Thursday, December 2, 2010

Sambungan lalu ..MENYERANG

SC yang diwarisi oleh Ustaz terus berkembang hebat. Dalam konteks ”Pusaka Hanafi”, perkembangan SC adalah dalam berbagai-bagai bentuk. Hal yang demikian adalah kerana wujud persatuan yang pelbagai untuk mendukung perkembangannya. Bilangan penuntut SC pada umumnya semakin ramai. Kesannya adalah pelbagai.

Salah satu kesannya ialah aspek kerahsiaan SC itu sendiri. Usaha-usaha untuk merahsiakan pelajaran bukanlah merupakan satu tanggungjawab yang senang untuk dipikul oleh para kepemimpinan SC yang pelbagai persatuan tersebut. Saya yakin bahawa kegagalan merahsiakan pelajaran SC akan memberi kesan buruk pada kesemua ahli SC walaupun mereka berlainan persatuan.

Pembukaan kelas-kelas terutamanya di pusat-pusat pengajian tinggi amat sukar dikawal amanah pada ahli yang belajar. Pada pemerhatian saya, secara umumnya ikatan antara Guru atau Jurulatih dengan para penuntut di kelas-kelas berkenaan mungkin agak longgar. Keadaan yang demikian tentunya memberi impak yang besar pada aspek kerahsiaan. Kenyataan ini mungkin memerlukan kajian lebih lanjut bagi mendapat kesahannya. Setakat ini, tanggapan yang ada adalah lebih banyak berasaskan perasaan.

Perkembangan yang berlaku memerlukan para Jurulatih lebih berhati-hati dalam menyampaikan pelajaran SC terutamanya tumbuk serang. Hal ini demikian kerana aspek menjaga kerahsiaan juga mempengaruhi pelajaran serang. Kegagalan Jurulatih membuktikan kehebatan tumbuk serang boleh mendatangkan kemudaratan dan menjejaskan kewibawaan mereka. Jurulatih perlu sangat berhati-hati ketika proses menurunkan pelajaran tersebut dilakukan.

Saya masih teringat dua peristiwa luar dugaan yang berkaitan dengan proses menurunkan ilmu tumbuk serang dalam kelas latihan. Dalam satu kelas yang berkenaan, seperti biasa dalam proses menyampaikan pelajaran tumbuk serang, Jurulatih membenarkan penuntut membuat tumbukan. Jurulatih berkenaan akan mengelak ke kiri dan ke kanan. Malangnya ketika penuntut itu melepaskan tumbukan, Jurulatih yang berkenaan tidak boleh lari dari sasaran tumbukan. Saya yakin bahawa konsep tumbuk serang telah diketahui oleh penuntut berkenaan terlebih dahulu. Puncanya pasti pelbagai. Walau bagaimanapun, situasi tersebut telah merosakkan penerangan yang sepatutnya dalam proses pembelajaran.

Satu lagi kejadian yang sama pernah berlaku dalam kelas yang lain. Kejadian tersebut melibatkan Jurulatih yang menjadi baran akibat terkena tumbukan serang. Hal yang demikian telah menimbulkan susana tegang antara Jurulatih dengan pesilat. Mujurlah ada pihak yang cepat-cepat mententeramkan suasana dan keadaan. Pastinya juga kesan yang buruk telah diterima oleh Jurulatih yang berkenaan.

Dua peristiwa yang saya terangkan sebagai contoh, memberi makna bahawa aspek kerahsiaan dalam kalangan penuntut dewasa ini semakin longgar. Amat sukar dirahsiakan isi pelajaran SC antara sesama sahabat yang begitu akrab atau antara sesama beradik atau antara saudara rapat, atau atau yang lain.

Oleh itu, Jurulatih kelolaan saya sering disarankan supaya mengubah cara penyampaian pelajaran SC terutamanya pelajaran buah serang. Ikut situasi dan keadaan. Dalam proses penyampaian pelajaran serang, mula-mula semua penuntut dihimpunkan di satu tempat. Mereka diberi taklimat tentang kelebihan SC yang berfokas pada gerak menepis dan bukannya mengelak. Setiap tepisan pasti ada jawapannya. Kita simpulkan betapa tepisan bukanlah hal yang bermasalah pada pengamal SC.

Kemudian para penuntut difahamkan betapa kebanyakan silat yang ada lebih banyak bergerak berdasarkan elakan. Biasanya elakan tersebut berdasarkan arah mata angin. Walau bagaimanapun, kebiasaannya gerak mereka ke arah kiri dan kanan. Timbulkan persoalan dalam kalangan mereka. Jika menepis tidak mendatangkan masalah pada pengamal SC, bagaimana pula jika pasangan kita mengelak ke kiri atau ke kanan.

Persoalan tentang pasangan SC yang mengelak itu, perlu dijawab secara pembuktian. Hal yang demikian menyebabkan pesilat dikehendaki mengelak ke kiri atau ke kanan. Jurulatih akan membuat tumbukan. Jurulatih tidak perlu mengukur tangan atau menumbuk secara berkali-kali. Cukup sekali tumbuk serang dilakukan. Setiap Jurulatih yang membuat tumbukan perlu mementingkan ketepatan. Jadi atau tak jadi, pastikan penumbuk yang sekali itu mesti menjadi. Itulah penekanan saya pada Jurulatih yang ada di bawah pengawasan saya.

Dapatkan suara ’jerit’ dari mulut penuntut yang kena serang. Setelah semuanya merasai tumbukan serang maka barulah dibuat penerangan tentang kelebihan yang ada dalam SC. Simpulkan betapa serang kita dapat mengatasi pasangan yang menepis atau mengelak. Ketika inilah konsep perkataan, ’peluru berpandu, calit kapur, tumbuk gerak’ dan sebagainya dipupuk dan ditanam dalam kalangan penuntut. Pastikan penuntut kita benar-benar faham akan konsep-konsep perkataan tersebut. Kefahaman perlu diikuti dengan aplikasi dan penguasaan.

Ketika Jurulatih menurunkan ilmu serang, beberapa pegangan perlu ada pada diri mereka. Hal yang demikian dikira amat perlu bagi mempastikan kewibawaan mereka sebagai Jurulatih tetap terjamin, terpelihara dan sentiasa diakui hebatnya.

Semasa Jurulatih membuat tumbuk serang, pastikan tumbukan mereka padu dan mengena sasaran dengan tepat. Tumbuk yang padu dapat memberi ’rasa’ kepada pesilat yang diserang. ’Rasa’ yang diterima akan menyebabkan para penuntut akan mengakui kehebatan serang SC. Oleh itu, sebelum pelajaran serang diberi kepada penuntut, para Jurulatih disarankan supaya membuat latihan tumbuk terlebih dahulu. Walau bagaimanapun, latihan yang berterusan akan menyebabkan kemenjadian tumbuk serang dalam kalangan Jurulatih, sentiasa berkekalan.

Dalam proses penyampaian pelajaran, terangkan kepada para pesilat kita supaya kaedah elakan yang dilakukan hanya ke kiri atau ke kanan sahaja. Sebarang bentuk elakan yang disertai dengan tepisan adalah dilarang sama sekali. Terangkan juga kepada mereka bahawa elakan ke depan atau ke bawah perlu dihindarkan kerana perbuatan tersebut adalah berbahaya. Kalau mereka terbuat maka itu merupakan habuan bagi mereka. Kalau maju atau turun ke bawah, maka terima sahaja tumbukan tanpa ada tumbukan brek daripada Jurulatih. Nasiblah kalau penumbuk Jurulatih singgah ke muka.

Para Jurulatih diingatkan supaya memahami maksud gerak pada pesilat dalam proses menyampaikan ilmu tersebut. Jangan cuba membuktikan kehebatan tumbukan kita jika pesilat mengundur ke belakang. Prinsipnya hanya elakan kiri dan kanan. Bukannya mundur ke belakang. Kalau mengundur ke belakang, jangan cuba membuat lajakan tumbukan atau membuat gerak tumbukan yang lain. Hal yang demikian adalah menyimpang daripada sukatan pelajaran dan menyimpang daripada maksud serangan. Namun begitu, dalam kelas-kelas kemahiran, perbuatan demikian tidak dilarang.

Peringkat kedua pelajaran serang ialah kaedah memahamkan penuntut tentang konsep dan prinsip tumbukan serang dilakukan. Tidak sesuai untuk saya membuat kupasan dalam tulisan ini. Perkara rahsia besar amat sukar dikupas dalam tulisan ini. Walau bagaimanapun, proses menyampaikan ilmu serang ini adalah berasaskan kepada beberapa prinsip. Jurulatih perlu memberi perhatian dan pastikan penguasaan prinsip tersebut dalam kalangan penuntut yang mereka bimbing.

Perkara utama yang perlu diterangkan ialah prinsip ’kejutan’. Maknanya, para penuntut perlu benar-benar memahami konsep kejutan dan prinsip kejutan dalam pelajaran serang. Memahami konsep atau maksud kejutan ini perlu disertai dengan prinsip-prinsip atau cara-cara membuat kejutan. Sukar diberi penjelasan dalam tulisan ini. Penguasaan kejutan akan memberi impak yang tersangat besar pada kehebatan kita sebagai Jurulatih. Perkara yang amat penting ialah para Jurulatih jangan sesekali terkejut. Terkejut akan menyebabkan terlatah. Maka hilanglah sifat ketenangan yang dikira amat penting sebagai Jurulatih SC di kelas masing-masing.

Tangan memainkan peranan dalam pelajaran serang. Peranan tangan akan banyak mempengaruhi prinsip kejutan. Cuma pesanan saya, jangan mengajar buah sampai penuntut kita membuat tabit hormat sebelum melepaskan tumbukan terhadap pasangan. Kita ialah ahli silat dan bukannya askar atau polis. Disiplin kita tak sama dengan disiplin yang ada pada pasukan keselamatan yang lain.

Kaki juga memainkan peranan untuk mempastikan ketepatan serangan. Langkahan kaki penyerang juga perlu dilakukan secara berhati-hati. Pergerakan kaki perlu selaras dan seiring dengan pergerakan tangan. Elakkan kaki kita berkemudi. Banyak rugi daripada untungnya pada pergerakan pesilat dalam konteks kiraan gerak dalam saat dan ketika. ”Di mana kaki pergi maka disitulah tangan tiba.” Penggunaan langkah kaki biarlah berperingkat dan jangan gopoh. Biasakan dengan pemulaan gerak kaki daripada tarik kaki kanan ke belakang hingga kedudukan kedua-dua kaki yang selari sebelum membuat serangan. Tempoh masa mengubah tapak serang adalah bergantung pada penguasaan pelajaran serang itu.

Selain tangan dan kaki, jangan dilupa pemberatan badan ketika melakukan serangan. Pemberatan badan perlu sekata antara berat di kaki kiri dan di kaki kanan. Hal yang demikian akan memudahkan kita membuat tindakan pada gerak berikutnya. Saya sering membuat ujian gerak pada para penuntut yang suka memberat badan ke depan. Banyak ruginya. Saya tunjukkan kemudaratannya yang bakal diterima jika mengambil mudah prinsip pemberatan badan tersebut.

Setelah memahami dan memperoleh cara serangan, para penuntut perlu sentiasa mempraktikkan tumbukan serang yang diperturunkan kepada mereka. Amat malang apabila ada dalam kalangan Jurulatih yang melupakan tumbuk serang ketika berlatih buah-buah umum. Sama seperti penamat ”Seri”, ada yang berlatih tumbuk serang pada malam atau hari berkenaan sahaja. Selepas hari atau malam tersebut maka pandai-pandailah para penuntut membina keupayaan sendiri untuk melakukan tumbuk serang. Maka ’terbiarlah’ mereka dengan tanggapan sendiri pada tumbuk serang.

Para Jurulatih perlu faham bahawa senarai buah-buah umum adalah merupakan alat untuk melatih tumbuk serang kita. Hal yang demikian bermakna, ketika menyampaikan pelajaran umum, tumbukan penuntut sentiasa dalam bentuk tumbuk serang. Kegagalan mereka berbuat demikian memerlukan kita membuat teguran secara serius.

Saya selalu mengingatkan Jurulatih saya supaya jangan menagih para pesilat membuat buah-buah umum dengan tepat dan cantik. Buah umum adalah buah-buah dari persilatan lain. Jangan terperangkap dengan sikap untuk melakonkan buah-buah silat lain secara tepat dan mantap. Buang masa. Tugas kita ialah menggunakan serangan bagi mematikan gerak buah-buah berkenaan. Ingat. Buah-buah umum tersebut hanya alat latihan untuk memantapkan tumbuk serang kita.

Kaji semula senarai buah-buah umum yang ada. Cerakinkan senaran buah-buah berkenaan untuk disesuaikan dengan kehendak kelas dan kehendak semasa. Senarai yang ada hanyalah sebagai panduan untuk menjelaskan maksud tumbuk serang. Senarai menunggu seperti serangan kaki, pisau atau tongkat perlu diasingkan sebagai pelajaran khusus. Namun begitu, pelajaran ’kaki’ boleh dijadikan alat untuk memupuk serangan tangan para pesilat.

Jurulatih kelolaan saya sering diingatkan, jangan bergantung pada senarai umum tersebut. Kalau tak silap saya, senarai tersebut telah bermula sejak hampir tiga puluh tahun yang lalu. Ketika saya berada di cawangan, senarai umum baru dibuat. Nampaknya senarai itu tidak ada perubahan dan penambahbaikan hingga ke tarikh kini.

Walaupun senarai umum boleh dijadikan panduan untuk mempraktikkan tumbuk serang, senarai buah tersebut tidak pernah diterima pakai sepenuhnya dalam kelas-kelas yang saya awasi. Selalu saya tegaskan kepada Jurulatih saya, prinsip utama SC ialah buah-buah yang menggunakan tangan termasuk serangan pada tapak adalah semata-mata untuk mempraktikkan tumbuk serang yang diajar kepada penuntut.

Apabila penguasaan serang menjadi mantap dalam kalangan pesilat, kaedah serang juga boleh diaplikasikan ketika pesilat menumbuk untuk membuat buah potong. Gunakan juga kaedah kejutan ketika membuat serangan pada buah jatuh bagi maksud gerak potong. Secara langsung perbuatan gerak berkenaan akan menjadikan pengetahuan dan penguasaan pesilat pada tumbuk serang sentiasa bertambah mantap dari masa ke masa.
Sebagai pesilat dan pengamal SC, pastikan penguasaan kita pada tumbuk serang benar-benar berlaku pada diri setiap pesilat. Itulah senjata utama SC. Harganya terlalu mahal. Walau sedikit pelajarannya tapi impaknya sangat besar. Benda yang sikit adalah merupakan satu keistimewaan. Kuasai benar-benar teknik tumbukan serang. Banyak masalah yang boleh kita selesaikan jika penguasaan gerak serang telah kita kuasai dengan sempurna. Sekian.