Thursday, December 16, 2010

KEMAHIRAN BUAH POTONG.

Dalam SC ada dua aspek pembelajaran yang penting iaitu pelajaran menunggu serangan dan pelajaran menyerang. Kedua-dua bentuk pembelajaran tersebut telah melengkapkan konsep menjaga diri atau membela diri dalam pengajaran dan pembelajaran SC. Mereka yang menguasai kedua-dua bentuk pembelajaran tersebut bermakna lengkaplah ilmu SC pada dirinya sebagai pengamal SC. Oleh itu, istilah SC sebagai seni mempertahankan diri, dikira kurang tepat.

Saya telah menyentuh dengan luas tentang maksud kemahiran buah jatuh. Walaupun teknik dan taktik buah-buah yang digunakan dalam kemahiran-kemahiran yang dimaksudkan tidak diperjelaskan secara terperinci, mereka yang memahaminya akan dapat makna akan apa yang ditulis. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya melalui tulisan ini, akan dapat membuka minda para pesilat untuk maksud perbincangan secara rasional dan secara praktis. Berbincanglah tentang SC dengan menjadikan persoalan yang berbangkit ada landasannya.

Dalam tulisan mengenai kelas Kemahiran Potong, saya lebih berhati-hati. Pelajaran potong adalah merupakan rahsia besar kita. Maka sekali gus saya juga tidak akan membincangkan teknik atau taktik yang bersangkutan dengan buah-buah yang berkaitan dengan kemahiran-kemahiran yang saya maksudkan. Gambaran umum yang saya tulis dikira memadai untuk mengingatkan kembali sebahagian daripada bentuk kemahiran yang ada dalam SC. Tidak semua yang disentuh dalam tulisan ini.

Semasa saya menulis tentang buah potong dalam tulisan yang lalu, saya jelaskan bahawa tumbukan buah potong adalah juga berupa bentuk serangan. Hal yang demikian adalah kerana, pesilat yang memulakan gerak tumbuk, maka gerak itu dikategorikan sebagai serangan. Pesilat yang menunggu serangan maka pesilat itu dalam proses mempertahankan diri.

Kita selalu disogokkan dengan pendapat betapa pelajaran serang dalam SC adalah terlalu sedikit. Hinggakan ada dalam kalangan kita yang membuat ’kajian’, terus membuat kesimpulan bahawa peratusnya adalah satu peratus. Sebagai pengamal SC, kenyataan tersebut telah menarik kefahaman kita untuk berbincang. Saya cuba logikkan alasan yang membolehkan mereka membuat kesimpulan berkenaan.

Saya beranggapan bahawa dalam konteks serangan SC, konsep satu peratus pelajaran serang perlu benar-benar difahami dalam kalangan ahli SC terutamanya para Jurulatih. Pernah saya jelaskan pada anak didik saya betapa satu peratus serangan tersebut membawa maksud satu konsep tindakan atau satu konsep gerak muktamat dalam pembelajaran menyerang. Konsep tersebut membawa makna, tak payah mengeluarkan tenaga atau bekerja keras bagi mematikan gerak pasangan atau gerak lawan. Setiap serangan akan menghasilkan keputusan muktamat. Itulah kefahaman saya bagi memudahkan pegangan saya.

Dalam konsep satu peratus serangan itulah maka lahirnya perkataan-perkataan ’peluru berpandu, calit kapur, tumbuk tak nampak, macam kilat’ dan macam-macam perkataan lagi yang melambangkan betapa hebatnya maksud serangan satu peratus tersebut. Tak payah bekerja keras. Sekali serang maka berubahlah kedudukan. Dua campur dua tetap empat. Pada golongan yang suka akan angka ganjil maka, dua puluh satu campur dua puluh satu maka tetap empat puluh tiga tolak satu.

Dalam konteks gerak serang, mengulas maksud satu peratus itu, tentunya berbeza dengan serangan yang tidak diketahui berapa peratus dalam gerak potong. Bentuk serangan, ketepatan dan keberhasilan kedua-dua bentuk serangan itu, pastinya berbeza.

Kalau gerak potong, setiap serangan yang dilakukan pesilat akan memerlukan ’tenaga keras’ pesilat bagi mematikan gerak. Gerak itu ialah gerak buah jatuh yang cuba dibuat oleh pasangan. Pasangan akan menggunakan kebolehannya untuk menjatuhkan pesilat. Manakala pesilat yang menyerang akan berusaha sedaya upaya untuk mempastikan gerak buah jatuh itu gagal dilakukan. Pelbagai bentuk teknik dan taktik akan digunakan pesilat.

Berbalik pada kemahiran potong, hakikat tumbukan adalah bermaksud serangan.Dalam konteks serangan untuk maksud potong, kekuatan dan kelebihan pasangan akan mempengaruhi serangan pesilat. Serangan tersebut memerlukan ’kerja keras’ bagi menyelesaikan atau mematikan gerak pasangan.

Namun begitu, serangan yang satu peratus itu adalah muktamat dan akan melunturkan usaha-usaha yang ingin dilakukan oleh pasangan. Pesilat akan mudah menyelesaikan ’pertarungan’ yang berlaku dengan pasangannya dengan cepat dan mudah. ’Sekali pesilat melepaskan tumbukan maka berakhirlah pertarungan.” Begitulah hebatnya penumbuk serang yang boleh dianggap satu peratus tersebut. Tapi, kenyataan di atas adalah pada mereka yang menguasai tumbuk serang yang satu peratus tersebut. Pastinya ahli SC, bukannya askar yang suka bertabit.

Dalam tulisan ini saya akan menyentuh beberapa jenis kemahiran yang telah dipupuk dalam kalangan penuntut, terutamanya Jurulatih SC di Cawangan saya. Banyak lagi kemahiran yang cuba dipupuk tapi tidak disentuh dalam tulisan ini. Kemahiran yang dipupuk, kebanyakannya adalah bersepadu dan bersekali dalam satu-satu gerak potong yang dilakukan.

i. Kemahiran Langkah Melangkah

Terlebih dahulu saya menekankan betapa aspek langkah atau spring adalah merupakan gerak kaedah yang amat penting. Berdasarkan pelajaran potong, terdapat juga kaedah gerak potong yang tidak memerlukan spring. Kita simpulkan betapa gerak dalam buah potong ada kaedah spring dan ada kaedah yang tidak perlu spring.

Kaedah potong perlu diluaskan kefahamannya pada para pesilat. Kita tidak mahu para pesilat terkeliru bagi membeza-bezakan gerak-gerak berkenaan. Gerak-gerak SC pasti boleh diterima pakai dalam semua situasi dan keperluan. Dalam gerak, kita memerlukan perbuatan yang spontan dan tidak direka-reka. Geraknya adalah semula jadi dengan diri kita. Hal yang demikian boleh dipupuk melalui latihan yang berterusan dari masa ke masa hingga membentuk gerak-gerak yang semula jadi. Harapan kita ialah gerak-gerak tersebut akan bersebati dengan diri para pesilat.

Pada prinsipnya, setiap buah jatuh boleh dipotong sama ada spring atau tidak. Dari buah pertama hingga buah hempuk, kaedah spring atau tidak spring masih boleh digunakan. Latihkan para pesilat dengan kedua-dua bentuk potong tersebut.

Di samping latihan kemahiran berdasarkan kaedah yang pelbagai, saya juga memasukkan beberapa kemahiran potong yang lain bagi meluaskan pemikiran para pesilat. Saya tidak akan membincangkannya secara terperinci. Memadai menyentuhnya secara umum. Pada mereka yang memahami maksud saya maka bolehlah dijadikan bahan untuk rujukan.

ii. Kemahiran Pukulan Kaki

Saya sangat tertarik dengan konsep sepakan pada pelipat ketika pesilat membuat serangan atau menghadapi serangan. Pada buah Sendeng Atas, ada pecahan gerak yang bermaksud pukul pelipat pasangan. Begitu juga dengan buah-buah lain yang selalu kita perkenalkan semasa kemahiran buah jatuh. Hal yang demikian menjadikan pukulan pada pelipat itu boleh dijadikan sebagai satu pembelajaran kemahiran. Banyak buah yang boleh dijadikan contoh latihan.

Ketika pelajaran ’potong tapak’ silat-silat yang lain, kerap kali pukulan pelipat menjadi satu kaedah mematikan gerak pasangan. Dalam proses penumbuk dilepaskan, pesilat yang melihat akan ruang-ruang yang jelas pada kaki pasangan maka pukulan pada pelipat akan digunakan. Hal yang demikian tidak mendatangkan sebarang kesan sampingan atau masalah kepada pesilat. Tumpuan pada sasaran serangan tangan boleh dikurangkan kerana serangan penumbuk yang dilepaskan tidak memungkinkan pasangan dapat membuat buah dengan senang. Ketika posisi yang kelam kabut maka pesilat membuat serangan lain di kaki pasangan. Begitulah maksud kemahiran pada penggunaan kaki sebagai tindak ikut serangan dari tangan.

iii. Kemahiran Jab.

Istilah ’jab’ sangat popular dalam kalangan murid SC satu masa lalu. Penggunaan tangan kanan atau tangan kiri adalah sangat bersesuaian dengan konsep jab tersebut. Biasanya pesilat akan membuka tangan bagi mengelakkan kecedaraan ketika mengenakan pukulan jab. Hal yang demikian adalah kerana geraknya secara spontan dan sukar dikawal. Sistem brek sukar berfungsi dengan berkesan. Selalunya tindak balas pesilat akan terlajak. Hal yang demikian ada kaitan dengan gerak kedua dari pesilat.

Gerak yang demikian sangat berbeza dengan gerak buah jatuh yang boleh dibuat andaian. Pesilat boleh mengawal pergerakan pukulan. Oleh itu hal yang berkaitan dengan buka tangan boleh dihindarkan. Buah-buah yang menggunakan kaedah B sama ada jatuhan atau umum, sangat sesuai dijadikan bahan latihan bagi maksud jab tersebut. Sasaran adalah terbuka luas pada badan pasangan.

iv. Kemahiran Siku.

Penggunaan siku juga merupakan satu kemahiran yang selalu dipupuk. Membuat gerak potong Sendeng Atas, Terlak dan Lintau, sering mengundang perbuatan siku para pesilat yang membuat serangan. Siku merupakan senjata yang boleh memudaratkan pasangan. Latihannya memerlukan pengawasan dari Jurulatih. Hal yang demikian disebabkan kemahiran menggunakan siku akan mendatangkan kecederaan kalau tidak diawasi dengan sempurna.

Kemahiran-kemahiran yang mudah memudaratkan penuntut perlu berfokas dan dibuat pada hari-hari tertentu. Kebiasaannya, saya akan memfokaskan pelajaran-pelajaran tersebut pada malam-malam tertentu dengan kemahiran-kemahiran tertentu yang perlu diberi tumpuan.

Ada kemahiran-kemahiran lain yang tidak disentuh dalam tulisan ini. Misalnya, kemahiran menyerang sambil menangkap atau menyerang sambil memukul yang juga sangat popular dijadikan bentuk latihan. Walau bagaimanapun, empat kemahiran yang saya nyatakan di atas dapat mengenangkan kembali para penuntut yang pernah menuntut di bawah pengawasan saya. Sekian dan sambung dengan tajuk lain.