Wednesday, August 26, 2009

PENULISAN SEJARAH

Walaupun ada yang tidak senang dengan apa yang saya tulis, tetapi bak kata pepatah, “Tidak terkajang batu sepulau.” Saya menganggap penulisan ini merupakan satu sumbangan kepada jenerasi baru. Saya yakin satu masa akan datang ramai ahli dalam SC yang inginkan sejarah tentang SC walaupun berlainan guru. Sekurang-kurangnya saya telah memberi sumbangan. Banyak pengalaman dan pengorbanan saya dalam SC. Tak payah orang cakap, hanya saya sendiri tahu akannya.

Cuma tulisan saya berdasarkan kaedah IT. Tak banyak masa untuk membuat rujukan. IT bermakna ikut terlintas. Fikiran saya sering memanggil kenangan silam. Tergambar-gambar peristiwa lalu dalam fikiran. Mungkin itulah satu sifat orang yang telah lama berada di dunia. Apa yang saya gambarkan dalam fikiran elok juga dituliskan. Mungkin boleh jadi bahan sejarah. Bukan sekarang tapi berpuluh tahun akan datang. Setakat bersumberkan bahan lisan tanpa ada tulisan sudah tentu tidak memadai. Mudah lupa tanpa ada rujukan tetap.

SC dihubungkan dengan Ustaz Hanafi. Maka elok juga sejarah pemulaan perkembangan SC di zaman Ustaz Hanafi dikenang kembali. Sudah tentulah penulisan itu berdasarkan pengalaman penulis. Pengalaman bermakna apa yang dialami dan bukannya apa yang didengari. Saya suka menulis atas apa yang saya alami. Pengalaman ini berbeza-beza antara seorang murid dengan murid Ustaz yang lain. Banyak pengalaman yang terlalu peribadi. Itu sebabnya dalam konteks pengalaman, kita perlu bertukar-tukar pengalaman. Jangan mengulas panjang pengalaman orang lain. Tangisan dan kesedihan orang yang mengalami tak sama dengan tangisan dan kesedihan orang yang bersimpati.

Orang selalu juga persoalkan pegangan saya tentang kelainan guru yang ada dalam SC. Buat apa susah-susah mempersoalkan diri orang lain. Pada mereka yang mengenali saya atau berdasarkan tulisan saya, mereka boleh membuat kesimpulan sendiri. Saya kira, adalah jelas betapa saya pernah bersama-sama Ustaz dan rakan-rakan yang lain untuk membangunkan SC. Kadang kala saya rasakan banyak masa hidup saya telah saya korbankan untuk SC. Dan banyak masa muda saya sebagai pelajar, dihabiskan bersama-sama dengan Ustaz sebelum kaum keluarga Ustaz berhijrah ke Kuala Lumpur. Teman wanita pun lupa dicari. Bila saya berkahwin, ramai ahli terkejut dan keluar berita dalam “ Berita Cekak”. Terkejut semua. Sempat pulak mencari pasangan. Ada masa rupanya.

Saya berasa begitu bangga pada diri saya kerana tidak pernah mengubah sikap dan prinsip hidup dalam SC yang telah dipupuk oleh Ustaz. Mungkin tidak ada kepentingan yang saya hendak atau tidak ada kedudukan yang saya perlukan. Ramai rakan-rakan seperjuangan saya yang kecundang dalam mempertahankan prinsip silatnya. Rakan-rakan awal yang bersama-sama membangunkan SC di peringkat awal tapi masih bergiat dalam SC, masih ramai walaupun ketika ini berada dalam landasan yang berlainan. Lama atau baru dalam SC bukanlah juga menjadi ukuran kesetiaan kita terhadap perjuangan SC. Banyak cara mentafsir ahli lama atau baru. Lain orang maka lain pulak tafsirannya. Pada saya, ahli lama dirujuk pada mereka yang bergiat hebat sejak zaman Lorong Haji Sirat lagi. Tapi tak bolehlah dinafikan betapa yang baru akan menjadi lama dan yang lama akan menjadi bangka. Tak kisahlah akan tafsirannya.

Nama-nama Pak A, Pak N, Pak Kamarul, Pak Ak, Pak Jo dan Pak Jo Black, Pak K dan beberapa orang yang lain, tidak boleh saya lupakan. Guru Wawasan dikira lapis baru. Bila balik dari PP baru nampak perubahan dirinya. Lebih bersifat menguasai. Pak Lan dan Pak Li yang beria-ria sangat mempertahankan persatuan adalah merupakan lapis yang lagi baru. Pak Sop pun dikira baru dalam pergerakan kita tapi nampak lama. Pengetahuan agamanya menjadikan dia disanjung tinggi. Si bomoh dan loyar buruk kita dulu pun lapis baru. Mana ada pengalaman susah membangunkan SC. Kerana gelaran jawatan yang ada, mereka diberi penghormatan. Tapi akhirnya menganggap diri sebagai ahli persatuan. Terikat dengan peraturan dan undang-undang. Sebelah sana, Si Maidin memang ahli lama tapi ketika itu hanya berperanan membuat kopi dan membasuh pinggan mangkuk. Si Roslin memang lama tapi telah mengilangkan diri seketika. Di akhir-akhir zaman Ustaz baru muncul kembali. Pak Y memang cukup lama. Pengalamannya banyak sejak SC berhijrah ke Kuala Lumpur. Peristiwa Ustaz terperangkap dengan “JAH” dan “MAT” empat puluh satu tanyalah dia. Cuma ingatkan konsep pasir dan permata. Saya tahu akan peristiwa tersebut tapi tak bersama dengan Ustaz bagi menghadapinya. Itu sebab saya tak berminat untuk mengulas.

Oleh itu fitnah ke atas En Mat bukanlah perkara baru dalam perjuangan SC. Itu sebabnya juga orang lama-lama tetap tenang apabila En Mat terkena. Tapi macam mana pulak ada orang-orang lama yang menentang En Mat dan sanggup menyingkirkannya kerana kes yang sama. Saya tak nak menjawabnya. Tengok saja perkembangan yang telah berlaku. Apa kepentingan yang ada. Apa kepentingan yang telah mereka terpenuhi. Hinggakan Al-Quran sanggup dialatkan. Ada yang suruh sumpah dua kali. Tapi akhirnya berubah hati. Para pembaca boleh buat kesimpulan sendiri. Malas nak komen di ruangan ini. Pengikut yang berada dalam lapisan baru jangan diambil kira. Ramai yang anu. Dah anggap diri pejuang SC yang sejati. Diturunkan dari langit agaknya.

Pepecahan sesama kita dari dulu lagi ada kaitan dengan nama-nama besar yang saya nyatakan di atas. Masing-masing ada prinsip dan pegangannya. Di zaman Ustaz mereka ini bersatu hati tapi ketiadaan Ustaz menampakkan belang sebenar setiap diri.

Kadang-kadang saya cuba memahami kenapakah mereka ini boleh berpecah dan berubah hati. Banyak faktor yang boleh kita bincangkan. Tapi saya rasa manusia tetap inginkan penghargaan. Penghargaan merupakan satu motivasi. Tidak boleh kita nafikan betapa ramai ahli SC yang betul-betul menumpukan perhatian pada SC melebihi tumpuan pada kaum keluarganya. Pengorbanan mereka begitu banyak sekali. Tak kan dengan begitu mudah mereka diketepikan begitu sahaja. Seolah-olah pengorbanan mereka selama ini tidak langsung dihargai dan tidak langsung berfaedah pada mereka yang berkuasa. Setakat pingat mana boleh memadai.

Dalam alam persilatan, lagi lama kita berada dalam alam persilatan maka lagi hebat pengalaman dan ilmu pengetahuan kita. Pastinya orang akan lebih menghormati kita. Sebarang masalah yang wujud dalam gerak silat amat mudah diselesaikan. Syaratnya mesti turun ke padang – kelas silat. Tapi dalam persatuan, lagi lama kita memegang satu-satu jawatan maka berkemungkinan besar lagi lama orang membenci dan meluat akan kita. Pengaruh semakin kurang. Timbul saingan daripada generasi muda. Pemikiran mereka semakin mantap dan kecerdasan menjalankan tugas umpama penyapu baru. Daripada segi prinsipnya, orang ini patut berundur diri. Undurlah daripada memegang jawatan dalam persatuan kalau begitu lama.

Sebaliknya, barisan kepemimpinan SC bertindaklah dan bentuklah jawatan-jawatan besar dalam alam persilatan untuk mereka jika mereka berundur daripada persatuan silat. Dalam SC kita ada Lembaga Pelajaran dan Tatatertib dan Majlis Mesyuarat Tertinggi. Tapi dua lembaga itu mungkin tidak memadai bagi menampung bilangan mereka. Fikirkanlah apa lagi lembaga-lembaga yang boleh kita bentuk. Lembaga Adat ke, Lembaga Pendekar ke atau sebarang jenis lembaga lagi. Sekurang-kurangnya, mereka yang telah banyak berjasa dalam SC sejak zaman Ustaz lagi, diberi penghormatan dalam satu-satu jawatan persilatan dan masih ada kesinambungan aktiviti mereka dalam persilatan. Siapa saja guru yang terlantik, perlu menghargai jasa-jasa mereka. Libatkan mereka dalam semua aktiviti SC. Kalau kewangan mencukupi, sediakan elaun sara diri atau sekurang-kurangnya elaun perjalanan dan elaun makan setiap kali mereka terlibat dalam mesyuarat. Saja-saja sebagai penghargaan. Berapa duit sangat.

Ramai ahli sering nak tahu akan sikap saya. Yang tahupun kadang kala berasa curiga. Hinggakan tak berani menghubungi saya. Saya tidak pedulikan itu semua. Saya tidak ‘cari makan’ atau cari pengaruh melalui SC. Tindak tanduk saya adalah berdasarkan apa yang saya terima dan saya faham daripada Ustaz.

Pada satu ketika bersama dengannya, Ustaz berbicara kepada saya tentang jenis anak murid yang disenanginya. Intisarinya, bukan setakat Ustaz saja disanjung mulia tapi jangan lupa akan keluarganya. Ada satu lagi pesanannya kepada saya iaitu supaya sentiasa menghormati sahabat karib kenalan ayah kita. Saya aplikasikan konsep itu dalam kehidupan silat saya. Mana-mana anak muridnya yang Ustaz ‘muliakan’ maka saya tetap menghormati mereka walaupun Ustaz telah tiada. Teguran-teguran Ustaz terhadap mereka tidak boleh menjadi fakta supaya saya turut membenci mereka. Ustaz pernah komen pada saya tentang perasaan tidak senangnya terhadap beberapa individu tertentu dalam SC. Itu komennya dalam konteks pendidikan antara Guru dan Murid. Kenapa kita pulak membuat kesimpulan dan andaian.Guru lebih mengetahui apa yang dilakukannya. Samalah dengan apa yang dikomennya tentang diri saya pada orang lain. Bila orang itu memberitahunya kepada saya maka saya anggap itu merupakan satu nasihat guru kepada saya. Saya cuba memperbaikinya.

Banyak cara Ustaz membuat teguran sebagai bentuk pendidikan. Lebih baik cara itu daripada Ustaz membuat teguran secara langsung. Cuba tanya pada mereka yang pernah mengalaminya. Lagi hiba dibuatnya. Ramai yang terkejut beruk. Dan ramai juga yang cabut. Tapi tak kurang juga yang kaki cucuk.

Oleh itu nama-nama Pak Ak, Pak A, Pak N, Pak W, Pak J dan pelbagai nama lagi yang sama-sama menaikkan SC, tetap saya hormati. Mereka seguru dengan saya dan sama-sama menaikkan SC. Tiada masalah peribadi dengan saya. Semasa zaman Ustaz, mereka ini tidak bermasalah. Masalah hanya timbul selepas Ustaz meninggal dunia. Mereka telah membuat keputusan sendiri berdasarkan pandangan mereka yang ada. Tentu ada alasan kukuh berdasarkan ajaran yang mereka terima daripada Ustaz. Begitu juga dengan saya. Saya juga ada pandangan saya sendiri berdasarkan nasihat dan tunjuk ajar daripada Ustaz. Fahaman kami semuanya seperdu. Tapi Tafsiran kami mungkin berbeza. Oleh itu mereka juga kena menghormati pendirian saya. Tapi lapis-lapis baru ramai pulak yang mengada-ngada. Apa nak buat. Pembela Sc rupanya. C besar jadi c kecil.

Sekian saja setakat ini.