Thursday, February 1, 2007

The rules have changed...

Alhamdulillah En Mat telah kembali semula berada dalam kelompoknya. Ramai yang jadi tak keruan akibat tersalah jangkaan. Sebelum ini, bukan kecil jumlah yang mendoakan agar pihak polis terus menahan En Mat sehingga selesai dakwaan dibuat di mahkamah. Tak kurang juga yang sibuk bertempiaran ke sana ke mari mencari jalan membantu meringankan tanggungan pihak keluarga andai bantuan kewangan diperlukan bagi menjamin En Mat.

Pihak pemberita tak rasmi pula, sibuk menjuarai penyebaran maklumat agar berita merekalah yang paling terkini dan sensasi. Akibatnya perkhabaran yang sepatutnya hanya diketahui selepas ayam bangun berkokok, telahpun tersebar seantero dunia seawal turunnya embun jantan. Hebat sekali. Cuma sayang, andainya kepantasan dan sifat proaktif ini dipamerkan seawal 13 tahun yang lalu pastinya Silat Cekak tidak berada ditakuk ini. Pastinya Silat Cekak telah mendahului zaman kerana maklumat yang begitu ditagih dan ilmu yang sangat diidamkan oleh para ahlinya, tersebar meluas tanpa perlu mengharapkan Guru turun ke kawasan menyampaikan cerita. Itupun (bukan le nak cakap tak bagus) yang pastinya Guru sampai dengan membawa cerita kehebatan kereta dan perniagaan lebih dahulu dari keindahan ilmu dan rahsia persilatan. Kesian kat budak-budak. So tak patut sangatlah kalau kita marah budak-budak yang masih setia dengan En Mat. Bukannya depa dapat apa-apa ilmupun selama ni.

Pastinya dengan kembalinya En Mat ke persada kancah dan keriuhan balah, pihak MMK dan sekutunya terpaksa kembali menyusun langkah. Setidak-tidaknya mencari alternatif, andainya harapan menggunung bahawa sumpah telah mula menyerang En Mat, diterbalikkan Allah menjadi satu perancangan yang jauh lebih hebat serta lebih memeningkan kita sebagai manusia. Siapa tahu kes yang dikatakan ada, tiba-tiba ditolak mentah-mentah atas sebab kelemahan teknikal dan bukti. Kisah hebat Man Datuk pun boleh terbalik. Ini kan pulak kisah En Mat yang serba sederhana. Paling tidak pun MMK akan merangka strategi baru dan persiapan untuk membina jawapan-jawapan solid bagi memastikan affidavit atau apa juga persoalan yang bangkit dari kes ini dan apa juga kes yang sewaktu dengannya, boleh disediakan dengan pantas dan segera.

Di pihak En Mat pula tidah kurang kemeriahannya. Juak-juak yang selama ini begitu mengharapkan agar peristiwa Jumaat 26 jan 2006 tidak berlaku akhirnya terpaksa bermuzakarah panjang pada sebelah malamnya bagi menyusun gerak tindak yang perlu bagi menyelamatkan Guru tercinta. Pastinya langkah awal yang telah diambil dan seterusnya akan dikekalkan pelaksanaannya ialah mengekalkan tahap penyebaran maklumat yang benar pada level yang paling minimum. The least people know the fact, the better. Cover the story. Kalau perlu kelentong, kelentonglah. Kalau perlu kencing, kencinglah. Hasilnya, ramai sekali yang dikencing sejak awal-awal pagi berhubung kejadian sebenar yang berlaku. Buktinya dalam tempoh yang sesingkat itu, sempat pulak satu cerita yang dilihat menjadi lima cerita yang kita dengar. Perhhh hebat betul. Tapi apa nak buat itu adalah strateginya dan saya terpaksa menghormati strategi tersebut

Dalam pada itu juga, hingga ke saat ini puak-puak yang masih kekal unknown on their identity nampaknya makin meneballah ke”unknown”nan mereka. Kedua-dua pihak, baik En Mat mahupun MMK saling berusaha mencari jalan agar mereka mampu memberikan andaian tepat mengenai kedudukan dan status puak-puak unknown identity tersebut. Penting ke puak-puak ni? Apalah nak susah-susah, pada saya biarkan je puak-puak tu. Bukannya penglibatan mereka dalam perbalahan yang dikatakan begitu hebat selama ini, besar sangat. Kalau penting sekalipun, puak-puak yang dimaksudkan tu, pada pandangan saya bukannya berada dalam main stream persatuan dan perguruan. Biarkan mereka khayal dalam dunia mereka. Biarkan mereka fana dalam kefahaman mereka. Yang pasti kita yang sedang rancak bergaduh ni harus mencari jalan agar jika perlu kita berdamai maka berdamailah. Andai perdamaian bukan satu yang realiti, maka pastikan kita terus bermufarakah sehingga ke anak cucu. Puas. Mana tahu satu hari nanti seperti kata Us Hanafi, yang lebih kurang berbunyi begini “kalau tidak kita maka satu hari nanti anak cucu kita akan teruskan perjuangan ini” akan menjadi kenyataan.

Saya amat tersentuh dengan pandangan jauh Us Hanafi ini. Sebagai orang yang disanjung pastinya kata-kata tersebut bukan satu yang kosong. Sejarah berulang dan pasti akan berulang kerana itu sunnahnya. Cuma persoalannya ialah adakah ulangan sejarah akan berlaku seperti mana ulangan siaran langsung perlawanan bola? Semuanya tepat seperti mana yang dirakam. Atau ulangan sejarah akan sama seperti ulangnya movie tahun 70an dalam versi tahun 2007? Perubahan akan berlaku dan lari dari versi asal demi kehendak dan kepuasan penonton. Jika inilah yang berlaku, pada ketika itu (yakni 50 – 100 tahun akan datang..awat? tak logik? Lama sangat? Ok..ok kita tukar. Let say 30 -50 tahun akan datang) ada diantara anak cucu yang bangkit seraya berkata lantang, “lihatlah wahai seluruh bangsaku, betapa datuk nenek kita dahulu bersengketa demi kerana perempuan, penjilatan dan perabaan. Mereka berbalah demi kerana meruntuhkan sebuah persatuan, mereka bertikam hingga maruah demi maruah terbunuh, mereka beriktiar sesungguh hati demi menelanjangkan keaiban rakan taulan…sayangnya kita sekarang hanya mampu membaca sejarah tersebut. Pelik ye..Kita sendiri pun tidak pasti apakah benar SC yang dilaung-laungkan itu sememangnya suci hingga mereka menjadi bodoh dan hilang pertimbangan dalam memperjuangkannya. Sekarang kita tidak pernah tahu kewujudan SC lagi walaupun ada dirakamkan kisah dan sejarahnya dimerata alam. Kita tidak pernah melihat ada diantara anak bangsa kita yang berdemonstrasi di sana sini mempamerkan gerak tari silat tersebut. Kemana hilangnya mereka? Jika benar ada sekalipun yang mengaku bahawa merekalah saki baki waris terakhir yang memperjuangkan amalan, kefahaman dan rahsia pergerakan seni buahnya, mungkin mereka dah nyanyuk agaknya

Itu semua adalah kemungkinan yang mungkin akan menjadi satu kenyataan atau mungkin juga akan terus terkubur sebagai satu kemungkinan. Pastinya dalam suasana kembalinya En Mat ke pangkuan para penyokongnya, senario pergolakan kembali ceria dengan dendam dan kesumat. Janganlah ada yang silap pasti akan ada yang tertiarap. Jangan ada yang curang pasti akan ada yang kecundang. The rules of the game have been changed. Semua pemain dinasihatkan lebih peka dengan perubahan ini agar kad merah tidak mudah dilayangkan. Pengadil pertandingan bukan lagi dari pihak pentadbir dalaman dan rakyat marhain Cekak Hanafi. Sebaliknya lantaran dari perubahan tempo dan corak permainan yang semakin agresif, terpaksalah kita mengiktiraf pengadil professional yang terdiri dari pihak polis dan perundangan, untuk mengambil tempat menggantikan sistem pengadilan yang telah lama ditolak. What to do. They are professional. They know the game better.

As spectators, kita tunggu sahaja hasil perlawanan tersebut bila selesai nanti. Bila nak tamat game tu ye? Aik lu suda lupa ka ? Itu rules of the game suda tuka lo. Itu bila habis punya timepun wa tak tau maa..