Monday, August 24, 2009

LAGI KISAH LALU

Saya selalu menggunakan istilah ahli silat dan ahli persatuan. Ini bukanlah perkara baru. Zaman Ustaz lagi perbezaan antara dua konsep istilah tersebut amat ketara. Tapi ramai ahli yang pandang sambil lewa. Saya ingin membawa satu contoh peristiwa. Selepas Pak W disingkirkan daripada persatuan sebagai Naib Presiden, beliau boleh terus berhubung dengan Ustaz. Hubungan sebagai ahli persatuan mungkin putus tetapi hubungannya sebagai ahli silat tetap tidak putus. Hubungan berdasarkan murid dan guru terus berjalan. Kerap kali beliau ke rumah Ustaz dan membincangkan sesuatu. Hubungannya dengan Ustaz dan Mak Teh tidak pernah putus. Malah semasa Ustaz berangkat ke Mekah, Pak W pun ikut sama. Daripada segi persatuan, beliau telah disingkirkan tapi dari segi hubungan silat, beliau masih diterima oleh Ustaz. Semua orang mengetahui hubungan tersebut.

Mungkin keadaan ini agak berbeza dengan zaman sekarang. Berlainan persatuan maka dianggap telah terputus segala-galanya. Pandanganpun menjadi sebelah mata. Padahal mereka semua adalah seguru di zaman Ustaz. Kecualilah guru ijazah sekarang ini yang pelbagai. Berlainan guru maka berlainanlah sikap dan pembawaanya. Kalau tidak lagi boleh sehaluan maka ada alasan kukuhnya.

Tersentuh kisah Pak W maka saya ingin mengkisahkannya pengalaman saya bersamanya. Sahabat saya tersebut adalah bekas askar dan menceburi SC lebih dahulu daripada saya. Ada syarikat latihan memandu. Peranannya tidak jelas hinggalah apabila beliau dilantik sebagai Naib Presiden, nampak kewibawaannya. Semasa di Lorong Haji Sirat, beliau adalah merupakan salah seorang yang selalu dikutuk kerana ‘sleng’ cakap Kelantannya. Pernah pada satu ketika dalam kelas silat, beliau naik sheikh kerana tak tahan akibat kutukan kawan. Beliau mengamuk dan menyerang orang hingga tak ketahuan. Tapi masing-masing cekap kaedah. Mudah benar amukan beliau dimatikan. Akhirnya sesama kami bermaaf-maafan.

Dalam AJK pusat, fikirannya selalu sehaluan dengan saya. Termasuk juga Brother J Black. Kami selalu bertentang pendapat dengan kumpulan satu lagi. Tapi seperti yang dikata, bertengkar dalam mesyuarat, hubungan tetap setia. Kami boleh pisah dan asingkan antara hubungan peribadi, hubungan persatuan dan hubungan persilatan. Suasana harmonis sentiasa ada.

Kadang-kadang sifat berani sahabat saya itu menyebabkan saya berasa takut berjalan dengannya. Apatah lagi makan bersama di gerai makan. Pantang orang lain merenung mukanya. Kerap kali akan disoal apa tujuan. Pernah satu ketika dia memotong sebuah motosikal. Penunggangnya membunyikan hon. Apa lagi, keretanya memintas motor tersebut dan terus keluar dari kereta meluru ke arah penunggang motosikal. Dicekaknya baju orang itu. Saya yang berada di sebelahnya berasa cemas dan kasihan pulak.

Kerana barannya juga menyebabkan beliau tersingkir daripada persatuan. Tidak baik saya menceritakan secara terperinci dalam ruangan ini. Yang pastinya, kelas-kelas yang dilawatinya amat digeruni oleh penuntut berkenaan. Saya satu kumpulan dengannya mengajar silat. Ketika mengajar, silap langkah maka para penuntut itu akan menerima padah. Ramai yang terkena penampar Pak W.

Tapi beliau rajin mengajar silat. Ada juga para jurulatih yang kaki ponteng ketika itu. Kami akan selalu cover. Hubungan sesama kami sangat mesra. Pernah berjalan kaki berkilometer bersama untuk mencari kedai motor bagi menampal tayar motor yang bocor.

Semasa kunjungannya di cawangan saya setelah saya membuka kelas, beliau pernah menguji kebolehan penuntut saya. Terdengar berita beliau membuat komen. Menurutnya manakan boleh terjadi anak buah yang saya didik begitu lemah sekali. Dakwaannya mencabar kewibawaan saya. Bukannya mudah untuk saya memberi atas apa yang saya dapat. Cakap-cakapnya menyebabkan saya menukar strategi. Penuntut silat yang saya didik perlu hebat sekali. Terbukti dalam ujian sijil rendah, mereka yang menguji membawa banyak buah tangan. Tapi ketika itu tidak ada perasaan syak wasangka dan rendah diri. Lagi hebat mereka yang diuji maka bermakna hebatlah pelajaran yang kita beri.

Gerak silat sahabat saya itu sangat mementingkan pukulan. Kalau diserang, biarlah apa jenis buah yang diambil. Kebiasaannya akan diikuti dengan ‘jab’ atau sepakan kaki kiri. Ramai yang terdiam setelah diserangnya. Begitu juga semasa mengambil buah jatuhan. Pukulan sangat diutamakan. Kira nak bagi patah. Buah-buah yang menyengkak siku pada rusuk menjadi popularitinya.

Setelah Ustaz meninggal dunia, perasaannya nak menjadi guru pasti ada. Yang pastinya pada pengamatan saya, beliau tidak mengiktiraf pelantikan Pak Ak. Terbitlah konsep sarung dan senjata atau kulit dan isi. Ketika itu konsep-konsep tersebut amat berleluasa. Semuanya untuk membuktikan bahawa kewibawaan Pak Ak tidak ke mana.

Satu malam di Jalan Putera, ketika saya berada di sana, saya dipanggil oleh seorang kenalan lama. Dengan keretanya saya dibawa ke satu tempat. Sampai di sana telah ada Pak D Panjang dan seorang yang taksub padanya yang bergelar dengan gelaran pangkal nama, sheikh. Saya kena tunggu sebentar. Kemudiannya muncul seorang yang nampak alim, berjubah sambil memegang tasbih. Itulah Pak W. Dalam perbualan kami, diceritakan tentang kekurangan yang ada pada guru utama ketika itu. Konsep kulit dan isi adalah mainan katanya. Ada strategi rupanya untuk mendapatkan jawatan guru. Saya hanya dengar sahaja. Cukup tempoh saya balik semula ke Jalan Putera. Peristiwa itu tak ramai yang saya cerita. Pak Ak kemudiannya tahu juga.

Tapi gerakan bawah tanah sahabat saya itu tidak cukup bahaya. Pengaruhnya tidak kuat langsung. Ancamannya umpama belalang di tengah padang. Bila-bila masa boleh diserkap. Pak Ak lebih curiga pada seorang lagi yang tak banyak bercakap. Juga ada ura-ura untuk berebut jawatan. Kerisauannya ada diceritakan pada saya. Banyak tindak tanduk penyengap itu yang amat mencurigakan. Tapi akhirnya dapat juga akan dia. Namun banyak yang tak tentu hala. Silat nak bawa ke mana. Ramai pulak si buta celik yang mengikutnya. Itulah akibatnya kalau tak erti bahasa. Tidak tahu asal usul semua. Kerana sesuatu kepentingan, jadi pak turut lebih rela. Apa jenis manusia cekak agaknya. Mana peraturan yang dipakai.

Sejauh mana ilmu yang ada pada Pak W tersebut. Sebenarnya pada masa-masa lalu, kita sukar mengukur berapa banyak ilmu yang kita dapat. Cuma yang pastinya siapa yang rapat dengan Ustaz pasti ada kelebihannya. Masing-masing pula cuba menyorok atas apa yang dia dapat. Tapi sahabat saya itu suka bercerita. Maka banyak yang saya tahu akan kebolehannya. Mana yang saya tak ada saya ‘jolok’ terus dari Ustaz. Kata mereka durian akan luruh dengan sendirinya. Mana boleh dijolok-jolok. Tapi itu durian kampung. Jolokan saya banyak yang luruh. Saya takut mengulas panjang dalam tulisan ini. Menulis tak sama dengan bercerita lisan. Takut salah tanggap.

Kini, sejarah kehebatannya dalam SC telah tenggelam. Ramai yang membuat kecaman atas masalah peribadinya. Macam-macam cerita mengenainya yang saya dengar. Semuanya memburuk-burukkan sifatnya. Entah apa yang mereka dapat. Tapi saya tetap tak ambil peduli. Beliau adalah seguru dengan saya. Masalah peribadinya adalah masalah peribadinya. Dia nak buat apa, dia nak makan apa, dia hendak ke mana, itu semua haknya bersuara dan bergerak. Tapi saya kenalnya melalui SC. Saya tetap menyangjunginya sebagai seorang sahabat. Sekurang-kurangnya sebagai rakan yang sama-sama bertungkus lumus menyebarkan SC di pemulaan gerakan kita. Kalaulah benar sifat peribadinya sedemikian rupa, apakah tergamak kita menghukumnya. Mencaci pula. Inilah budaya kita. Hinggakan guru sendiri juga menerima habanya. Siapalah kita untuk membuat demikian.

Sekian setakat ini.