Tuesday, February 20, 2007

ANALISIS POLITIK SC

Hampir setahun sejak kekecohan yang berlaku dalam persatuan kita sudah mula nampak bibik-bibik kesudahannya. Harapan agar En Mat dihukum nampaknya tidak semudah disangka. Sebaliknya, kegiatan ijazah penuntut oleh En Mat masih bermaharajalela. Suasana tersebut menyakitkan hati ahli-ahli MMK yang ketika ini sangat benci pada En Mat. Maklumlah En Mat manusia, mereka pulak dikatakan binatang. Pengaruh En Mat semakin meluas akibat kegiatan ijazah tersebut. Sambil ijazah, beliau boleh membuat syarahan untuk memberi penjelasan kepada ahli atas kekecohan yang timbul. Kalau bukanpun En Mat, para pengiringnya akan memainkan peranan untuk menyebarkan fakta. Perkara ini umpama duri dalam daging pada barisan kepimpinan yang menolak En Mat. Suasana ini pula menimbulkan parasaan serba salah di kalangan cawangan. Satu segi, cawangan terikat dengan keputusan MMK dan satu segi yang lain, dalam kegiatan silat, ikatan dengan Guru perlu ada. Malangnya Guru yang ada telah ditolak oleh MMK. Nak salahkan cawangan memanggil Guru pun tak patut. MMK menolak Guru yang ada tapi tidak mengisytiharkan Guru baru. Saya yakin MMK pun serba salah dalam menghadapi kemelut ini.

Walau bagaimanapun nampaknya MMK sedang dan terus membuat perancangan agar En Mat tersingkir atau disingkirkan. Dalam hal ini mereka akan berhati-hati. Dalam mesyuarat MMT tempoh hari, walaupun puak-puak MMK ini menolak En Mat sebagai Guru dengan cara tidak mengundi, tapi ada ahli MMT daripada kalangan mereka yang menegaskan bahawa pengganti Guru tetap daripada kalangan keluarga Ustaz. Ahli MMT itu pastinya bercakap daripada hati kecil yang ikhlas ketika itu. Kalau sekarang sudah berubah entahlah. Tapi saya yakin MMK akan mengemukakan Guru baru. Pengenalan gelaran Guru sukar diramal, sama ada Guru itu bergelar Guru Amanah atau Pemegang Amanah atau Guru Kontrak Tiga Tahun atau atau atau. Andaian bahawa mereka akan mengemukakan Guru baru adalah berdasarkan perkembangan yang berlaku ketika ini. Mereka sedang berusaha mengganti Penyelia kelas yang ada tapi tidak sehaluan. Malah jurulatih yang terang-terang bercanggah pendapat dengan mereka juga dalam proses ditendang. Apabila starategi ini berjaya, senanglah diisytiharkan Guru. Setelah itu, pandangan mereka akan beralih kepada cawangan. Kalau Guru baru diterima oleh cawangan, mudah cerita. Kalau sebaliknya, tindakan yang tegas akan diambil. Tindakan mereka seterusnya ialah menyingkirkan pengerusi-pengerusi cawangan yang menentang arahan MMK. Kalau perlu, akan ada cawangan yang akan dibubarkan. Apabila ini selesai maka baharulah mudah membuat mesyuarat agung setelah para penentang sama ada individu atau cawangan dicantas terlebih dahulu. Pengisytiharan Guru akan dilakukan dengan lebih yakin. Kita dapat gambarkan sambutan yang akan diadakan. Keraian akan dikaitkan dengan angka tujuh. Pastinya tubuh badan Guru baru akan diskrap dengan tujuh jenis limau. Ketuanya mestilah Cik Linda yang dikatakan kuat anunya. Guru juga akan dimandi dengan tujuh jenis air berserta tujuh jenis bunga dalam masa tujuh hari dan tujuh malam. Setelah itu, Guru akan diarak dengan tujuh jenis kenderaan termasuk WFT 7. Pemandunya akan diketuai oleh Pak Kaduk dengan barisan ahli yang membuat jamin hutang. Pemegang bunga mangga akan diketuai oleh Setiausaha dan diapit oleh Bendahari. Itulah antara lain yang dapat saya gambarkan sambutan yang bakal dialami oleh Guru baru. Hebat Guru SC.

Kumpulan MMK juga ketika ini sedang membuat serangan saikologi di kalangan ahli sebagai persediaan agar ahli-ahli SC mudah menerima Guru baru. Mereka menegaskan bahawa tidak terdapat sebarang bukti yang menunjukkan bahawa Ustaz menamakan penggantinya. Pak Ak dulupun dinamakan oleh orang-orang lama dan orang-orang bangka. Sekarang ini terbukti En Mat pun tak ada bukti disebut pengganti oleh Ustaz. Bukti kelayakan En Mat yang dinyatakan oleh Cikgu Rauhi mana ada pengesahannya seperti yang dibuat dalam CD Mak Datin tempoh tahun yang lalu. Mungkin rekaan beliau semata-mata. Mereka juga memainkan isu taksub yang melampau terhadap Guru. Kumpulan MMK ini menunjukkan perbuatan menyokong En Mat melampaui batasan agama seolah-olah seperti perbuatan peramugara yang melampau. Mereka juga menggelarkan En Mat sebagai Guru Hebat dalam semua segi. Walau bagaimanapun apa sahaja dakwaan mereka, semuanya sebagai persediaan untuk merobek pemikiran ahli agar ada ruang untuk memikir dan menerima Guru baru. Itulah pemikiran strategik yang dirancang begitu rapi oleh pihak MMK.

Namun begitu taktik mereka ini akan menghadapi masalah juga. Bagi mereka yang berfikir, agak susah sikit untuk dipengaruhi oleh kumpulan MMK tersebut. Mungkin Ustaz tidak menamakan penggantinya tapi memberikan gambaran yang boleh dibuat jangkaan oleh pendokong SC sebagai pengganti Ustaz.. Kenapa dulunya diterima oleh ahli hingga buat CD tapi sekarang ditolak CD tersebut. Adakah Cikgu Rauhi dibayar dengan sejumlah karipap atau apom yang membolehkan beliau membuat pengakuan. Setahu saya akhirnya beliau pun ditendang daripada LPT.

Soal Guru Hebat, sememangnya patut Guru SC hebat. Kalau silat hebat, ahlinya hebat maka Guru mesti hebat. Kehebatan En Mat memang terbukti. Sekurang-kurangnya kehebatan beliau terbukti hasil dakwaan ahli tentang kegiatan jilatnya. Sudah tentu ilmu KK yang dibawanya teruji dan praktikal hingga orang yang kena akan truma dan tak sedar diri. Bagaimana pula dengan ahli yang mempelajari ilmu KK daripada beliau. Sudahkah diuji dan teruji. Kata orang-orang lama dan orang-orang bangka sesuatu ilmu yang dipelajari sama ada kita suka atau tidak, sama ada kita rancang atau tidak, akan teruji dan diuji dengan sendirinya. Maka ini bermakna, bersedialah orang yang mengambil ilmu KK tersebut. Anda akan diuji dengan kehebatan ilmu tersebut tanpa anda sedari. Tungguuuu. Tapi kalau secara package ok juga.

Namun begitu bagaimana pulak kumpulan En Mat. Memang mereka sedar tentang taktik yang sedang dijalankan oleh ahli MMK yang dianggapnya binatang. Mereka juga sedang menyusun strategi. Mereka sememangnya sedar tentang adanya usaha-usaha mengisytihar Guru baru. Ahli kumpulannya sedang berusaha juga mempastikan setiap cawangan menyokong En Mat. Majlis ijazah diteruskan di cawangan-cawangan bagi mendapatkan sokongan padu ahli kepada beliau. En Mat akan mencari seberapa banyak sokongan daripada cawangan dan ahli-ahli lama. Keadaan ini penting sebelum wujud Guru baru. Apabila ada Guru baru, proses penyingkiran ahli dan pembubaran cawangan akan berlaku di seluruh negara. MMK akan membuat mesyuarat agung apabila ada sokongan padu daripada cawangan. Ketika itu En Mat akan menghadapi masalah. Kalau beliau tidak dapat tempat sebagai Presiden, usaha mengekalkan kewibawaannya sebagai Guru akan terjejas. Jalan pintas yang paling mudah bagi beliau ialah menubuhkan persatuan baru. Dalam hal ini kalau pengaruhnya kuat di cawangan, beliau tidak menghadapi sebarang masalah. Kalaupun cawangan tersebut dibubarkan, mereka akan bersama-sama En Mat membuat pendaftaran baru pertubuhan SC yang baru. Apabila wujud pertubuhan SC yang baru maka baharulah aman persatuan kita. Guru baru akan meneruskan kerjanya dan En Mat pula dengan kerjayanya. Sehinggalah kedua-dua mereka menamatkan hidup di dunia, maka akan ada pengganti Guru-Guru yang baru. Timbul lagi penentangan kepada mereka akibat perasaan tak puas hati. Berpecah lagi. Maka SC akan terus berpecah. Itulah pusingan dunia. Harap-harap kita boleh hidup seratus tahun lagi bagi melihat bentuk-bentuk pepecahan berikutnya. Ya Allah!, Panjangkanlah umurku. Aminnnnn.

Banyak benda-benda pelik tapi benar yang berlaku dalam silat kita. Mana ada silat di Malaysia ini yang Gurunya dipecat oleh muridnya. Tapi Guru anu dengan muridnya biasa aje di kalangan pertubuhan-pertubuhan silat. Nanti akan ada dua Guru dalam satu ketika. Semua ini sesuai dengan motto kita SC peneraju mutlak. Peneraju bermakna memulakan sesuatu. Mutlak bermaksud kita sahaja, tidak ada orang lain melainkan kita. Itulah antara lain kehebatan kita. Banyak amalan kita yang baik dan ditiru oleh pertubuhan lain. Kita telah berjaya bertindak sebagai peneraju. Konsep ini perlu diteruskan oleh mana-mana Guru yang ada dalam SC nanti. Penghargaan berbentuk sijil dan pingat kepada ahli, telah diterima oleh masyarakat silat lain. Dalam SC menghargai seseorang sentiasa dititikberatkan. Apabila persatuan silat kita mendapat gelaran persatuan terbaik, ahli-ahli beramai-ramai meraikannya. Jika ada kalangan ahli yang berkahwin, kita menghadiahi mereka dengan hadiah yang lumayan. Jika dapat anak, juga kita berikan mereka hadiah. Mana logik kalau seseorang itu berkahwin maka dia pulak kena bagi hadiah atau bila dapat anak, dia pulak kena bagi hadiah pada tetamu. Itulah kebiasaan orang ramai. Kalau berjaya atau mendapat sesuatu, kena belanja. Tetapi hubungan dalam SC berlainan sikit. Setiap ahli yang berkahwin atau memperoleh cahaya mata, tetap diraikan. Begitu juga apabila ada antara ahli yang menjawat jawatan lebih tinggi atau dapat naik pangkat. Sebagai pengamal SC, mereka semestinya akan meraikan ahli yang bertuah tersebut. Mana mungkin ahli yang bertuah itu pulak meraikan orang lain. Umpama pelari jarak jauh yang memenangi lariannya. Kejayaannya diraikan hasil usaha yang gigih dan berterusan. Mana mungkin dia pulak yang meraikan penonton! Itulah amalan SC sejak dulu lagi. Itulah namanya amalan membuat dan memberi penghargaan. Adakah amalan ini masih ada atau ahli sediri telah berubah sikap. Entahlah. Sekarang ini nilai-nilai SC sangat banyak ditinggalkan walaupun diri mengaku sebagai pengamal silat yang suci lagi murni. Kerana itu teruskanlah nilai memberi penghargaan kerana inilah yang akan memantapkan hubungan sesama ahli dan antara murid dengan Gurunya. Haiya kasi bawak Bangkok ma.