Monday, February 26, 2007

Kisah Perang

Saja nak bertanya kepada pembaca semua. Apa persamaan yang boleh kita kaitkan antara orang di Palestin dan ahli-ahli Silat Cekak di Malaysia? Ini bukan nak mengarut tapi memang saya nak bertanya. Banyak sebenarnya. Dari segi apa persamaan yang boleh diambilkira? Berbalah sesama bangsa? Betul. Tak mahu nak capai kata sepakat walaupun masing-masing bawa Qur’an ke sana ke mari? Betul jugak. Bergaduh disebabkan perkara yang yang dilakukan oleh orang (seseorang) lain? Lagi betul. Ramai yang dah terbunuh (hilang maruah) tak tentu sebab? Pun betul. Habis tu kalau semuanya betul kenapa ditanya soalan-soalan yang memang dah tahu jawapannya. Saja..saja nak sahkan pendapat yang dikatakan betul.

Palestin ada cerita dan sejarah yang lama. Silat Cekak pun mewarisi cerita dan sejarah yang tidak kurang lamanya. Cuma Silat Cekak mempunyai sedikit perbezaan dari segi matlamat dan tujuan. Palestin membangkitkan kepimpinan dan semangat. Silat Cekak juga melahirkan kehebatan kepimpinan dan semangat perjuangan. Pendek kata jika dikaitkan semua persamaan ini pastinya dihujung cerita ramai yang akan mengambil keputusan alang-alang kalau nak berbalah baik le kita berperang di Palestin dan claim syahid daripada berlawan dan berlawan tanpa ada ketentuan mati dan terbunuh. Yang pasti maruah dan harga diri dibogelkan setiap hari. Tak tahu siapa yang kalah dan tak tahu siapa pulak yang mengaku menang.

Silat Cekak sekarang ni nampak je dah tenang tapi actually sedang berperang. Memang ramai yang dah cool. Tapi actually para general sedang amat sibuk bersidang di meja-meja mamak bistro sambil pening mencatur. Para soldadu yang bersekutu dengan puak-puak berbalah masing-masing sibuk menyusun barisan di medan hadapan (kelas dan cawangan). Kucar-kacir. Sampai laskar-laskar yang baru daftar nama (belum sempat jadi rekrut) dah disuruh pegang senjata (macam cerita Enemy at the gate) Saya tak tahu kenapa secara tiba-tiba nak sentuh bab ni. Apa yang dironta-rontakan?

Jawapan syok sendiri..Konsep berperang dan matlamat peperangan tersebut.

So what is wrong with it? Kenapa dengan konsep berperang? Suka ke berperang?

Jawab hati..Of courselah wrong bro. Konsep peperangan kita la ni dah lari dari matlamat peperangan yang digariskan. Saya "suka" berperang tapi bukan dalam pendekatan sekarang. Saya inginkan peperangan dalam pendekatan dan matlamat dulu.

Gila ke apa mamat nih? Kalau Bush baca blog nih confirm dia akan hantar satu pasukan elite dan cari terrorist yang tulis artikel ni. Hantar ke Guantanamo Bay.

Sabar dan bawa bertenang. Saya masih waras. My conscience is very clear.


Memang sejarah merakamkan betapa Silat Cekak telah berperang sekian lama sejak dari awal kelahiran semula. General terbilang i.e Ustaz Hanafi akan terus dikenang sebagai the Greatest Commander Ever kerana berjaya memenangi peperangan demi peperangan yang diterajuinya. Peperangan apa yang dimaksudkan?. Beliau berperang menentang ketumbukan fahaman jumud masyarakat terhadap silat dan seni warisan bangsa. Ustaz berperang melawan idea sempit masyarakat yang menghalang kebangkitan Silat Cekak sebagai satu kuasa besar persilatan yang baru.

Jika di Palestin saban hari kita digegarkan dengan gempita bom dan mortar, tetapi satu ketika dahulu Ustaz Hanafi telah menggegarkan bangsa Melayu dengan bom pemikiran berkuasa tinggi yang mempunyai tahap effektif menjangkau keupayaan tahap berfikir masyarakat ketika itu. Akibatnya banyaklah pemikiran-pemikiran marhain yang terbunuh hancur lebur dengan ketajaman dan kepedasan bom yang dilancarkan oleh Ustaz Hanafi. Ustaz Hanafi turut melancarkan peperangan ala gerila yang cukup pantas dan terancang. Akibatnya lawan menjadi cempera dengan serangan mengejut. Lain strategi pertahanan yang dibuat, lain corak serangan yang mereka terima dari Ustaz Hanafi. Kekuatan tentera pimpinan Ustazl Hanafi sesungguhnya amat dikagumi. Tentera Hanafi masih muda tetapi semangat untuk sehidup semati dalam memperjuangkan pemikirannya amat luar biasa. Paradigma ketajaman senjata mereka amat kuat dan dahsyat. Apabila mereka berada di barisan hadapan, kata dan istilah “undur” secara-tiba-tiba diisytiharkan mati. Seolah-olah mereka adalah sebuah keretapi laju yang Ahmadenijad kata tak boleh nak diundurkan lagi. Tapi tak tau le kalau barisan pemimpin dari kedua-dua puak bertelagah sekarang, boleh ikut cara ni lagi.

Pernah sekali dalam satu battle lama dulu, betapa barisan para guru-guru silat melayubersekongkol dan bersekutu menentang Hanafi, Beliau rilek sambil mengarahkan para pengikutnya menurut perintah secara authoritarian. Akibatnya dalam battle tersebut, lidah dan upaya para pihak bersekutu dibom sekali lagi dengan ledakan kritis buah fikiran Hanafi. Memang sifat pengamal Silat Cekak perlu selalu bersedia. Ustaz Hanafi membuktikan segalanya.

Itu sejarah dulu. Kini kita berperang lagi. Tak sempat nak rasa aman. Tapi apa yang hendak dihairankan. Memang semua orang tahu kita hanya tenang di atas, bergolak di bawah. We still produce boms. We keep on firing and attacking. Bahkan kita terus menghujani lawan dengan bom-bom yang baru. Sayangnya target jauh tersasar. Bom yang digugurkan telah terlalu banyak membawa kemusnahan kepada tentera sendiri di pihak masing-masing. Yang paling hebat setakat ini ialah bom di Harian Metro "Guru Silat Cabul" Hasrat nak bagi masyarakat terkejut. Alih-alih diri kita sendiri yang sakit menanggung rasa tak tentu. Pemikiran hebat yang terbina selama ini dengan sendirinya musnah angkara bom buatan tangan kita sendiri. Tembakan so called para pejuang dari kedua-dua belah puak yang sama standardnya dengan pelajar PLKN, lebih menjurus kepada sasaran yang tidak mempunyai sebarang nilai. Rugi. Senjata dikeluarkan tetapi pulangan kosong bahkan memalukan. Adakah kita terlewat untuk membetulkan semula matlamat peperangan? Saya rasa masih ada lagi jalan keluar. Biar telah banyak maruah yang terkorban, jumlahnya secara kolektif masih kecil.

Sekadar memberi pandangan kepada warlord- warlord yang otai dan yang baru. Tak kisahlah berada dalam kubu yang mana. Bukan ke baik kalau dalam peperangan ini kita alihkan sasaran kembali kepada masyarakat. Amat bagus jika kita dapat gugurkan bom-bom yang sarat dengan rahsia keilmuan yang hebat ke dalam ruang fikir masyarakat yang majoritinya masih belum nak sedar. Alangkah cantiknya jika dapat kita goncangkan semula tanahair ini dengan satu bom rumusan kefahaman Tauhid yang padu yang bukan sekadar mengejutkan hati yang tidur bahkan turut mencelikkan mata yang selama ini buta terhadap senjata yang dinamakan Silat Cekak. Biar semua orang kembali cempara dengan peperangan ini. Mungkin payah untuk berlaku sebab ketiadaan General sehebat Ustaz Hanafi. But remember Ustaz Hanafi ada meninggalkan legasi yang tidak kurang handalnya. Ramai otai-otai yang kat luar sana yang dahpun sejuk dengan cerita-cerita bergaduh tak ketahuan ni, yang willing to make a come back. Otai does not mean they are too old. I’m talking about pemikiran dan semangat mereka. Pujuk balik mereka ini untuk kembali ke meja percaturan medan. Bagi peluang kepada untuk para otai-otai ni sit down and recommend new approach. Tapi kalau tak mahu bagi, make sure semua warlord yang ada sekarang ni dah ada plan dan strategy yang baru. For instance, let say nak lantik General yang sah dan baru, buatlah announcement cepat-cepat. Jangan tunggu lama-lama. Nanti kempunan. Rugi. Insyaallah kalau kena caranya otai-otai ni boleh follow. Mereka akan setuju.

What ever it is, damages have already been done. Kalau repair sekalipun sopak dan parut tetap ada. Tapi itu biasa laa..memang adat dalam bergaduh. Mesti ada yang kena belasah dan injured. So fikirkan semula taktik yang paling baik untuk digunakan. Ingat..sasarannya ialah minda masyarakat. Pendekatan kita ialah silat. Matlamat ialah mengembalikan penguasaan kehebatan pemikiran dan kefahaman General Hanafi. Pikir la apa yang patut dibuat. Jangan dok bergaduh je. Bagi le benifit sikit kat orang lain.