Tuesday, February 13, 2007

Tiada Lagi Seni

Perkara ini amat jarang dibahaskan dahulu. Jauh sekali dari berhasrat untuk menokok tambah apa yang dipraktikkan. Perkara ini, tiada siapa yang berani mengusulkan perubahan untuk penambahbaikannya, baik di zaman Us Hanafi, Pak Ak mahupun En Mat. Malah perkara ini sudah dianggap satu kefardhuan mutlak yang tidak akan ditukar ganti dan tidak akan dicemari selagi Silat Cekak kekal atas paksi Silat Cekak. Perkaranya simple tapi amat menarik. Kita nak bincang soal yang ada bersangkutan dengan ayam, terung dan kain putih.

Kenapa bab ini tiba-tiba menarik perhatian saya? Saya pun tak tahu. Yang pasti semasa berada di pasar, bila ternampak ayam dan terung secara spontan tersebut..”teringat kat En Mat”. Kalau dah sebut En Mat tu maknanya teringatlah sikit kat Silat. Tapi banyaknya teringat kat perkara lain. Cuma yang lebih mendorong perkara ini ditulis bukanlah kerana En Mat tetapi teringat kepada pesan Ustaz yang boleh dikaitkan dengan pantun “demi mendaulatkan seni kebangsaan”. Kalau dulu, seperti yang dinyatakan di atas, tiada siapa yang berani mengubah penggunaan ayam kepada itik atau angsa yang jauh lebih besar. Tak pernah terfikir orang silat nak gantikan telur ayam kepada telur burung unta atas dasar meningkatkan industri burung unta. Tak pernah langsung ada usul dari para pendokong persilatan (yang sekarang ni dah mula bersembang pasal modenisasi dalam persilatan atas nama darurat) yang mencadangkan idea bernas kepada Ustaz mahupun dua orang GU yang kemudiannya, menggantikan penggunaan kain putih kepada kain tenun Terengganu yang pastinya boleh dijual semula oleh Mak Teh sebagai income sampingan keluarga.

Tak tahu pulak kenapa perkara yang dinyatakan tersebut tidak berlaku. Walhal perkara-perkara tersebut sedang rancaknya dibualkan sekarang. Tambahan pulak ura-ura adanya Guru Utama yang baru sedang rancak diterbangkan angin. Dari sudut pandangan En Mat, mungkin dia amat tidak senang dengan sebarang cadangan menghapuskan perkara yang bersangkutan dengan ayam, terung dan kain putih demi atas nama menyambung perjuangan. “Mana boleh. Ini adalah tradisi yang dahulunya diperjuangkan oleh ayahanda saya. Saya amat bertanggungjawab mempertahankannya”. Itu kata dia. Kata saya ialah mungkin saya pun konfius. Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan seni dalam pantun Us Hanafi? Bagaimana pula tafsiran umum terhadap perlaksanaan “mendaulatkan seni” patut dilakukan? Ini lebih menarik dibincangkan daripada terus bersembang bab pergaduhan mesra antara En Mat dan MMK.

Us Hanafi bukan Nabi. Sah. Maka semua peninggalannya boleh diterima, diubahsuai, dibuang, dicemari, dilelong dan diframe untuk tontonan sejarah. Jadi usaha pentarbiayahan beliau terhadap mempertahankan tradisi dan warisan dalam persilatan pastinya boleh diremehkan oleh sesiapa sahaja atas nama pembangunan dan pemodenan. Yang penting dalam kontek semasa (especially dalam situasi darurat) semua peninggalan Us Hanafi are all dispensable. Pendek sembangnya asalkan ada kaedah dan buah, asalkan ada orang yang berdiri lurus, ada yang mengajar sambil membilang arahan, maka itu telah cukup untuk menyatakan tradisi silat Cekak masih diperjuangkan. Mungkin betul. Sebab..memang dah ramai, terutama daripada kelompok generasi mutakhir yang tak pernah nak ambil pusing soal daulat dan seni. Kenapa boleh berlaku? Mungkin kerana pentarbiyahan yang salah dari pihak pentadbiran persilatan. Mungkin jugak kerana kekeliruan Guru dalam mengenal pasti topik perbincangan yang penting antara “our business is Silat” atau “our business in Silat”. Ada banyak kemungkinan yang serba mungkin.

Mempertahankan seni serta mendaulatkannya adalah agenda utama penubuhan silat. Maka mahu tidak mahu perkara ini perlu diambil kira dengan sewajarnya oleh setiap yang mengaku dan perasan diri mereka adalah pendokong. Baik dari kelompok En Mat mahupun puak-puak yang mengiktiraf kedaulatan Silat Cekak adalah ditangan MMK. Fikir betul-betul sebelum mengeluarkan jawapan mudah. Us Hanafi dahulunya terpaksa mengharung seribu kepayahan bersama semua pendokong-pendokong demi memastikan kesinambungan tradisi dan warisan. Seni diperjuangkan bukan sekadar pada penampilan bahkan turut diperjuangkan dalam perlakuan seharian.Bahkan yang paling unik, seperti yang dinyatakan sebelum ni, tiada siapa yang berani melakukan penambahbaikan yang bersentuh terutamanya soal tradisi persilatan. Biarpun wujud persoalan demi persoalan bersangkutan dengan rasional seni tersebut dipertahankan. The bottom line is let it remains unchanged.

Warga terkini Silat Cekak pasti akan pelik dan hairan jika para senior mentertawakan mereka dengan soalan-soalan cepumas bersangkutan dengan ayam, terung dan kain putih. Budak-budak baru ni naïf. Mereka tak tahu pokok pangkal. Mereka tak tahu cerita dan sejarah. Mereka budak baru. Tapi kenapa ditertawakan? Sebabnya ialah kerana mereka sudah tidak lagi melihat seni yang sejak dari dahulunya dipertahankan. Mereka akan menjadi terbantut kerana berdasarkan buku dan rujukan, Silat Cekak mempunyai rentetan seni tradisi dan warisan yang diamalkan sepanjang pembelajaran silat. Nak tanya pada siapa persoalan ini. Guru? MMK? Entah. Pastinya siapa yang terlibat kena pikir balik masak-masak. Betul Silat Cekak sekarang ni darurat. Tapi itu darurat yang masih boleh dikawtim. Alah.. bukannya Us Hanafi adapun. Kalau setakat ubah sikit-sikit tu biasala . Pak Ak pernah buat. En Mat pun pernah. Bukannya Ustaz nak marah. Jauh sekali dari dia nampak. Tapi kalau ubah secara terang dan nyata, dah tu ditiadakan tradisi majlis yang sepatutnya ada, itu akan menyebabkan anak-anak dia nampak dan pastinya mereka mampu (menerusi mimpi-mimpi syahadah) melaporkan hal ini kepada Us Hanafi. Sure le dia marah. Bila marah.. «mana nak ada berkatkan kata anak beliau.

Soal tradisi dan seni yang diperjuangkan bukan soal remeh. Kalau tidak masakan perkara ini diselitkan dalam pesan Ustaz. Mesti ada muslihatnya. Kita perlu kaji secara terperinci. Dari sudut manakah seni ini perlu diperjelaskan agar kita semua faham dan tidak ghaflah. Andai seni itu ialah gerak langkah silat, maka terangkan hal ini sebaik mungkin kepada semua ahli agar mereka faham. Andai seni yang dimaksudkan ialah tradisi warisan zaman berzaman yang baik, maka hebahkanlah agar kita tidak malu untuk meneruskan satu budaya yang baik. Penjelasan adalah perlu. MMK yang semakin ghairah mencanangkan perubahan atas nama darurat wajib turun memberikan penjelasan dan rasional. Jangan biarkan ahli dicawangan membuat tafsiran sendiri. Kalau mereka dah buat ketetapan dan pendirian sekalipun, masih wajar untuk MMK turun memberikan pandangan tambahan. Tetapi jangan lupa, ahli-ahli dicawangan bukannya kayu yang tak tahu apa-apa. Ramai jugak yang setanding kepala otaknya. Jangan pulak under estimate mereka ni.

Yang pasti jika semua maksud sudah diterangkan, ramai yang tenang dan tidak kurang yang pening. Apa taknya. Akan ada industri sampingan yang terjejas. Paling tidak caterer makanan dan tokeh ayam. Busines dalam Silat Cekak dah makin kurang. India yang jual kain putih mungkin turut hilang pelanggan regular. Makcik yang supply limau purut mungkin bertanya bila lagi nak beli limau. Susah jugak ye. Tapi ayam jantan boleh senyum sikit sekarang..