Monday, August 10, 2009

SEBALIK AMALAN MANDI

Kebiasaan silat Melayu, ahlinya akan mandi silat dahulu sebelum turun ke gelanggang. Mandi silat dikatakan satu kaedah pengiktirafan murid oleh gurunya. Ada yang bernasib baik kerana melalui mandi yang pertama ini akan memberi isyarat kepada gurunya untuk menjadikannya anak angkat. Setelah mandi, sebelum memulakan latihan, terdapat pelbagai kaedah membuka gelanggang. Ada yang perlu membaca sesuatu sama ada ayat-ayat tertentu atau jampi mentera dan ada yang menyeru bumi dan langit untuk memohon kebenaran memulakan langkah. Suasana syarat pembelajaran yang sebegitu telah menyebabkan masyarakat kita mempersoalkan adat-adat yang dianggap menyeleweng. Hal ini menyebabkan sebilangan besar kalangan masyarakat kita berasa takut dan melarang anak-anak mereka belajar silat. Ada yang mendakwa takut gila Isim atau takut berkaitan dengan jin atau hantu jembalang atau amalan-amalan yang menyanggahi agama kita. Ramai juga kalangan masyarakat yang memandang rendah akan ilmu silat, walaupun dikatakan ilmu silat ini adalah hak masyarakat.

Kita dapat rasakan perbezaan dalam upucara penerimaan ahli dalam SC. Mereka yang menuntut SC pada dasarnya diterima sebagai ahli persatuan tapi pada hakikatnya sebagai ahli silat belum tentu. Setelah memahami gerak SC baharulah ‘diiktiraf’ dalam mandi potong sebagai ahli yang boleh menguasai pelajaran SC seterusnya. Itu sebabnya mereka yang ghaib sebelum masuk pelajaran potong, tidak mendatangkan masalah kepada kita dalam konteks pembelajaran SC. Pelajaran yang dipakai tidak mendatangkan kesan kepada mereka. Pelajaran potong akan dapat memintas segala pelajaran mereka yang ada. Itu sebabnya juga mereka yang berhenti sekerat jalan, kita katakan tidak ada rezeki atau tidak ada habuan.

Mereka yang pernah menuntut silat Melayu, ketika mempelajari SC akan dapat merasai beberapa pelakuan yang di luar daripada kebiasaan silat. Kadang kala semacam tidak puas dek mudahnya mempelajari SC. Hal ini demikian kerana dalam SC, kita menekankan betapa SC menentang unsur-unsur khurafat yang bertentangan dengan agama dan kita menegaskan betapa pelajarannya adalah dalam dunia sedar tanpa ada jampi serapah atau mentera-mentera yang membolehkan kita menjadi handal. Malah kita juga ditegaskan tiada baca-baca sebagai amalan untuk mendapatkan ilmu dengan cepat. Silat kita berdasarkan pergerakan yang nyata dan berasaskan pergerakan dua tangan dan dua kaki. Tidak ada pelajaran pintas melainkan kena turun kelas untuk mengikuti pengajian silat sepenuhnya. Setelah tamat silat, baharulah kita diberi beberapa petua yang dikira formula atas satu-satu perkara.

Kalau adapun ayat-ayat yang disuruh baca, maka kita disaran supaya menjadikannya sebagai amalan tanpa mengharapkan sesuatu di sebaliknya. Ustaz pernah menegaskan betapa tahap kita umpama hamba yang melakukan sesuatu tanpa mengharapkan apa-apa balasan atau upahan. Malah tidak boleh atau tidak bermimpi pun untuk mendapatkan upah. Mereka yang melakukan sesuatu kerana upah, tahapnya adalah kuli. Pada kita, mengamal ayat maknanya memahami tujuan dan pengertian ayat-ayat tersebut dan aplikasikan dalam kehidupan diri. Jangan harapkan sesuatu pulangan seperti yang dinyatakan di atas. “Tahap kita adalah tahap hamba dan bukannya tahap kuli.” Itulah kata-kata Ustaz yang tidak mudah saya lupakan.

Walaupun ada amalan tidur atas kain putih atau mandi bersama kain putih, amalan-amalan tersebut tidak pernah dikuatkuasakan pada ahlinya. Tidak adapun pegawai khas untuk mempastikan penuntutnya mesti melakukan perbuatan tersebut. Pada adatnya, kalau tidak dilakukan perbuatan mandi bersama kain putih pun, maka pelajaran fizikal yang ada tidak mudah luput atau hilang begitu saja bersama angin. Rajin berlatih, ada kesannya. Malas berlatih pun tetap ada kesannya. Bukannya kerana mandi maka hal-hal ingat atau lupa itu boleh terjadi dengan begitu mudah sekali. Malahan saya yakin dan percaya, ramai ahli yang telah tamat tetapi tidak melakukan amalan-amalan tersebut dalam SC. Alasannya pelbagai. Cuma kita tegaskan kepada mereka yang telah tamat betapa perbuatan mandi silat tersebut perlu dilakukan. Kadang kala kita boleh kaitkan amalan itu dengan aspek keberkatan. Tapi syaratnya guru mesti betul dan bertali dengan guru sebelumnya. Tali ini dilambangkan melalui mandat. Pada mereka yang mempercayai bahawa mandat itu hak masyarakat, maka lagi banyaklah keberkatan mereka daripada pelbagai golongan masyarakat. Termasuk keberkatan daripada golongan masyarakat hindraf.

Tapi bagi diri saya sendiri, perbuatan yang disuruh oleh guru, ada kaitannya dengan konsep kesungguhan. Kalau kita bersungguh banyak yang kita dapat. Kesungguhan juga erat kaitannya dengan menurut arahan daripada guru dalam konteks persilatan. Dari sudut psaikologi, kalau arahan dan suruhan guru dituruti maka mudahlah ditambah ilmu yang ada dalam SC. Tapi kalau mandipun malas dibuat, nampak sangat tidak ada kesungguhannya. Bagaimana pulak guru dapat menambah pelajaran seterusnya.

Untuk mengaitkan sifat ahli yang bertukar atau perubahan sikap dalam kalangan ahli dengan mandi yang ada dalam SC, agak sukar saya ulas. Sepanjang saya berada dalam SC, saya pernah juga mendengar mereka yang dimandi oleh guru ada yang terlibat dengan pelbagai peristiwa pelik. Ada yang pengsan, ada yang tidak sedar diri dan pelbagai lagi peristiwa pelik. Saya sukar mengulasnya kerana saya tidak pernah ada di tempat kejadian semasa kejadian pelik-pelik tersebut berlaku. Setakat dengar cerita sahaja. Sepanjang saya diwakilkan guru untuk memandikan para penuntut yang tamat silat atau mandi potong, saya tidak pernah menghadapi peristiwa tersebut. Semua penuntut yang saya mandikan, berada dalam keadaan normal. Kadang-kadang berkata-kata juga hati ini. Betulkah cara mandian yang dibuat. Rasanya semua kaedah telah dituruti. Oleh itu sampai sekarang apabila ada ahli yang bertanya tentang power mandi yang berkait pada seseorang, saya sukar berbincang atau mengulas mengenainya. Tak minatpun untuk berbincang.

Satu ketika dahulu terdapat peristiwa yang ada kaitan dengan rakan saya yang sama-sama menuntut SC. Selesai tamat, fikirannya haru biru dan tidak keharuan. Tapi bukanlah berlaku sebaik sahaja mandi tamat. Prosesnya mengambil masa. Pernah kaum kerabatnya ‘menyerang’ Ustaz di rumah persatuan Jalan Putera. Ustaz dikatakan membawa ajaran sesat hingga menyebabkan rakan saya tersebut tak tentu arah. Saya masih ingat lagi bagaimana Ustaz membuktikan bahawa SC bukanlah sejenis silat yang bergantung pada benda-benda ghaib tanpa berpijak di bumi nyata. Malah Ustaz sendiri menunjukkan baju kot yang banyak dimilikinya bagi membuktikan fikirannya adalah modern bukan seperti yang disangkakan oleh keluarga rakan saya tersebut. Saya difahamkan bahawa kecelaruan fikirannya berlarutan hingga akhirnya terpaksa melepaskan jawatan kerajaan dan meninggal dunia ketika usia muda. Walaupun Ustaz berkali-kali memandikannya tapi sifat dan sikapnya tidak berubah.

Saya tidak begitu berminat membuat komen kerana pengalaman saya yang kurang dalam bidang ini. Tapi setahu saya, mengenangkan rakan saya tersebut mungkin ada faktor-faktor lain yang sangat berkaitan dengan gejala yang berlaku. Ketika Ustaz membuat syarahan atas tajuk mengenai taat pada kedua ibu bapa, sahabat saya menggenang air mata. Tiba-tiba beliau berdiri dan menuju kepada Ustaz sambil menghulurkan tangan dengan kata-kata, ”Saya banyak bersalah pada kedua ibu bapa saya”. Semua orang tergamam dan saya pun tersentak pada ketika itu. Sejak itulah sifatnya bercelaru. Apakah hal-hal yang berada di sebaliknya. Tapi yang pastinya bukannya kerana mandi tamat tapi tentunya ada hal-hal yang lain. Cukup setakat ini perbincangan saya mengenainya.

Ada ahli yang bertanya kepada saya. Sejauh manakah mandi silat dapat membersihkan amalan karut marut yang ada dalam diri kita. Saya sukar menjawabnya. Apakah yang dimaksudkan dengan ilmu karut tersebut. Mungkin ada kaitan dengan amalan-amalan yang bercanggah dengan agama kita. Atau amalan-amalan yang bercanggah berkaitan dengan jin. Tapi saya diyakinkan bahawa dengan cara mandi maka ilmu-ilmu yang karut tersebut boleh terhapus. Difahamkan bahawa dalam masa inilah si pengamal tersebut akan menemui pelbagai dugaan. Jikalau jin yang berkenaan jenis degil maka penuntut silat tersebut akan lama sasaunya dan memerlukan bantuan untuk menyembuhnya. Jika jenis jin haprak, dengan sekali mandi ilmu karut tersebut mudah dikeluarkan.

Dalam hal ini saya tidak mengambil berat untuk dijadikan tajuk perbualan bersama penuntut silat yang saya didik. Biarlah guru yang membincangkannya. Saya lebih menumpukan perhatian pada gerak fizikal dan gerak luaran mereka. Jika ada penuntut yang bergelang atau berantai atau bersubang pada pemulaan kelas maka saya akan pastikan setelah tamat nanti, semua tabiat tersebut akan hilang. Fikiran yang senget, akan cuba dicentrekan. Tak payah tunggu masa mandi tamat maka tabiat tersebut akan hilang. Setakat ini saya berjaya.

Menyentuh soal mandi, sepanjang yang saya tahu dan ingat ada dua hal yang berkaitan dengannya dan masih dalam ingatan saya. Saya berpengalaman dalam kedua-dua perkaitan tersebut.

Pertamanya ketika saya baru berkecimpung dalam SC, ada diberitakan betapa seorang ahli daripada silat lain yang terkenal dengan ilmu megahnya hilang ilmunya itu dek kerana mandi tamat SC. Sebelum ini beliau dikatakan berkebolehan ditanam hidup-hidup tanpa mendatangkan kemudaratan pada diri. Satu lagi kelebihannya ialah dikatakan rambutnya tidak putus dikerat dengan apa jenis senjata tajam termasuk razor blade. Difahamkan jika hendak menggunting rambut, perlu dibuka “kunci” terlebih dahulu bagi membenarkan rambutnya digunting atau dipotong. Maknanya kekebalannya sangatlah hebat. Saya difahamkan juga, selepas mandi silat, ilmu tersebut hilang begitu saja. Saya sempat bertemu dengan orang tersebut. Dia pun ada menceritakannya tapi tidaklah saya tanya dengan lebih lanjut. Saya juga tidak begitu ambil pusing sangat dan tidak pernah mengwar-warkan kelebihannya pada para penuntut saya. Yang pastinya mana pernah saya kerat rambutnya dan mana pernah saya tanam tubuhnya. Tengok pun tak pernah.

Keduanya saya pernah mendengar syarahan daripada seorang doktor yang dijemput dalam satu majlis Jurulatih untuk membicarakan perkaitan mandi SC dalam konteks sains. Doktor tersebut merupakan ahli SC. Beliau merupakan salah seorang yang sangat dihormati oleh Ustaz. Menurutnya, ketika kita menggosok-gosok kulit di badan atau mana-mana anggota, sebenarnya gosokan kita itu membentuk satu lapisan yang boleh dianggap sebagai pelindung diri. Lapisan itu tidak boleh dilihat dengan mata kasar tapi lapisan ini boleh menjadi pelindung dengan cara memberi isyarat kepada kita sebelum sesuatu serangan itu sama ada serangan tangan atau kaki atau senjata dapat memudaratkan tubuh badan kita. Serangan-serangan itu akan melalui lapisan yang terbentuk itu terlebih dahulu dan boleh mengarahkan kita supaya kita yakin dan cepat bertindak. Hebat sungguh khasiat mandi kita. Kadang kala membuatkan saya terfikir untuk mengaitkan konsep tersebut dengan gerak mata hati.

Untuk pengetahuan semua, satu ketika beliau pernah dilantik sebagai ahli MMT. Saya masih ingat lagi betapa beliaulah yang membawa satu bungkusan yang dikepit semasa mesyuarat MMT bagi menentukan kedudukan guru. Saya tertanya-tanya akan kandungan bungkusan tersebut. Semasa mesyuarat, beliau mengatakan ada hal mustahak yang menyebabkan perlu berundur lebih awal. Rupa-rupanya, dikeluarkan Al-Quran daripada sampul yang dikepitnya dengan menegaskan bahawa beliau akan mempercayai En Mat jika En Mat sanggup bersumpah atas Al-Quran yang dibawanya. Setelah En Mat bersumpah, beliau berasa puas hati dan beredar daripada tempat mesyuarat. Tapi entah macam mana boleh berubah pendapat. Apa punya manusia. Buat apa la teruk-teruk bawa Al-Quran. Akhirnya tak pakai pulak. Cakap orang lain yang tak dipakai pada awalnya, akhirnya dipakai pulak. Itu juga mungkin hasil pelajaran SC. Pakai tak pakai dan tak pakai akhirnya pakai.

Dulu saya selalu kaitkannya sebagai penambah ilmu berkaitan dengan mandi. Tapi sekarang saya bayangkan sifat kartun pada dirinya. Tapi kerana tulisan ini, saya kaitkan juga diri beliau dengan ceramahnya mengenai mandi. Para pembaca fikirlah sendiri tentang kebenarannya. Bolehlah tanyakan beliau sekali lagi. Tapi jangan-jangan dah berubah konsepnya. Pakai tak pakai. Tak pakai, pakai. Agaknya.

Saya sangat berpendapat bahawa fikiran yang bercelaru setelah mandi erat kaitannya dengan tabiat kita yang sedia ada. Namun begitu saya tidak menafikan bahawa mandi yang ada dalam SC membawa banyak maknanya. Setakat ini saya kurang minat membincangkan aspek tersebut. Guru lebih memahaminya dan biarlah hak guru untuk membincangkannya. Apa yang penting pada saya ialah apa yang saya dapat hasil daripada pelajaran mandi dalam SC. Banyak perkara yang saya dapat. Sama ada psikologi atau tidak, kalau saya letih dan kurang bersemangat maka saya akan mandi. Tapi mandi saya berserta niat dan praktikal sesuai dengan konsep mandi silat. Mandi tetap mandi.

Banyak faedah pada diri. Kalau mandi pasti berkait dengan bacaan. Sekurang-kurangnya bacaan Bismillah. Tak akan sampai hati kita membaca ayat-ayat tersebut dalam keadaan kita berbogel. Secara langsung ada kain basahannya menutupi anu kita. Selesai mandi kain basahan tersebut akan diperah sebelum disidai di mana-mana tempat. Sekurang-kurangnya ada juga exercise. Badanpun boleh sihat. Itulah ceritanya sebalik amalan mandi pada tafsiran diri saya.

Sekian setakat ini.