Friday, July 6, 2007

KEHEBATAN GURU

Kita memperkecilkan perkataan hebat. Mantan Guru kita yang hebat dibuktikan tidak hebat. Malah dianggap salah satu faktor kejatuhan Guru adalah kerana berasa dirinya hebat. Orang-orang yang menyokong mantan Guru diperleceh kerana menganggap mantan Guru sebagai guru hebat. Akhirnya kita takut untuk menggunakan istilah hebat. Kalau diri kita hebat pun, istilah tersebut akan diketepikan. Hiduplah kita dalam suasana rendah diri. Orang yang bersifat rendah diri cuma akan memiliki pemikiran yang kecil dan akan berterusan hidup dalam ketakutan, tiada keyakinan dan sentiasa melafazkan ikrar untuk menunjukkan kesetiaan. Puncanya ialah mereka sendiri tidak yakin akan kehebatan yang ada pada dirinya.

Kalau diri kita berada dalam satu kedudukan yang tertinggi, bermakna hebatlah diri kita. Cuma kita jangan bersifat ujub, sebaliknya bersyukur atas kehebatan yang diberi oleh Tuhan kepada kita. Apabila En Jo dilantik sebagai Guru Utama ketika ini, maka beliau adalah seorang yang hebat. Atas kehebatannyalah maka beliau dilantik sebagai Guru Utama. Aspek apa kehebatannya, bergantung pada tafsiran orang yang melantik. Kalau orang buta memegang ekor gajah disifatkan gajah, bermakna itulah gajah pada pengertiannya. Tidak salah jika kita mengatakan En Mat adalah seorang Guru yang hebat. Kerana kehebatannyalah menjadikan beliau seorang Guru yang diiktiraf dan berjaya mendapatkan pengesahan pelantikannya daripada Pak Ak.

Kita yang melihat kehebatan yang ada pada orang lain tidak perlu berasa taksub. Akan tetapi kita berasa kagum atas kebolehan yang dianugerahkan oleh Allah kepada mereka, tidak pada kita. Atas kekaguman ini, kita menghormati mereka walaupun akhirnya orang akan mentafsir sebagai taksub. Perkara pokoknya ialah mereka hebat dalam bidang persilatan. Jangan pulak kita luaskan skop tafsiran atas kehebatan mereka tersebut. Misalnya, mungkin En Jo dilantik sebagai Guru atas kehebatannya bersilat. Dalam hal ini kita tidak perlu menghubungkan kehebatannya dengan aspek-aspek lain atas tiketnya sebagai Guru. Janganlah nanti kita juga menganggap bahawa beliau juga hebat dalam ilmu hakikat, ilmu tauhid atau ilmu ekonomi, ilmu astrologi, ilmu astro atau sebarang ilmu lain. Fokaskan kehebatannya dengan silat. Jangan ada ”kutu” atau orang-orang kanannya nanti yang berusaha menambahkan kehebatannya bersilat dengan ilmu bisik semak atau bisikan hati atau kipas nandung atau kipas ngandung atau bapa gayung atau sebagainya. Kalau kita sudah tahu bahawa beliau seorang yang pendiam, kurang berpengetahuan tentang hal-hal lain selain daripada silat, jangan kita berharap beliau akan hebat memberikan ucapan atau syarahan dan dapat membincangkan semua tajuk yang ada di sekeliling kita. Tak mungkin En Jo akan dapat membincangkan isu-isu yang bersifat global, masalah pencemaran alam, konsep pemikiran kelas dunia atau isu-isu yang berkaitan persoalan agama dan sebagainya. Eloklah kita fokaskan kepada hal-hal yang berkaitan dengan silat. Misalnya ijazah tanpa perlu lagi ayam, penggunaan kaset dalam majlis ijazah, penggunaan sabun menggantikan limau atau sebagainya. Dengan ini barulah Guru boleh selamat dan tidak stress dalam usahanya menjalankan tugas untuk ijazah.

Saya rasa salah satu kesilapan besar yang banyak orang lakukan pada En Mat ialah menganggap kehebatannya sebagai serba boleh. Pada hal, En Mat tidak pernah mengghaibkan diri sebelum beliau dilantik sebagai Guru bagi mengesahkan kehebatannya dalam semua segi. Beliau terlantik sebagai Guru atas kehebatannya. Tindakannya memberanikan diri berjumpa Pak Ak, isi percakapan Ustaz atas kelebihan yang ada pada anaknya yang bernama En Mat, pengalamannya mengajar SC di Johor, kedudukannya sebagai anak Ustaz, semuanya ini membuktikan kehebatannya dalam bidang silat. Kita kagum atas kehebatan tersebut kerana sifat-sifat tersebut adalah merupakan sesuatu yang luar dari kebiasaan diri kita. Mungkin kita juga pandai bersilat, tapi tidak sama dengan keadaannya hingga membolehkan beliau dilantik sebagai Guru. Asasnya, beliau memang hebat dengan silatnya.

Malangnya ramai antara kita yang meluaskan skop kehebatannya. Salah satunya ialah menganggap beliau hebat dalam ilmu seks. Maka ramailah manusia yang bergelar muridnya, berpusu-pusu mengambil ilmu KK (Kote keras) Tidak kisah akan bayarannya. Budak-budak terpelajarpun ambil ilmu tersebut walaupun bayarannya agak tinggi. Ketika itu fikiran diletak dicelah-celah kangkang, lutut, bontot dan sebagainya. Apa bukti kehebatannya. Pernahkah kita tengok panjang pendeknya, pernahkah kita tengok mainannya, pernahkah kita tengok jangka masa mainannya atau berbagai-bagai persoalan pernahkah. Itu sebab puak-puak ini sangat marah pada En Mat bila mereka berasakan En Mat menyalahgunakan ilmu yang ada padanya dengan tuduhan mencabul. Sepatutnya mereka sangat marah pada En Mat kerana sistem latihan SC yang tidak ada pembaharuan, marah kerana buah-buah silat yang tidak selaras di seluruh negara, marah kerana ijazah yang lewat atau susah ditempah atau sebarang jenis marah yang berkaitan dengan silat. Ini semua tidak berlaku kerana mereka memandang bahawa En Mat bukannya hebat dalam silat tapi lebih hebat dalam ilmu KK-nya. Cuba buat kajian, berapa ramai penentang En Mat yang memiliki ilmu KK. Saya rasa ramai kot!

Selain daripada bidang tersebut, ramai juga yang menganggap kehebatan Guru dalam bidang sumber manusia. Bila hendak kahwin, akan ditunjukkan gambar pada Guru bagi mendapatkan pengesahan atas kerasian. Pada mereka yang menganggap Guru juga hebat dalam ilmu luar biasa, akan meminta-minta air penawar, ilmu pendinding rumah, ilmu pelaris gerai dan bermacam-macam lagi. Itulah masalahnya apabila kita meluaskan skop kehebatan Guru. Dalam aspek silat, terbukti hebatnya tapi dalam aspek lain mereka terpengaruh dengan perasaan yang membawa kepada perasan. Orang kanan pula tidak berupaya untuk memberi nasihat sebab mereka juga ikut serta. Lebih-lebih lagi ilmu KK. Linda boleh jawab semua persoalan tersebut.

Kita jangan lupa walaupun mereka manusia yang luar biasa berbanding dengan kita daripada segi silat, sifat-sifat sebagai manusia tetap sama dan ada pada mereka. Jangan heran pulak jika En Jo akan terlibat dengan berniaga. Jualan tilam akan menjadi fokas utama. Hal ini demikian kerana orang kanan yang berada di sekelilingnya juga adalah mereka yang terlibat dalam dunia perniagaan. Orang kuat persatuan pun ada yang akan berpencen. ”Kerja apa lagi yang sesuai dengan mereka kalau tidak berniaga.” Kalau kita memahaminya, kita tidak akan berasa marah kerana itu adalah sifat manusia. Ikatan ahli dengan beliau adalah berdasarkan silat. Soal-soal lain tidak perlu diambil kira dan jangan dijadikan persoalan.

Kesimpulannya, kita jangan perendahkan erti hebat. Kita pun hebat dalam lapangan yang kita memang hebat. Seperti kata Tok Guru, setiap manusia pasti ada ”lebih satu dan kurang satu”. Maknanya, di samping kehebatan tetap ada kelemahan. Tidak mungkin kita menguasai semua kehebatan. Kalau kita faham, bukankah senang untuk Guru mentadbir persatuan. Tak adalah timbul stress pada Guru untuk memenuhi jangkaan kehebatan yang dijangkakan di kalangan muridnya terhadap diri Guru itu sendiri. Guru akan berlagak seperti sediakala kerana murid memfokaskannya sebagai manusia yang hebat dalam bidang persilatan sahaja. Fikiran murid pun tenang dan tidak akan berada dalam suasana ketakutan. Sumbangan mereka ikhlas tanpa perlu berikrar ikrar ikrar lagi.