Sunday, July 25, 2010

PENGAJARAN BUA-BUAH SC

Dalam siri tulisan ini saya akan membincangkan pengalaman saya ’menurunkan’ setiap gerak SC kepada mereka yang menuntut dengan saya. Saya akan kongsi bersama, aspek-aspek yang sangat saya tekankan semasa para penuntut melakonkan buah-buah tersebut di hadapan saya sebelum sebati menjadi kebiasaan diri sendiri. Seperti biasa tajuk ini ditulis berdasarkan pemintaan para ahli yang mengenali saya bagi berkongsi pengalaman dalam proses menurunkan ilmu dalam kalangan penuntut semasa saya ’mengajar’ silat. Walaupun secara tulisan agak sukar membuktikan kehebatan, kesesuaian dan sebab serta musabab, sekurang-kurangnya boleh dijadikan panduan dan pengetahuan. Saya pejam mata dan buat gambaran. Gambaran itu saya tulis dalam ruangan ini. Tapi dalam pejam-pejam mata datang juga si anu menunjukkan rupa. Layan seketika. Kemudian kembali semula ke tujuan utama.

Kita banyak menerbitkan bahan tulisan sebagai panduan menurun buah dalam kalangan penuntut. Terus terang saya katakan bahawa saya tidak terikat sangat dengan buku-buku panduan tersebut untuk dijadikan bahan rujukan dalam psikologi pengajaran dan pembelajaran SC. Oleh itu, berdasarkan tulisan saya ini maka buatlah panduan jika berkenaan. Saya hanya sentuh aspek-aspek yang saya beri penekanan. Secara teliti tentu sukar ditulis dalam ruangan ini. Sesuai maka pakailah. Tak sesuai ketepikan sahaja. Walau bagaimanapun itulah cara atau proses saya menerima ilmu daripada Ustaz sepanjang ingatan saya dan proses saya menurunkan buah sepanjang kegiatan saya dalam persilatan SC. Proses tersebut telah menjadikan saya sebegini dan sebegitu pula pada mereka yang saya didik. Cerita dulu.

Semasa saya mula berkecimpung sebagai Jurulatih pada tahun tujuh puluhan, tidak ada sebarang bahan bertulis untuk dijadikan rujukan mengajar buah. Oleh itu para Jurulatih perlu benar-benar memahami setiap buah yang diperturunkan kepada mereka sama ada melalui Jurulatih yang ada atau melalui ustaz sendiri. Tentunya kefahaman tersebut berbeza-beza akibat berlainan daya fikir dan berlainan pemberatan oleh Jurulatih dalam satu-satu buah. Mereka yang lembut amat sukakan gerak lembut. Mereka yang biasa dengan kasar tentu suka melakukan gerak yang kasar. Tabiat yang ada pada Jurulatih itu tentunya akan memberi kesan kepada pembelajaran anak muridnya. Maka berbeza-bezalah bentuk pengajaran yang disampaikan oleh Jurulatih. Oleh sebab penekanan pada buah yang diajar juga adalah berbeza-beza maka muncullah kelainan dalam gerak-gerak buah yang dibuat oleh murid-murid silat hasil daripada tunjuk ajar Jurulatih yang berbeza-beza. Lama-kelamaan perbezaan itu menjadi ketara. Penerbitan bahan rujukan mungkin diperlukan bagi mengawal fahaman dan perbuatan yang berbeza-beza antara para Jurulatih dalam proses kesinambungan penurunan buah-buah dalam SC.
Mengajar Kaedah

Kaedah-kaedah menepis dalam SC saya sifatkan sebagai ’rumah buah’. Dalamnya lahirlah gerak-gerak fizikal yang ada dalam SC. Tapi kalau nak lambangkan kaedah tersebut sebagai tiang rumah atau dinding rumah atau rumah sembah atau tapak sembah atau sebarang bentuk lambang yang lain maka buatlah. Jangan buang masa dengan pertengkaran atau perbahasan. Yang nak belajar ialah para penuntut baru di kelas kita yang bayar yuran. Perkara yang penting dalam pemikiran kita ialah menerima hakikat betapa pentingnya pelajaran kaedah dalam gerak SC. Tanpa kaedah yang betul maka buah-buah yang dibuat pasti tidak kemas dan tidak berseni. Oleh itu, penekanan yang teliti perlu diberi dalam pelajaran kaedah ini.

Sudah menjadi kebiasaan dalam sistem pelajaran kita yang sentiasa memberi pelajaran baru dalam setiap kelas latihan silat. Oleh itu kaedah yang empat tersebut perlulah diajar selama empat kali latihan. Jangan gopoh dan terburu-buru untuk meneruskan pelajaran lain selagi kaedah-kaedah itu tidak dikuasai sepenuhnya. Janganlah kita sendiri berasa jemu mengajar kaedah-kaedah tersebut untuk empat kali latihan. Hinggakan kita turut menganggap penuntut juga akan berasa jemu. Oleh sebab ingin menambat hati mereka maka kaedah yang sepatutnya diajar empat kali latihan telah menjadi dua atau tiga kali latihan sahaja. Berdasarkan pengalaman, hal yang demikian amat merugikan para penuntut kita pada masa jangka panjang.

Dalam konteks kemahiran dan penguasaan kaedah-kaedah tersebut, peranan Penyelia Kelas adalah sangat mustahak. Setiap prestasi murid dalam kelasnya perlu diberi perhatian dan sentiasa dalam ’kepala’nya. Untuk membuat catatan tentunya agak keterlaluan. Memadai dalam ingatan Penyelia Kelas bagi mengetahui kelemahan dan kekuatan setiap penuntut yang diselia. Saya yakin bahawa hal yang demikian tidak mendatangkan masalah kerana Penyelia Kelas itu sendiri adalah merupakan Jurulatih yang senior dan lebih berpengalaman daripada Jurulatih yang lain.

Mengajar kaedah perlu bersepadu dengan pengajaran ’cara’ melepaskan tumbukan. Kita menekankan bahawa SC berdiri lurus dan menumbuk dalam keadaan berdiri tersebut. Perbandingan antara konsep ’lurus’ dengan ’kuda-kuda’ perlu berhati-hati ketika membuat penerangan. Hal yang demikian bagi mengelak penuntut kita bergerak secara robot kerana takutkan kaki bengkok umpama berkuda-kuda. Konsep kemudahlenturan gerak perlu dimiliki oleh mereka.

Kita juga perlu berhati-hati ketika memandu mereka membuat tumbukan yang betul. Setiap penuntut ada gerak tumbukan semula jadi. Jangan diusik kebolehan hakiki tersebut. Hal yang demikian kerana tumbukan itu juga akan mempengaruhi tumbuk serang yang bakal diperoleh di suatu masa nanti. Cuma tugas kita ialah membetulkan tumbukan mereka sesuai dengan sistem pelajaran SC.

Mereka yang pernah belajar silat tentunya berbeza tumbukannya dengan mereka yang tidak pernah berpengalaman dalam silat-silat lain. Pada mereka yang pernah belajar silat, cara tumbukan silat asalnya akan mempengaruhi gerak tumbuknya. Sukar diubah pergerakan tumbuknya. Oleh itu, jangan dikondem cara tumbukan mereka. Maklumlah. Tumbukan tersebut adalah amalan silatnya yang diturunkan oleh guru silat sebelum ini yang tentunya pernah disanjung atau masih disanjung lagi. Berfikiran positif. Pada kita, usahanya mempelajari SC adalah untuk menambahkan khazanah ilmu membela diri orang Melayu untuk dirinya.

Berdasarkan pengalaman, jika penumbuk asalnya dikomen habis maka akan memberi kesan berpanjangan dalam hati penuntut berkenaan dalam dua keadaan. Pertamanya penuntut itu akan memendam perasaan hingga ke akhir pelajaran. Hatinya mungkin terguris berpanjangan. Jika penuntut itu berfikiran terbuka maka mudahlah ’mind set’nya ditukar ganti dengan kaedah tumbukan yang baru. Jika tidak, faktor menolak pelajaran menumbuk yang dianggap ’mahal’ dalam sistem pelajaran SC akan berlaku dalam kotak pemikirannya.

Ada dalam kalangan penuntut yang terguris hati akan menimbulkan aksi tertentu semasa proses pembelajaran SC masih berlaku. Kadang kala diujinya penumbuk sedia ada padanya semasa latihan sama ada sesama penuntut atau dengan Jurulatih yang mengajar ketika memberi buah. Kelam kabut juga para Jurulatih yang menyambut tumbukan mereka. Ada juga dalam kalangan Jurulatih yang baran dan kurang senang. Saya difahamkan bahawa ramai juga Jurulatih yang menepis tumbukan penuntut tersebut jadi gabra, lantas memarahi penuntutnya dengan kata-kata, ”Tumbuklah betul-betul.”
Ada yang sambung lagi dengan nada marah, ”Bagi sebijik nanti baru tau.” Tak sedar. Bila dah bagi sabijik maka tinggallah sebijik lagi. Badan semakin lemah. Penuntut makin kasar dan dia semakin lembut. Pukulan pun kena bukak tangan. Agaknya.

Berhati-hatilah mengeluarkan perkataan atau ayat ketika geram. Pada hal apa perlunya mengingatkan penuntut. Sebaliknya ingatilah diri sendiri supaya sentiasa bersedia dengan segala bentuk tumbukan dari penuntutnya. Para Jurulatih perlulah mengamalkan konsep pengamatan pada tumbukan penuntut kita, ’Percaya boleh tapi yakin jangan.’ Bagi penuntut yang berasa dirinya ’dihina’ atas pelajaran yang ada, mungkin juga akan mengambil keputusan meninggalkan SC. Sambung