Wednesday, August 19, 2009

ERTI KEMERDEKAAN

Bukan main bersemangat lagi ahli-ahli SC mengangkat tangan melaungkan perkataan ‘merdeka’. Ada yang mengenggam erat mengangkat tangan dan ada yang membuka tangan sambil melontarkan suara. Pelbagai aksi yang dapat dilihat. Walau bagaimanapun melaungkan perkataan tersebut perlu juga membawa erti kepada kita sama ada kita dapat mempraktikkan erti kemerdekaan yang kita laungkan itu atau pun tidak.

Kemerdekaan juga bermakna kebebasan. Bebas untuk kita mengeluarkan pendapat. Dalam kehidupan harian, kebebasan tersebut bukanlah mudah dipraktikkan terutama pada mereka yang bergantung harap dalam mendapatkan pendapatan bulanan. Kita terikat dengan arahan bertulis daripada ketua jabatan atau jabatan lain yang kita berurusan.

Dalam SC terdapat pantun yang menyebut perkataan kemerdekaan.

Lahirnya Cekak kerana kesedaran,
Bukan bermusuh sebagai tujuan,
Untuk mendaulatkan seni kebangsaan,
Mensesuaikan dengan makna kemerdekaan.

Isi tersuratnya sangat mudah untuk kita bicarakan. Setiap ayat ada maknanya yang tersurat. Kita menyebarkan SC atas kesedaran bahawa silat ini adalah sebaik-baik silat. Walaupun ada penentangan tapi kita tidak berniat untuk bermusuh dengan mereka. Matlamat kita hanya satu iaitu mengenengahkan pusaka bangsa dalam negara kita yang telah merdeka. Pusaka bangsa ini bukannya lahir daripada masyarakat tapi lahir hasil daripada pemikiran Ustaz Hanafi yang menerimanya berdasarkan mandat yang ada daripada individu tertentu.

Tapi bagi isi tersirat, banyak makna boleh kita ungkapkan berdasarkan pantun tersebut. Penyebaran ilmu SC adalah menjadi fokas utama untuk meletakkan seni silat tersebut yang bertaraf kebangsaan di tempat yang sepatutnya. SC perlu dipelajari oleh semua lapisan masyarakat Melayu. Oleh itu sebarang usaha untuk menyekat perkembangan SC, harus kita tentang dalam konteks menegakkan kebenaran silat yang hanya ada dalam SC. Kita tidak mencari musuh. Tapi mereka yang menentang perkembangan kita pasti akan muncul sebagai musuh.

Apatah lagi dapat kita perhatikan sekarang ini iaitu bukannya musuh kita timbul dalam kalangan silat lain tetapi daripada kalangan ahli SC sendiri yang telah tergelincir fahaman mereka. Ada individu-individu tertentu yang sanggup ke hulu ke hilir berjumpa dengan pelbagai pihak bagi menggagalkan aktiviti SC dek kerana berlainan faham. Itulah puak yang mementingkan persatuan daripada silat. Merekalah pertualang dan pengkhianat perjuangan SC walaupun diri mereka melaung-laungkan semangat juang SC. Pengikut merekapun samalah kategorinya. Ustaz tidak pernah berpantun dengan memulakan rangkap, ‘Lahirnya persatuan Cekak kerana kesedaran.....’

Apabila kita mengupas isi tersirat, “Mensesuaikan dengan makna kemerdekaan,” maka banyak tafsiran dapat kita buat. Semuanya bergantung pada kehendak dan disiplin tafsiran kita. Pada saya, SC adalah merupakan medan bagi kita untuk bebas berfikir dan bebas bertindak dalam konteks silat. Perkara utama yang penting ialah hubungan kita dengan guru. Selagi guru merestui fikiran dan tindakan kita, teruslah bertindak tanpa mempedulikan kritikan orang lain. Dalam penulisan yang terdahulu, saya selalu menegaskan keyakinan bahawa SC-lah medan yang sesuai untuk melatih diri kita merasai erti kebebasan untuk berfikir, bertindak dan mengeluarkan pendapat. Hal ini demikian kerana dalam pekerjaan harian, kita terikat dengan peraturan, perintah am atau perkeliling-perkeliling jabatan. Kebebasan kita untuk bersuara dan mengeluarkan pendapat adalah terhad. Maka SC adalah medan yang boleh kita praktikkan kebebasan tersebut. Tapi hal ini amat mudah dilakukan jika kita memfokaskan diri kita sebagai ahli silat dan bukannya sebagai ahli persatuan. Amat malang pada mereka yang tidak dapat mempraktikkan erti kemerdekaan dalam keseluruhan hidupnya seharian. Di tempat kerja kena kawal, di rumah kena kawal dan di tempat silatpun kena kawal. Selalunya dikawal dek hubungan rapat dengan kawan. Eloklah pancing ikan.

Ramai antara kita yang bersifat bohong atau menipu diri sendiri dalam perjuangan silat. Perkara yang ada dalam hati tidak sama dengan apa yang dituturkan. Hasilnya dipertunjukkan pada perbuatan atau tingkah laku yang dipraktikkan. Apabila hati dan mulut tidak selaras atau seiring maka jadilah diri sebagai manusia pembohong dalam dunia persilatan. Satu segi kita melaungkan slogan perjuangan SC tapi dalam segi yang lain kita pula menjadi dalang bagi menyekat perkembangannya. Mengecap orang lain sebagai pembohong tapi hakikatnya merekalah pembohong yang paling besar.”Paku dulang paku serpih, kata orang dia yang lebih.”

Walau bagaimanapun, dalam konteks musuh, kita jangan sekali-kali terperangkap dengan tafsiran yang kurang jelas. Jangan mudah cap mengecap. Dalam kebiasaan masyarakat kita sendiri, apabila kita menyuarakan sesuatu pandangan yang bertentangan maka kita juga akan dicap sebagai penentang atau berhaluan kiri dan sesetengahnya dianggap sebagai musuh. Hinggakan ahli-ahli yang lain mula berfikiran serong dan memandang rendah terhadap mereka dek kerana melawan arus fikiran yang bertentangan. Perkataan kiri selalunya dihubungkan dengan mereka yang berbeza pendapat kerana kiri itu sendiri melambangkan sesuatu yang bertentangan dan suka melawan. Apa saja perbuatan kiri yang kita lakukan biasanya akan dianggap serong oleh orang lain yang memerhati. Lihat saja anggota kiri pada tubuh badan kita. Biasanya apabila seseorang itu makan dengan menggunakan tangan kiri maka dianggap sebagai janggal dan tidak beradab. Namun begitu kerja-kerja kotor dan busuk sentiasa dilakukan oleh tangan kiri dengan penuh keihkhlasan tanpa sebarang rungutan. Namun, sebagai tanda penghargaan, tuan punya badan akan memakaikan tangan kiri dengan cincin, jam dan gelang. Amat janggal jika ada individu yang memakai benda-benda tersebut di sebelah tangan kanan.

Nampak sangat wujudnya penghargaan pada pihak kiri dan wujudnya kerjasama antara pihak kiri dan pihak kanan. Kadang kala peranan golongan kiri ini adalah penting. Kebiasaannya hati mereka ikhlas untuk menyuarakan sesuatu. Tidak ada kepentingan sebaliknya. Tak payah beri pingat setia kerana mereka akan sentiasa setia. Golongan kanan tak tentu lagi keikhlasannya. Dalam konteks silat bukankah prinsip kerjsama antara kiri dan kanan boleh kita jadikan sebagai bahan utama untuk menyemarakkan lagi perkembangan SC. Orang yang jujur menjalankan tugas patut diberi anugerah walaupun mengeluarkan kata-kata yang mungkin menyakitkan hati. Tapi mereka adalah manusia ikhlas. Merekalah golongan yang sentiasa beristiqamah dan tetap hala tujunya. Mereka juga sanggup menghadapi segala dugaan dan rintangan.

En Mat ada menegaskan betapa pentingnya kita sanggup menghadapi dugaan dalam memperjuangkan SC. Kalau kita menghadapi bermakna kita telah menjangka dugaan yang berlaku tersebut. Oleh itu kita perlu menyusun strategi bagi menghadapi dugaan tersebut. Janganlah kita bersifat emosional. Untuk menghadapi dugaan-dugaan tersebut maka kita mestilah berada di pihak yang benar. Baharulah usaha-usaha kita itu berbaloi. Di manakah kita berada sekarang. Kalau pilihan ini tidak tepat maka bagaimana kita boleh menghadapi dugaan tersebut atas prinsip kebenaran.

Dalam konteks silat, saya yakin telah berada pada pihak yang benar. Saya mula mencaburi SC pun atas sifat mencari kebenaran. Saya sanggup berjumpa Ustaz beradu pendapat semata-mata untuk mendapatkan kebenaran. Saya terus memperjuangkan SC atas matlamat kebenaran. Malah saya sanggup ‘bertry’ bagi mendapat kebenaran. Setelah kebenaran diperoleh maka adalah menjadi tugas saya untuk terus berada dalam kebenaran dan mempertahankan kebenaran yang ada itu. Dalam sambungan seterusnya saya akan bincangkan fahaman kiri yang dilemparkan kepada saya. Tapi saya puas. Sekurang-kurangnya kerana fahaman itulah saya masih berada di pihak yang benar. Orang yang mendakwa dirinya orang kanan, merekalah haprak pertualang silat - SC.
Sekian setakat ini.