Sunday, July 26, 2009

BUDAYA BERTERIMA KASIH

Budaya ini ada kaitan dengan bersyukur. Dalam konteks hubungan manusia, kita akan berterima kasih atas apa yang kita dapati. Hakikatnya kita kena bersyukur pada Tuhan yang memberi nikmat dan rahmat melalui manusia yang dipilih-Nya.

Dalam SC, banyak ilmu silat yang kita peroleh. Ilmu ini yang meliputi aspek pergerakan silat, pegangan dan fahaman, sepatutnya kita aplikasikan dalam kehidupan kita. Pengamalan atas ilmu yang telah kita peroleh sepatutnya juga melahirkan sifat berterima kasih dalam kalangan pengamal SC. Berterima kasih pada mereka yang telah mencurahkan ilmu tersebut.

Berdasarkan adab dan adat yang ada dalam SC, pada pengamatan saya, konsep berterima kasih yang wujud dalam SC dapat dikesan melalui perbuatan tersirat dan tersurat. Semestinya yang tersurat adalah melalui pertuturan. Menuturkan perkataan terima kasih mungkin jelas dan senang kita tafsirkan. Dengan balasan ’sama-sama’ , dapat kita rasakan kepuasan pada diri sendiri untuk menerangkan pada diri bahawa kita yang memberi dapat diterima dengan senang hati oleh penerimanya.

Cuba kita lihat dalam kelas-kelas latihan. Saya menulis berdasarkan pengalaman dan fahaman saya. Selesai pelajaran pada malam tersebut, amat jarang kita dengar para penuntut memunculkan perkataan daripada mulutnya ucapan terima kasih. Seolah-olah telah menjadi tanggungjawab jurulatih untuk mengajar dek yuran yang dibayar setiap bulan. Tapi kita ada budaya bersalam tangan. Pada tanggapan saya, salam itu rupa-rupanya membawa banyak makna.

Dalam kelas-kelas silat, kebiasaannya, terdapat sekurang-kurangnya empat kali kita bersalam tangan. Salam pertama melambangkan hormat atas pertemuan sulung pada ketika itu. Sambil ucapan mulut, tangan dihulur tanda hormat. Salam pertama membawa ketenangan. Penuntut yang lambat datang, jika terus masuk ke kelas tanpa bersalam dengan Jurulatih, akan dianggap biadap dan pastinya akan menyebabkan ketegangan fikiran pada Jurulatih. Dengan memberi salam seolah-olah sebagai satu bentuk memberi hormat dan memohon maaf atas kelewatan. Jurulatih akan menjadi tenang atas sifat budi bahasa yang ditunjukkan oleh para penuntut.

Salam tangan yang kedua berlaku apabila Jurulatih ingin menurunkan buah atau pelajaran. Salam ini mengingatkan Jurulatih bahawa mereka telah mendapat mandat untuk menurunkan pelajaran daripada Guru Utama. Penuntut yang bersalam pula melambangkan sifat ikhlas untuk menerima pelajaran yang diturunkan. Selesai ’menerima’ pelajaran tersebut, berlaku pula salam tangan yang ketiga. Jurulatih ikhlas menurunkan ilmu manakala si penuntut, berterima kasih atas ilmu yang diturunkan dan atas sifat ikhlas menerimanya. Sungguh cantik budaya adat dan adab yang ada dalam SC.

Selesai kelas silat, para penuntut akan datang kepada Jurulatih sama ada secara berbaris atau seorang demi seorang untuk bersalam sebelum meninggalkan kelas. Perbuatan memberi salam tangan tersebut melambangkan ucapan berterima kasih para penuntut kepada Jurulatih. Amat jarang kita dengar daripada mulut para penuntut perkataan terima kasih sambil menghulurkan tangan. Walau bagaimanapun, menghulurkan tangan tersebut memadai untuk menunjukkan sifat berterima kasih.

Selain daripada bilangan perbuatan memberi salam tangan tersebut, terdapat juga para penuntut yang bersalam apabila Jurulatih yang berkemampuan menerangkan sesuatu ilmu yang baru untuk pengetahuan para penuntut sama ada secara individu atau secara kumpulan. Penuntut yang menerima ilmu pengetahuan tersebut akan bersalam tangan sebagai tanda mengucapkan terima kasih pada Jurulatih tersebut. Pastinya perbuatan ini jarang terjadi kerana salam jenis ini sangat bergantung pada ilmu dan mandat yang ada pada Jurulatih tersebut.

Masa ijazah pun konsep berterima kasih bukanlah sesuatu yang asing pada kita. Salam tangan yang pertama tanda perkenalan. Ketika ijazah, kita bersalam tangan sekali lagi. Akan berlakulah proses penurunan ilmu. Ikhlas guru memberi dan ikhlas murid menerima. Salam tangan berikutnya adalah tanda kita berterima kasih pada guru kita yang memberi tunjuk ajar kepada diri kita sebelum kita beredar daripadanya.

Saya sangat yakin bahawa dalam SC, adat dan adab berterima kasih dalam kalangan penuntut SC adalah satu budaya yang dipupuk sama ada secara langsung atau secara tidak langsung. Pada mereka yang menyedarinya, perbuatan tersebut dapat dilakukan secara sedar. Manakala yang kurang menyedarinya konsep tersebut juga dipupuk pada para penuntut dalam suasana minda separuh sedar.

Berdasarkan perbincangan di atas, jelaslah kepada kita betapa pentingnya budaya tersebut dikekalkan dan dipandang berat oleh Jurulatih. Hal ini terutamanya dalam kelas-kelas silat ketika proses penurunan ilmu SC berlaku. Jangan abaikan perbuatan memberi salam dengan tangan tersebut. Tekankan pada para penuntut. Yang lupa, ingatkan. Yang tak berapa hendak memberi salam tangan ini, paksakan. Inilah salah satu budaya kita. Jangan dibaikan. Begitulah cantiknya SC.

Cuma ketika saya kenang-kenangkan, kalaulah budaya berterima kasih ini begitu berat dalam SC dan diamalkan dengan sepenuh hati, karenah-karenah buruk dalam SC masih boleh dikawal atau dihindari. Malangnya, mungkin sifat mudah lupa masih menjadi pertualang dan halangan pada kita.

Saya suka merujuk pada diri saya sendiri. Sifat dan sikap saya banyak sakali dipengaruhi oleh SC. Maka saya sangat berterima kasih pada Allahyarham Ustaz Hanafi. Bersabitnya banyak ilmu yang saya dapat. Sama ada ilmu fizikal atau ilmu fahaman. Semangat berterima kasih ini saya zahirkan dengan pengorbanan saya dalam perjuangan SC seterusnya. Ilmu yang ada, saya lanjutkan kepada para penuntut atas mandat yang diberi oleh guru yang ada. Saya tertarik untuk mengulas atas fahaman saya sendiri.

Saya sangat memandang berat soal berterima kasih. Setakat ini saya sangat berpuas hati dan memahami atas apa yang saya pegang ketika ini bagi meneruskan ucapan terima kasih. Saya mengingatkan diri saya, meneruskan perjuangan atas landasan yang bukan hak, pada saya adalah perbuatan zalim dan tidak berterima kasih pada guru yang mendidik saya; Ustaz Hanafi. Kini, mandat yang sah adalah pada En Mat. Sebelum ini saya berjuang di bawah naungan Pak Ak sehinggalah mandat diserah kepada En Mat. Saya tetap memegang satu sikap bahawa En Mat adalah orang yang berhak untuk menaung atas semua perjuangan seterusnya. Beliau tidak pernah menyerahkan sebarang mandat pada orang lain untuk perjuangan seterusnya. Oleh itu dakwaan wujudnya guru yang baru adalah merupakan satu perbuatan fitnah dan tidak bermoral. Buktikanlah dengan apa alasan sekalipun. Semuanya tawar belaka. Tapi pada mereka yang ikhlas berjuang yang hanya memahaminya.

Politik dalam SC tidak boleh dipengaruhi oleh stail politik negara. Konsep rakyat menyingkir pemimpin adalah merupakan satu konsep biadap apabila kita cuba masukkan fahaman tersebut dalam SC. Murid tidak boleh menyingkir guru. Tapi apakan daya. Adab kita semakin longgar. Murid boleh menyingkir guru, sama seperti apa yang belaku tatkala si anak menyingkir kedua ibu bapanya. Sungguh biadap dan tidak beradab.

Maka wujudlah manusia-manusia yang tidak tahu berterima kasih. Lebih malang lagi apabila wujudnya manusia yang terpaksa menjilat ludah yang telah diludahkan. Paling-paling malang lagi apabila wujudnya munusia yang menjilat ludah yang berada atas tahi yang beranika bau dan rupa. Mereka inilah golongan mat-mat jilat yang rakus umpama jin bertelur. Tapi kadang-kadang hairan juga. Ramai juga pengikut mereka. Yang pastinya, bukan semua ilmu SC yang boleh menyerap dalam badan kita. Tafsiran kita pelbagai. Tafsiran ini akan menjadi tembok penghalang yang utama. Tafsiran selalunya dipengaruhi oleh kepentingan. Beristiqamahlah banyak mana sekali pun. Akhirnya kepentingan diri akan menentukan segala.
Sekian setakat ini.