Thursday, January 15, 2009

FALSAFAH SILAT CEKAK

KONSEP GERAK.

Pada penghujung minggu ini ada lagi perjumpaan Jurulatih oleh pimpinan Guru Persatuan. Ikrar lagi. Guru Wawasan pasti akan sebok sekali. Maka sekali lagi menarik perhatian saya untuk menulis menceritakan pengalaman sebagai Jurulatih. Seperti yang dibincangkan sebelum ini, sebagai sepintas kenangan menceritakan pengalaman, sepanjang memimpin kelas-kelas latihan silat, saya berasa puas kerana dirasakan saya telah dapat menunaikan tanggungjawab untuk menyampaikan apa yang diamanahkan oleh Guru terutamanya dalam zaman Ustaz. Sudah semestinya, bidang persilatan adalah merupakan bidang utama yang perlu diperturunkan ilmunya kepada para penuntut. Hal-hal selain daripada bidang tersebut tak pernah rasanya dicampuradukkan terutama yang berkaitan dengan perniagaan. Dalam menyampaikan pergerakan silat, saya telah cuba berperanan dengan sebaik-baiknya agar apa yang diterima maka itulah yang diperturunkan kembali. Malah seboleh-bolehnya isi penerangan Ustaz tentang kaedah mengambil setiap buah juga diperturunkan kepada penuntut perkataan demi perkataan walaupun mustahil untuk mengingat akan turutan perkatan-perkataan tersebut secara tertib. Yang penting apa yang saya pelajari, perlu diberi kepada penuntut dalam kadar seratus peratus. Itulah harapan diri saya walaupun kadang kala mustahil dengan angka tersebut. Tapi saya yakin penyampaian saya hampir-hampir genap peratusannya.

Pergerakan fizikal dalam SC adalah merupakan perkara asas dan perkara utama. Itulah yang dicari dan ingin dikuasai oleh para penuntut. Namun seiring dengan tugas hakiki tersebut, penuntut-penuntut juga dididik dengan ilmu, konsep dan falsafah SC melalui pelbagai agenda tersembunyi yang ada dalam proses pengajaran dan pembelajarannya. Hal ini demikian, semua usaha yang dilakukan itu adalah bagi menghasilkan penuntut SC yang mantap, yakin akan kebolehan diri dan mempunyai pegangan yang kukuh. Banyak istilah tentang konsep dan prinsip yang saya nyatakan terdahulu. Keyakinan yang wujud bukan hanya bergantung pada kebolehan fizikal semata-mata tetapi juga melibatkan kebolehan mental dan kefahaman yang tinggi dan mantap. Itulah peranan besar kita sesuai dengan konsep SC adalah merupakan silat akhir zaman. Dalam tulisan ini, saya bincang satu daripada pelbagai konsep atau falsafah atau prinsip yang ada dalam SC. Konsep tersebut ialah GERAK. Banyak perkara yang kita kaitkan dengan perkataan itu semasa kita mempelajari SC.

Konsep, “Silat itu gerak dan yang bagi gerak ialah Yang Empunya Gerak” ditekankan dari masa ke masa. Penekanan ini adalah sebagai salah satu usaha bagi memupuk sifat yakin diri pada para penuntut. Hebat macam mana gerak kita sekalipun jika Tuhan tidak mengizinkan kejadian gerak pada satu-satu masa yang diperlukan, maka kehebatan itu hanyalah sia-sia sahaja ketika memerlukan gerak. Itu sebabnya orang yang mempamerkan kehebatannya dengan angkuh di depan kita, kita akan melayannya dengan sifat endah tak endah. Kita yakin bahawa kehebatan itu tidak mungkin berkekalan sepanjang masa. Kalau Allah tidak memberi keizinan maka mustahil gerak hebat itu akan berlaku. Berdasarkan konsep itu, oleh sebab gerak itu adalah kepunyaan Yang Empunya Gerak, maka hubungan kita dengan-Nya tidak boleh putus dan alpa. Kita perlu berada dalam satu konteks yang tegas dan rapat. Penuntut-penuntut SC diasuh supaya sentiasa berada dalam track yang betul dalam hubungan tersebut bagi menambahkan keyakinan dalam diri. Hubungan dengan Tuhan adalah perlu. Isi dalam konsep inilah maka Ustaz sentiasa menganjurkan tanggungjawab berselawat dan bertaubat setiap hari. Selaras dengan itu konsep syukur amat ditekankan di kalangan penuntut. Orang yang bersyukur juga adalah merupakan sebahagian daripada usaha perhubungan rapat kita dengan Tuhan. Lebih-lebih lagi jika hubungan ini dikaitkan dengan sembahyang. Malah ada yang berani mengungkapkan ayat dan kata supaya jangan tinggalkan sembahyang. “Tanpa gagal meninggalkan sembahyang,cuba tengok akan gerakmu.” Mungkin dalam bentuk tulisan, isu ini sukar dihuraikan. Takut timbul tafsiran yang berlainan.

Penuntut juga diasak dengan konsep bahawa,”Silat itu gerak dan yang bergerak itu ialah dua tangan dan dua kaki”. Penuntut ditanam dengan fahaman bahawa apa jua jenis seni mempertahankan diri yang wujud dalam dunia ini, seni-seni tersebut tetap menggunakan kekuatan dan kebolehan dua tangan dan dua kaki. Dengan sebab itu, kita tidak perlu peduli apa jenis nama pergerakan bela diri tersebut. Letaklah apa nama sekalipun. Penuntut-penuntut SC tidak akan ambil pusing. Malah mereka mungkin tersenyum sinis akan nama silat tersebut. Lebih-lebih lagi jikalau pengenalan silat itu diakhiri dengan perkataan ‘berantai’. Misalnya harimau berantai ke, singa berantai ke atau sebagainya. Kalau dah berantai, apa yang boleh digerakkan. Pandangan ini sangat berasas berdasarkan konsep gerak dua tangan dan dua kaki dalam sistem pembelajaran kita. Oleh itu penekanan dan ketelitian tentang kedua-dua jenis gerak itu sangat diambil berat oleh setiap Jurulatih SC. Hingga ada antara kita yang mentafsirkan seolah-olah kaedah tangan yang kita gunakan itu adalah merupakan buah. Boleh menepis bermakna akan jadilah buahnya. Kalau tak jadi, memang dah ada buahpun.

Dalam SC, konsep ‘Gerak’ amat penting. Dari hari pertama penuntut belajar dengan kita, penekanan pada gerak ini sangat diambil berat. Kita berkehendakkan mereka memerhatikan gerak musuh ketika menumbuk. Tumpuan kita adalah menyeluruh, tidak tertumpu hanya pada pusat atau anunya sahaja yang sering dilakukan oleh seni bela diri lain. Hinggakan ada yang mengambil kaedah berdasarkan gerak sentuh. Lebam-lebam badan. Tapi ada juga murid yang berasa megah dengan kelebamannya. Ketika kita mempelajari pelajaran potong, kita juga menekankan betapa perlunya memerhati akan gerak musuh ketika menumbuk. Dalam pelajaran peringkat menyerang, kebolehan memahami gerak juga amat diperlukan. Lagi cepat kita dapat menguasai dan memahami gerak maka lagi hebatlah diri kita sebagai pesilat.

Kebolehan mereka yang dapat membelah kelapa atau memecahkan batu bata atau atap genting, tidak menghairankan kita sangat. Benda-benda tersebut tidak bergerak, berbeza dengan manusia yang sentiasa bergerak. Kalau tak bergerak, memang senang untuk melakukan apa saja. Tak boleh melawanpun. Namun begitu, kita menghormati akan kelebihan orang tersebut yang telah berusaha gigih bagi mencapai apa yang dihajati.

Konsep Segerak amat ditekankan ketika kita mengambil buah. Pukulan dan kaedah perlu segerak. Kita akan mempastikan penuntut-penuntut kita tidak melakukan perbuatan dua gerak. Gerak tangan dan gerak kaki mesti selaras. Belum lagi kita bercakap antara gerak fizikal dengan gerak hati. Kalau kedua-duanya selaras, gerak kita amat cantik dan tepat. Melalui bantuan gerak hati maka kita pasti dapat membuat jangkaan yang tepat untuk memintas gerak dan muslihat musuh. Dalam konteks silat, mereka yang menguasai gerak berdasarkan mata hati semakin hebat di samping penguasaan gerak berdasarkan mata kepala. Kebolehan tersebut perlu diusahakan dan tidak mudah untuk dimiliki. Tapi untuk menjadikan tangan kita kasar, jauh sekali. Nanti sukar menyetimkan diri.

Kalau sampai ke tahap gerak fizikal dapat dikaitkan dengan gerak hati maka hati sentiasa diheret dalam tabiat dan tindak tanduk kita. Kita sentiasa berhati-hati sepanjang masa. Tidak mudah untuk menyebelahi mana-mana pihak tanpa bersandarkan prinsip dan pegangan yang wujud dalam SC. Hinggakan percakapan yang dikeluarkan daripada mulut merupakan kebenaran hakiki pada yang empunya diri. Apa yang terpancar dimulut maka itulah kebenaran hati. Setiap gerak tentu bersebab. Maka kita sentiasa berhati-hati. Dengan cara itu maka tidak mudah kita dipergunakan oleh sesiapapun terutama pada mereka yang berkepentingan diri. Satu masa dulu ramai pendekar kita yang hebat telah dijadikan ‘jaga’ oleh pihak penjajah. Sebabnya penjajah kita sangat pandai membaca gerak hati. Disanjung dan dipuji maka habis telingkup diri.

Oleh itu, rakan-rakan sekalian, jangan dek rokok sebatang, hilang pegangan diri. Jangan dek nasi sepinggan hilang pegangan diri. Jangan dek air secawan maka hilang pegangan diri. Jangan dek diangkat diri maka senang sangat jatuhnya maruah diri.

Jumpa lagi