Monday, July 20, 2009

JANGKAAN

Menjadi satu keperluan betapa pentingnya sifat berani, yakin diri dan semangat, pada diri para penuntut SC. Ketiga-tiga sifat tersebut adalah antara keperluan asas yang mesti ada bagi menjamin kehebatan kita sebagai pengamal SC. Sifat-sifat ini boleh dipupuk dan perlu dipupuk. Dampingilah mereka yang hebat dalam SC. Bergaul dengan pembuat minyak wangi, pasti akan tersebar keharumannya pada diri kita. Sifat berani dan yakin diri selalu saya bincangkan pada tulisan yang lalu. Dalam tulisan saya sebelum ini, saya mengenengahkan semula konsep jantan. Konsep ini bukan perkara baru. Mungkin sekarang ini kurang diperkatakan. Bolehlah kita hubungkan konsep jantan dengan istilah semangat agaknya. Semangat juga selalu dikaitkan dengan istilah mood atau hati - ada atau tak ada mood – ada atau tak ada hati. Maka mood ini berkait-kait dan akan melalutlah sifatnya pada pergerakan silat kita. Maka berkait pula dengan istilah perform atau tak perform dan banyaklah lagi. Dalam permainan pun, kadang-kadang saya perhatikan juga masalah ini timbul. Misalnya dalam permainan bola sepak. Ada para pemain yang hebat tapi dikeluarkan pada separuh masa pertama. Bukan tak hebat tapi ketika itu pastinya tidak menunjukkan bakat sebenar. Kalau ada bakat yang hebat tapi ketika itu bakat tersebut tidak ‘keluar’, mana perginya bakat itu. Dalam konteks diri, kalau selalu bersemangat tapi tiba-tiba hilang semanagat, maka ke mana hilangnya dan bagaimana kita dapat mencari balik semangat tersebut.

Walau bagaimanapun dalam SC, kita ada pelajaran yang boleh memupuk sifat-sfat berani, yakin dan bersemangat sama ada secara langsung ataupun secara tidak langsung. Untuk kekuatan dalaman yang tak nampak, kita ada petua-petua tertentu. Kaedah mandi, konsep langkah di bumi selamat dan sebagainya adalah antara lain yang dapat membina keberanian, keyakinan dan semangat dalam diri kita. Di lain masa mungkin saya akan membincangkan tajuk ini. Dari segi fizikal, gerak SC yang sedia ada amat memadai dan tersangat mantap bagi menghadapi sebarang ancaman. Jangan diubah-ubah atau dikurangi atau di tokok tambah pada geraknya. Setiap perubahan akan meninggalkan kesan. Kesannya adalah dalam jangka masa panjang.

Dalam tulisan yang lalu, saya membincangkan konsep jantan. Konsep ini juga perlu ada pada kita. Bila diri kita terangsang maka bersemangatlah kita. Bila ada semangat maka penuhlah jantan kita. Berapa round pun tidak mengapa. Diri sentiasa bersemangat dan tidak mahu mengalah. Mungkin kerana ini jugalah kita dapat lihat betapa para penuntut yang bengkak di tangan atau di kaki, yang biru di badan atau anggota tubuh yang lain tetap tidak menjadikan petaka tersebut sebagai sesuatu yang merungsing hati atau menjadikannya sebagai penghalang bagi meneruskan latihan pada kelas berikutnya.

Bersemangat akan melahirkan keberanian. Secara langsung, diri kita akan bertekad. Kalau terpenuh jantan, maka kita akan hanya memikirkan kemenangan dan kejayaan. Halangan yang sebagaimana sekalipun, keyakinan menang, mesti menang. Mungkin kemenangan ini dapat ditafsir dalam pelbagai bentuk dan ukuran. Tidak hairanlah bila kita dengar murid yang ‘bertry’ dengan orang lain, mempunyai keyakinan yang tinggi, ”Kalau tak menang sekalipun, kalah tak mungkin tapi ‘draw’ mungkin.”

Kita banyak mempusakai kisal-kisah perjuangan hebat pendekar-pendekar silam. Kehebatan mereka sering diceritakan secara turun menurun. Mungkin sekarang ini telah terhenti akibat nilai dan sikap yang berubah dalam kalangan masyarakat kita. Betapa diceritakan kepada kita tentang kisah pejuang-pejuang yang sanggup berjuang setelah dibacakan sejarah perjuangan pahlawan Islam terlebih dahulu. Betapa dengan air jampi telah membolehkan semangat yang kental untuk mereka berani berjuang. Betapa dengan berbekalkan tangkal azimat menjadikan semangat berjuang dalam diri mereka berkobar-kobar. Malah ketika demonstrasi dalam kalangan siswa siswi dulunya, peranan ‘speker’s corner’ amat penting bagi menyuntik semangat kuat sebelum mereka melalak di jalanan. Jelaslah betapa perlunya pendorong dalam menggerakkan semangat juang kita. Faktor pendorong inilah yang saya anggap sebagai daya penggerak.

Dalam perjuangan seharian, ada antara kita yang memerlukan juga daya penggerak bagi memotivasikan diri. Tanpa daya penggerak ini, ramai yang kecundang sebelum mencapai puncak kejayaan. Tidak hairanlah mengapa ramai yang sanggup berjuang hanya setelah dilengkapi diri dengan pelbagai dorongan. Bubuk Jawa, Tongkat Ali, Misai Kucing atau Jarum Mas adalah antara pendorong dan penguat semangat yang utama.

Hal ini mungkin berbeza dalam gerak SC. Bagi pengamalnya, perangsangnya agak berlainan. Banyak faktor yang akan mempengaruhi rangsangan kita. Akan tetapi dalam tulisan ini, ditekankan pada salah satu faktor penting sebagai pembekal rangsangan dalam SC. Pembekal rangsangan itu ialah kepintaran dan keupayaan kita membuat jangkaan atau andaian. Saya juga amat memberati akan konsep ini. Menjangka amat berguna dalam gerak silat kita. Kita perlu berkemahiran untuk menjangka gerak lawan.

Dalam bidang pertahanan, bila lawan kita menumbuk maka kita perlu pandai menjangka di bahagian mana akan datangnya penumbuk tersebut. Sama ada di bahagian badan, muka atau di bahagian penyawa. Secepat kilat kita telah bersedia dengan persiapan untuk menyambut penumbuk tersebut. Maka konsep cecah amat memberi makna kepada pertahanan diri kita. Silap membuat jangkaan maka tersinggahlah penumbuk di dada atau di muka. ‘Tunggu kena baru ambil’ tanpa disertai jangkaan yang tepat maka lebamlah jawabnya bahagian yang terkena.

Menggunakan buah yang sesuai pada lawan, juga ada kaitan dengan jangkaan dan andaian kita. Maklumat yang betul akan membolehkan otak kita menggunakan buah-buah tertentu secara semula jadi. Faktor-faktor besar kecil, gemuk kurus, keras lembik dan sebagainya akan diandaikan oleh pemikiran kita secara terus bagi pergerakan gerak untuk menghadapi lawan. Di sinilah pentingnya pengetahuan yang luas dan pengalaman yang banyak bagi mempastikan andaian dan jangkaan kita itu betul dan tepat. Jangan teragak-agak untuk bertekad ketika melakukan gerak silat.

Ketika menyerang, kita perlu membuat andaian atau jangkaan berasaskan pergerakan di luar daripada andaian atau jangkaan pihak lawan. Andaian dan pemikiran kita tersebut mesti berasaskan pada pemikiran kita yang mantap. Pemikiran itu pula mestilah di luar daripada kebiasaan pemikiran orang lain. Kerana itu agaknya ada konsep yang mengatakan orang masuk melalui pintu, kita pula masuk melalui tingkap. Tapi jalan kemasukan anu, masih tetap satu. Jangan diubah-ubah. Bila kita menyerang dalam keadaan luar dari kebiasaan gerak dan di luar jangkaan pihak lawan, maka mudahlah serangan kita tersebut. Itu sebabnya perangkap gerak yang dipasang oleh lawan kita mudah di atasi.

Dengan berpijak di bumi selamat, ‘dua campur dua pasti akan menjadi empat’. Melalui petua-petua yang ada dalam SC, kadang kala semangat yang ‘lari’ boleh diambil kembali. Semuanya bergantung pada petua dan keberkatan Guru. Tapi ramai yang tidak berguru. Bila sebut guru jangan lupa mandat dan warisan sah. Tapi gunanya tetap ada. Bergurukan Guru Wawasan, pelajarilah petua menghadapi Manchester united atau pasukan bola sepak Selangor. Bergurukan Guru Persatuan ambillah petua mengenepikan orang.

Selain daripada pergerakan silat, janganlah lupa untuk kita membuat jangkaan tentang apa akan jadi pada lima tahun yang akan datang. Mana satu antara ‘guru-guru’ yang ada, boleh bertahan. Terpatahkah dahan pautan kita. Jatuhnya di bumi mana. Bumi Melayu masih lagi selamat. Bumi Afghanistan, lumatlah dikerjakan Taliban.

Sekian setakat ini.