Tuesday, December 7, 2010

KEMAHIRAN BUAH JATUH.(1 dari 2 artikal)

Dalam tulisan-tulisan saya yang lalu, sering dinyatakan tentang kelas-kelas kemahiran. Saya berpegang pada pengertian konsep kemahiran yang berbeza dengan konsep latih tubi. Kelas kemahiran adalah medan yang menyediakan ruang bagi para penuntut SC untuk mengaplikasikan pelajaran SC yang diterima dari buah jatuh hingga ke buah umum.

Hal yang demikian tentunya berbeza dengan konsep latih tubi. Mengulang-ulang pembelajaran yang sedia ada bagi maksud kemahiran, saya istilahkan latih tubi. Latih tubi akan menjurus kepada sifat menghafal. Menghafal akan menafikan sifat berkreativiti dan berfikiran terbuka. Pemikiran mereka akan terkongkong dan berkemungkinan akan mewujudkan keyakinan yang tidak berpijak di bumi nyata. Walau bagaimanapun, lain orang maka lain tafsirannya. Buatlah mana yang patut. Tapi, banyak yang dah tak patut.

Dalam tulisan ini dan tulisan seterusnya, saya akan cuba membincangkan bentuk-bentuk kemahiran yang pernah dipupuk dalam kalangan penuntut SC sepanjang berada di bawah pengawasan saya. Tulisan saya juga boleh dijadikan panduan dan rujukan pada pengamal SC. Mereka yang pernah berada di bawah bimbingan saya boleh menjadikan tulisan ini sebagai pengingat semula isi pelajaran yang pernah disampaikan. Itupun pada mereka yang tidak beralih angin atau lupa daratan dan lupa lautan atau dah lupa diri atau dah lupa berbudi bahasa.

Saya selalu tegaskan betapa pelajaran kemahiran buah-buah jatuh erat kaitan dengan gerak-gerak pantas yang perlu dilakukan bagi mengatasi gerak yang ada pada lawan atau pasangan. Mengatasi gerak lawan atau pasangan adalah bermaksud mengatasi aspek-aspek kepantasan gerak, aspek fizikal dan aspek psikologi mereka. Ketiga-tiga aspek tersebut banyak mendatangkan kesan pada pergerakan kita semasa bersilat atau berhadapan dengan sesiapa sahaja. Kupasan saya pada ketiga-tiga aspek tersebut adalah seperti berikut.

Dari aspek kepantasan, banyak buah yang tidak ’menjadi’ kerana pasangan yang menjadi lawan atau pasangan silat kita, ketika bersilat lebih pantas dari gerak pesilat itu sendiri. Misalnya, jika penumbuk pasangan silat atau lawan pesilat tersangat laju maka gerak jatuh pesilat berkenaan pasti akan terganggu. Tidak sempat pesilat membuat tepisan, penumbuk pasangan telah hinggap di dada. Kalau buah jatuh yang dilakukan, gerak pasangan lebih cepat daripada gerak potong yang cuba dilakukan oleh pesilat. Maka gerak potong yang berlaku akan tidak menjadi. Sepatutnya dalam gerak potong, pesilat yang menumbuk akan menang. Tapi kalah juga kerana gerak pantas pasangannya.

Hal yang demikian perlu sangat dipandang berat oleh para Jurulatih terhadap pesilat yang dibimbingnya. Satu teknik dan taktik yang jitu adalah tersangat perlu disemai dalam kalangan pesilat bagi mengimbangi gerak pantas pasangan dengan gerak pesilat itu sendiri. Gerak pantas para pesilat perlu dibina dan disebatikan dalam diri pesilat.

Sebagai Jurulatih yang telah membimbing dan mengawasi para pesilatnya dari mula, tentu tahu akan kelebihan dan kekurangan yang ada dalam kalangan pesilat. Pengetahuan itu adalah sangat berguna bagi membangunkan kehebatan anak buahnya dalam silat. Kegagalan berbuat demikian akan menjadikan keyakinan diri pesilat itu akan sentiasa merudum. Kecualilah jika kita membiarkan ’gerak pakat’ dalam kalangan mereka. Kalau berpakat, maka semuanya cantik dan elok di mata. Hal yang demikian akan mengasaskan keyakinan palsu. Kalau wujud keyakinan maka keyakinan tersebut tidak berasas. Golongan inilah nanti jika terkecewa maka akan terus memutuskan hubungan dengan SC. Mereka rasa diri mereka telah tertipu.

Hal yang sama juga dapat dikiaskan dalam kalangan mereka yang terlalu taksub dengan pemimpin dalam satu-satu organisasi. Golongan ini berkeyakinan besar dan tegas menganggap bahawa kalau pemimpin, pasti bersifat sempurna. Tidak ada cacat atau celanya. Maka berikhlaslah mereka pada pemimpin itu dengan menafikan perasaan dan pemikiran mereka sendiri. Itulah ikhlas palsu.

Hal yang demikian terjadi kerana hubungan yang dipupuk adalah tidak berdasarkan pada pegangan. Itulah jenis pemikiran yang tidak mengusai tubuh badan dan tindakan. Membabi buta ikut perasaan. Perasaan yang terasas hasil muhasabah dan istiqamah agaknya. Kadang kala ’berbulu biji mata’ kita melihat akan gelagat mereka yang kerap kali ditafsir sebagai ’ampu’ tak bertempat.

Kita sendiri sukar bersua muka dengan pemimpin kerana telah disambar mereka terlebih dahulu dan dibawa ke rumah. Kadang kala hingga sanggup mengambil pemimpin beratus batu demi khidmat bakti yang hakikikiki. Sampaikan mencari nama anak atau mencari pasangan kekasihpun dirujuk pada pemimpin tersebut. Dia yang nak berkenot tapi orang lain pulak yang menyediakan tempat pengkenotannya. Diri yang nak kahwin maka orang lain yang menentukan tundunnya. Kurang kesedaran diri. Ketepikan mereka yang selama ini bergaul rapat atau berkait rapat dengan diri mereka.

Apabila pemimpin itu melakukan sedikit kesilapan, maka sukar diterima oleh diri orang berkenaan yang terlalu anu pada pemimpin tersebut. Tak boleh maa-maaf lagi. Maka terputuslah hubungan yang sedia ada. Baru ternampak sifat diri yang sebenarnya. Maka terpenuhnya ibarat berputus arang. Arang adalah berlambangkan hitam. Hati perut yang hitam tanpa ada sedikit cahaya yang membawa maksud kejernihan. Jelaslah betapa selama ini hidup dalam dunia khayalan dan kepura-puraan. Maka itulah namanya hubungan palsu. Macm gigi palsu yang boleh ditangal-tanggal. Tidak ada pegangan sebagai landasan hubungan. Merapu di merata-rata tempat. Hatta lurah dan alur yang ketandusan air.

Berbalik pada perbincangan, kelas kemahiran boleh dijadikan tempat bagi memupuk dan mengembangkan kepantasan para pesilat itu sendiri. Biar mereka berpijak di bumi nyata. Jika lemah maka Jurulatih perlu katakan lemah. Tapi pupuk mereka supaya terkeluar dari kelemahan tersebut. Jangan dibiarkan sifat itu berterusan hingga menjadi nilai pada pesilat itu. Walau bagaimanapun, jangan diberi janji atau harapan palsu dalam konteks kemampuan yang kurang pada diri pesilat itu.

Tempoh masa untuk memupuk kehebatan gerak pesilat adalah bergantung pada minat dan kesungguhan pesilat itu sendiri. Saya yakin, cepat atau lambat, hasilnya tetap ada jika gerak pantas pada mereka benar-benar dipupuk dari masa ke masa.

Setiap pesilat perlu sangat sensitif pada keadaan fizikal lawannya (pasangan silat). Saiz badan yang lebih besar dari pesilat, kaki dan tangan yang lebih panjang dari pesilat dan lain-lain kelainan yang tidak ada pada pesilat, akan memberi kesan pada gerak pesilat itu sendiri. Perbezaan fizikal antara pesilat dengan lawannya, perlu sangat diberi perhatian. Jangan bersikap ambil mudah atau sambil lewa ketika pesilat melakukan sebarang gerak ketika bersilat, sama ada gerak jatuh atau gerak potong.

Dalam hal yang demikian, pesilat perlu menyesuaikan geraknya dengan tuntutan fizikal pasangan yang berbeza dengan dirinya. Pesilat juga memerlukan kemahiran menyesuaikan keadaan fizikalnya berbanding dengan pasangan atau lawannya. Kesedaran ini perlu dipupuk dari masa ke masa. Maka kelas-kelas kemahiran boleh menyediakan tuntutan tersebut.

Saya juga menekankan aspek psikologi sebagai faktor penting pada para pesilat yang berhadapan dengan lawan atau pasangannya. Muka yang lebih ’garang’ pada lawan atau pasangan berbanding dengan pesilat tentunya memberi kesan kepada pesilat itu sendiri. Ramai lawan yang menggunakan mata sebagai usaha meruntuhkan keyakinan diri pesilat. Itu sebab agaknya, pesilat SC tidak perlu memandang mata lawan kita. Kita memandang secara keseluruhan tubuh badan pasangan atau lawan. Apatah lagi pasangan kita bani hawa. Lebihkan tumpuan pada bahagian dada. Hebat ganang dan bukaunya. Itu juga sebab agaknya semacam satu keperluan mengembangkan silat dalam kalangan mereka.

Dari sudut psikologi juga, kerap kali juga mereka menggunakan kata-kata untuk melunturkan semangat pesilat SC. Di sinilah pegangan yang jelas perlu ada pada para pesilat. Kita perlu yakin bahawa silat itu adalah gerak. Yang bergerak pastinya dua tangan dan dua kaki. Itulah gerak yang utama dan gerak yang sebenarnya.

Tanamkan fahaman kukuh dalam kalangan pesilat kita. Apa jenis nama silat yang dikatakan hebat atau menggerunkan, sepatutnya tidak memberi kesan psikologi pada kita. Pada dasarnya, pergerakan silat berkenaan tetap bersumberkan pergerakan dua tangan dan dua kaki. Manakala SC mengkaji pergerakan dua tangan dan dua kaki tersebut. Maka yakinlah betapa SC mampu untuk menghadapi mereka.

Oleh itu, saya utamakan pembelajaran kelas kemahiran, khas untuk melatih pesilat SC menguasai buah-buah jatuh dengan pantas, kemas dan tepat. Secara langsung, pelajaran yang diperoleh akan dapat menampung apa jua kekurangan yang mereka hadapi ketika berhadapan dengan pasangan atau sesiapa sahaja. Lebih-lebih lagi kekurangan yang melibatkan gerak mereka, tubuh fizikal mereka dan keyakinan diri yang kurang ada pada pesilat-pesilat berkenaan.

Tumpuan kelas-kelas kemahiran adalah diberi pada para Jurulatih. Dalam masa para Jurulatih membangunkan kehebatan diri para penuntut SC yang mereka didik, maka ketika itu juga kehebatan Jurulatih perlu juga dihebatkan bersama. Jurulatih adalah daya penggerak bagi mempastikan SC terus berkembang dengan hebatnya sama ada dari segi kuantiti ahli mahu pun kualiti ahli. Jurulatih perlu berperanan sebagai pakar rujuk pada pelajaran yang ada dalam SC.

Ketika saya bergiat sebagai Jurulatih di ibu pejabat lama atau baru, Ustaz juga telah mengadakan kelas kemahiran setiap malam Jumaat ketika kelas-kelas silat biasa berehat. Ustaz sendiri yang turun padang. Hal yang demikian menunjukkan betapa Ustaz mengambil berat pada kualiti Jurulatih. Jika Jurulatih berkualiti maka pada adatnya para penuntut yang dibimbingnya akan turut berkualiti. Begitulah sebaliknya.

Kita selalu diingatkan betapa guru umpama kepala keretapi. Kita yang menjadi pengikut adalah umpama gerabaknya. Jika kepala keretapi memecut selaju seratus kilometer maka gerabaknya juga perlu memecut dalam kelajuan yang sama. Barulah masing-masing berada dalam perjalanan yang sama tanpa ada yang tercicir. Perjalanan tersebut adalah berdasarkan pada tanggungjawab yang jelas pada bidang tugas masing-masing. Tidak ada yang terkeluar dari landasan. Jangan sesekali guru memecut, anak muridnya memancut. Tikam guru dari belakang. Umpama An punya geng. Tak tahu depan belakang.

Bagi mempastikan gerabak yang mengikut kepala keretapi itu berada dalam kelajuan yang sama dan dalam landasan yang sama maka ikatan atau hubungan yang kuat dan benar, perlu ada. Bukannya ikatan atau hubungan palsu yang diasaskan pada sifat kepura-puraan. Semestinya, ikatan itu berasaskan penguasaan gerak fizikal dan kefahaman yang ada dalam SC. Itu juga sebabnya wujud sesuatu yang tidak menghairankan generasi kami apabila kami diasuh Ustaz sama ada dari segi fizikalnya mahupun kefahaman yang ada dalam SC dari masa ke masa.

Berbalik pada kelas-kelas kemahiran di tempat saya, isi pelajarannya adalah meliputi semua aspek pembelajaran yang ada dalam SC. Aspek-aspek tersebut merangkumi kemahiran Kaedah, Buah Jatuh, Buah Potong, Serang, Kaki, Senjata dan Umum tanpa pakat. Semua aspek tersebut adalah bersepadu. Cuma, dalam tulisan ini saya sentuh aspek yang tertentu sahaja termasuk kemahiran Buah Jatuh. Mungkin jika sesuai, saya juga akan menyentuh tentang kemahiran Potong dan Umum.

Kelas kemahiran buah jatuh yang saya bawa ada hala tujunya. Saya akui bahawa Ustaz tidak pernah menyatakan kemahiran-keahiran tersebut dalam satu tajuk yang khusus. Akan tetapi Ustaz pernah menekankan kemahiran-kemahiran tersebut dalam percakapannya tentang SC dari masa ke masa. Hal yang demikian telah membolehkan saya membuat penyusunan kelas-kelas kemahiran berdasarkan pengetahuan dan kebolehan saya. Sukatan pelajaran dari ibu pejabat, tidak ada. Maka itulah kretiviti dan inovasi saya dalam kelas-kelas kemahiran yang saya anjurkan. Perkara penting dan utama ialah keupayaan para Jurulatih perlu ditingkatkan dari segi pengetahuan dan kebolehan mereka dari masa ke masa.

Seperti yang saya terangkan terdahulu, saya tidak berminat untuk melatih semula buah-buah yang ada dalam senarai sukatan. Hal yang demikian tidak akan membuka minda para Jurulatih saya. Pembelajaran yang sedemikian lebih berbentuk latih tubi. Gerak latih tubi akan mirip ke arah sifat pembelajaran secara hafalan. Fikiran Jurulatih akan terkongkong dan tidak dapat bertindak pantas berdasarkan situasi semasa. Berdasarkan hal yang demikian, ketika saya mengendalikan kelas kemahiran beberapa aspek kemahiran telah saya beri tumpuan. Ketika itu minat dan keyakinan diri perlu menebal bagi mempastikan kelas berjalan dengan berkesan. Sepanjang pengalaman mengendalikan kelas, saya berasa sangat puas hati.

Sekurang-kurang melalui tulisan ini akan dapat mengingatkan kembali pada para Jurulatih yang dulu dan Jurulatih yang sekarang tentang usaha-usaha yang pernah dilakukan. Maka dalam tulisan ini bolehlah kita berkongsi bersama tentang kemahiran-kemahiran yang saya fokaskan dalam kalangan Jurulatih yang saya didik. Perbincangan adalah berkisar pada kemahiran berlatih buah jatuh seperti perbincangan berikut. Sambung....