Friday, July 3, 2009

KENANGAN JALAN PUTERA

Banyak kenangan di Ibu Pejabat Jalan Putera. Di situlah para Jurulatih selalu membuat latihan kamahiran di bawah bimbingan Ustaz Hanafi. Boleh dikatakan setiap minggu pada malam yang tiada kelas, kelas-kelas kemahiran tersebut diadakan. Biasanya malam Jumaat. Saya selalu menjadi patner En Jo dan jarang kali juga dengan Pak Wan.

Dalam satu peristiwa, ketika kami sedang berlatih, datang rakan kami, SB bercakap sesuatu dengan Ustaz. Kami hanya pandang ke arah mereka kerana perhatian Ustaz telah dialihkan daripada memberi tumpuan kepada latihan kami. Dari jauh, Ustaz mengangguk-anggukkan kepala. Ada sesuatu yang dibincangkan. Seketika kemudian sahabat saya SB memohon diri tapi tiba-tiba muncul kembali bersama orang puteh lelaki dengan seorang budak. Kemudian baharu kami tahu yang budak itu adalah anaknya. Orang puteh tersebut difahamkan adalah daripada kedutaan Perancis. Secara sepontan kami disuruh membuat persembahan SC. Kacau sungguh. Bukannya senang membuat persembahan tanpa susunan terlebih dahulu. Tapi apakan daya. Arahan Ustaz mesti dipatuhi.

Maka bermulalah pertunjukan persembahan yang dibuat tanpa pakat. Depan orang puteh pulak tu. Memang sifat kita agaknya suka menunjukkan kebolehan pada bangsa asing. Maka kenalah tunjukkan kehebatan masing-masing. Masa saya menumbuk partner saya, dibuatnya buah Sendeng Atas. Hayunannya betul-betul bawah dagu saya. Mana boleh potong. Pecah bibir saya. Darah yang keluar terpaksa dilap. Tapi banyak yang ditelan. Geramnya hati. Macam terjatuh kewibawaan dan kehandalan diri. Hati melonjak untuk membalas kembali apa yang diterima. Kehebatan yang ternoda harus ditebus kembali. Bisikan iblis agaknya. Tapi sampai giliran, orang lain pulak yang menumbuk saya. Oleh sebab ada keinginan untuk membalas kembali dengan pukulan Buah Sendeng Atas, maka rakan yang menyerang disambut dengan buah yang sama. Tapi entah macam mana, kaki pulak gatal melibas pelipat rakan yang menumbuk. Bukannya buah jatuh Sendeng Atas, tapi pukulan buah sendeng yang menggunakan kaki untuk melibas pelipat. Allah! Lututnya terkeluar pulak. Timbul kesal pada diri. Tapi bisikan hati terus berkata. Jadi juga sepakan kaki.

Berminggu-minggu rasanya rakan tersebut berbalut kaki. Karier silat sebagai Jurulatihnya telah terjejas. Timbul kekesalan di hati. Semuanya berpunca daripada perasaan untuk bermegah diri di depan orang puteh. Ramai rakan yang tercedera akibat persembahan tanpa disusun pada malam tersebut. Apa yang dapat?. Si orang puteh tersebut hanya tersenyum puas dan mengesyorkan anaknya belajar SC. Sesuatu yang amat mustahil ketika itu. Walau bagaimanapun, selesai persembahan, semuanya bersalam-salaman dengan kesakitan merata tempat dibadan. Padan muka dek ingin berlagak. Itulah cakap-cakap dalam hati. Ketika iblis dah cabut lari.

Di Jalan Putera jugalah kami mendapat petua pelajaran menengah secara rasmi yang bersaksikan semua Jurulatih yang ada. Namun ada juga antara kami yang telah mempelajarinya. Tapi pada malam itu Ustaz menerangkan kembali petua menengah secara terperinci. Saya masih ingat peristiwa yang berlaku ketika petua pelajaran tersebut diperturunkan Ustaz kepada kami. Setiap orang perlu melakonkannya kembali. Seorang sahabat yang terkenal lucunya, telah dimarahi Ustaz kerana sepakan kakinya tidak menjadi. Pada hal sebelum ini pelajaran menengah telah diikuti. Cuba bayangkan jika tangan terikat, sepakan tak jadi, maka jawabnya kan parah diri sendiri.

Ustaz menunjukkan aksi marahnya.”Tu la! Dulu suruh buat buah jatuh sungguh-sungguh tapi tak ambil peduli.” Lebih kurang itulah ayat yang perpancul keluar daripada mulut Ustaz yang memarahi rakan saya yang tidak kemas pukulan kakinya. Melalui penerangan kembali Ustaz Hanafi adalah jelas bahawa asas pelajaran menengah berkait rapat pada buah asas dan buah jatuh Kuntau Kiri Gantung dan Kuntau Kanan Gantung. Daripada pelajaran asasnya lagi kena betul. Apatah lagi jatuhnya yang sangat-sangat kena betul. Kalau kedua-dua pelajaran buah tersebut pada asas dan jatuhnya telah tempang maka jangan harap pelajaran menengah boleh dikuasai dengan mudah. Itulah kesimpulan yang saya dapat. Saya berasa puas. Walaupun sampai ke sudah tak pernah merasa sijil menengah. Pelajarannya ada tapi bukti sijilnya tiada.

Saya sering juga melihat penuntut-penuntut SC yang sedang mempelajari SC ketika membuat buat asas dan jatuh pada kedua-dua buah tersebut. Rasanya susah sikit kot untuk menguasai pelajaran menengah kalau ada habuannya nanti. Kadang kala berlainan kelas, berlainan pulak penekanannya. Apa sudah jadi. Tapi saya no komen. Pada mereka yang telah diturun petuanya, cuba tanya diri secara jujur. Yakinkah pelajaran tersebut di hati. Hanya diri sendiri yang boleh menjawab. Maklumlah. Jika tangan diikat maka keselamatan kita menjadi tanggungjawab kaki. Kalau sepakan tak menjadi ketika diri diserang, maka apa akan jadi. Kalau tak cabut lari maka tergantunglah kaki di hospital. Cuba bayangkan kalau cabut lari dengan tangan terikat. Kalah lawak Mat Sentul agaknya.

Di Jalan Puteralah saya terlibat dengan pelarasan buah-buah SC yang dikendalikan oleh Ustaz Hanafi sendiri. Dalam satu peristiwa berlaku pertengkaran tentang pintasan buah Teralak. Potongnya adakah perlu ditekan pelipat dengan menggunakan kaki kanan atau kaki kiri. Satu puak kata sedap kaki kanan dan satu puak lagi sedap kaki kiri. Saya menegaskan kaki kanan. Ketika masing-masing asyik berbahas, saya dipanggil oleh Ustaz ke tepi tanpa orang lain sedari. Ditunjukkan kaedah yang lebih ringkas. Tapi ustaz mengeluarkan kata terhadap saya, ”Tak payah bahas-bahas, ikut saja keputusan mereka” Saya puas. Ada benda lain yang saya dapat.

Yang hebatnya pada masa pelarasan tersebut PA dan PJ juga adalah rakan bersilat membuat buah. Dah jadi guru rupanya mereka ketika ini.

Pada saya majlis pelarasan buah pada hari tersebut merupakan satu-satunya pelarasan yang dikendalikan oleh Ustaz sepenuhnya. Itulah punca kuasa kita menyebarkan pelajaran SC seperti yang sepatutnya dan seperti yang dikehendaki. Kalau ada majlis pelarasan selepas itu maka saya anggap bukannya pelarasan lagi, tapi hanya majlis peneguhan pada pengetahuan yang ada.

Tapi selepas itu di zaman Pak Ak, ada juga majlis yang dikatakan pelarasan buah. Si budak Bai yang empunya anisiatif. Nak selaras apa lagi. Habis rosak seni yang sejati. Nak tunjuk kehebatan diri. Sampai Pak Ak sebagai pemegang amanah guru pun diketepi. Bersungut orang tua itu pada saya di suatu hari. Tapi, berkaitan pelarasan yang dikendalikan oleh Si Bai, saya tak ambil peduli. Pelarasan yang dulu telah mantap telah cuba dimantatkan. Tak akan kuubah dari dulu hingga kini. Apa yang saya dapat dari dulu maka itulah yang diberi. Pada saya inilah Pusaka Hanafi. Orang lain nak cakap apa, apa saya peduli. Dalam artikal terdahulu ada saya nyatakan. Selepas pelarasan buah di zaman Ustaz Hanafi maka sudah tidak ada pelarasan lagi. Kalau adapun pelarasan, prinsip pelarasan tersebut ialah untuk meneguhkan ingatan dan membetulkan kelemahan dalam masa pengajaran dan pembelajaran SC pada penuntut dan jurulatih. Kalau diubah-ubah buahnya maka pusaka apa namanya.

Namun kita jangan salah faham. Ketika ini teraju SC telah dikemudi oleh guru yang lain. Mereka bertanggungjawab dalam bidang persilatan. Menjadi hak mereka pada ilmu yang diamanahkan kepada mereka. Kalau nak diubah atau hendak diperbaiki, itu semua adalah tugas hakiki mereka. Jangan pulak dijadikan satu polimik antara kita. Dalam artikal ini saya hanya menceritakan pengalaman peribadi ketika bersilat di bawah naungan Ustaz Hanafi.

Mungkin banyak lagi cerita yang akan saya ungkapkan buat tatapan generasi baru SC. Tidak boleh dinafikan bahawa segala penceritaan di ruangan ini adalah berdasarkan pandangan saya sendiri. Pada saya itulah kebenaran yang tertanam pada diri. Pada orang lain agak susah untuk saya ambil peduli.

Jumpa lagi.