH AKU.

DIA DATANG

PENGISYTIHARAAN GURU BARU

Semasa Guru digantung banyak masalah yang dihadapi oleh kelas-kelas latihan. Perkembangan SC agak terbantut dan ketika itu dirasakan perlunya seorang Guru, sama ada mengembalikan semula kuasa Guru yang ada atau dilantik Guru yang baru.
Kini dengan beraninya MMK telah mengenengahkan Guru untuk disahkan pelantikannya oleh MMT. Maka selesailah satu masalah besar yang dihadapi persatuan ketika ini sekurang-kurangnya untuk jangka yang terdekat. Setakat ini kita belum mengetahui gelaran Guru tersebut. Adakah beliau akan bergelar Guru Utama, Pemegang Amanah atau sebagainya. Terpaksalah sekali lagi kita menunggu mesyuarat MMK untuk membuat pengesahan dan pengisytiharan. Sepatutnya, kalau nak cepat, bersidang aje pada hari yang sama sebab keahlian kedua-dua ahli Majlis tersebut hampir sama sahaja. Namun perkara yang bermain dalam fikiran dan benak penuntut ialah apakah kelayakan beliau hingga terlantik dan layakkah beliau menahan daulat untuk menjalankan tugas Guru. Siapakah Joe Marwi. Beberapa persoalan mungkiin timbul yang boleh kita fikirkan.

Pada dasarnya kalau MMT telah membuat pelantikan maka layaklah beliau menjadi Guru. Itu dari sudut mereka. Keseluruhan ahli MMT yang terlibat adalah mereka yang terlibat sama ada dalam MMK, Badan Kehakiman atau Badan Siasatan. Rata-rata kita tahu akan sikap mereka. Perkara pokoknya, En Mat perlu dikeluarkan daripada salasilah kepemimpinan SC. Benci sangat mereka akan En Mat. Walau bagaimanapun kita berharap En Jo tidak dijadikan alat untuk memenuhi tujuan tersebut, walaupun asas kerisauan itu wujud di hati kita. En Jo ni adalah seorang yang pendiam, lurus bendul dan suka memerhati daripada bertindak. Harap-harap sifat beliau tersebut bukanlah ukuran atas sebab pelantikannya. Walau bagaimanapun kita tunggulah ulasan daripada MMK tentang sifat-sifatnya yang membolehkan beliau dilantik. Daripada segi salasilah, nampaknya terputus. Kalaupun tidak berkenaan dengan keturunan tapi mandat daripada Guru yang terdahulu adalah penting. Kesian juga En Mat memanjat pagar untuk mendapatkan mandat daripada Pak Ak. Kalau nak buka silat baru apa payah panjat pagar, buka aje. Tapi mandat penting walaupun akhirnya buka silat baru. Sebaliknya mandat En Jo sebagai Guru semata-mata bergantung pada lantikan orang-orang lama atau bangka. Pada asalnya En Jo bukanlah pilihan utama. Mereka masih mahukan keluarga Ustaz mengambil alih kepimpinan. Disebut-sebut Mokhtar sebagai orang yang layak. Tapi Mak Teh buat hal pulak. Binatang pulak katanya. Terpaksalah mereka mencari orang lain. Orang itu ialah En Jo. Pilihan kedua ma. Pasti ada yang mengatakan lantikan tersebut bercorak kontrak sebab pasti terikat dengan persetujuan lisan atau mungkin juga tulisan. Sekurang-kurangnya tak bolehlah beliau pandai-pandai sendiri. Kena ikut cakap looo.

Gelaran sebagai Guru pastinya tidak sesuai. Pertamanya seperti yang ditegaskan, dari segi salasilah Guru nampaknya kurang jelas dan mungkin terputus. Salasilah bukan merujuk pada keturunan kepemimpinan persilatan semata-mata tapi juga merujuk pada mandat. Oleh itu, saya berpendapat, En Jo hanya layak sebagai pemegang amanah. Zaman dulu dulu dulu Ustaz sendiri mengesahklan pelantikannya apabila merujuk fakta Pak Ya yang mengungkapkan kata-kata yang membawa maksud penurunan mandat. Mandat dianggap aspek penting dalam mana-mana dunia persilatan.

Amnya, untuk kepentingan penuntut, salasilah Guru tidak mustahak dari segi kepentingannya. Rajin mereka belajar, banyak ilmu yang dapat. Apa gunanya salasilah Guru kalau berlatihpun mahu tak mahu. Bukannya kerana Guru yang akan menjadikan seseorang itu hebat dalam persilatannya. Akan tetapi apabila kita membicarakan soal adat dan adab, keperluan asal usul Guru ini sangat penting, lebih kurang sama pentingnya dengan silat-silat Melayu yang lain. Hal ini demikian bagi mempastikan ilmu yang kita pelajari ada puncanya dan bertanggungjawab. Tetapi berbeza dengan seni bela diri bangsa lain. Mungkin kita ingin mencipta pembaharuan dari aspek pelantikan Guru. Oleh itu , tidak hairanlah timbul kepelikan murid melantik Guru. Ini satu pembaharuan yang mencarik adat. Bukankah silat kita selalu mencarik adat.

Kita juga selalu ditegaskan bahawa SC ialah Silat Tauhid. Ini membawa makna bahawa ahli-ahli SC dikehendaki menguasai ilmu tauhid dan ilmu tauhid ini akan sentiasa ditanam dalam jiwa penuntut dari masa ke masa. Selama ini, untuk mencapai hasrat tersebut, segala usaha banyak bergantung pada kekuatan dan kebolehan Guru serta tenaga pengajarnya. Kalau Guru tidak berkesempatan untuk menyebarkan fahaman tauhid maka ilmu ini terus digilap dan disuburkan di kalangan tenaga pengajar yang selalu berdamping rapat dengan penuntut. Ustaz Hanafi telah berjaya menjalankan tugas ini dengan jayanya. Ketika era Pak Ak dan En Mat, suara-suara sumbang yang tidak berpuas hati dengan penyebaran ilmu ini selalu mengecam mereka hingga akhirnya kecundang kedua-dua Guru tersebut. Golongan yang tidak berpuas hati tersebut, pastinya mencari Guru yang dapat menanam ilmu tauhid tersebut dengan hebat dan berkesan. Saya yakin MMK telah meneliti hal ini dan telah melantik En Jo sebagai seorang Guru yang mempunyai kebolehan ilmu tersebut yang tinggi dan dapat menanam kefahaman ini dengan hebat lagi di kalangan penuntut. Jurulatih dan Penyelia Kelas akan bertambah hebat lagi kefahaman tauhid mereka. Secara langsung semua penuntut akan berfaham tauhid yang tinggi. Dengan ini kes-kes menjilat, menipu dan lain-lain perbuatan mungkar akan dapat disekat dalam alam persilatan SC. Namun begitu jika Guru baru ini juga gagal memenuhi cinta rasa ketauhidan mereka, pasti tersungkur juga akhirnya si Guru baru ini. Tunggu ajee.

Dalam persatuan kita ramai tokoh yang bijak dalam selok-belok persatuan. Pengalaman mereka telah menebal sejak zaman penubuhan SC di Kuala Lumpur. Oleh itu, Guru baru yang terlatik perlulah cepat belajar tentang perjalanan persatuan dan mesti faham selok-belok pengurusan yang ada dalam pengendalian sesebuah persatuan atau organisasi. Kalau tidak, Guru baru akan perlu sentiasa merujuk aspek pentadbiran kepada mereka. Beliau mesti cepat berfikir bagi mentafsir segala bentuk peraturan yang ada dalam perlembagaan. Pengetahuan yang hebat dalam pengurusan persatuan akan membolehkan beliau bertindak dengan menggunakan akal yang dianugerahkan oleh Tuan . Kalau tidak, Guru baru nanti akan diperkudakan dan jadilah beliau seperti kerbau dicucuk hidung. Kalau ini berlaku, dalam masa yang terdekat beliau mesti dengan segera mengumpul pengikutnya untuk keluar daripada kepompong orang sekelilingnya yang akan sentiasa mengawasi gerak geri dan tutur katanya.

Satu kelemahan Pak Ak ketika memimpin persatuan kita dulu ialah ucapannya yang tidak tentu arah, isi yang tergantung dan nada ucapannya amat membosankan. Maklumlah ahli-ahli kita adalah terdiri daripada cerdik pandai yang kritis dan inovatif. Sekali mendengar ucapan Pak Ak, dua kali mereka menepuk dahi. Semasa En Mat, hal ini dapat diatasi. Ucapannya bersemangat walaupun ada yang memberi komen beliau hanya pandai bercakap sahaja. Aspek kepetahan bercakap ini pastinya telah dititikberatkan oleh MMK sebelaum mereka melantik Guru baru tersebut. Saya dapat gambarkan betapa hebatnya En Jo berucap menyampaikan amanatnya kepada penuntut dengan bahasa yang jelas. Guru baru ini pasti hebat mengeluarkan buah fikiran dengan matang dan bernas. Ini akan menjadi kebanggaan kepada ahli-ahli yang memang sensitif dengan hal tersebut.

Berdasarkan beberapa aspek perbincangan di atas, sangat jelas tentang keperluan seorang Guru menguasai pelbagai kemahiran untuk menjadi pemimpin SC yang hebat dan berkesan. Inilah yang sangat dititikberatkan oleh ahli-ahli SC. Kegagalan menguasai kemahiran-kemahiran tersebut menyebabkan ahli-ahli menjadi resah. Kelemahan inilah juga yang menjadi salah satu faktor tersungkurnya Pak Ak dalam arena SC. Kalau Guru yang baru berasa dirinya agak lemah dalam kemahiran tersebut, baiklah sentiasa merujuk kepada orang-orang lama yang sememangnya sentiasa berminat dengan pergerakan persatuan. Tambahan pula orang-orang lama ini masih memegang jawatan sebagai ahli MMK atau MMT atau Badan-Badan yang diwujudkan dalam SC. Kalau tidak merujuk, jawabnya nahas nanti.

Kepada ahli-ahli MMK atau lain-lain pemimpin dalam SC, berilah perhatian yang sungguh terhadap Guru baru ini. Pada jangka masa yang pendek, pasti beliau akan mengikut segala arahan tanpa membantah. Tapi ingat, apabila ramai murid yang telah diijazah maka ramai pulak yang bakal menjadi punesihatnya. Guru mungkin akan membuat tindakan berdasarkan fikirannya kerana murid telah ramai. Kalau terus begitu akhirnya akan timbul semula pertelingkahan. Kalau dirasakan hal ini boleh berlaku, maka eloklah dari sekarang dibuat pembahagian kuasa. Hal silat serahkan pada En Jo tetapi hal-hal persatuan, serahkan pada satu penama yang lain. Dengan itu, dalam SC ada Guru dan ada Presiden yang berlainan orang. Pastinya cara ini akan dapat menutup kelemahan Guru jika ada.

SC ialah peneraju mutlak. Buatlah apa sahaja. Banyak kejadian yang telah mencarik adat persilatan. Alang-alang carik, koyakkan terus. Pada generasi separuh lama dan baru, pertahankanlah sisa-sisa yang ada dalam SC sama ada pergerakan silatnya mahupun fahaman dan falsafah silat dalam madah perjuangannya. Ayoyoooooo banyak sedih maaaaa.

Tuesday, March 13, 2007

ADAB DAN ADAT SC

Hubungan yang rapat antara kita dengan Guru juga akan melahirkan sifat kesetiaan pada Gurunya tanpa berbelah bahagi. Kesetiaan ini erat kaitannya dengan perasaan kasih. Itu sebabnya pada pengikut yang setia, sesuatu yang berlaku atau sebarang dakwaan kepada Guru, tidak mudah diterima melainkan setelah dia melihat atau mendengar sendiri perkara tersebut berkali-kali. Setelah itu baharulah pemikirannya akan membuat keputusan. Kes En Mat yang dituduh mencabul bukan mudah untuk dipercayai kerana mereka tidak melihat dan mendengar daripada semua pihak . Mereka telah membuat pertimbangan untuk mengatakan En Mat tidak bersalah. Apatah lagi En Mat sendiri telah bersumpah menafikannya. Kita hormati pemikiran mereka. Tuhan telah menciptakan kita dengan dua telinga, dua mata, dan satu mulut. Mungkin dengan mempunyai satu mulut, dua telinga dan dua mata memberi petanda bahawa kita perlu mendengar dan melihat dua kali lebih banyak daripada bercakap. Ataupun mungkin sebab mendengar dan melihat itu dua kali lebih sukar daripada bercakap, kita perlu dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Itulah pandangan pengikut setia En. Mat. Orang-orang ini dituduh taksub oleh puak yang bencikan Guru kerana tidak sehaluan dengan pemikiran yang bertentangan dalam semua segi. Kalau sudah benci, sedikitpun perasaan kasih pada Guru sudah tiada. Maka dipanggillah Guru dengan perkataan Mat Jilat, Mat Hebat, Mat Jebat, Pak Pandir, Pak Kaduk, Linda dan sebagainya tanpa ada perasaan hormat atas jasa yang diberi selama ini. Janganlah marah-marah, janganlah muncung-muncung dan janganlah sakit hati. Kata Tok Guru, anjing yang kehausan jika diberi air minuman boleh masuk syurga. Haiya! Jangan cakap binatang lo, sensitif ma.

Adab dan adat amat penting untuk menjaga suasana harmonis dan seimbang dalam hubungan sesama manusia. Ibu dan bapa yang garang dengan anaknya, kalau tidak ada adab dan adat, pasti akan dibelasah oleh anaknya sendiri bila anaknya berasa marah atau geram. Anak semakin lama semakin kuat dan membesar. Kedua ibu bapa semakin lama semakin lemah dan mengecut. Mana larat lagi. Kalau disondol sekali memang orang tua itu akan terpelanting. Akan tetapi, kerana perasaan kasih dan sayang pada kedua ibu bapalah anak-anak masih menghormati mereka walaupun jiwa terseksa. Geram sebanyak manapun tetap disimpan dalam hati. Tetapi ada juga terdengar kes anak mencederakan kedua ibu bapanya. Kebiasaannya kerana pengaruh dadah hingga menyebabkan mereka tidak boleh lagi berfikir ataupun kerana sudah sasau. Hormat pada kedua ibu bapa perlu dipupuk sejak kecil lagi.

Begitu juga dalam konteks silat. Ramai Guru yang jatuh dek kerana anak muridnya. Setakat ilmu pengetahuan silat, pasti Guru ada kelebihannya. Tapi Guru semakin lama semakin berumur. Kalau umur sudah enam puluh ke atas, pergerakannya sudah lemah, urat selalu sakit, stemina mana ada. Sekali bagi buah, sekali lelah. Kalau ada sakit jantung dan darah tinggi, lagi teruk. Itu sebabnya penurunan ilmu banyak dilakukan secara Petua. Pratikal lama-lama mana boleh. Penatlo. Bayangkan kalau adab dan adat tidak diamalkan. Teruk si Guru dibelasah oleh murid kalau Guru buat silap. Tambahan pula ketika Guru tengah mengah. Mana upaya untuk Guru melawan. Sepak tang kaki ke, tang punggung ke atau tang anu ke, apa dia boleh buat. Nak kejar dah tak larat. Penatt. Nasib baiklah ada amalan adab dan adat. Kita boleh nampak keperluan adab dan adat untuk dipupuk dan dikekalkan. Cara pelaksanaannya pasti menimbulkan pelbagai tafsiran termasuk istilah taksub. Apa pun , yang penting adat dan adab perlu ada sebagai usaha menjamin keselamatan Guru. Kecualilah kalau Guru boleh bertukar jadi Ultra Man. Setakat kederat nasik jangan cakap loo.

Istilah taksub dari segi amalannya ada kaitan dengan adab dan adat yang ada dalam dunia persilatan kita. Dalam konteks taat pada kedua ibu bapa ada adab-adabnya dalam hubungan antara anak dengan ibu bapa dan antara ibu bapa dengan anaknya. Konteks hubungan ini pula berbeza dalam adat Melayu dengan adat bangsa lain. Adat Melayu, kedua ibu bapa sentiasa benar. Oleh itu anak perlu mengalah dengan kedua ibu bapanya. Menggunakan perkataan “aku” pun semasa bercakap dengan kedua ibu bapa, umumnya sudah dianggap kasar. Dalam adat orang barat, mungkin berlainan. Anak boleh mempersoalkan kedua ibu bapanya.

Membicarakan adat dalam persilatan kita bermakna kita membicarakan tatacara persilatan kita yang amat berbeza dengan silat-silat lain dalam dunia ini. Tatacara ini ada kaitan dengan peraturan yang diterima pakai dan dipersetujui bersama jika kita ingin menjadi ahli silat. Kalau kita tidak mampu mengamalkannya, kita tidak perlu menjadi ahli dan boleh mencari silat lain yang sesuai dengan kita. Ikutilah adat yang ada. Dalam SC ada adatnya dalam hubungan Guru dan murid. Bakal murid perlu diijazahkan tanpa mengira waktu dan ketika. Kalau murid kena bawa ayam untuk gurunya, bawalah. Kalau disuruh bawa kereta, bawalah. Bagi? Belum tau ma. Perkara yang penting ialah rela. Janganlah dikatakan nanti sebagai manusia yang tak beradat. Kalau dah tak beradat, sifatnya soborono sahaja. Habis semuanya dilanggar. Jadilah dia manusia yang suka menyondol tanpa kira apa sekalipun.

Begitu juga dengan perkataan adab. Adab ialah tatasusila dan ada kaitan dengan tingkah laku. Tingkah laku merupakan penampilan dan hasil terjemahan emosi, perasaan dan pemikiran. Tingkahlaku atau tatasusila ini merupakan pancaran daripada dalaman diri kita. Maka itu lahirnya sifat bertatasusila seperti sifat sopan santun dan budi pekerti yang baik. Adab akan mendisiplinkan diri daripada bersikap biadab. Tanpa adab bermakna biadab. Biadab ialah kurang ajar atau membawa maksud pendidikan yang kita ada masih kurang sempurna. Adab ini meliputi adab berguru, adab bertemu rakan-rakan yang sebaya atau berlainan umur atau sebagainya. Jadi dalam konteks ini jika ada yang nak mencium tangan Guru, ciumlah kalau difikirkan itu caranya beliau beradab dengan Guru. Kalau Guru melakukan kesalahan, ada adabnya untuk si murid membuat teguran. Kalau murid tua dikatakan binatang, ada adabnya untuk mereka membetulkan keadaan. Dapatkan penjelasan. Kalau kancil maksudnya, adatnya Guru suka dan boleh terus berada dalam persatuan. Tetapi kalau babi atau badak sumbu maksud bicara, adatnya Guru dah tak suka. Boleh belah saja looo.

Perkara pokoknya kalau kita bergiat dalam SC, pastikan kita mempunyai ilmu untuk berguru. Dapatkan gambaran tersebut melalui ahli-ahli silat yang ada atau dengan merujuk pada mereka yang berilmu. Kegiatan kita dalam silat hanya sebagai aktiviti sampingan, sebab kita terikat dengan tanggungjawab yang utama sama ada bertugas dengan Jabatan Kerajaan atau syarikat swasta. Janganlah libatkan diri hingga ke peringkat tidak sedar akan diri sendiri dan melupakan tanggungjawab terhadap anak isteri dan kedua ibu bapa jika mereka masih hidup. Kita boleh berbakti pada sesiapapun terutama pada yang memberi pulangan kepada kita. Dalam konteks silat, kita berbakti kepada Guru yang ada kerana Guru tersebut sentiasa membimbing dan memberi ilmu dunia akhirat kepada kita. Tapi kalau tak ada, apa yang kita dapat. Buat apa kita mengorbankan diri. Setakat ilmu KK yang harus dibeli, banyak lagi pil-pil vegra atau urutan kursani atau wirid haji yang bercambah boleh dipelajari dan dimiliki atau didapati di merata tempat. Mau atau tak mau. Aparahhhh tapi banyak sildap ma.

Berdasarkan perbicaraan di atas, jelas bahawa dalam SC peranan adat dan adab begitu penting sekali. Mungkin dalam silat-silat lain yang wujud di negara ini konsep adat dan adab juga dititikberatkan. Kedua-dua amalan tersebut memainkan peranan untuk memantapkan bidang persilatan kita. Sekurang-kurangnya dapat menjaga keselamatan Guru. Pada kebanyakan seni bela diri, keselamatan Guru dipelihara melalui tohmahan dan propoganda yang dibena di kalangan muridnya. Itu sebabnya Guru dikaitkan dengan kuasa luar biasa. Hinggakan kalau ada kalangan murid yang berhati tidak jujur, dengan sendirinya murid tersebut dikatakan akan ditimpa bala. Malahan ketika berada dalam kelas silat, jika murid berniat serong terhadap Guru maka murid berkenaan juga akan ditimpa bala. Bala, bala, bala. Semua tohmahan dan propoganda tersebut berjaya ditanam dalam benak murid hingga menyebabkan mereka berhati-hati dalam komunikasi dengan Guru. Selamatlah Tok Guru daripada sebarang angkara nakal muridnya. Pun begitu ada juga kalangan murid yang berani menentang arus. Walau bagaimanapun mereka kerap diketepikan dan tidak mempunyai pengaruh yang kuat.

Dalam SC, mungkin ada juga kaedah untuk menakut-nakutkan murid secara tidak langsung dalam konteks hubungan dengan Guru. Ilmu Bisik Semak dijadikan landasan. Murid yang berhati curiga dengan Guru secara langsung akan ditimpa bala. Namun begitu, Bisik Semak ini kurang popular di kalangan ahli. Ramai yang tidak memahami ilmu tersebut dan tidak ambil peduli tentang akibatnya. Secara langsung ilmu tersebut tidak dapat dijadikan peraturan untuk mendisiplin murid ketika berhubung dengan Guru. Kalau sebenar-benarnya ilmu itu sebahagian daripada kelebihan Guru, ramai yang kecundang sejak zaman Ustaz Hanafi, Ishak Itam dan sekarang ini En Mat sendiri. Kejadian dalam bentuk khayalan banyaklah diperkatakan. Tetapi tiada bukti yang jelas. Walau bagaimanapun amalan adat dan adab yang dititikberatkan dalam SC sudah mencukupi bagi memantapkan hubungan murid dengan Gurunya.

Amalan adab dan adat sudah banyak yang dirobek oleh ahli-ahli yang berkepentingan. Suasana yang ada banyak berubah dan perubahan ini memperlihatkan hubungan yang longgar antara Guru dan muridnya. Keadaan ini akan berlarutan untuk jangka masa yang panjang dan amat sukar untuk diperbetulkan. Kepada En Mat dan bakal Guru yang akan dilantik, bolehlah memikirkan strategi berikutnya bagi mempastikan murid yang belajar SC akan terus menghormati Guru hingga ke peringkat “takut” pada Guru. Ayoyoyo. Ini macam susahlo. Semua guru mau, mesti kasilo. Takutttt.

Monday, March 12, 2007

TAKSUB

TAKSUB

Kadangkala kita jadi celaru dengan istilah taksub dalam konteks hubungan kita dengan Guru dalam persekitaran SC. Ada yang kaitkan istilah taksub dengan perkataan “sangat”. Kalau hubungan Guru dan murid berbentuk sangat maka orang itu akan dinamakan sebagai taksub. Akan tetapi ada pihak yang menafikan istilah sangat dengan konsep taksub. Pada mereka itu bukannya taksub tapi perbuatan tersebut menandakan kasih kepada Guru. Bersengketalah mereka atas istilah taksub. Walau bagaimanapun pertelingkatan tersebut hanya berlaku sejak kebelakangan ini. Apabila Guru mula diketepikan dan dipandang serong oleh sebilangan ahli maka timbullah istilah tersebut. Selama ini mereka menerima sahaja apa yang berlaku tanpa ada sebarang bantahan. Ataupun mereka hidup dalam dunia kepura-puraan bagi menjaga kepentingan masing-masing. Apabila mereka berasa diri mereka tertipu dengan sikap Guru, mulalah mereka mengungkit dengan pelbagai alasan untuk mencaci Guru. Selama ini mereka ikut sahaja perbuatan Guru. Apabila sudah benci, semua yang menunjukkan hubungan baik dengan Guru akan dikatakan taksub. Cium tangan taksub, minta pendapat taksub, mengulang cakap Guru taksub dan banyak lagi perbuatan taksub yang dulunya tak taksub.

Taksub ini istilah agama. Sama juga dengan istilah kalwat dan muhibbah. Akan tetapi dalam amalan dan pengunaannya pada pertuturan bahasa kita istilah-istilah tersebut telah disesuaikan dengan kehendak laras bahasa kita. Oleh itu istilah-istilah tersebut khasnya taksub mempunyai makna dan pengertian yang tersendiri dalam konteks amalan dan penggunaan bahasa kita sebagai alat komunikasi.

Apa yang perlu kita personal dan titikberatkan ialah pergantungan seseorang pada orang yang lain tanpa menggunakan pemikirannya. Keadaan ini adalah amat berbahaya. Pemikiran yang ada perlu dikayakan dengan ilmu pengetahuan. Pemikiran adalah faktor utama yang membolehkan manusia itu bertindak. Selain daripada berguru, ilmu pengetahuan boleh didapati melalui usaha kita berdampingan dengan orang yang berilmu atau melalui bahan-bahan bacaan yang boleh ditafsir melalui pemikiran sendiri atau bantuan daripada mereka yang layak untuk mentafsir. Bergantung harap pada orang lain tanpa menggunakan akal fikiran kita yang ada, akan berakhir dengan kekecewaan. Inilah yang banyak terjadi pada murid-murid yang amat membenci Gurunya ketika ini. Dulu mereka ikut sahaja perintah dan arahan Guru tanpa banyak bicara. Sebabnya mereka kekurangan ilmu untuk berfikir. Bila ada yang membuka minda mereka walaupun kebenarannya boleh dipersoalkan, mulalah mereka berfikir. Geramlah hati mereka kerana mereka rasakan selama ini mereka diperbodohkan. Memang mereka bodoh sebab tidak menggunakan fikiran.

Kita jangan terlalu benci dengan perkataan sangat. Perbuatan sangat kadang kala amat penting dan faedahnya hebat jika disertai dengan pemikiran yang mantap atau bernas. Suka sangat, sayang sangat, rindu sangat, marah sangat dan apa pun sangat, sangat berkesan jika disertai dengan pemikiran yang positif. Dengan kekasih, tunjukkan rindu yang amat sangat, cepatlah kita dapat anunya atau cepatlah nanti kekasih kita ajak kahwin. Nak dapatkan pekerjaan, tunjukkan kita sangat-sangat memerlukannnya, mudahlah sikit kita dapatkan pekerjaan tersebut. Nak jual barang seperti CNI misalnya, buktikan barangan tersebut sangat berfaedah maka senanglah laku barang tersebut. Banyak lagi suasana yang memerlukan perbuatan sangat. Dengan Guru, tunjukkan yang kita sangat memerlukan pengajarannya. Banyaklah nanti petua yang kita dapat. Tak payah bayar untuk dapat ilmu KK. Mereka yang bayar, semua yang tak tahu guna istilah sangat. Itu semua dalam konteks kita dengan orang lain bagi mendapatkan sesuatu yang kita hajatkan. Inilah yang dikatakan sebagai pemikiran yang strategik. Buat sesuatu untuk mendapatkan faedah. Tapi perlu disertai dengan pemikiran yang berilmu pengetahuan.

Tafsiran orang lain atas perbuatan yang kita lakukan, apa kita peduli. Yang penting kita tahu apa yang kita lakukan. Cuma ingat pepatah Melayu, buat baik berpada-pada, buat jahat jangat sesekali. Oleh itu janganlah kita meletakkan kepercayaan kepada seseorang secara seratus peratus dan jangan pulak kita membuat sebarang perbuatan khianat. Dalam konteks Guru, janganlah kita serahkan segala-galanya kepada Guru. Hinggakan hendak berkahwinpun, gambar tunang kita ditunjukkan pada Guru terlebih dahulu dengan harapan ingin mendapatkan petunjuk kerasian. Silap-silap haribulan, Guru yang dapat daranya. Cuba guna fikiran sikit. Mana letaknya kedua ibu bapa kita yang mengasuh kita sejak umur kita sehari. Guru juga manusia biasa, sama seperti kita. Kita mengenalinya setelah berbelas tahun umur kita. Cuma yang berbezanya dalam konteks silatnya, ilmunya lebih daripada kita. Tapi dalam konteks lain secara umum, atau ilmu-ilmu yang lain, tak tentu lagi.

Masalah utama kita sekarang ini ialah kita mengagungkan Guru tanpa menggunakan akal fikiran. Akuilah bahawa En Mat ialah Guru silat. Yang kaitkan beliau dengan kepakaran agama, politik, ekonomi dan sosial, kenapa?. Janganlah menganggap beliau begitu super dalam semua segi. Kalau dalam persilatan, kita hormatilah beliau sebab kita akur atas pengetahuan dan kebolehannya yang mendalam kerana itu adalah pengkhususan beliau. Tetapi, dari segi kebolehan lain mungkin pengetahuan kita lebih baik. Itu sebabnya mereka yang tak berakal dan tidak menggunakan fikiran, bergantung penuh pada Guru untuk mendapatkan pengetahuan yang mendalam tentang sembahyang, puasa dan haji. Sepatutnya kita tanyalah pada pakarnya. Sikit-sikit bolehlah tanya En Mat. Kalau nak tengok mak we kita serasi atau tidak, jumpa tukang tilik. Burung pun boleh pilih daun terop bagi menentukan nasib kita. Kita jumpa mereka sebab itu kepakaran mereka. Tapi kalau takut syirik, jangan jumpa sesiapa. Dapat mak we, kalau berkenan terus nikah. Tak dapat nikah, kawin aje. Gunakan kaedah KK yang dapat menjadikannya truma dan tidak sedar diri.

Walau bagaimanapun untuk mendapatkan pandangan rakan taulan atau sahabat seangkatan dalam silat, berhati-hatilah sikit dan gunakanlah fikiran. Ketika ini ramai yang muncul untuk menunjukkan diri mereka sebagai pembela SC. Dulu, dulu dan dulu, untuk turun ke kelas pun susah. Mesyuarat jarang hadir dan aktiviti kelas selalu ponteng. Tiba-tiba, bila timbul kes Guru, mereka muncul sebagai orang hebat pembela persatuan. Banyak cakap pulak tu!. Yang harunya mereka pulak jadi punesihat kepada pemimpin persatuan. Ikut pulak tu. Ada yang kata kemunculan mereka disengajakan sebagai satu strategi MMK untuk ambil alih persatuan kerana mereka ini tidak berapa suka dengan Guru Utama. Entahlah. Kononnya tak mengaku En Mat sebagai Guru lagi. Dulu mengaku. Apa punya pendirian ma. Kalau Guru tetap Guru lo. Ini samalah juga dengan sikap tidak mahu mengaku kedua ibu bapa sebagai ibu dan bapa lagi apabila timbul satu-satu peristiwa. Dah lalu kut celah kangkang pun tak nak mengaku ka!. Poorahhh. Pada saya gunakan fikiran. Rujuklah pendapat pada mereka yang benar-benar setia dengan persatuan dari mula hingga akhir tanpa mengira hujan, panas, ribut ataupun taufan.Tentu sah harapan dan pandangan orang-orang ini sebab tidak ada kepentingan. Setakat muncul macam cendawan, gunakanlah fikiran ma. Aparahhh

Sekarang ini kita perlu berhati-hati dengan istilah adu domba. Kesannya lahirlah aktiviti melaga-lagakan orang dan bukannya binatang. Mereka ini sentiasa dalam masa dua puluh empat jam memikirkan cara untuk menjatuhkan orang lain. Ijazah mereka ialah B.A (Batu Api). Kebolehannya bergantung sama ada setakat lulus dengan kepujian atau lulus dengan cemerlang. Selagi Guru tidak disingkirkan atau dinyahkan, pergerakan mereka terus merebak. Orang yang suka mengadu domba beranggapan bahawa dirinya lebih layak dan lebih hebat. Pesaingnya dianggap lemah. Tapi, oleh sebab pesaingnya terus popular maka diri dirasakan tidak dapat bersaing. Untuk mengatasinya terpaksalah digunakan strategi adu domba sesama ahli. Alatnya adalah pelbagai saluran termasuk media-massa yang dapat mengkucarkacirkan pemikiran ahli. Mereka perlu mengecohkan suasana supaya diri mereka dapat perhatian. Terpaksalah mereka memikirkan pelbagai bentuk rekacipta untuk mendapatkan keyakinan dan menganggap fikiran mereka lebih munasabah. Majalah silatpun digunakan sebagai bahan provokasi atau sebagai bahan propaganda. Tindakan mereka lebih banyak mengikut perasaan. Betul-betul ikut perangai perempuan. Kata Tok guru, sifat perempuan, sembilan perasaan dan satu pemikiran. Manakala sifat lelaki mempunyai sembilan pemikiran dan satu perasaan. Kalau perasaan diutamakan, jadilah mereka perempuan yang bertopengkan lelaki. Kita tidak mahu terlampau ramai manusia jenis ini berada dakam persatuan kita. Cuba periksa anu mereka yang suka bertelagah. Ayo yo yo, pondan lo.

Jadi jelaslah bahawa, dalam hubungan rapat kita dengan Guru yang dikatakan taksub oleh sesetengah orang, perlu disertai dengan istilah berfikir. Kalau ini wujud maka barulah senang bagi kita tunjukkan perasaan kasih terhadap Guru. Buatlah sesuatu untuk kebaikan Guru kita. Kalau salah tegurkan dan kalau betul, beri penghargaan dan pujian. Itulah kasih namanya. Setakat ini ramai yang cuba menunjukkan perasaan kasih pada Guru tapi secara menganggukkan kepala sahaja. Itu bukan kasih tapi itulah tanda orang yang tidak berilmu. Mereka tidak dapat berfikir akan perbuatan Guru sama ada benar atau tidak. Jadilah mereka burung tok belatok yang hanya pandai menganggukkan kepala. Bila terjadi kes seperti yang didakwa, baharulah sedar diri dan menjadi penentang utama. Semua perbuatan Guru dah jadi tak betul. Ini orang lo, pendirian yilekk.

Wednesday, March 7, 2007

Kayu.

“Yang menjahanamkan kayu, adalah kayu juga (hulu kapak).”
(Ustaz Hanafi)

Maka tidak salahlah jika yang menjahanamkan silat cekak itu adalah ahli silat cekak itu sendiri. Mungkin ada yang mempertikai, zaman sekarang mana ada orang guna kapak lagi untuk tebang pokok. Orang sekarang sudah pakai chainsaw ma. Ya betul. Jadi kepada siapakah istilah "kayu" itu ditujukan? Sah-sah bukan kepada chainsaw kerana diperbuat daripada besi. Pastinya kepada pengguna chainsaw tersebut. Ayoyo.. Ini macam manyak susah ma. Manyak ahli PSSCH sikalang bukan human lagi lo. Itu kayu saja meh.

Masuk geng MMK, jadi kayu. Masuk geng Mat Radzi pun jadi kayu. Akhirnya dijadikan kayu api saja untuk memasak hidangan mereka, untuk memuaskan selera mereka semua. Oh, sorry.. Sekarang orang masak pakai gas ma. Mana pakai itu kayu api lagi. Maka jadilah kayu-kayu semua sebagai kayu pencungkil gigi MMK dan Mat Radzi.

Cungkil-cungkil, jilat..
Cungkil-cungkil, hisap..
Cungkil-cungkil, selet..

Atau mungkinkah, “kayu” sebenar itu bukannya ahli-ahli yang lain tetapi dalang kepada kedua-dua geng tersebut? Mungkin juga. Kerana kedua-duanya lah yang bertelagah dan “mencipta” situasi sekarang. Astaga.. Terasa benak pula diri bila memikirkan selama ini kita hanya mengikut telunjuk kayu-kayu. Umpama menepis kayu tongkat panjang dengan Kaedah C. Sakit lo. Itu kayu talak sakit, tangan kita manyak sakit. Hati lagi sakit lo. Siapa yang ajar kaedah macam ni?

Apa yang pasti, kedua-dua pihak sekarang sedang sibuk berperang untuk menjatuhkan pihak musuh masing-masing. Sudah mencuba pelbagai method buruan, sekarang dipasang jerangkap samar pula – menunggu pihak musuh terperangkap.

Persoalannya, adakah kesemua pihak ini memikirkan apakah kesannya pada masa akan datang? Usah fikirkan salah satu pihak yang akan menang. Katalah kedua-dua pihak kalah (worst case scenario). Yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu. Keputusan yang pasti adalah persatuan terpaksa ditutup. Maka kedua-dua kayu pun terpaksa memulakan persatuan baru.

Tetapi memandangkan kebanyakan perkara telah "diperlembagakan" di dalam persatuan lama, maka banyaklah perkara-perkara yang tidak dapat diteruskan. Lambang "Ahmad Muhammad" misalnya. Memandangkan ia sudah diperlembagakan, maka kedua-dua pihak tidak boleh menggunapakainya lagi. Apatah lagi untuk diletakkan pada uniform. Kalau dipakai juga, nanti kena saman meh. Ayoyo..

Sedangkan itulah perdu kepada semua perjuangan silat cekak. Di mana silat cekak itu sendiri disimpulkan keseluruhannya di dalam pantun silat cekak. Keseluruhan pantun itu pula disimpulkan di dalam pantang larang. Dan keseluruhan semuanya tadi diperlambangkan melalui lambang Ahmad Muhammad. Maka itulah perdu ”lambang” perjuangan yang dibawa oleh Ustaz Hanafi yang patut dipertahankan. Bukannya membanteras tahyul dan khurafat atau "syirik khafi" (itu kerja Jabatan Agama Islam ma), bukannya mempertahankan negara (itu kerja askar ma).

Walau bagaimana sekalipun, jika berlaku worst case scenario tadi, bagaimana pula ingin diperjelaskan kepada ahli-ahli generasi akan datang?

"Dulu, dalam silat cekak ada lambang Ahmad Muhammad.."

"DULU" juga yang dipakai. Menunjukkan hanya pada zaman dahulu sahaja silat cekak (dan mereka yang hidup pada ketika itu) hebat, tetapi pada zaman sekarang semuanya sampah dan yang tinggal hanyalah kenangan mengenai kehebatan "dulu". Itulah penyakit orang-orang lama untuk kedua-dua geng tersebut. Jika dahulu mereka boleh manjadi hebat sebegitu, mengapa pula sekarang tidak membimbing ahli yang sekarang ini untuk menjadi hebat sebagaimana dahulu? Mengapa pula sekarang ini lebih banyak "menyimpan" sahaja daripada "menyebarkan" ilmu mengenai "dulu" itu?

Teringat suatu ketika, tatkala ada orang lama (tidak dinyatakan daripada geng mana) menyatakan:
"Dulu, pada zaman Ustaz Hanafi, buah serang yang sebenar-benarnya adalah sebegini.."

Sedangkan dia jugalah yang beriya-iya membuat penyelarasan buah supaya diajar buah serang yang "palsu" kepada orang ramai. Betapa terasa diri ini ditipu bulat-bulat apabila mengetahuinya. Betapa terasa semua yang dipelajari melalui silibus selama ini hanyalah rekaan dan mainan kepentingan mereka semata-mata. Ayoyo.. Apa pasal itu cakap talak selupa bikin lo? Kayu ma.. Manyak tipu saja ma.. Tipah tertipu..

Itu silibus low kualiti, yang manyak tipu punya, kasi sama olang lain. Juga kasi itu low kualiti silibus selaras sama standard untuk semua cawangan. Itu silibus high kualiti, kasi simpan sendiri punya. Bila sudah tua, bila rasa-rasa value dan pengaruh sudah semakin kurang, dan terasa akan disingkirkan, baru kasitau olang lain pasal high kualiti punya barang. Bila buat gitu, barulah dihargai semula oleh ahli-ahli lain, menjadi sumber rujukan, malah mendominasi persatuan dengan adanya pengaruh yang besar. Politik ma. Mainan kepentingan saja meh.

Berbalik kepada worst case scenario tadi. Lebih parah lagi jika lambang itu diharamkan terus daripada digunakan. Maka berlalulah tahun demi tahun dalam keadaan ahli-ahli baru semakin lupa mengenainya, yang mana akhirnya luput daripada ingatan. Apabila hanya segelintir sahaja yang mengetahuinya dan majoritinya pula tidak tahu mengenainya, kesannya, apabila dibangkitkan kembali atau diceritakan dan didedahkan kepada orang ramai, akan dikatakan ajaran sesat pula. Ah sudah.. Berpecah lagi..

Silap gaya, semakin banyak perpecahan, semakin banyak perkara yang "diperlembagakan" supaya pihak lawan tidak boleh mengambil kesempatan (atau claim originality) untuk persatuan masing-masing. Silap-silap, mandi silat, majlis ijazah, pantun silat cekak dan pantang larang itu pun akan diperlembagakan oleh kayu-kayu itu semua. Bila berlaku perpecahan lagi, sedikit demi sedikit perkara tersebut akan hilang ditelan zaman – nak pakai/buat tak boleh ma. Nanti kena saman. Haiyo..

Maka semakin berjangkitlah penyakit "DULU" kepada orang lama pada masa akan datang. Dan semakin bengaplah ahli-ahli pada masa akan datang kerana semakin sedikit pendedahan dan semakin kabur pada istilah sebenar perjuangan. Kualiti silat pula semakin lama semakin teruk. Itu tak termasuk lagi "perubahan" pada penyelarasan untuk silibus persilatan pada masa akan datang oleh kayu-kayu dan kaki tipu. Sah-sah jadi lagi mengarut.

Akhirnya, setiap yang betul itu akan dilabelkan salah hanya kerana majoriti ahli tidak pernah melihatnya. Maka yang memberitahu kebenaran tersebut pula akan dikecam – atau mungkin disingkirkan daripada persatuan (atas alasan memporak-perandakan dan menimbulkan kekeliruan kepada ahli-ahli). Ayoyo, kalau betul, kasi la peluang untuk itu olang explain ma. Bukan buang itu olang supaya diri itu nampak betul (walhal jelas sekali salahnya). Ma hai..!! Apa takut hilang pengaruh ka? Poodahh!!

Itulah kebarangkalian besar nasib silat cekak pada masa akan datang yang tidak diberi perhatian oleh ”kayu-kayu” tadi dek kerana terlalu sibuk berperang untuk menjatuhkan pihak lawan masing-masing.

Yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu. Arang dan abu berada di bawah jaringan pagar untuk masak barbeque. Mereka di atas pagar pula dok melepak menikmati suasana hangat pergaduhan kayu-kayu dibawahnya. Akhirnya, yang beruntung ialah mereka yang berada diluar pagar – Cekak Malaysia. Membuang semua arang dan abu tadi, kemudian menikmati kelazatan pemahaman-pemahaman mereka yang berada di atas pagar tadi.

Sunday, March 4, 2007

Kekaburan Erti Perjuangan

Ayoyo, pelik jugak sekarang ini. Di kemelut yang melanda silat cekak ketika ini, ramai jugak ahi-ahli yang telah tampil untuk menyumbangkan keringat, wang ringgit dan masa untuk bersama-sama membantu kelas latihan. Nak kata dasyat sungguh minat dan semangat mereka ini..., susuh jugak. Sebelum ni batang hidung pun tak nampak. Nampaknya ini strategi untuk menyelinap masuk dalam kelas latihan sedia ada sebelum BOM singkir menyingkir berlaku dan kelas latihan dapat diambil alih dengan mudah. Boleh baca lo.

Bersatu teguh bercerai roboh. Satu ketika kalangan ahli cekak hanafi percaya bahawa persatuan kita memang teguh dan cukup sukar untuk roboh. Itulah kepercayaan dan keyakinan barisan pendokong silat cekak. Namun, sekarang ini ia telah roboh dan berkecai sama sekali. Percayalah. Itulah hakikatnya. Isu pencabulan telah dijadikan sebab robohnya kota cekak hanafi. Namun biarlah kita selidik jauh sedikit dari isu yang kita ketahui dan cuba selongkar perkara-perkara yang menjadi rentetan kepada jahanamnya Silat ini.

Kita bertemu bersabit silat dan langkah pertama dalam aktiviti persilatan ini ialah melalui majlis ijazah pertama. Niat kita untuk belajar silat maka sebagai adatnya, ijazah tersebut kita harus lalui dahulu. Sehingga peringkat tamat, 100% daripada penuntut tamat ini kabur dengan istilah perjuangan. Itu belum lagi pemahaman matlamat perjuangan. Keadaan ini berlaku disebabkan kurang pemahaman oleh tenaga pengajar itu sendiri. Mengapa tenaga pengajar boleh kurang pemahaman? Sebabnya, tiada siapa yang dapat membentuk dengan sempurna setiap tenaga pengajar yang dilantik. Production tenaga pengajar ramai tapi... kualiti Yelek!! Nak harapkan kursus jurulatih, banyak cakap yang ranting daripada memperjelaskan erti perjuangan sebenar. Sebagai buktinya, mustahil untuk kita Bersatu Teguh kerana apabila ditanya kepada beberapa tenaga pengajar (baru atau lama) tentang perjuangan kita, setiap satu dari mereka memberi jawapan yang berlainan. Jawapan yang berlainan memberi makna pemahaman individu yang berbeza dan hasilnya, mudahlah bercerai dan mustahillah untuk teguh.

Istilah perjuangan memberi erti kepada usaha atau pengorbanan untuk satu jangka yang panjang yang mungkin tidak akan ada titik nokhtanya. Selagi tak kiamat, perjuangan sentiasa diteruskan oleh anak cucu cicit piut.... dan sebagainya. Kalau ia bersifat jangka pendek, istilah Kepentingan sesuai untuk digunakan. Oleh itu, bila dikatakan perjuangan dalam silat cekak maka sudah tentulah ia satu jangka masa yang panjang kerana ia telah berkembang lebih 40 tahun dan ia akan terus dikembangkan oleh generasi akan datang. Mungkin atas nama persatuan yang berbeza tapi ilmu silat itu tetap sama.

Apabila jelas dengan istilah perjuangan maka barulah kita melangkah kepada apakah perjuangan silat cekak ini. Kalau ditanya kepada tenaga pengajar sedia ada, rata-rata memberikan jawapan berbeza. Jawapan yang kononya hebat ialah untuk menegakkan tauhid. Ada yang lain pulak... untuk membasmi tahyul kurafat. Patutlah lingkup silat cekak. Bila masa pulaklah kita diijazahkan untuk belajar agama. Kemampuan tenaga pengajar ialah setakat mengajar dan mengembangkan silat. Ilmu silat diperturunkan maka logiknya biarlah kita fokus dengan ilmu yang kita mampu untuk sampaikan, iaitu Ilmu Silat. Guru yang ada tauliahnya ialah menyampaikan ilmu silat maka biarlah kita fokus dengan keupayaan beliau sebagai guru silat. Problemnya, ahli-ahli sendiri yang melihat guru silat kita sebagai juga guru 'agama'. Maka timbullah pulak istilah Wali dan sebagainya yang mengaitkan guru Utama kepada Guru Agama. Walaupun, guru utama mempunyai sedikit kemampuan untuk membincangkan hal agama, fokus utama kita harus menjurus kepada ilmu persilatan dan usaha-usaha untuk mengembangkannya kerana Mengembangkan Silat Cekak inilah merupakan Perjuangan utama kita. Inilah yang kita sama-sama mampu laksanakan dengan baik kerana kita mempunyai knowledge tentang produknya serta dilengkapi dengan jentera persatuan untuk mentadbir perjuangan ini dengan lebih effisyen dan dinamik.

Persoalannya, berapa kerat dari tenaga pengajar yang membincangkan isu persilatan dengan serius serta memastikan bahawa setiap tenaga pengajar pula memahami perjuangan silat cekak yang satu. Pengalaman menjelajah negeri-negeri membuktikan, bahawa hampir 100% tenaga pengajar silat kita dalam kekaburan tentang perjuangan sebenar silat cekak. Ada pulak yang Buta terus. Bukan itu saja, orang lama yang tua dan bangka sedikit sekali membawa topik perjuangan ini dengan mendalam, betul dan menarik perhatian. Saya percaya hanya ada segelintir orang lama yang betul-betul faham akan perjuangan silat ini. Daripada segelintir ini, hanya satu atau dua orang lama yang mengetahui dan mampu pula menzahirkan serta menyampaikan maksud tersirat dan tersurat Perjuangan Silat ini. Proses penzahiran serta penyamapaian konsep perjuangan silat cekak inilah yang akan membentuk kepada pemahaman perjuangan silat Cekak secara menyeluruh kepada tenaga pengajar. Pemahaman inilah yang dikatakan dapat mendukung perjuangan yang ditinggalkan oleh Ustaz Hanafi.

Jurulatih yang memahami perjuangan silat ini mampu membawa kelas-kelas latihan dengan lebih fokus, effisyen dan berfakta. Bukan setakat mengajar kelas, malah mereka juga mampu untuk berkongsi pengalaman dan pemahaman bersama rakan tenaga pengajar lain agar konsep perjuangan ini bertahan teguh dan kekal untuk diketahui oleh generasi pesilat akan datang.

Kabur akan erti perjuangan disebabkan gagal penyampaiannya oleh tunjang persatuan. Majlis-majlis ijazah tidak diselitkan pemahaman-pemahaman yang diperlukan. Aktiviti-aktiviti persatuan sebelum ini tidak pernah disebutkan tentang maksud perjuangan. Yang banyak majlis ialah bagi pingat. Banyak sangat nama-nama pingat sampai tak tahu mana satu yang paling hebat. Orang kanan, kiri dan tengah persatuan pula hanya bising menyebutkan yang kita mesti menegakkan perjuangan. Maksud perjuangan tidak jelas. Adakah cabul salah satu satu perjuangannya? Adakah SPA termasuk dalam perjuangan atau adakah singkir menyingkir menjadi konsep perjuangan. AYOYO... Saya kabur loooo...Apa mau buat. Pergi urut lo.