Sunday, January 11, 2009

PERTUALANG SILAT

Saya berpeluang menghadiri mesyuarat agung ANGKASA iaitu badan induk yang menaungi pelbagai koperasi dalam negara kita. Organisasi ini sangat hebat tapi wujud juga krisis yang melanda organisasi tersebut. Berlaku pecat memecat dan tuduh menuduh hingga menyebabkan badan itu porak peranda. Cara penyelesaiannya adalah melalui mesyuarat yang dihadiri oleh para pewakilan yang menjadi ahlinya. Merekalah yang diberi mandat untuk menentukan hala tuju melalui pemilihan barisan kepimpinan yang baru. Hal ini sangat menarik minat saya.

Nampaknya pepecahan di kalangan ahli bukan setakat berlaku dalam organisasi kita tapi juga telah berlaku di kalangan organisasi hebat yang lain. Walau bagaimanapun, prinsip asas pepecahan tetap sama. Semuanya diasaskan oleh sifat dengki-mendengki. Fitnah menjadi bualan utama. Tentunya fitnah tersebut dikaitkan dengan wang ringgit dan penyalahgunaan kuasa. Dalam pertubuhan kita tambah lagi satu iaitu dikaitkan dengan wanita. Itulah modal pepecahan kita tanpa mengira organisasi mana. Semuanya berlaku pastinya ada pertualangnya. Malah dalam sejarah Kesultanan Melaka yang hebat perkara yang sama telah berlaku. Ketika kemegahannya, Kesultanan Melaka terkenal hingga meliputi keseluruhan dunia. Taraf sultannya begitu tinggi. Masakan Maharaja Cina sanggup menyerahkan anaknya kepada Sultan Melaka jikalau kehebatannya bertaraf local sahaja. Tapi timbul pertualang durjana. Akhirnya kemegahan Melayu yang hebat tersebut hanya sempat bertahan untuk jangka masa lebih kurang satu kurun sahaja. Negeri Melaka hancur lebur hingga hilang segala kemegahannya. Sultan Melayu yang dimegahkan pada satu masa dulu hanya tinggal kenangan. Kehebatannya hilang kerana adanya pertualang bangsa. Kita masih ingat akan watak Si Kitol yang rela kemusnahan Melaka asalkan hati berasa puas.

Berkaitan dengan pepecahan pada organisasi koperasi tersebut teringat akan pepecahan kita. Ada juga kaitan dengan berniaga. Dalam silat kita juga pepecahan yang berlaku kerana adanya si pertualang. Gelarannya sudah tentu pertualang silat. Perwatakannya sama dengan Si Kitul yang menyebarkan fitnah semata-mata kerana kepentingan diri dan kepuasan nafsu kendiri. Akhirnya pertubuhan silat yang diasaskan dengan baik telah dimusnahkan dengan cara yang tidak baik. Ramai watak jahat yang ada dalam pertubuhan kita. Tapi mereka ini ramai pengikut. Satu daripada cirinya, pasti yang suka berniaga atau pernah berniaga. Tapi itulah yang berlaku jika diri kita tidak mempunyai pegangan yang kukuh. Matlamat utama silat sikit-sikit hilang. Perniagaan yang bertopengkan silat telah bermaharajalela. Sampai bersilat di atas katil pun perlu diambil kira. Maka berniagalah mereka dengan tilamnya bagi memahirkan silat yang ada. Tapi ramai yang tahu akan karenah mereka terus membantah dan menimbulkan isu dan persoalan. Dek kerana minat berniaga tetap ada maka peluang-peluang berniaga yang berkaitan silat perlu diambil kira. Kenapa tidak dengan senjata. Lading ialah senjata utama. Pasti akan berniagalah mereka. Anugerah silat soal enteng dan bisa dibicara. Tapi masuk mesti ada. Niaga sudah biasa ma.

Nak dapat syer, tunjukkan tempat pun jadi le. Sekurang-kurangnya tunjukkan sokongan berniaga. Masakan kita dicari mereka. Tak kan pokok bergoyang kalau tiada anginnya. Bagus juga. Kalau bersetuju kita boleh menjadi pembekal utama. Mustahil orang jauh boleh datang bila-bila masa. Jadi pasti kita akan jadi wakilnya. Alat memperalat mesti diguna. Situasi menang menang mesti ada. Semangat koperasi boleh digunakan. Komisyen boleh diambil kira. Dapat juga anunya. Tapi apa nak buat. Dengan perbelanjaan empat ringgit setengah, menyebabkan kita terikat untuk memikul tanggungjawab yang berterusan dari masa ke masa. Perbelanjaan apa ma!. Nasi goreng dengan air minum lo!

Dulunya, walaupun diberi peluang membuat senjata dengan hanya mencari tempat pembuatnya, tapi terpaksa menolaknya dengan pelbagai muslihat yang ada. Masa yang terhad perlu diuntukkan mengajar silat. Itu merupakan tugas utama. Rasanya tak sanggup lagi memikul beban yang besar lainnya terutamanya membuat senjata. Cukuplah dengan senjata yang ada. Tak kira wali jantan atau wali betina. Ini akan melibatkan pengambilan masa yang diperuntukkan untuk perkara lain terutamanya keluarga. Walau pun sekali sekala tapi bebanan tugas dan tanggungjawab amat besar kerana senjata tersebut adalah lambang kemegahan kita. Mencari untung memang tidak ada dalam kepala. Keputusan tegas diambil bersama. Biarlah hal itu menjadi hak Guru. Biarlah beliau dengan bironya untuk menyelesaikan masalah atau memikul tanggungjawab tentang senjata. Biarlah mereka memikirkannya tanpa penglibatan kita.

Berbalik pada perhimpunan organisasi Angkasa yang saya hadiri. Menteri sendiri terpaksa campur tangan bagi memilihara kemegahan pertubuhan daripada berpecah dua atau tiga. Pertubuhan tersebut telah ditubuhkan lebih tiga puluh tahun yang lalu oleh seorang Prof. yang sangat hebat. Krisis kepimpinan yang berlaku telah menyebabkan beliau dipecat. Timbul pepecahan. Untuk mengelakkan pepecahan yang berterusan, campur tangan luar amat perlu. Keputusan daripada ahli diambil kira. Organisasi tersebut telah diarah untuk mengadakan mesyuarat agungnya untuk memilih kembali kepimpinan dalam organisasinya. Usaha ini dilakukan bagi mengelakkan pepecahan yang akan terus berlarutan jika tidak dibendong dengan segera. Jika pelantikan asal dilakukan dengan begitu beradab sekali maka biarlah pertubuhan tersebut terus berada dalam peradabannya. Alhamdullillah. Semuanya berjalan dengan baik. Kepimpinan baru dapat diplih dan dapat diterima. Maka selamatlah organisasi itu daripada berpecah dua. Tapi lain sekali dengan kita. Hak ahli hilang entah ke mana tapi ditentukan masa depannya oleh watak-watak Pak 2L, Pak K, dan Pak A&N. Guru Persatuan dan Guru Wawasan adalah tekong utama. Kuasa mesti diutama. Dalam soal kepimpinan ini saya teringatkan kata-kata seorang tokoh besar dalam pemilihan pemimpin dalam organisasinya. Katanya, “Untuk memilih pemimpin, mereka yang menolak jawatan tersebut perlu diambil kira bagi dibuat pemilihan. Mereka tidak ada kepentingan diri. Sebaliknya, mereka yang beria-ria sangat minat akan jawatan pasti ada kepentingan diri. Mereka akan menyusun strategi untuk mendapatkan jawatan tersebut. Terbayang faedah yang bakal diperolahi.”

Saja teringat akan pertubuhan kita. Kalaulah masalah yang ditimbulkan dikembalikan semula kepada ahli untuk membuat keputusan, kita tidak akan berpecah seperti sekarang. Tapi apa akan daya. Kepentingan diri telah mengatasi kepentingan persatuan dan silat. Nasi telah menjadi bubur. Menang menjadi arang dan kalah menjadi debu. Usaha kita untuk terus maju telah tergendala. Maka jadilah ibarat, “yang dikejar tak dapat dan yang dikendung berciciran.” Mereka yang berusaha mengekalkan kedudukan diri sanggup menghancurkan perpaduan yang ada. Lupa tentang tanggungjawab untuk memelihara persatuan. Apapun jikalau menang, ingatlah pepatah Melayu, “Menang jadi arang dan kalah menjadi debu.”


Silat kita yang berpecah belah, kini akan menentukan haluan masing-masing. Kemajuan dan kemantapan setiap persatuan akan bergantung pada strategi masing-masing. Sekarang ini, dunia banyak yang berubah. Maka stail kepimpinan organisasi juga mesti turut berubah. Tuntutan kepimpinan sekarang ini amat berbeza dengan zaman dulunya. Pada zaman dahulu, seorang pemimpin yang berjalan dengan topi dan bertongkat amat disanjung tinggi dan disegani ramai. Tapi sekarang ini jika seorang pemimpin itu berbuat demikian, pengikutnya pasti akan mencemuh. Sebabnya, orang yang berbuat demikian adalah mereka yang mengalami sakit lutut atau gaut atau telah hilang upaya. Begitu juga dengan pakaian bush jacket. Kalau dulunya dengan memakai bush jacket kita akan dipandang tinggi dan disegani, tapi sekarang ini driver sahaja yang suka pakai pakaian tersebut.

Cara pendekatan kita dengan sesama ahli dan penuntut-penuntut yang belajar juga perlu berubah. Mungkin zaman dulu mereka yang belajar silat kerana inginkan pergerakan fizikal dan falsafahnya tapi sekarang lebih kepada pergerakan fizikal. Oleh itu, tak guna jika kita banyak bercakap tentang falsafah dan prinsip silat. Ajar saja pergerakan fizikalnya. Sebanyak mana kita masukkan fahaman akhirnya mereka tidak akan peduli. Lihat sahaja ahli sekarang. Sebanyak mana nasihat yang diberi, akhirnya mereka akan membuat keputusan sendiri apabila tiba masanya.

Pengajaran dalam kelas juga perlu berubah strategi. Jurulatih yang mengajar eloklah elakkan daripada banyak bercakap hal-hal yang berkaitan dengan falsafah silat. Tumpukan pengajaran secara fizikal semata-mata. Ada peluang turut berniaga.

Saya yakin atas perubahan yang berlaku, banyak perkara turut berubah. Oleh sebab ikatan Guru Sebenar dengan murid menjadi tawar, ramai makhluk akan mendakwa menjadi ketua. Gelarannya pasti pelbagai bagi menarik minat penuntut. Tambahlah “Al Al” di belakang nama. SC akan menitikberatkan pergerakan fizikalnya sahaja. Soal mandat jangan bicara. Maka ijazah perlu apa. Mandi-mandi cukuplah dengan mandi wajib yang ada. Wang pendaftaran memadai bagi menggantikan ijazah yang ada. Mutu penuntut pastinya bersandarkan latihan yang ada. Ragam adat dan adab tak perlu diambil kira. Tapi untutng mesti ada. Dari ekor hingga ke kepala.

Gasaklah tentang apa yang akan ada. Buatlah apa yang patut. Alang-alang mandi biarlah basah. Menyelok pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan.
.