Friday, July 3, 2009

ANTARA KAEDAH MENYINGKAP RAHSIA CEKAK

Mempelajari SC dengan lebih mendalam sepatutnya menjadi bulat dan tekad di hati setiap penuntut. Saya juga tidak terkecuali. Banyak peristiwa yang menyebabkan saya bersikap demikian. Penerangan Ustaz dan peristiwa bersudi dengan Ustaz benar-benar meyakinkan saya betapa SC adalah hebat.

Orang selalu cakap betapa Guru selalu menyimpan buah atau pelajaran silat. Agaknya dalam SC pun begitu. Ajar sepuluh, dua disimpan. Bila saya fikir-fikirkan, sifat tersebut adalah perlu. Walaupun kita bersilat berdasarkan pergerakan semula jadi tapi penggunaan akal yang pintar dan cerdas adalah perlu. Melalui akal yang berjalan, kita dapat dan akan menimbulkan persoalan. Maka di sinilah berlakunya penerangan lanjut daripada guru berkenaan. Kita yang bertanya dan dijawab pulak soalan yang sama; sama ada secara teori atau praktik maka itulah habuan tambahan pengetahuan kita.

Persoalan mesti ada dalam fikiran kita. Untuk menimbulkan persoalan maka kita memerlukan ilmu dan pengalaman membina soalan. Misalnya, persoalan boleh timbul berdasarkan prinsip kehidupan kita. Benda hidup dan tidak hidup biasanya adalah berpasangan. Dari sini maka kita boleh timbulkan persoalan. Kalau ada tumbuk jantan maka mana pulak tumbuk betinanya. Kalau ada kuntau kiri maka tentu ada yang kanan. Kalau ada kidung kiri maka mana pulak kidung kanannya. Kalau jatuh mesti ada yang berdiri. Kalau ada kuntau jatuh maka mana pulak kuntau berdirinya. Tangan dan kaki mana boleh kita pisah-pisahkan. Kalau ada serang dengan tangan bagaimana pulak rupanya serang dengan kaki.

Itu adalah antara lain persoalan yang membolehkan kita berfikir dan mencari-carikan jawapan. Kalaulah persoalan kita tersebut terjawab maka akan berlakulah penambahan ilmu pada diri kita. Berdasarkan persoalan itu juga akan meningkatkan pengetahuan kita. Jadi, yang dua ilmu yang dikatakan disimpan oleh guru itu terungkap dek usaha dan persoalan yang kita timbulkan.

Silat Cekak hebat. Itulah wirid kita. Tapi kita kena berpijak di bumi nyata. Sakit demam maka kita sahaja yang mengetahuinya. Kalau orang kata kita sihat pada hal kita rasa diri kita demam maka perasaan kita itulah yang sebenarnya benar. Jadi, kebolehan kita bersilat hanya kita sendiri yang boleh mentafsir dan mengetahuinya.

Kita patut berbangga dengan kebolehan silat kita. Maka kita juga mestilah berkebolehan untuk membuktikan dakwaan kita tersebut adalah benar. Selaraskan kehebatan diri dengan pengetahuan yang ada dalam SC. Dengan itu baharulah kita boleh mendabek dada mengatakan silat kita hebat. Silat kita hebat kerana diri kita juga hebat. Sebagai penuntut yang sentiasa inginkan kebolehan diri sentiasa meningkat, periksalah dan nilailah ilmu yang telah ada pada kita. Boleh buat senarai semak tentang falsafah, konsep dan prinsip yang ada dalam setiap pelajaran SC dan semestinya telah dikuasai oleh kita. Tapi panduan daripada mereka yang mahir dalam SC mesti ada. Baharulah kita tahu akan duduk sebenar diri kita dalam penguasaan ilmu SC. Antara lain dalam karangan ini, diberikan beberapa contoh sebagai tinjauan pada diri sama ada kita telah menguasai konsep atau falsafah-falsafah yang berikut.

Kefahaman ”pakai tak pakai dan tak pakai pakai” perlu disingkapkan rahsia dalam falsafah tersebut. Kefahaman dan penguasaan falsafah tersebut menjadikan diri kita dapat mengaplikasikan pelajaran SC dengan hebat. Ketika membuat sesuatu buah yang kita ingin pakai, apabila timbul masalah maka secepat kilat kita berupaya menukar buah dan memakai buah yang tidak terlintas nak pakai. Semuanya berlangsung tanpa dirancang tapi lebih secara gerak semula jadi. Berupayakah kita memahami konsep ini.

Konsep buah ringkas dan hujung elok diperdalami. Hal ini kerana penguasaan konsep buah ringkas atau hujung, banyak membantu kita ketika sesak. Andai membawa kereta, bila sesak tak payah pakai signel. Bukan mudah menjatuhkan pelipat lawan atau bukannya mudah mengilas belakang pada orang yang lebih besar daripada kita. Tapi ingat. Buah-buah yang ada dalam SC dapat digunakan dalam apa bentuk keadaan. Namun penyesuaiannya mesti ada. Buah hujung akan memainkan peranan utama.

Lihat juga serangan kita. Apakah konsep dan falsafah di sebaliknya. Cara serangan juga perlu disingkap rahsianya. Jangan pulak kita memberi tabit hormat kepada musuh sebelum kita menyerang. Tak cantik sungguh. ”Nampak macam pondan Siam.” Antara komen yang diberi oleh kawan-kawan yang berasa rimas dengan tabit hormat. Fahami konsep tumbuk serang sebagai tumbuk gerak. Apakah maksud tumbuk gerak dalam falsafah serangan kita. Saya telah membincangkan dalam penulisan yang lalu. Hal ini akan menjadikan kita yakin dengan serangan yang kita kirim kepada lawan kita. Jangan timbulkan persoalan yang meragukan kita bilamana musuh berundur di belakang. Jangan pulak kita mencari-cari jawapan berdasarkan tumbuk gerak kita. Falsafahnya bukan demikian untuk mereka yang undur ke belakang. Itu sebabnya ramai yang kurang faham hingga mencari-cari jawapan tentang keupayaan tumbuk serang pada mereka yang lari ke belakang. Mereka-rekalah mereka dalam suasana tidak memahami tentang konsep tumbuk gerak yang dinamakan juga tumbuk serang.

Rahsia falsafah tentang tangan di tangan dan kaki di kaki, hendaklah kita fahami betul-betul. Berpijaklah di bumi nyata. Agaknya sepak minang sebagai pengenalan blok ini memberi tanda betapa tak ikut konsep dan prinsip sebenar akan membawa bencana besar pada diri. Sayangilah telur anda. Bukannya mudah dicari ganti. Takut-takut terkejut hingga hilang bisa yang tak terperi.

Kalau sudah sampai ke pelajaran menengah, ramai yang berdiam diri.Tak tahu nak berlatih macam mana. Setengahnya beralasan rahsia sangat. Semua ini akan merugikan diri. Tanyalah diri. Yakinkah diri pada pelajaran tersebut. Janganlah kita bermegah dengan pemilikan pelajaran menengah jika ada keraguan diri. Kalau rasa ragu-ragu, apa tindakan yang patut diambil. Usahakan diri bagi menguasai gerak yang sejati dan sebati. Banyak rahsia dalam SC yang boleh diungkap bagi mempertajamkan diri. Tapi kenalah cari dan usahakan diri. Yakinkan diri dengan pengetahuan yang kukuh dan sebati.

Saya timbulkan persoalan-persoalan di sini buat generasi baru untuk berfikir. SC akan ”menjadi” pada mereka yang sentiasa berfikir. Saya tak boleh jelaskan maksud saya dalam tulisan ini. Mana ada punca kuasa. Rapatlah dengan Guru. Hormatinya sungguh-sungguh. Tunjukkan kesetiaan agar membolehkan istilah kepercayaan terpancul daripada hati guru. Biarlah orang lain nak kata-kata apa tentang kita. Bodekkah, Taksubkah, mengada-ngadakankah atau apa-apa kah yang lain, jangan diambil hati. Tapi yang pentingnya ialah pentingkan diri kita terlebih dahulu. Kita keluar sorang-sorang maka kita matipun sorang-sorang. Dalam menuntut SC, pentingkan diri sendiri untuk menambah ilmu. Tapi jangan lupa pula ajaran SC tentang perkara-perkara yang bersabit dengan kita. Bersabit dengan kelahiran kita ialah kedua ibu bapa dan Guru. Tentunya atas kehendak Tuhan.

Saya sangat yakin, dengan cara kita menimbulkan persoalan dan sentiasa berfikir maka semakin banyak rahsia dalam SC yang tersingkap sebagai habuan pada diri kita. Seperti yang saya katakan, jangan lupa atas syarat mutlaknya. Syaratnya ialah kita mesti mengelakkan perasaan was-was dengan keistimewaan yang ada pada SC. Tetapkan di hati yang SC itu hebat. Peranan istilah istiqamah penting sekali. Istiqamahlah untuk diri bagi membangunkan diri. Kurang enak beristiqamah untuk diri bersabit dengan diri orang lain.

Tugas kita sebagai penuntut yang ingin membangunkan diri dalam SC ialah mencari kehebatan SC itu sendiri. Kehebatan tersebut adalah merupakan keistimewaan kita. Luar daripada kebiasaan yang ada. Kalau biasa maka kuranglah hebatnya. Mana-manapun boleh dapat. Sesuatu yang luar biasa amat sukar dicari. Pencarian tersebut secara langsung akan menjadikan diri kita hebat dan sentiasa hebat. Percayalah.