Saturday, July 18, 2009

JANTAN

Singgah di kedai makan nasi lemak. Lauknya sotong. Terpandang sotong teringat kata-kata seorang orang lama yang masih bergiat dari masa ke masa dalam SC. “Budak-budak sekarang nampak macam sotong ketika bersilat. Tangan pun dah jadi tangan sotong.” Bukan mereka cerita. Entah mengapa agaknya ramai ahli-ahli lama yang suka bercerita tentang silat dengan saya. Dalam kesebokan, saya tetap menjadi pendengar yang baik. Gasaklah apa yang mereka ingin cakapkan. Sebagai pendengar, tugas saya hanya cuba memahami apa yang diluahkan dan bagus juga untuk saya membuat ulasan dalam tulisan di blog ini.

Orang yang baru sekalipun, cukup tempoh akan masuk dalam golongan lama. Tidak ada satu ukuran masa yang standard bagi menentukan gelaran orang lama. Perasaan sahaja yang memahaminya. Tapi yang paling terajisnya, sudahlah lama tapi tua pulak. Golongan ini sering dilupakan. Orang baru pun semakin lupakan jasa mereka. Dari segi psikologi, mereka juga memerlukan tempat dan perhatian daripada golongan baru. Tambahan pula apabila merasakan diri seorang yang hebat di satu masa yang lalu. Tapi nak buat macam mana. Umpama harimau bergigi palsu. Gahnya tetap ada. Tapi gigitannya kurang bermakna. Kalau di persatuan pusat, golongan ini boleh bermain politik silat. Isu boleh direka. Yang pentingnya nama mereka perlu dikenang dan tetap ada dalam kesebokan persatuan. Hinggakan Guru pun boleh menjadi mangsa.

Tidak boleh dinafikan betapa mereka telah memainkan peranan yang besar bagi melahirkan para pesilat SC yang hebat. Ramai antara hasil pesilat yang dilahirkan menjadi Jurulatih atau memegang tampuk persatuan bagi kesinambungan perjuangan SC seterusnya. Di cawangan-cawangan, ramai antara mereka yang terkeliru akibat pepecahan persatuan. Mereka tidak dapat menerima akan hakikat pepecahan. Pada mereka SC tetap satu. Pendirian mereka inilah yang telah menyulitkan para pesilat generasi baru. Pada generasi baru,geng mana adalah merupakan pasport utama bagi menyambung hubungan. Keadaan yang berlaku mendukacitakan mereka. Kalau ikutkan hukum, apa susahnya. Lahirkan pendirian. Tapi golongan ini kurang mengikuti perkembangan. Tak terfikir di benak mereka akan keperluan menyebelahi sesiapa. Oleh sebab tak menyebelahi mana-mana pihak maka telah menyebabkan ahli-ahli SC yang berpecah persatuan berasa serba salah atas kehadiran mereka. Ramai yang terpaksa bermanis mulut akan keperluan kehadiran ahli-ahli lama ini. Jadilah orang-orang lama ini umpama melukut di tepi gantang. Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Seperti kata pantun Melayu,” Buah bacang masak serangkai, Burung dekut meniti batang. Mereka dagang tidak terpakai, Macam melukut di tepi gantang.” Kadang kala mereka sendiri menganggap diri mereka sudah tidak penting kerana kehadiran mereka dalam kelas-kelas SC tidak mendatangkan apa-apa keuntungan kepada penguasa kelas-kelas latihan SC tersebut. Semacam keperluan untuk mengenepi atau melupakan mereka. Terpaksalah dibuat acara atau program khas untuk mengalu-alukan kedatangan mereka. Menjaga hati pada pihak yang tersayang. Itulah perkembangan yang berlaku. Kekadang nampak akan lucunya. Entah mana perginya pegangan. Nak kata ke Hadyai, mana mungkin. Kan ke kawasan itu sedang bergolak.

Berbalik pada kata-kata sahabat lama tersebut. Saya cuba memahami maksudnya. Asas dakwaannya berasaskan gerak dalam silat. Pukulan dah jadi lembut. Sama seperti tangan sotong yang lembut. Bila potong sepatutnya kita tegas mengatasi gerak lawan. Tapi bukannya buah potong yang digunakan tapi buah sotong. Sedap betul komennya. Saya kurang menyambut kata-katanya tapi berfikir-fikir betapa dia boleh mengeluarkan kenyataan tersebut.

Ramai yang bersetuju betapa orang yang bersilat dalam SC nampak macam bukan orang silat. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan. SC adalah berdasarkan pergerakan semula jadi. Oleh itu pembawaan seseorang itupun adalah berdasarkan pergerakan semula jadinya. Lainlah pada mereka yang perlu mengeraskan tangan sebagai pelajaran silatnya. Bila tangan dah keras, semasa berjalan, tangan pun terpaksa mengepak. Secara langsung orang boleh tahu tentang diri kita yang belajar silat. Di sinilah letaknya salah satu kelebihan SC. Ketinggian ilmu silatnya sukar diukur daripada mata kepala.

Penumbuk dalam SC pun dikenali sebagai penumbuk jantan. Kalau penumbuknya bergelar penumbuk jantan, secara langsung penumbuk itu lahir daripada manusia yang bersifat jantan. Maka geraknya semestinya gerak jantan. Istilah jantan dalam SC mempunyai konsep yang tersendiri. Konsep jantan ada sifatnya. Bila nak atau naik syeikh, maka semula jadi akan terangsang dan bersifat keras. Dalam keadaan biasa dia lembut dan tunduk sahaja. Dalam kontek silat, ketika biasa dia bersifat lembut. Tapi ketika bersilat nampak perbezaan sifatnya yang keras dan tegas akibat adanya rangsangan. Sentuhan tangannya tak sama dalam pergaulan biasa dan ketika bersilat. Itulah salah satu kehebatan yang ada pada pengamal SC. Maka jadilah silat yang kita amalkan berkonsep lembut tapi keras, tenang tapi tangkas. Pantang terangsang. Bertukarlah sifatnya. Kalau dulu-dulu dalam silat tari, pengamalnya akan tergedik-gedik apabila mendengar tiupan serunai dan gendang silat. Dirinya terangsang. Tapi jantan mereka tak sama dengan jantan kita.

Tapi kalau gerak bersilat pun lembut sama seperti gerak dalam pergaulan biasa, maka kuranglah menepati konsep jantan dalam SC. Bacalah buku-buku sastera lama. Dalam pergaduhan yang melibatkan cabar mencabar, konsep jantan memainkan peranan. Malah, konsep jantan ini merupakan satu halangan untuk mengatasi pihak lawan dengan cepat dan mudah. Mereka memerlukan ketenangan untuk mengatasi kejantanan lawan.

Saya juga berpengalaman berbincang dengan Ustaz tentang konsep jantan ini. Pernah berlaku betapa pendekar-pendekar dulu yang bertarung mengambil masa yang begitu lama. Pada satu ketika pihak yang dicabar tak berani keluar bertarung kerana jantannya yang tidak ‘penuh’. Bila terasa penuh, lawannya akan dicabar bertarung. Tapi jika lawannya pulak belum penuh jantannya, maka pertarungan tersebut akan ditunda di lain masa. Kalau asyik memeriksa jantan yang ada pada diri masing-masing maka tentunya pertarungan tersebut akan memakan masa yang lama.

Orang-orang lama tentu pernah mendengar ilmu Tangkap Jantan yang pernah dinyatakan oleh Ustaz. Betapa dengan satu sentuhan, parang di tangan boleh gugur ke tanah dan badan musuh akan menggigil ketakutan. Alangkah hebatnya jika kita memiliki ilmu tersebut. Tajuk ini sukar dibincangkan dalam tulisan kerana Ustaz sendiri amat jarang bercakap mengenainya. Tapi jangan pulak kita tersilap sangka. Bukannya tangkap jantan bermaksud tangkap anunya.

Ketika ini, pasukan sukan negara bukan setakat ada jurulatihnya malah ada juga pakar psikologi ketika bersaing dengan pihak lawan. Di samping teknik dan taktik, kekuatan mental amat penting. Gelagat kita boleh melemahkan lawan. Belum bertanding, pasukan lawan menjadi lemah. Agaknya itu juga ada kaitan dengan konsep tangkap jantan. Jangan pulak ada yang membuat cakap lucu, “kalau perempuan nak tangkap jantan macam mana.” Maka jawapan lucunya, gunakan wali jantan. Pasti menang.

Walau bagaimanapun dalam SC, kita tak kisah sangat tentang ilmu jantan tersebut kerana telah wujud petua-petua tertentu. Tindakan kita tentunya bersebab. Jangan diikut hawa nafsu. Teringat kata-kata Ustaz, kalau setakat orang terpijak kaki kita, tak kan pulak menyebabkan kita ajak bergaduh. Tapi kalau diri dan keluarga terancam maka perlulah kita bertindak. Peduli apa ilmu yang ada pada pengancam kita. Untuk mempastikan jantan kita sentiasa ada, banyak langkah yang boleh dilakukan. Jantan mesti dipupuk. Dalam silat, apabila bersilat maka kita mesti benar-benar bersilat. Bukannya menari. Kalau takut sakit, masuk kelas tarian. Sedap. Dalam silat, sakit perkara biasa. Kadang kala ada yang bermegah atas kebengkakan dan kesakitan yang dialami. Puas rasa di hati. Kalau gerak di luar silat lembut sama seperti gerak dalam silat, itulah agaknya maka sahabat lama tersebut menggelarkannya sebagai gerak sotong.

Sekian setakat ini.