Monday, July 16, 2007

Budaya Cekak.

Silat Cekak amatlah unik. Pastinya semua ahli tahu berkenaan hal tersebut. Terutama sekali kepada mereka yang berminat untuk memperdalami kefahaman di sebalik setiap falsafah sama ada pada pergerakan silatnya, pantang larangnya, pantunnya, mahupun ilmu KKnya. Yang menariknya ialah kadangkala falsafah tersebut dijerap ke dalam diri lalu diamalkan sebagai satu budaya di kalangan sesama ahli.


“Cecah dulu baru ambil” misalnya. Pada satu sudut, ia sememangnya satu falsafah yang menarik untuk diaplikasikan. Hanya tumbukan yang confirm sampai, baru kita ambil dengan menggunakan kaedah. Dengan kata lainnya, jika ingin diaplikasikan dalam kehidupan, hanya berita yang benar-benar sahih, barulah kita terima setelah disiasat dan dibuat penilaian terhadap segala buktinya.


Sayangnya, tidak ramai ahli yang berfahaman sedemikian. Ramai yang mengaplikasikan falsafah tersebut pada sudut “buat itu kilija last-last minit lo”. Atau dengan kata lainnya, “sudah terhantuk baru terngadah”, “nasi sudah menjadi bubur”, atau “cempedak sudah menjadi nangka”. Bila sulah kantoi, balu mau kecoh, balu mau jadi kes lo. Bila sudah jadi isu, barulah nak buat tour satu Malaysia. Barulah rajin turun ke cawangan-cawangan nun di ceruk sana yang dahulunya tiada masa untuk diziarahi (dibaca: “menyampah nak pergi”).


Sepatutnya apabila berlaku situasi yang sedemikian, ahli-ahli silat cekak hendaklah mengamalkan falsafah “makan gerak dalam gerak” yang lebih fokus kepada pencegahan. Bukankah mencegah itu lebih baik daripada mengubati? Malah lebih baik daripada pembedahan membuang sel-sel barah yang sudahpun lama bersarang di dalam persatuan. Pada ketika musuh bergerak itulah kita mengambil tindakan dan mencegahnya daripada meneruskan serangan dan sebarang tindak balas susulan. Barulah keamanan dan kestabilan dapat dipelihara.


Oh, sorry.. Itu falsafah manyak susah mau kasi student faham lo. Sebab satu lagi budaya silat cekak yang diamalkan oleh jurulatih-jurulatih ialah “Itu kena tanya Guru Utama” ataupun “Tunggu lama sikit. Soalan tu akan dijawab pada peringkat lain”. Manakan tidak.. Mentaliti majoriti ahli beranggapan bahawa sesuatu falsafah itu kononnya terlalu tinggi untuk diajar kepada pacal yang hina lagi tidak mengetahui, walaupun pacal tersebut mempunyai minat dan semangat menuntut ilmu yang tinggi.


Kononnya, kita tak mahu mendahului sesuatu ilmu itu tanpa kebenaran Guru Utama. Haiyoo.. Bukan ke guru sudahpun mendahului murid ke? Jadi mengapa perlu takut didahului pula? Itu macam kalu, tak payah jadi guru la dey.. Atau paling tidak pun, mendahului orang lain yang lebih senior walaupun yang dikatakan senior itu adalah orang tua dan orang bangka dalam persatuan. Haiyoo.. Itu macam kalu mau kasi ikut budaya adab berguru dalam kehidupan seharian, tarak payah hantar anak pigi itu tuisyen la dey. Itu cikgu sekolah tarak ajar lagi, mana boleh mendahului itu sekolah.


Memanglah pada sudut yang lain, seseorang itu hanya layak mengetahui apabila dia tiba masa yang sesuai atau di peringkat yang sesuai setelah semua perkara-perkara asasnya sudah kukuh. Tetapi kita kena sedar, bukan semua manusia kita boleh pukul sama rata. Ada manusia yang berkebolehan dan cepat dapat. Ada juga yang kurang keupayaan berfikirnya. Adakah kita mahu membiarkan yang berpotensi itu lenyap minatnya hanya kerana perlu mengikut rentak yang kurang berkeupayaan tersebut?


Maka timbullah budaya seterusnya, yang menyokong kebenaran situasi tadi; “Merah ke putih?” ataupun “Sijil Rendah ke Sijil Menengah?”. Itulah satu soalan biasa yang sudah menjadi budaya, yang akan ditanya kepada mana-mana pendatang baru yang mula ingin melibatkan diri di cawangan-cawangan asing. Tetapi ada juga baiknya. Budaya tersebut merupakan satu berita yang baik untuk semua ahli PSSCH pada masa kini. Untuk soalan merah atau putih itu, kini kita boleh menjawabnya dengan jawapan “kuning”. Sikalang siapa-siapa saja boleh lapat itu bengkung kuning lo. Mungkin kerana sifat malas untuk melihat dan menilai perwatakan dan kebolehan sebenar seseorang, maka soalan direct ditanya terus. Mungkin juga kerana terlalu memandang rendah terhadap keupayaan dan kebolehan orang tersebut, maka bertanya pun seolah-olah memandang sebelah mata sahaja.


Disebabkan budaya inilah terdapat sebilangan ahli yang terbawa-bawa budaya tersebut ke dalam kehidupan seharian hingga terabainya kefahaman terhadap falsafah yang sebenarnya serta adab dan tatasusila. Apabila berlaku isu yang berlaku baru-baru ini, majoriti terus mengamalkan budaya yang sama, cumanya dengan soalan yang berbeza; “Md Radzi ke Joe Marwi?” atau paling tidak pun “You ikut siapa?”, ataupun “You geng mana?”.


Haiyoo.. Itu budak mau tulun itu kelas belatih silat lo, bukan mau masuk itu geng kongsi gelap dan pigi itu perang melebut kuasa, ma hai.. Ini macam aaa, sulah bukan lagi persatuan silat lo.. Ini selupa kongsi gelap ma.. Haiya.. Apa mau bikin lo?