Saturday, July 4, 2009

KURAFAT DALAM SILAT

”Banyak betul kurafat dalam silat kita masa ni.” Kata kawanku ketika membincangkan masa depan gerak dalam SC. Itulah keluhan hatinya. Pastinya cakap-cakap tersebut terkeluar hasil bandingan dengan apa yang dipelajarinya dulu. Tak banyak yang boleh saya komen sebagai melanjutkan percakapannya. Ayat-ayat tersebut merupakan satu falsafah atas kebenaran yang dia sendiri fahami dan jiwai. Biasanya kurafat dihubungan dengan pertentangan atas amalan agama yang diajari oleh agama kita. Dalam konteks ini mungkin kurafat yang dimaksudkannya ialah amalan-amalan fizikal yang ada dalam SC. Pastinya amalan fizikal tersebut telah bertentangan dengan amalan fizikal di zamannya dahulu. Saya cuba memahaminya. Kebenarannya mungkin ada berdasarkan kata kias yang diluahkan. Maka lahirlah idea untuk menulis di ruangan ini.

Dari segi prinsip, kita mungkin tidak boleh membuat teguran sedemikian secara terbuka. Siapalah kita untuk berbuat demikian. Tambahan pula jika orang yang berkata itu tidak dapat mengaitkan dirinya dengan satu punca kuasa yang diberi oleh yang empunya hak dalam bidang persilatan. Lainlah yang bercakap itu merupakan ahli dalam Lembaga Jurulatih atau wakil khas Guru Utama.

Tapi kita tetap tidak boleh menahan seseorang itu daripada bercakap. Pastinya percakapan itu berdasarkan perbandingan atau pegangan yang sedia ada pada diri seseorang. Berdasarkan pegangan tersebut mereka akan membuat perbandingan. Semestinya komen yang diberi adalah menurut pandangan dan tafsirannya sendiri. Tafsiran ini erat kaitannya dengan tinggi atau rendah ilmu pengetahuannya, pengalamannya dan tentunya juga faktor hubungan rapat dengan Guru. Ketiga-tiga faktor utama itu akan memberi impak yang besar atas setiap cakap yang terpancul daripada mulutnya.

Kita tidak boleh menafikan betapa SC itu sendiri mengalami proses pertukaran kepemimpinan dalam melanjutkan perjuangan SC. Kalau didasarkan sejak Guru Utamanya Ustaz Hanafi, selepas Allahyarham, SC dipimpin oleh Pak Ak yang kemudiannya dipimpin oleh anaknya En Mat. Seiring dengan kepimpinan En Mat maka muncul pula Guru Persatuan En Jo. Belum lagi kita membicarakan tentang Guru Wawasan yang sangat suka mengubah-ngubah kesenian SC dek tonjolan diri.

Setiap mereka ada orang kanannya. Kelas semakin berkembang. Guru semakin sebok. Banyak urusan silat yang diberi peluang kepada orang kanan mereka untuk mengendalikan SC. Orang-orang kanan ini ada pelbagai jenis. Ada yang merujuk pada guru dan ada yang sangat pandai-pandai sendiri. Ramailah jurucakap yang lahir dan bercakap berdasarkan tafsiran sendiri. Malah kebolehan menerangkan sesuatu pergerakan silatpun banyak bergantung pada kebolehan dan tafsiran sendiri. Maka bercabanglah tafisran dan pandangan pada setiap pergerakan silat.

Kita ambil contoh pada Buah Pertama. Secara kasarnya kita boleh membuat gambaran pada penuntut SC, tentang penguasaan buah tersebut yang akhirnya jatuh ke tanah setelah dipijak pelipat seiring dengan pukulan dirusuk. Tapi bagaimana aspek penerangan dan kemantapan buah tersebut seperti yang dikehendaki. Saya cuba membuat bandingan berdasarkan pengalaman saya bagaimana buah tersebut saya sampaikan. Tapi sukar juga penerangan tersebut secara tulisan.

Pada saya, tampar A perlu kejutan. Ini hanya boleh terjadi jika lawan menumbuk di bahagian dada kiri kita. Tapi banyak yang tak menjadi apabila penumbuk yang dihulur kalau tak ditepispun akan meyimpang daripada badan. Saya akan tegas dalam soal ini. Tumbukan yang meyerong amat saya benci. Akan saya tinggikan suara. Mungkin ada jurulatih yang tak ambil kisah. Lanjutan daripada kaedah A, tepisan, pukulan dan gerak kaki pada pelipat mesti serentak. Tapi ingatlah prinsip kita. Mana boleh tiga gerak dalam satu ketika. Akan tetapi ’timing’ dalam gerak-gerak tersebut berturutan dalam kiraan saat. Masih lagi nampak serentak. Saat dan ketika adalah ukuran yang begitu pantas sekali dan merupakan konsep yang hanya boleh diterangkan secara praktikal sahaja. Dalam konteks pukulan dan gerak kaki pada pelipatpun akan mendatangkan banyak tafsiran. Pada saya pukulan tangan mesti digenggam. Letak kaki kita di bahagian pelipat mesti rapat di punggung lawan. Tapi ada jurulatih yang lain pengamalan. Ada muridnya yang patah tulang rusuk akibat pukulan di rusuk. Maka jadilah pengajaran Buah Pertamanya sebagai sesuatu yang memfobiakannya. Disuruhnya penuntut membuka tangan. Takut patah lagi tulang rusuk penuntut. Kalau ini terjadi macam dia tak hormati prinsip kehidupan. Bukankah kejadian temannya daripada tulung rusuk lelaki! Agaknya. Itu baru asas, belum lagi jatuh.

Perbuatan menjatuhkan buah tersebut mesti diasaskan pada gerak asas. Timbul lagi perbezaan penekanan. Ada Jurulatih yang pentingkan jatuh. ”Gasaklah engkau pada buah asas. Janji jatuh.” Namun begitu, pada saya, tak akan saya sahkan jatuhan kalau asas tak betul. Malah kalau lutut kaki yang menekan pelipat renggang dari punggung lawan, maka jatuhan itu dikira tak sah. Buat balik. Biar berpuluh kali. Masa jatuh ada pulak jurulatih yang mengajar cara jatuhan. Jatuhan mesti telentang. Tapi ada yang tak peduli. Mana ada orang silat jatuh telentang. Tambahan pula silat Melayu yang asli. Setiap jatuhan yang diajar mesti mengereng. Tapi kita dah biasa telentang. Bukankah telentang itu banyak nikmatnya. Setelah telentangpun banyak songehnya. Ada yang suruh tumbuk, ada yang suruh pijak dan ada yang bediri tegak melihat gerak lawan berikutnya. Semuanya bergantung pada hala tuju yang ada pada benak setiap Jurulatih tersebut. Belum masuk lagi buah potong.

Jelas di sini betapa penekanan Jurulatih pada gerak sesuatu buah itu akan memainkan peranan sama ada buah yang dibuat itu mantap atau sebaliknya. Inilah yang membezakan kualiti seseorang penuntut yang dihasilkan. Itu baru buah pertama. Nampak sangat pengalaman dan pengetahuan silat yang ada pada setiap Jurulatih itu akan memainkan peranan penting.

Zaman saya dulu-dulu terdapat juru-jurulatih yang ada kelebihan tersendiri. Tergambar muka Pak Ak maka tergambar akan kebolehannya menyudahkan tangkapan. Tangkapannya amat kemas. Sukar nak bergerak dan sakitnya tak boleh cakap. Teringatlah pulak rakan Pak Wan, beliau sangat mementingkan pukulan. Pukul mesti pukul. Itu sebabnya kalau nak tetak tangan pada Buah Kidung sebagai contoh, siku kita mesti disendal pada rusuk. Beliau terkenal dengan penekanan tersebut. Tapi lama-lama timbul cerita betapa perlunya siku dirusuk sebab boleh mematahkan tulang rusuk lawan. Pulak dah!

Kalau Pak Jo, hebat dengan penerangannya. Mukadimahnya panjang. Kalau diukur masa dalam sepuluh minit, pastinya tujuh minit diuntukkan teori dan tiga minit membuat buah. Akibatnya ramai yang menguap ketika membuat buah. Beliau mementingkan kekemasan membuat buah. Berbeza pulak dengan Pak Sir. Seorang yang berani dan sentiasa yakin atas setiap gerak yang dibuatnya. Gerak silatnya sentiasa menjadi dan kasarnya boleh tahan juga. Sahabat setianya Pak Am agak berbeza sedikit. Gerak silatnya lembut tapi akalnya panjang. Beliau sering berkreatif dalam gerak-gerak baru SC terutamanya dalam pelajaran umum. Pak Yg banyak ilmunya. Kadang kala para penuntut berasa celaru antara fakta dan bukan fakta. Dan antara benar dan palsu. Masa itu Pak Bai dan Datuk K tak banyak muncul. Nama-nama yang saya sebutkan adalah nama-nama dulu di ibu pejabat. Di peringkat cawangan belum terserlah lagi kelebihan mereka. Tapi sekarang ini banyak yang berbeza. Mungkin ada tokoh-tokoh persilatan lain yang saya tidak bicara. Apatah lagi sekarang ini semakin ramai yang hebat dalam penguasaan SC.

Perbicaraan tentang topik di atas sukar untuk dijelaskan secara tulisan. Namun ketelitian pada setiap gerak dalam SC kadang kala dirasakan perlu diterjemahkan dalam bentuk tulisan. Begitu juga fakta silat kita kaya dengan adat dan adabnya. Kebanyakannya tidak bertulis dan berlangsung begitu sahaja dari masa ke masa. Elok juga kalau ada pihak-pihak tertentu yang mengambil anisiatif untuk menulisnya sebagai bahan rujukan. Mungkin saranan ini membolehkan kita mengurangkan amalam kurafat dalam gerak Silat Cekak.