Wednesday, January 7, 2009

sambungan PENGALAMAN SEBAGAI JURULATIH

PEGANGAN DIRI.

Perbincangan tentang Irama dan Lagu bukanlah perkara baru pada kalangan kita. Kita selalu disogokkan dengan konsep “Kulit dan Isi” atau “Sarong dan Senjata.” Apapun istilah yang digunakan, pegangan diri perlu ada pada setiap Jurulatih bagi mempastikan kehebatan SC terjamin dan berkekalan. Semua guru SC sendiri sangat mengambil berat tentang ilmu yang ada pada Jurulatih selain penguasaan gerak silatnya.

Banyak kenangan manis ketika bersama dengan Ustaz. Ketika keluar bersama, pelbagai pengetahuan telah diasak dan disemai. Satu daripada tabiat Allahyarham ialah menyampaikan pengetahuan secara “hands on.” Ketika bersama-sama dengannya, apabila berkaitan dengan satu-satu peristiwa maka Ustaz akan menceritakan falsafah di sebalik peristiwa tersebut. Maka mudahlah difahami apa yang ingin disampaikannya. Banyak pesanan beliau yang berkaitan dengan prinsip dan pegangan hidup. Saya rasa semuanya dilakukan bagi melahirkan Jurulatih yang berkualiti tinggi.

Kerap kali manusia ini hidup dalam keegoannya semata-mata. Kadang kala kebenaran itu nampak di depan mata tapi otak mencari alasan untuk menolaknya. Itu sebabnya dalam situasi-situasi tertentu, kita tidak dapat memahami tindakan rakan-rakan kita yang bertentangan dengan sifat dan kata-kata mereka yang terdahulu. Mereka cepat melatah tanpa mengkaji situasi yang ada. Seolah-olah pegangan diri yang berdasarkan pada prinsip SC telah tiada. Pendengaran dan penglihatan sukar digunakan walaupun kita tahu akan kepentingannya. Pada hal, seperti yang saya nyatakan bahawa kita dianugerahkan dua mata dan dua telinga supaya kita benar-benar memahami akan sesuatu situasi tersebut sebelum mengeluarkan pendapat..

Dalam usaha memantapkan pegangan murid, salah satu caranya, Ustaz pernah menceritakan tentang ketokohan Saidina Ali dan peranannya dalam membela Nabi kita. Kata-kata Saidina Ali kerap kali dijadikan isi percakapan dan perbincangan untuk mengasaskan kefahaman muridnya. Dalam pergerakan SC terdapat perkataan “Ali” iaitu Ali Patah Sudah dan Ali Patah Atas. Apakah muslihat atau makna atas penggunaan perkataan tersebut. Kita ketepikan persoalan tersebut. Namun begitu, apa yang ingin saya bincangkan di sini, syarahan atau cakap-cakap tersebut adalah sebahagian daripada pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Orang lain saya tak tahu.

Saya masih teringat akan konsep, “Aku adalah Aku”.

Kenyataan tersebut membawa banyak implikasi dan maknanya, bergantung dalam konteks yang tertentu. Dalam satu ceramah kesihatan baru-baru ini, terdapat seorang pegawai perubatan yang mengatakan bahawa, “Aku adalah apa yang aku makan”. Cakap-cakapnya mengingatkanku tentang titipan ilmu yang kuperolehi dulunya. Walau apapun, kita perlu ada pegangan. Sekurang-kurangnya bagi menghindari “Tiga T” seperti yang dibincangkan terdahulu. Sekarang ini ada pulak pandangan tentang gejala “Tiga S” yang membawa maksud Sound, Sex dan Sport. Ketiga-tiga aspek tersebut boleh menjahanamkan kita kalau tidak ada pegangan. Tiga T atau Tiga S lebih kurang sama maksudnya. Cuma tidak ada TAHTA yang merujuk pada kuasa. Agaknya kuasa tersebut telah diambil oleh puak-puak Guru Persatuan dan Guru Wawasan.

Kadang kala konsep yang dihuraikan boleh menyedarkan kita dan dapat membina sifat dan pewatakan. Misalnya apabila membicarakan tentang sifat manusia yang ego dan angkuh..

“Sifat manusia amat sukar untuk melakukan dalam empat situasi:-
Memaaf seseorang ketika marah,
Bersedekah ketika susah,
Menjaga diri ketika berada dalam keseorangan dan
Menyatakan hak pada orang yang disegani.”

Perbincangan-perbincangan yang sebegitu amat berharga pada kita. Hasil perbincangan membolehkan kita membina keyakinan dan prinsip serta pegangan diri dari masa ke masa. Ini semua penting bagi membolehkan kita menjadi Jurulatih yang hebat dan berpendirian.

Itulah antara lain prinsip atau pegangan atau pandangan atau kata-kata yang pernah terasah pada minda yang sedar ini. Ustaz cuba membentuk diri kita agar mempunyai prinsip dan pegangan yang kuat sebelum cuba berperanan untuk menyebarkan SC. Manusia yang mempunyai pegangan dan prinsip hidup kerap kali saya dapat lihat kehebatannya walaupun dirinya dibenci. Sifatnya tegas di sebalik sifat kasih sayang. Saya rasa ramai yang memahami tentang perjalanan hidup Ustaz dalam usahanya untuk menyebarkan SC. Bukan mudah untuknya menyakinkan masyarakat kita tentang kehebatan dan kelebihan yang ada pada SC, tanpa pegangan dan kepercayaan diri. Kalau Allahyarham tidak mempunyai kekuatan mental, saya rasa SC mungkin tidak dapat ditapakkan dalam kalangan masyarakat kita.

Bukan mudah juga bagi kita menegakkan kebenaran. Kita selalu bercakap tentang istilah “Bohong”. Lawan perkataan bohong ialah “Benar”. Sama ada kita menyatakan kebenaran atau kebohongan, hanya kita sahaja yang mengetahuinya sebab istilah tersebut terpancar daripada hati. Kita hanya boleh mentafsir istilah-istilah tersebut berdasarkan situasi yang kita nampak atau kita alami. Tapi itupun masih bersandarkan tafsiran. Mungkin kita yang kata bohong tapi rakan yang lain menegaskan kebenarannya.

Pengalaman bersama Ustaz tentang istilah tersebut tetap menjadi pegangan saya. Sesuatu yang berada dalam hati dan diluahkan melalui mulut tanpa mengubah cakap-cakap hati, maka itulah kebenaran. Sebaliknya sesuatu yang tegas di hati tapi diluahkan bertentangan dengan apa yang diprinsipkan maka itulah pembohongan. Bukan mudah untuk mempraktikkan konsep ini. Walau bagaimanapun, jikalau kita sebagai Jurulatih menganggap diri umpama lilin maka pada kebiasaannya sentiasa akan berada dalam sifat pembohongan. Mereka terpaksa menjadi hati kawan kerana takut kehilangan kawan. Konsep ‘apa dia akan kata’ menjadi pertualang dalam diri sendiri. Tambahan pula kalau kita menjadikan dunia SC sebagai pentas mencari keuntungan dan kepentingan.

Walaupun saya menegaskan betapa pentingnya pegangan dan perlu disemai pada para penuntut., tapi kalau seseorang Jurulatih itu tidak turun padang mengajar gerak silat, ilmu yang cuba dicurahkan tidak bermakna sangat. Hubungannya dengan para penuntut agak longgar. Dalam banyak keadaan penuntut tersebut akan bertentangan pendapat dengan kita. Amat malang jika peranan kita meliputi Penyelia Kelas atau kepimpinan utama pada cawangan atau kelas-kelas latihan
.