Thursday, August 6, 2009

HASRAT GURU

Saya dapat SMS daripada seorang ahli menyuruh saya baca akhbar Utusan Malaysia 5 Julai, muka 24 tentang temuramah akhbar berkenaan dengan Guru Utama. Saya hubungi si pengirim SMS tersebut bertanyakan perkara utama yang dibincang. Beliau menjawab, ”belum baca lagi.” Laaa! Macam mana suruh orang baca kalau diri pun tak baca lagi. Konsep ’cakap serupa bikin’, ’jangan sampaikan sesuatu kalau diri tak sampai’ dan banyak lagi konsep telah wujud dalam SC dan cuba ditanam dalam kalangan ahlinya. Cuma yang pentingnya adakah ahli tersebut boleh berfikir ataupun tidak. Adakah mereka boleh memahaminya atau tidak. Atau adakah mereka umpama daun keladi. Hanya setakat tahap menggatal tapi gagal menyekat air apabila dicurah ke atasnya. Bak kata pepatah Melayu, ’ Ibarat mencurah air di daun keladi.’

Esoknya saya pergi di tempat pembacaan dan sempatlah membaca ruangan berkenaan. Setelah membaca, banyak perkara yang boleh dibincangkan. Sekurang-kurangnya saya boleh tafsirkan empat isu penting yang boleh kita ambil berat daripada ruangan berkenaan.

Pertamanya melalui siaran akhbar berkenaan, En Mat masih diiktiraf sebagai Presiden oleh akhbar berkenaan. Akhbar itu telah memetik kata-kata En Mat sebagai Presiden PSSCUHM. Secara langsung En Mat ialah Presiden sah SC. Hal ini semestinya memberi kelegaan dan kepastian pada ahli-ahli SC. Namun, ruangan tumu bual tersebut boleh juga memberi tamparan yang hebat pada mereka yang mendakwa masih menerajui SC ketika ini selain daripada Guru Utama yang hakiki. Rupa-rupanya dakwaan bahawa mereka masih menguasai SC setelah menyingkir Guru Utama adalah tidak mutlak. Alangkah rugi dan sia-sia atas perbuatan peyingkiran tersebut yang menyebabkan kegemilangan SC sedikit tercemar dan dipandang serong oleh masyarakat. Begitu mudah dan megah membuka aib diri orang semata-mata inginkan hasrat diri tercapai. Tapi tak kesampaian juga.

Nampak sangat ruginya SC dalam proses pengembangannya. Tapi itu kata kita. Puak-puak yang enggan berundur daripada SC mempunyai agenda mereka yang tersendiri. Pada mereka SC perlu diilmiahkan. Fahaman ini berlarutan sekian lama sejak zaman PA lagi. Apabila wujud pepecahan, kesempatan yang bijak pada anggapan mereka, telah diambil dengan menubuhkan akademik silat. Bernaung di bawah syarikat maka akan memudahkan kerja-kerja berkepentingan. Bijak juga kerja mereka. Kalau persatuan menyingkir mereka, syarikat silat masih ada untuk membelanya. Silat bertaraf akademik dan persatuan bertaraf syarikat. Gurunya tidak ada. Sesuailah dengan prinsip mereka iaitu SC adalah hak masyarakat. Guru yang ada pada mereka berperanan utama sebagai alat perayaan sahaja. Tugas rasminya hanyalah duduk atas sajadah mengijazahkan penuntut yang ada. Soal lain, pegawal eksekutifnya ada. Gelarannya pelbagai. Gelaran General Manager besar juga pangkatnya. Gelaran Ketua Eksekutif lagi mulia daripada guru mereka yang ada. Sungguh hebat glemornya.

Kedua, En Mat menekankan, ”Silat bukan sekadar seni bela diri yang mana melaluinya terdapat pelbagai pengajaran, pembelajaran dan elemen modal insan yang dapat membentuk jati diri setiap penuntutnya.”

Perkara penting yang ditekankan ialah pembentukan modal insan. Modal insan adalah berkaitan dengan manusia. Dalam konteks SC, modal insan boleh dirujuk pada mereka yang sedang berkecimpung dalam SC. Saya telah banyak membincangkan betapa SC telah berusaha membangunkan modal insan yang perlu mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni sebagai penuntut silat. Dalam tulisan-tulisan yang lalu saya rajin menulis betapa kualiti para penuntut SC perlu dibentuk dan dibaja terutamanya melalui peranan Jurulatih.

Penekanan dalam pembagunan modal insan ini akan membolehkan ahli-ahli SC memupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan pengetahuan, menyerap nilai berasaskan adat dan adab dan bersikap positif serta membina disiplin diri dalam kalangan ahli. Peranan Jurulatih amat ketara. Mereka perlu meningkatkan keupayaan dan minat para penuntut untuk menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang ada dalam SC. Di samping itu mereka perlu membentuk keterampilan dan keperibadian para penuntut. Sekurang-kurangnya dengan cara berpakaian kemas dan pergaulan yang matang antara sesama ahli, dengan Jurulatih atau dengan guru sendiri.

Satu lagi perkara yang penting ialah penilaian atas para penuntut setelah sekurang-kurangnya enam bulan mengikuti kurus SC. Kita perlu memantapkan dan memperbaharui sistem penilaian atas para penuntut kita sama ada di peringkat rendah atau menengah. Mereka yang mendapat sijil adalah sepatutnya terdiri daripada ahli yang boleh bertanggungjawab. Sekurang-kurangnya bertanggungjawab untuk menjaga diri sendiri. Pingat atau sijil yang kita keluarkan biarlah benar-benar memberi makna pada pemberi dan pada penerima. Kalau berjasa, biarlah benar-benar ikhlas jasanya. Kalau setia biarlah sampai sepanjang hayat kesetiannya. Macam mana nak tahu!. Jawapannya, bukankah dalam SC banyak sangat ilmu mengenainya.

Isu yang ketiga ialah En Mat telah menetapkan dasarnya, “Pada 2015, PSSCUHM akan mengadakan perhimpunan raksaksa yang mana dianggarkan seramai 50,000 pesilat dari seluruh negara akan hadir.”
“Kumpulan sasaran PSSCUHM adalah golongan remaja dan belia dari peringkat umur 13 hingga 40 tahun yang mana merupakan generasi penting bakal menerajui negara pada 2020 kelak.

Kata-kata itu membawa dua makna. Pertama tumpuan kita pada pelajar-pelajar muda di sekolah untuk mempelajari SC adalah benar dan tepat. Kalau umur 13 tahun biasanya pelajar itu sedang berada dalam Tingkatan Satu atau Tingkatan Dua. Oleh itu pengambilan penuntut sejak Tingkatan Satu lagi perlu diambil kira dan diberi penekanan. Cuma cara pembelajarannya boleh disusun agar bersesuaian dengan tumbuh besar pelajar-pelajar tersebut.

Seiring dengan itu, peranan orang-orang kanan En Mat adalah penting untuk menjadikan harapan Guru pada tahun 2015 menjadi kenyataan. Mereka perlu merangka strategi bagi madsud tersebut. Untuk menghimpunkan 50 ribu penuntut silat memerlukan perancangan dari sekarang. Tentukan strategi pelaksanaan dengan tersusun dan tepat. Seboleh-bolehnya dalam minggu ini, perkara tersebut mula dibincangkan.

Isu yang keempat seperti yang dinyatakannya, “.....di samping menonjolkan kepimpinan dan ketuanan kaum Melayu itu sendiri.”

Kalau Melayu menjadi perkara utama, maka sesuatu yang berkaitan dengan Melayu terutamanya dalam konteks silat, maka perlulah kita beratkan sifat-sifat Melayunya. Orang Melayu kaya dengan adat dan adab. Hinggakan dalam silat Melayu pun adat dan adab menjadi rujukan utama. Oleh itu kita memerlukan sikap mementingkan adat dan adab yang merupakan budaya orang–orang Melayu yang perlu bersepadu dengan sikap dan tindak tanduk kita dalam kehidupan seharian. Hal ini demikian kerana kepentingan adat dan adab dalam silat Melayu adalah penting dan perlu dipentingkan.

Jadi, bagaimanakan pelajaran adat dan adab ini boleh diberi keutamaan dalam SC. Mungkin para pemimpinnya boleh menyusun strategi bagaimana kita boleh menanam konsep adat dan adab dalam pengetahuan ahli. Hal ini meliputi hubungan guru dengan murid, sesama murid dan sebagainya. Perkara yang lebih penting ialah adat pelantikan guru yang sangat berkait rapat dengan istilah mandat, waris dan sebagainya. Semua konsep ini penting untuk ditanam dalam jiwa para penuntut SC.

Kita perlu mengorak langkah baru. Semua pihak, pelbagai lapisan dalam SC perlu melangkap sederap bagi menyusun peranan untuk terus memajukan SC. Semoga kita tetap berjaya.

Sekian setakat ini.