Friday, May 4, 2007

LACUR PEMIKIRAN

Dia Datang

Semasa En Jo memberi ucapan dalam perhimpunan pengikut setianya, ada yang memberi komen pada dua segi. Pertamanya ialah cara beliau bercakap yang dikatakan tersangkut-sangkut dan keduanya isi percakapan yang tidak matang dan membahaskan isu-isu yang remeh. Ini petanda yang tidak baik. Hal ini adalah bersamaan dengan ucapan pertama Pak Ak dulu dalam satu majlis. Suara sumbang yang sedemikian sebiji sama dengan apa yang berlaku selepas Pak Ak memberi ucapan. Apakah En Jo akan menerima nasib yang sama dengan Pak Ak. Jangan risau, Guru baru perlu cari penyokong setia dengan segera bagi mengawal penguasa yang ada. Gunakan moto; sembelih dulu sebelum anda disembelihkan.

Ada pihak yang cuba menenangkan keadaan. Terkeluar kata-kata, “Berilah peluang kepada En Jo terlebih dahulu. Lama-lama dia akan berubahlah. Lagipun kan ada tokoh-tokoh yang hebat di sekelilingnya.” Kata-kata ini juga sebiji samanya dengan ungkapan para penenang di zaman pemulaan Pak Ak dulu. Lama-lama Pak Ak ditikam dari belakang. Belakang kira lo. Hai Guru baru, gunakanlah moto, “tikam dulu sebelum anda ditikamkan”

Saya pernah dihubungi oleh ahli-ahli lama tentang isu pelantikan Guru baru. Walaupun mereka tak aktif tapi masih lagi berminat dengan perkembangan silat. Orang-orang baru yang masih aktif dah tidak mahu rujuk-rujuk lagi. Wirid merekapun dah bertukar daripada Mat Mat Mat kepada Jo Jo Jo. Wirid Haji pun dah tak sempat nak buat. Mereka sudah ada harapan baru yang akan menyinari alam persilatan mereka. Dalam perbualan dengan orang-orang yang tak aktif tersebut isu mandat lebih diberi keutamaan. Walau bagaimanapun barisan kepimpinan MMK menolak perlunya mandat. Orang-orang lama ini menganggap perkembangan ini yang tidak menghiraukan soal mandat merupakan satu peluang yang baik untuk terus memperkembangkan silat Cekak. Kalau Guru baru boleh dilantik oleh empat lima orang yang bertopengkan MMK dan MMT kenapa tidak kalau ada beberapa ahli yang mungkin lebih daripada sepuluh orang melantik seorang tenaga pengajar sebagai Guru baru dengan membuka Silat baru tapi mengajar SC. Nak cari pengikut bukannya susah. Ramai yang buta hati dan buta perut. Pasti ada pengikut. Nak pakai nama SC tentu tak boleh sebab menganggu En Jo cari makan. Guru baru pada silat baru nanti bolehlah pakai sebarang gelaran. Why not? Asal usul silat dan pemiliknya tidak lagi dipentingkan sekarang. Ini tidak menghairankan kerana telah ada sebuah pertubuhan silat lain dan terkenal di tahap nasional yang berpecah daripada pertubuhan yang ada dan jurulatihnya membuka silat baru. Tapi untuk mandi limaunya tetap dicari keturunan guru yang asal. Dalam konteks ini kalau ada silat baru yang mengajar SC kalau nak berkat hanya jemput En Mat atau keturunannya sahaja. Itu pun kalau nak akan asal usul sahaja. Kalau tak nak pun tak apa sebab apa ada pada keturanan dan salasilah sekarang ini. Lihatlah nanti perkembangan yang akan berlaku seperti yang dinyatakan.

Kita juga jangan hairan jika cawangan-cawangan yang ada sekarang ini banyak yang akan bertukar nama kepada pelbagai nama persatuan silat yang didaftarkan tapi yang ijazahnya ialah En Mat. Sekarang ini nama sudah tidak penting. Saya difahamkan telah mula ada perancangan yang sedemikian. Fullamak! Semakin berpecahlah kita. Tapi apa nak dibuatkan. Memang bangsa kita jenis suka berpecah. Mungkin strategi mereka pada satu masa nanti apabila telah kuat masing-masing akan membubarkan persatuan yang ada dan bersatu kembali dalam pertubuhan yang dipimpin oleh En Mat. Wow! Macam pertubuhan politik pulak. Tapi bagaimana pula dengan pertubuhan yang dipimpin oleh En. Jo. Oppp sorry! Dia bukan pimpin lo. Atak lain olang. Mereka juga akan berkembang dengan dibarisi oleh ahli professional dan ahli-ahli yang bijak pandai. Di situ persaingan akan lebih hebat terutama apabila En Jo telah tiada. Orang bijak pandai mempunyai perancangan yang hebat. Pelbagai tektik akan dikeluarkan untuk mencari pengaruh. A yo yo yo. Lagi banyak olang jadi alat ma. Lagi banyak harga diri jatuh looo. Berapa ringgit ma!

Orang-orang yang hebat perlu melihat apa yang akan berlaku pada jangka masa berpuluh-puluh tahun yang akan datang. Itulah perancangan yang strategi. Jadikanlah diri sebagai pengusaha yang cekap untuk jangka masa yang panjang. Namun begitu jagalah harga diri kita. Harga diri merupakan nilai diri kita sendiri. Diri ini tidak ternilai harganya. Nilai kita bukan sekadar ribuan ringgit, nilai kita bukan sekadar pujuk rayu, nilai kita bukan sekadar menyebelahi kawan, nilai kita bukan sekadar orang suruhan, nilai kita bukan sekadar menjaga hati kawan, nilai kita bukan sekadar baca ikrar dan macam-macam ada tapi nilai kita amat hebat dan tidak ternilai harganya. Orang-orang ini mempunyai prinsip dan pegangan dan bukan ikut-ikutan. Jadilah silat sebagai gelanggang untuk mengasuh diri tentang erti kemerdekaan. Di tempat kerja, kita terikat dengan segala bentuk peraturan dan ikatan. Kita perlu hidup dalam kepura-puraan walaupun bertentangan dengan hati. Tapi dalam medan silat, itulah diri kita sebenarnya. Asuh diri itu supaya kita menjadi insan yang berwibawa dan disanjung tinggi sebagai pembela bangsa. Kenallah erti kemerdekaan yang selalu dilaung-laungkan oleh mantan Guru asal kita.

Elakkanlah diri kita hidup dalam dunia tanpa pegangan. Jangan jadi alat dan diperalatkan. Semua manusia, kita hormati kerana setiap manusia ada kelebihan dan kelemahannya. Jangan jadi seperti orang yang tidak erti makna keikhlasan. Satu masa orang itu disanjung hingga lupa segala-galanya. Bila dah benci sanggup diri diperalatkan untuk menikam diri orang yang disanjung dulunya, dari belakang pulak tu. Tayang pulak perasaan benci tersebut. Hai ya, kaum Lut ponya olang ka! Busuk!

Pada masa inilah pula munculnya muka-muka baru yang dulunya tidak aktif. Tergelak melihat kedudukan mereka. Macam-macam tafsiran boleh dibuat. Kadang-kadang kita ketawa sendirian. Nampak sangat semacam ada unsur-unsur alat dan memperalatkan. Jadi alat sebab puak yang ada memerlukan sokongan orang-orang jenis ini. Tambahan pula mereka ini ada gelaran orang lama. Dengan menyangjung tinggi mereka ini jadilah mereka umpama kaduk naik junjung. Tapi sampai bila ma. Satu masa nanti pooooorahhhh.

Memperalatkan bermaksud mereka ini ingin mencari tempat dan kedudukan semula untuk bergiat dalam SC. Kenapa nak cari tempat. Mungkin ada pelbagai alasan. Dulu mungkin tak ngam dengan Guru yang ada atau dengan kepimpinan yang ada. Untuk melonjakkan diri terpaksalah ditunjukkan betapa hebatnya diri. Yang peliknya orang yang dah tak ada nafsu terus ikut cakapnya. Jadi tempat rujukan pulak tu. Heeeee. Heeee.Heeee. Apa lah bang……g. Gua pun tatak faham loooo. Orang ini rajin pulak mengikuti perkembangan silat. Mesyuarat? Dia pulak yang dulu sampai. Apalah dunia ni. Penatlah aku…..

Ramai yang menulis kerana sedih betapa keistimewaan yang hebat dalam SC rela dinyahkan oleh sebilangan kecil ahli yang ada power. Di kalangan ahli-ahli pulak tu, kerana Guru yang didakwa mencabul, sanggup menukar prinsip dan menghilangkan pegangan diri. Guru didapati bersalah dan dijatuhi hukum oleh orang yang tak tentu arah yang diketahui asal usulnya. Ada yang hebat ingin mempertahankan lantikan Guru mesti daripada kalangan keluarga, tapi akhirnya tewas dan dilacurkan pandangan kerana kepentingan tertentu. Ada pelanggan pulak tu. Hai ya haru-biru. Langganilah akhbar-akhbar harian untuk mendapatkan maklumat. Janganlah langgani mereka yang melacurkan pemikiran. Jenayah akademik lo. Orang pandai-pandai mesti fahamkan. Universiti maaa.