Friday, August 21, 2009

KENANGAN CAP KIRI

Biasanya sesuatu yang kanan maka kita hubungkan dengan perkara yang baik. Langkah kanan, nafas kanan, ngereng kanan, golongan kanan, orang kanan, tangan kanan, kaki kanan dan pelbagai kanan yang lain. Itu semua adalah satu kebiasaan. Tetapi sesuatu yang luar dari kebiasaan acap kali akan menghasilkan sesuatu yang luar biasa dan luar dugaan. Misalnya, apabila menunggu serangan, kebiasaan manusia berdasarkan menunggu serangan kanan. Dalam situasi pergaduhan, bila kita lancarkan serangan tangan kiri, pasti kelam kabut orang yang menunggu serangan tersebut. Luar dari kebiasaan.

Dalam tulisan terdahulu saya telah bincangkan apabila berlainan pendapat yang bertentangan arus maka dengan mudah dicap golongan kiri. Dalam konteks diri saya, walau apapun pandangan orang lain, apa yang saya katakan atau tuliskan adalah berdasarkan isi hati saya. Sama ada orang lain terasa atau sakit hati, bukan dalam sinarai tugas saya. Dalam silat saya cuba maknakan erti kemerdekaan.

Sumber rujukan saya atas sikap, nilai dan gerak dalam SC adalah Ustaz. Tidak boleh dinafikan bahawa pemikiran saya memainkan peranan penting dalam mentafsir apa yang diutarakan oleh Ustaz sama ada dalam bentuk lisan, tulisan atau gerak dalam silat. Pengalaman saya dalam SC tentunya berbeza dengan pengalaman orang lain dan pengalaman saya bersama Ustaz, tentu juga berbeza dengan orang lain. Saya berasa bangga atas pengalaman saya tersebut. Pengalaman ini membentuk sikap dan nilai dalam SC. Saya cuba muhasabah diri. Kenapa mudah dianggap kiri. Tapi akhirnya saya menyimpul bahawa pandangan orang lain, tak perlu saya ambil peduli. Itu pandangan mereka.

Semasa saya masih menuntut, banyak masa saya luangkan bersama Ustaz terutamanya semasa Ustaz tinggal seorang di Lorong Haji Sirat dan di Jalan Putera. Hinggakan saudara saya tidak berpuas hati kerana rumahnya yang saya tumpang seolah-olah menjadi rumah tumpangan sahaja. Beliau pernah mengadu pada ibu saya tentang kerisauannya, takut-takut saya gagal dalam pelajaran. Masakan dia tidak takut. Pagi-pagi pukul lima telah keluar rumah. Selesai kuliah saya akan terus ke rumah Ustaz di Lorong Haji Sirat dan kemudiannya di Jalan Putera. Jam dua atau tiga pagi baru balik ke rumah. Tiap-tiap malam berjalan kaki dari pejabat silat ke penghujung Persiaran Gurney dengan seorang teman setia yang dikenali sebagai Abang Y. Orangnya banyak ilmu dalam SC. Tapi kena bezakan antara butiran intan dan butiran pasir. Kalau beliau tak ada maka kerap juga saya menumpang tidur di rumah Ustaz.

Tahun akhir pengajian saya, saya tinggal di rumah sewa di Kampung Baru dan berdekatan dengan tempat silat. Masa lebih banyak saya tumpukan bersama Ustaz. Semasa di Jalan Putera, kalau Ustaz tidak ke mana-mana kerap kali setiap petang saya akan keluar bersamanya ke mana-mana tempat yang ingin ditujuinya. Termasuk rumah yang kerap dikunjunginya ialah rumah Pak W. Ketika bersyarah atau melakukan gerak silat, maka banyak yang saya dapat. Oleh itu, tak jemu-jemu saya menjadi pengiringnya.

Ketika ingin memepelajari SC, satu daripada syarat lisan yang saya kemukakan pada Ustaz untuk saya membuka kelas silat di pusat pengajian ialah Ustaz sendiri mesti mengajar saya. Ustaz bersetuju. Semasa pembelajaran, jika Ustaz tidak hadir dan buah disampaikan orang lain, saya tetap mengesahkan pengambilan buah tersebut apabila berjumpa dengan Ustaz. Walaupun ada tohmah yang menafikan pengambilan kesemua buah daripada Ustaz, apa saya peduli. Yang pentingnya saya tahu apa yang saya dapat dan saya tahu apa yang saya lakukan melebihi daripada orang lain. Mustahil orang lain lebih tahu tentang diri kita. Saya percaya orang yang bercakap tersebut mana dapat seperti yang saya dapat. Kalau dia dapat pun tak pernah saya ambil peduli.

Berdasarkan pergaulan bersama dengan Ustaz, saya yakin dengan gerak yang saya ada dan fahaman yang saya terima. Fahaman saya ini tidak mudah goyah ditiup oleh sebarang angin. Orang lain kalau nak bercerita, ceritalah. Saya akan menjadi pendengar yang baik. Orang lain nak komen maka komenlah. Saya juga akan menjadi pendengar yang baik. Orang lain hendak pengaruh saya maka pengaruhlah. Saya tetap akan menjadi pendengar yang baik. Banyak juga janji-janji mereka. Tapi dalam hidup kita janganlah mudah mengharapkan sangat orang lain menghargai diri kita. Kitalah yang sepatutnya menghargai diri kita sendiri. Sekurang-kurangnya sebagai kiasan ialah majlis menyambut tarikh kita dilahirkan. Kalau ingin meraikannya jangan harapkan orang lain membuat pulut kuning atau menghadiahi kek pada kita. Harapan selalunya diakhiri dengan kekecewaan jika terlalu mengharap. Lebih baik kita sendiri membeli kek, potong kek itu sendiri dan makan sendiri sambil bersyukur atas nikmat umur yang Tuhan kurniakan. Berdasarkan hubungan rapat dengan Ustaz maka saya tersangat yakin atas tindakan dan pemikiran saya dalam SC. Hati kita tenang dan jiwa kita seimbang.

Kerap kali berlaku Ustaz berada dalam biliknya di Jalan Putera walaupun di luar ramai murid menunggu. Hal ini demikian apabila hatinya tidak senang dengan sesuatu. Walaupun ramai yang menunggu di luar bilik tapi Ustaz tetap tidak keluar. Ketika saya hadir biasanya keseluruhan hari-hari tersebut Ustaz akan keluar daripada biliknya dan baharulah bersembang dengan kami. Ada masanya pula ketika kami bersembang secara kumpulan, Ustaz hanya mempelawa saya seorang sahaja untuk keluar bersamanya ke tempat yang diingininya. Sama ada orang lain sakit hati atau sebagainya, saya tak pernah ambil peduli. Itu haknya untuk berbuat demikian. Untuk diri saya, saya berasa begitu bangga. Tapi tidak pulak saya banggakan diri dengan membandingkan dengan orang lain.

Saya ceritakan itu semua sebab pada saya, saya tahu apa yang saya lakukan dalam SC. Tidak ada apa-apa kepentingan yang saya cuba bentuk atau yang saya kehendaki. Untuk menjadi seperti Ustaz pasti mustahil. Acuannya sudah tentu berbeza dengan acuan penghidupan saya. Tapi seboleh mungkin saya cuba aplikasikan apa yang dinyatakannya sebagai prinsip hidup saya sendiri. Dalam kalangan silat lain, Ustaz juga diangap degil dan dicap dengan pelbagai cap termasuk golongan kiri. Tapi dalam bidang persilatan, Ustaz tidak peduli itu semua. Ustaz tahu akan hala tujunya.

Terdahulu saya pernah menulis tentang usaha-usaha yang dilakukan untuk menyekat kemaraan saya bagi mendapatkan ilmu dalam SC oleh pihak-pihak yang tertentu. Saya pernah merajuk dan menyisihkan diri daripada datang ke kelas silat. Kerap kali pada waktu malam, berbunyi hon kereta Ustaz di depan rumah mengajak saya keluar. Hinggalah pada satu hari di bulan puasa saya dijemput berbuka puasa bersama dengannya. Telah diceritakan juga betapa pesanan Ustaz pada saya. Sebaik-baik kawan tentu ada perasaan dengkinya. Manusia yang pastinya bebas daripada perasaan tersebut ialah kedua ibu bapa dan guru kita. Hormati sungguh-sungguh golongan ini. Maka itulah pegangan saya seterusnya dalam SC setelah saya berpatah balik bergiat cergas dalam memperjuangan SC. Itulah antara pengalaman saya bersama Ustaz. Saja nak cerita. Penerimaannya pada pembaca bukan menjadi milik saya.

Berbekalkan pesanan yang tertentu sebelum saya meninggalkan ibu kota masih menjadi pegangan utama. Kelas di cawangan berjaya dibuka dengan begitu banyak pancaroba dan dugaannya. Dugaan itu termasuklah edaran surat kepada jabatan agama tentang Ustaz yang mengajar ajaran salah. Termasuk juga cabaran ‘bertry’ dengan silat saingan kita ketika itu yang dengki dan takut SC bertapak. Kedua-dua dugaan itu berjaya dihadapi. Banyak lagi dugaan yang menimpa. Rupa-rupanya bukan senang untuk mengasaskan tapak SC di bumi bertuah itu. Duduk tak senang juga. Ustazlah tempat rujukan dan penenang utama pada ketika itu.

Ketika buka kelas di cawangan, sikap saya menjadi penghalang cita-cita sebahgian besar puak di peringkat pusat. Pengaruh saya cuba dipecahkan. Kali ini melalui setiausaha cawangan saya. Tapi mereka gagal sebabnya saya turun padang mengajar silat. Semua ahli tunduk di bawah pengaruh saya. Ketika inilah cap kiri pada diri saya bermaharaja lela. Saya dikatakan cuba menjadi raja. Ada keturunan agaknya.

Saya hanya berurusan dengan Ustaz sahaja. Penentuan tarikh ijazah semuanya diurus dengan guru utama terutama zaman Ustaz dan zaman Pak Ak. Lantikan pengantara antara guru dan murid kurang memberi makna kepada saya.

Jamuan akhir tahun selalu kami tidak pergi. Alasannya dalam surat dikatakan tempat terhad. Kalau sudah terhad eloklah dijemput orang yang dekat. Kami yang jauh eloklah memberi laluan kepada yang dekat. Aktiviti yang berkaitan dengan silat pasti cawangan saya serta. Apabila berkaitan dengan aktiviti persatuan, kami hilang dengan serta merta. Terutamanya perjumpaan koperasi yang sangat kami benci. Maka geram sungguh puak sana. Surat-surat arahan tanpa tandatangan guru utama merangkap presiden atau surat berkenaan tanpa salinan kepada presiden, kami jeling sebelah mata. Geram sungguh hati mereka.

Tapi kerana sikap itulah banyak perubahan yang berlaku terutama dalam hubungan sesama ahli. Biasanya dalam SC dahulu kala, perasaan meraikan kawan amat jarang sekali. Bila datang ahli cawangan, pandai-pandailah mencari tempat buat pelindung diri. Tak tanyapun sama ada sudah makan atau sebagainya. Asyik bertanya dah lama tamat. Saya pun geram juga. Maka pernah ahli pusat yang berkunjung ke cawangan saya, seteguk airpun saya berkira. Hingggalah satu ketika Ustaz pernah memberi arahan kepada pihak pusat untuk meraikan ahli-ahli cawangan yang berkunjung ke sana. Sekurang-kurangnya tanyakan kebajikan mereka.

Zaman dulupun Presiden cawangan haram diambil peduli. Bila saya protes dalam satu majlis dengan cara terus balik selesai ucapan Guru Utama, kelam kabut juga pada mereka. Barulah perubahan berlaku. Presiden Cawangan sampai sekarang diletakkan di barisan depan. Banyak lagilah pengorbanan saya dalam bentuk protes. Baik lisan atau perbuatan. Geramnya mereka tidak terkata.

Walaupun kadang kala saya bertentangan pendapat dengan guru utama dalam beberapa perkara, setelah mendapat kebenaran pasti saya menerimanya. Perselisihan itu tidak dalam gerak silat. Itu adalah hak guru dan kita tidak boleh persoalkan sama sekali.

Penerimaan atas satu-satu perkara setelah bertengkar atau berbahas tidak mudah untuk saya mengubahnya kembali. Saya pernah menceritakan dalam tulisan sebelum ini tentang pertentangan pendapat atas konsep guru utama dan presiden persatuan yang tidak boleh dipisahkan. Hingga timbul keperluan agar guru utama dilantik sebagai presiden seumur hidup. Saya menentangnya hingga timbul kemarahan pada mereka dan dicap lagi dengan pelbagai cap. Bila logik mereka saya terima maka saya terus pertahankan hingga sekarang. Tapi berlainan pulak dengan mereka. Boleh berubah fikiran. Sekarang ini dipisahkan antara guru utama dengan presiden persatuan. Guru merekapun diam sahaja. Kepentingan rupanya.

Dalam zaman En Mat, berterusan generasi baru yang masih tak senang dengan saya. Guru Wawasan peneraju utama. Pak Lan dan Pak Li pengikut setia. Saya dianggap penghalang utama cita-cita mereka. Pelbagai cara dilakukan mereka untuk menghapuskan pengaruh saya di mata guru utama dan di cawangan juga. Tulisan-tulisan saya diberitakan menjadi cetakan mereka untuk ditunjukkan kepada guru utama. Dibuktikan betapa buruk hatinya saya.

Lama-lama, mereka mula dapat tapak melalui seorang hamba Allah di cawangan saya. Sedikit demi sedikit dokterin mereka dicucuk di buntut hamba Allah tersebut. Saya faham itu semua. Saja-saja saja tebarkan pancing dan jala. Tak lekat apa-apa. Itulah isyarat untuk diri saya berundur saja-saja. Tapi tali masih di tangan saya. Susah juga puak-puak itu nak menghilangkan pengaruh saya. Taringnya masih ada. Sekali mengaum terkejut juga. Usaha-usaha mereka masih terus membara. Nama saya perlu ditiada. Banyak jawatan saya terlucut. Aib juga. Bila terlucut nasib baik tak nampak anunya. Tabik juga saya pada Pak A. Hatinya kerap kali mulia. Dipujuknya saya. Tapi, bila berpecah maka mereka telah bersatu tenaga. Masing-masing ada gunanya. Pada puak yang inginkan ketiadaan saya telah mengambil ruang yang ada. Si Hamba Allah tersebut telah dicekup kental. Buat bernafas nampak semputnya. Baru saya tahu bahawa tali yang saya ada telah lama. Telah luput tarikhnya. Kendurnya sudah tentu. Maka semakin kendur jadinya, semakin jauh pemergiannya. Jauhhh sekali.

Maka hilanglah sejarah cawangan saya yang sering dicap pelbagai jenama. Sekarang sudah jadi biasa sahaja. Ikut apa yang dikata. Tinggalkan sejarah di hari muka. Apa baik dan apa buruknya. Malas nak ambil kira. Saya masih terus melaungkan konsep luar biasa. ‘Perbezaan antara sesuatu yang biasa dengan sesuatu yang luar biasa ialah keluarbiasaannya.’ Keluarbiasaan itu adalah merupakan satu keistimewan. Pastinya keluarbiasaan yang ada di cawangan saya adalah hasil pengalaman saya sekian lama dalam SC. Semestinya bersama Guru Utama.

Banyak pihak tersenyum puas. Cawangan yang dulunya 'liar' telah tunduk menyembah bumi. Penghalangnya dikira cabut pergi. Aduh sakitnya. Mujur ada penenangnya. Manusia tidak sama. Pengalaman tidak sama. Kepentingan tidak sama. Cita-cita tidak sama. Falsafah hidup tidak sama. Ilmu tidak sma. Pastinya pengalaman pun tidak sama. Yang sama hanya anunya. Tapi itupun mungkin berbeza. Hanya Wali jantan penentunya. Tiada endingnya.

Sekian sahaja.