Sunday, July 1, 2007

KENALI BAKAL GURU WAWASAN 2020

Masih ada lagi percakapan dan penulisan yang memperkatakan keburukan mantan Guru Utama. Seolah-olah, kes yang telah diadukan kepada pihak polis dan telah dijatuhi hukuman oleh Jawatankuasa Kehakiman masih lagi diragui. Sepatutnya kalau Guru telah dihukum oleh MMK dan menanti hukuman undang-undang negara pula, kenapa mesti mengungkit atau membincangkan kes mantan Guru Utama lagi. Di sinilah kita dapat lihat betapa perasaan dendam begitu membara di kalangan mereka. Mereka ingin lihat En Mat tersungkur terus dan tidak akan bangkit semula. Itulah hati busuk mereka yang selama ini disangkakan baik oleh En Mat. Tidak hairanlah perkataan fitnah disamakan dengan sifat mereka kerana asyik memfitnah orang yang telah tiada. Alangkah baiknya jika mereka meneruskan kerja-kerja pemulihan persatuan yang telah dimantatkan oleh mereka sendiri daripada terus memfitnah mantan Guru yang telah diketepikan.

Berdasarkan sikap dan tingkah laku merekalah tidak hairan ramai ahli yang menuduh adanya konfirasi untuk menjatuhkan Guru. Untuk menjatuhkan seseorang mesti disertai dengan perasaan benci yang amat sangat ke atas seseorang itu. Oleh kerana wujudnya perasaan benci yang amat sangat itulah maka seseorang itu akan tergamak untuk membuat perancangan bagi menjatuhkan orang yang dibenci. Mengikut prinsip konsfirasi, jika seseorang itu telah jatuh tapi masih berpengaruh maka orang itu mesti ”dibunuh” dengan sepenuhnya. Salah satu caranya dengan cara memburuk-burukkan orang itu. Untuk itu konsep mengungkit dan memfitnah amat perlu walaupun dirasakan perbuatan itu patut daripada segi logiknya.

Ramai yang bertanyakan siapa yang berkuasa dalam Persatuan sekarang. Pada dasarnya semestinya Guru Utama, En Jo. Adakah ini berlaku. Kita semua boleh menjawabnya. Mereka yang melantik Jo pastinya ada kuasa. Enam serangkaiIah katakan. Tapi nampaknya bakal Guru yang boleh dikenali sebagai Guru Wawasan 2020 juga sedang menyusun strategi untuk mempastikan pengaruhnya meluas di seluruh gelanggang dan kelas dalam negara. Mungkin dalam tulisan ini kita boleh mengenalinya dengan melihat tindak tanduk beliau daripada segi tindakan dan pemikiran untuk mempastikan jawatan Guru Utama miliknya.

Guru Wawasan 2020 (beliau) akan terus membuktikan bahawa dirinya adalah sebaik-baik insan dalam SC. Istilah orang lama pada dirinya yang banyak berkorban akan sentiasa diutarakan. Sumbangannya dikatakan hebat. Malah seluruh jentera SC adalah hasil daripada perancangannya. Untuk membuktikan kehebatannya maka terpaksalah beliau membandingkan dirinya dengan orang lain. Sudah semestinya mantan Guru Utama akan jadi sasaran. Beliau akan terus menghentam En Mat selagi mahu bagi membuktikan betapa Guru yang lalu tidak mendatangkan faedah atau manfaat pada murid dan persatuan. Maknanya, beliau akan memainkan peranan untuk memberikan faedah sebenarnya kepada persatuan dan SC itu sendiri. Guru yang lalu dikatakan gagal untuk menunaikan amanat Ustaz. Guru-guru tersebut tidak memahami erti perjuangan sebenarnya berbanding dengan fahaman yang ada pada dirinya. Beliau tidak akan membandingkan dirinya dengan Guru yang ada pada masa yang terdekat ini. Tapi percayalah, setelah satu dua tahun berlalu, kelemahan Guru yang ada pasti terserlah. Ketika inilah pula, beliau akan memainkan peranan untuk menunjukkan bahawa dirinya lebih baik dan lebih berpengetahuan daripada Guru yang ada.

Fakta betapa pentingnya ketiadaan mandat atas pelantikan Guru akan diteguhkan di kalangan pengikutnya. Pelantikan Guru tidak memerlukan mandat. Perkara utamanya ialah kebolehan. Aspek ini amat penting sebab daripada segi salasilah, beliau tidak termasuk dalam salasilah yang boleh mewarisi SC. Itu sebabnya, beliau amat benci dengan istilah mandat. Sesiapa yang memegang teguh pada mandat, akan beliau serang secara habis-habisan.

Untuk meneruskan agendanya, beliau akan bertindak seolah-olah mengambil berat akan setiap cawangan atau kelas latihan yang ada. Pastinya ketua Cawangan akan sentiasa dihubungi selalu. Beliau akan turun padang untuk merapatkan diri dengan para pemimpin cawangan. Ketokohannya akan ditonjolkan dengan gaya dan isi percakapan yang perlahan dan tenang seolah-olah beliau adalah seorang yang bersifat matang. Selagi beliau tidak dapat ikrar daripada cawangan, maka cawangan tersebut akan berada di bawah pengawasan curiganya.

Bakal Guru akan melatih diri supaya sentiasa diiring oleh para ”body guard” kalau pergi ke mana-mana. Ini adalah syarat untuk menjadi Guru. ”Body guard” cakap Melayunya ialah orang suruhan. Dalam bahasa Sanskrit dipanggil baruah. Biasanya mereka ini bersifat garang dan kurang senyum. Bentuk fizikal pasti hebat. Lagi gemuk, lagi baik walaupun macam seekor buntal. Berjalanlah mereka ke hulu dan ke hilir mengiringi bakal guru. Dada metreka akan membuka walaupun ada sikit-sikit buah dada. Harapan mereka hanya satu. Apabila bakal guru bergelar Guru, habuan besar pasti diperoleh.

Dalam perbincangan atau mesyuarat, bakal Guru akan cuba sedaya upaya untuk menonjolkan diri. Perhatian dalam sesi mesyuarat atau perbincangan akan ditarik supaya mendengar idea yang beliau akan kemukakan. Beliau akan banyak bercakap dan sering mengketepikan hak orang lain untuk bercakap. Selain daripada itu, beliau akan sentiasa berusaha mempastikan Ilmu SC berada di bawah penguasaannya. Kelas-kelas pelarasan akan dianjurkannya dari masa ke masa. Teknik-teknik baru mempertahankan diri akan diketengahkan. Maka jadilah pengikutnya jenis menggunakan ilmu SC untuk mempertahankan diri dan bukannya untuk menjaga diri.

Pihak Cawangan atau kelas-kelas latihan bolehlah sensitif dengan perkara yang dibincangkan di atas. Rebutlah peluang ketika ini, Kalau rapat dengan En Jo, umurnya sudah melewati 60an. Tak dan kot. Rapat dengan geng DKK, elakkanlah. Mereka bukan ada pendirian dan umpama lalang ditiup angin. Dengan dua orang lagi yang bakal bergelar Pak..... tak payah rapat. Tenaga mereka sudah kurang dan tenaga batinpun semakin slow. Kalau nak meneruskan perjuangan dalam SC dalam jangka masa yang lama, berpautlah dengan Guru Wawasan. Banyak ilmu yang beliau akan ada. Setelah berpaut, jangan lupa ikrar ya!