Saturday, January 17, 2009

sambung GERAK

Kita yang menerima pelajaran akan mentafsir apa yang kita dapat. Pentafsiran ini sangat bergantung pada ilmu pengetahuan dan pengalaman yang ada pada diri kita. Itu sebabnya penerimaan ilmu, konsep, buah dan sebagainya berbeza-beza antara sesama ahli. Masing-masing ada kelebihan dalam bidang-bidang yang tertentu. Cuma saya ingin meneruskan bicara pengalaman saya dalam tulisan ini berdasarkan apa yang saya dapat dan apa yang saya faham dan apa yang saya tafsirkan setelah proses penerimaan ilmu hampir tiga dasawarsa yang lalu.

Kalau gerak fizikal kita hebat, rasanya sangat memadai pada tahap kita sebagai orang awam. Namun jikalau kita juga dapat menguasai gerak hati sebagaimana yang saya bicarakan sebelum ini, maka kehebatan kita semakin terserlah. Siapakah yang menentukan kehebatan kita tersebut. Sudah semestinya kita sendiri dapat mentafsirkan kehebatan kita. Kita yang lebih mengenali diri kita. Bukan takbur atau cakap besar. Sakit demam atau sehat alfiat tentang diri kita, hanya kita yang lebih arif. Di mana sopak, kurap, parut, panjang pendek dan sebagainya yang ada pada kita, hanya kita yang tahu. Kalau dinding yang berwarna putih kita katakan putih maka itu bukan mengata namanya. Itulah kenyataan. Kalau diri dianggap pandai atas ukuran telah mendapat ijazah, bukan bangga diri atau cakap besar atau bersikap sombong. Itulah kenyataan namanya. Tapi orang kita ramai yang rendah diri. Self esteemnya rendah. Sikap ini cuba dikikis daripada penuntut SC melalui pembelajarannya. Kita berkeyakinan dengan penumbuk kita. Kehebatannya umpama peluru berpandu. Pasti mengena. Elaklah ke manapun. Hingga ada yang begitu yakin dengan meletakkan tanda di mana-mana bahagian anggota badan ‘musuh’. Orang-orang dulu menggelarnya calit kapur. Kita yakin dengan gerak penumbuk kita. Bukannya cakap besar tapi cakap benar. Dilepaskan penumbuk, di situlah hala tujunya dan mengena. Dua kali dua pastinya empat. Inilah salah satu konsep yang ditanam pada penuntut SC supaya sentiasa cakap benar dan yakin diri berasaskan kenyataan. Namun begitu cakap-cakap ini hanya bermakna pada penuntut-penuntut yang dapat menguasai gerak yang ada dalam SC tersebut.

Acap kali gerak hati dapat menyelamatkan diri daripada bencana dan kecelakaan. Setiap kejadian ada petandanya. Petanda itu hanya dapat dirasakan melalui gerak hati. Itu sebabnya ada yang berpengalaman, kerana selangkah gerak ke hadapan, telah dapat menyelamatkan dirinya daripada ditimpa sebiji kelapa. Selangkah gerak ke depan telah menyelamatkannya daripada ditimpa pokok atau dilanggar kereta. Banyak lagi contoh yang lain. Bila ini berlaku sepatutnya kita bersyukur kerana diri kita telah diselamatkan oleh Tuhan. Ada yang tegas memberitahu bahawa itulah kebatinan yang hakiki. Tuhan masih ‘sayangkan’ kita dengan cara menyelamatkan diri daripada ditimpa bencana. Tapi ramai yang memandang entang. Selamatnya diri itu dianggap nasib. Nasib baik. Sikap bersandar pada nasib ini menegaskan keupayaan dan kelebihan diri semata-mata tanpa menganggap itulah kelebihan Tuhan. Konsep bergantung pada nasib semata-mata, saya kira cuba dihapuskan di kalangan penuntut SC. Penuntut diasuh bahawa gerak itu datangnya daripada Empunya Gerak. Bukannya khayalan, tetapi boleh diusahakan penguasaannya. Hebat sekali prinsip yang ditanam pada kalangan penutut SC. Tapi prinsip itu hanya berkesan pada mereka yang mengetahuinya. Pada mereka yang sombong atau benak dan buta kayu, jadilah mereka umpama menjurus air di daun keladi. Dapatlah sikit-sikit akan air yang dijurus. Sebabnya, itulah harga diri. Tidak cuba untuk menaikkan kualiti agar harga diri dapat ditingkatkan.

Kita juga diperkenalkan dengan konsep ‘makan gerak dalam gerak’. Dalam konsep ini, penuntut-penuntut diasuh dan dididik akan kebolehan mentafsir dan bertindak pantas. Kebolehan ini memerlukan daya penglihatan, pengamatan dan petakkulan yang hebat. Secara langsung kebolehan ini akan dapat menjadikan diri kita licik umpama belut, jinak umpama merpati. Mereka ini dirasakan begitu senang didekati tapi sebenarnya amat payah sekali. Kenalah berhati-hati. Tak boleh langsung menggunakan tali utuk mencucuk hidungnya walaupun nampak luas ternganga. Kita berasa begitu senang untuk menguasai gerak yang ada pada ahli-ahli SC. Tapi pada hakikikatnya bukan mudah. Penuntut SC sepatutnya umpama padi, makin berisi maka makin tunduk. Bukannya lalang yang tiada pendirian dan membuat ‘kecoh’ dengan cengkaman dan sebaran akarnya yang merosakkan tanah tempat naungannya.

Mereka yang tidak mengaplikasikan konsep ini jelas memperlihatkan diri umpama kuli. Senang saja kerbau dicucuk hidungnya. Ikut sahaja perintah tanpa ada pemikiran yang berstrategi. Walaupun diri tidak rela tapi pembohongan tetap ada. Jadilah mulut tak sama dengan hati walaupun peranan yang diberi bukannya peranan hakiki.

Penuntut SC juga diasuh untuk mengatasi gerak secara bersaing gerak. Satu langkah musuh gerak, maka selangkah juga kita bergerak. Apabila gerak telah dikuasai, tak sempat selangkah gerak musuh maka langkah kita yang kita dahului. Konsep ‘potong’ amat bersesuaian dengan konsep ini. Jika konsep ini kita kuasai maka tabiat diri akan dipengaruhi. Kita akan sentiasa mendahului dan bergerak ke hadapan. Penuntut SC tidak sepatutnya merintih tetapi berusaha mengatasi rintihan tersebut. Kita tidak akan membiarkan perkara itu berlalu tanpa ada tindakan. Apakah bentuk strateginya. Bentuknya itu terpulanglah kepada kebolehan dan kepakaran yang ada pada diri seseorang ahli. Niat mesti ada. Niat adalah bersepadu dengan tindakan. Tanpa tindakan, niat itu sebenarnya di tahap cita-cita.

Gerak dalam SC bukanlah sesuatu yang bersahaja. Gerak kita adalah gerak yang dirancang. Seiring dengan gerak ini terdapat prinsip atau konsep kejutan dalam gerak. Konsep kejutan amat penting dalam gerak SC. Orang yang terkejut akan cepat melatah dan akan berada dalam suasana alpa dalam beberapa saat dan ketika. Ketika kita menyerang, kejutan pada musuh sangat diambil kira. Kelatahannya akibat kejutan memudahkan kita mengatasi pihak musuh. Begitu juga dengan pelajaran kaedah. Bukannya tampar atau tepis biasa. Apatah lagi ketika gerak membuat buah. Kejutan akan memudahkan kita mengemaskan pukulan dan tangkapan. Lagi cepat dan mudah musuh terkejut, maka lagi cepat dan mudah kita menyempurnakan gerak.

Kalau kita perlu membuat kejutan untuk mengejutkan gerak musuh, kita pula perlu berada dalam keadaan tenang. Kita tidak mahu dikejutkan pula oleh musuh kita. Kita mesti bersikap tenang sepanjang masa. Ketenangan akan memudahkan kita berfikir dan menyusun strategi. Kita tidak akan mudah melatah secara tak tentu hala. Orang yang tidak tenang selalunya mudah dipengaruhi oleh emosi dan senang dipergunakan oleh orang lain. Konsep dan prinsip ketenangan ini sepatutnya menyelubungi diri kita. Itupun jikalau kita benar-benar menjiwai SC.

Sebab itulah saya selalu mengaitkan diri kita dengan kiasan mata, telinga dan mulut yang Tuhan kurniakan. Jangan cepat melatah dan jangan cepat membuat kesimpulan. Kita boleh berbaik dengan sesiapa sahaja. Pada mereka yang agak meragukan, kebaikan kita adalah dalam konsep percaya boleh tapi yakin jangan. Ingatkan kembali latihan silat kita bersama kawan dalam kelas-kelas silat. Gerak rakan pasangan silat kita jangan mudah diyakini. Dia kata buat slow tapi aduh! kasar dan pantas sekali. Kita suruh dia tumbuk di bahagian dada, di bahagian anu kita pulak yang ditumbuknya. Percaya boleh, yakin jangan. Misalnya, kalau kita percaya dan yakin bahawa semasa latihan buah kilas belakang penumbuk rakan kita sepatutnya di bahagian dada, maka kita selalunya alpa. Kalau konsep gerak, ‘percaya boleh, yakin jangan’ kita amalkan, maka kita akan sentiasa bersedia. Kalau datang penumbuk di bahagian bawah, kita boleh terlatah atau buat-buat latah. Dalam masa buat-buat latah, penampar boleh bagi di mukanya kerana kita dalam keadaan sedar dan bersedia. Cuma bagi penampar sahaja tapi hanya saja-saja.

Kalau prinsip ini kita dapat kuasai, diri kita tak mudah dibeli. Harga diri kita dalam konteks silat amat berkualiti tinggi. Tiada untung yang kita cari. Tapi prinsip dan konsep SC perlu dipertahankan sepanjang masa. Pandai-pandailah bermain politik bagi melepaskan diri. Sebabnya kita tidak mahu teramai sangat orang yang terluka hati.

Jumpa lagi.