Wednesday, August 5, 2009

MEMBINA KEYAKINAN

Kalau kita mempunyai hala tuju dan pegangan yang mantap, memudahkan sifat keikhlasan bertapak dalam diri kita. Sama ada ikhlas atau tidak, orang luar tidak boleh mentafsir. Kita yang lebih tahu tentang keikhlasan kita. Dan kita juga tidak perlu menyatakan kepada orang lain bahawa kita bersifat ikhlas. Yang penting ialah kita tidak menipu diri kita tentang sifat ikhlas yang ada dalam diri kita. Sifat ikhlas amat penting terutamanya semasa kita menurunkan ilmu SC dalam kalangan penuntut. Pelajaran yang hendak disampaikan akan lebih ’menjadi’ jika kita bersifat ikhlas. Kalau diri kita bersifat ikhlas maka secara langsung prasangka buruk pada orang lain dapat dikurangkan.

Konsep kita ’mengajar’ silat bukannya umpama lilin yang membakar diri. Lagi lama kita mengajar SC maka sepatutnya lagi hebat dan lagi faham akan pergerakan SC.

Kita juga berkeinginan supaya para pesilat yang kita lahirkan adalah pesilat yang hebat. Tidak timbul soal mereka akan menyaingi kehebatan kita yang sedia ada. Lagi mereka hebat dalam pergerakan SC maka lagi kita suka. Itu akan memberi kepuasan pada diri kita kerana kehebatan mereka adalah juga kehebatan kita. Semuanya hasil usaha pemupukan ilmu yang kita curahkan. Sikap prasangka buruk dan perasaan curiga pada diri para penuntut akan lebih terkawal.

Jika ini terjadi maka secara langsung kita boleh membina keyakinan dalam kalangan pesilat. Banyak cara dapat kita lakukan untuk memupuk sifat berani. Salah satu caranya adalah melalui ujian. Dalam kalangan ahli, perkataan ujian lebih dikenali dengan perkataan test. Dalam tulisan ini, saya ingin menceritakan pengalaman tentang usaha-usaha yang pernah saya lakukan untuk membina keyakinan melalui kaedah ujian.

Prinsip membina atau membuat ujian adalah pelbagai. Kita boleh membina soalan atau gerakan yang tidak membolehkan orang membuatnya atau menjawabnya. Kita juga boleh berasa puas atau tidak puas hati kalau soalan yang diberi tidak boleh dijawab atau dibuat oleh orang lain.

Dalam konteks silat, kalau kita menumbuk, kita boleh memudahkan penuntut kita membuat jatuhan atau asas atau tangkisan. Kalau niat tidak membolehkan penuntut kita membuat tepisan atau jatuhan, juga boleh kita lakukan. Begitu juga dengan prinsip galakan. Kita boleh memotivasikan penuntut kita dengan memudahkan mereka membuat gerakan atau kita juga boleh merendahkan ego atau kebolehan mereka dengan cara menyusahkan gerakan mereka. Semuanya terpulang pada diri kita. Apakah tujuan kita mengadakan ujian atau test tersebut. Tetapi pada saya, bentuk ujian yang dilakukan adalah sebagai satu usaha untuk membina keyakinan dalam kalangan penuntut yang mempelajari SC di bawah kepemimpinan kita.

Ujian yang saya lakukan adalah dalam pelbagai bentuk dan peringkat. Selesai sahaja pelajaran kaedah, saya sendiri bersama jurulatih yang lain akan menumbuk para penuntut seorang demi seorang untuk melihat ketangkasan mereka mengambil kaedah. Lagi mantap tangkisan berdasarkan kaedah maka lebih laju dan keras penumbuk kita. Jika tersasul, kita akan mulakan kembali penumbuk dalam kadar yang lembut dan perlahan. Jangan beri mereka hilang keyakinan.

Ujian ini juga turut dilakukan setelah selesai buah asas; sebelum pelajaran buah jatuh diperkenalkan. Para pentuntut bukan sahaja perlu mantap mengambil buah, tapi juga perlu mengingati kedudukan buah-buah tersebut dalam senarai pelajaran.

Ujian juga belarutan setelah selesai buah jatuh, sebelum diperkenalkan buah potong. Akhirnya ujian yang penting ialah menguji penguasaan secara keseluruhan semua pelajaran yang telah disampaikan kepada para penuntut.

Pernah pada satu-satu ketika yang tertentu para pengujinya adalah mereka yang berasal daripada cawangan lain. Tidak timbul sebarang masalah sebab tidak ada apa yang hendak dibuktikan oleh para penguji melainkan membuktikan kehebatan para penuntut itu sendiri menguasai pelajaran yang kita sampaikan.

Kadang kala ujian yang dijalankan adalah sebagai satu usaha untuk menguji diri kita sendiri dalam keadaan yang sebenarnya. Ketika kita menumbuk, penuntut perlu membuat buah jatuh. Dalam pelajaran potong, apabila mereka pula menumbuk maka kita perlu membuat buah jatuh. Ketika mereka membuat jatuhan pada kita, kadang kala terasa betapa peritnya pukulan mereka apabila terlajak. Tapi kita menerima keadaan tersebut yang pastinya bukannya disengajakan. Kadang kala kita juga berasa sukar untuk membuat buah jatuh. Penumbuk mereka semacam sahaja dan pernah juga hinggap di dada. Itu tidak menjadi masalah. Yakinlah, bukan sengaja mereka berbuat demikian. Perasaan curiga tidak perlu ditimbulkan. Tak perlulah memarahi dengan kata-kata penumbuk yang tidak betul atau sebagainya. Hendak dikatakan jatuh maruah kita, juga tidak mungkin kerana bak kata pepatah, ”ular menyusur akar tak akan hilang bisanya.”

Sesuai dengan konsep diri kita bukannya lilin yang membakar diri, kelemahan kita akan mengingatkan kita supaya lebih berhati-hati dan lebih berwaspada serta jangan mengambil mudah atas satu-satu gerak. Menguji buah-buah umum dalam SC adalah lebih mencabar. Apa yang saya praktikkan ialah para pesilat perlu ’mengalahkan’ para Jurulatih yang membuat ujian tersebut tanpa tindak balas daripada Jurulatih secara keterlaluan. Saya dapat lihat betapa kaedah ini telah menambahkan keyakinan para penuntut silat yang kita lahirkan. Kalau kita berpegang pada konsep bahawa sekali Cekak menyerang, pasti menang, maka konsep ini perlu dilatih. Gerak silat penuntut kita perlu dihabiskan. Kalau niat pukulan pada gerak mereka, maka habiskan dengan pukulan. Kuat atau perlahan pukulan tersebut pada kita, nasiblah. Kita sebagai Jurulatih kenalah tahan sikit. Yang pentingnya gerak mereka ada penghujungnya. Inilah salah satu daripada keistimewan SC. Mulakan dengan ”A” pasti akan berakhir dengan ”Z”. Tak timbul gerak acah-acah atau gerak yang tiada kesudahannya.

Tapi malangnya dalam ujian siljil sebenarnya, kebebasan ini selalunya dihadkan. Pergerakan calon tidak habis. Ketika menunggu serangan daripada Jurulatih, jika para penuntut terlajak pukulannya maka dianggap cuba memukul atau mencuba Jurulatih dan pelbagai istilah lagi. Perkatan ”hoop-hoop-hoop atau sudah-sudah-sudah atau cukup-cukup-cukup” akan dijerit-jeritkan kepada mereka yang diuji. Begitu juga ketika penuntut disuruh menyerang. Kalau Jurulatih sendiri lemah kerana tidak dapat membuat buah-buah yang tertentu, silap-silap haribulan, para penuntut yang dimarahi dengan pelbagai alasan. Termasuk tumbuk tak betul. Sungguh melucukan kerana setelah berbulan-bulan berlatih silat maka penumbuk penuntut tetap tidak betul.

Maka lahirlah perasaan tak puas hati dalam kalangan mereka yang mengambil ujian. Sekurang-kurangnya tak puas hati kerana pelbagai tuduhan yang melulu dan tak tentu hala. Kepuasan mereka terhalang baik ketika menanti serangan atau ketika melakukan serangan. Motovasi dan keyakinan mereka mungkin meleset. Itu semuanya gara-gara Jurulatih yang tidak mempunyai kemampuan sepenuhnya untuk melakukan ujian.

Teringat saya akan peristiwa menguji pesilat untuk ujian sijil rendah di tempat saya. Setelah selesai ujian, beberapa jam kemudian, kedua-dua pihak bertukar-tukar fikiran bagi membincangkan bengkak di badan, di kaki atau di tangan. Kesemuanya tersenyum puas dan menceritakan bagaimana hal itu terjadi. Tidak timbul soal bermasam muka atau jatuhnya maruah atau sebagainya yang nagatif. Penuntut berpuas hati kerana dapat menunjukkan kehebatan dan pihak penguji berpuas hati kerana para penuntut telah dapat menunjukkan kehebatan hakiki. Kedua-dua pihak menaruh keyakinan dalam konteks yang berlainan.

Sekian setakat ini.