Friday, April 13, 2007

PUTAR ALAM SHAH

Dia Datang

Tak habis-habis dengan soal mandat. Puak Baiih yang berakal pendek sentiasa menyisihkan soal mandat daripada Guru untuk menjadi Guru dan dianggap tak penting. Pada mereka, Pak Ak tak de mandat. En Mat tak ada mandat. Jadi, mandat juga tak penting pada En Jo. Senangnya buat kesimpulan. Kalau macam tu ada peluanglah aku jadi Guru. Berbaik aje dengan puak-puak baiih maka cerah masa cepan. Aparahhhhh. Masa pelantikan En Mat, puak-puak ni mati-mati membuktikan adanya mandat dan kelayakan menjadi Guru. Buat CD pulak tu. Pita rakaman antara En Mat dan Pak Ak dijadikan bukti untuk menguatkan hujah-hujah mereka. Tapi, masa benci, pita tersebut ditafsirkan berlainan bentuk pulak untuk membuktikan mana ada mandat daripada Pak Ak kepada En Mat. Apa sudah jadi. Sia-sia sahaja En Mat memanjat pagar. Nasib baik pakai seluar. Apa punya pendirian puak-puak Baiih. Jadi, dulu dulu dulu, main sindiwara ye. Ayoyoyo banyak jahat punya olang. Patut la akal pendek. Ada akal ka.

Misi En Jo begitu hebat sekali. “ Kita silat bukan kerana silat, kita bersilat kerana agama. Kita silat bukan kerana silat, kita bersilat kerana Allah.” Cantik sekali misinya. Sendiri punya atau Abang Baiih punya. Tak kisahlah. Kalau kerana Allah kita bersilat maka peranan kita bersilat akan membawa dua makna. Makna pertama, kita bersilat kerana ditentukan oleh Allah. Bersabit kederat yang ada, minat yang dianugerahkan, masa yang lapang yang dikurniakan Allah dan kebolehan yang diberi, membolehkan kita bersilat. Kita bersyukur kerana kita masih berkederat. Makna kedua ialah kita melakukan perbuatan bersilat tanpa ada apa-apa kepentingan melainkan untuk mendapat ganjaran dari Allah. Menjaga diri adalah wajib, maka mengajar atau memandu sesuatu yang wajib adalah besar pahalanya di sisi Allah. Amat padanlah kita bersilat kerana Allah. So mana satu lo. Kalau yang pertama maka kita utamakan kesyukuran atas nikmat dan rahmat yang Allah berikan kepada kita. Jangan berlebih-lebih semasa menjalankan tugas. Guru sebagai pemimpin utama, jangan lebih-lebih. Pakai kereta Produa cukup. Sampai juga arah yang dituju. Untuk pakaian diri, baju kot , tiga pasang cukup. Kepiah tak apa banyak.. Kalau ada duit, kawin takat empat. SPA jangan pegi ma. Semuanya biar sederhana. Sebaliknya kalau kita memegang pendirian yang kedua maka kita korbankan diri semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah. Orang mengajar agama kerana Allah. Wang yang dipungut setakat untuk duit minyak dan duit makan sahaja. Jadi, En Jo sebagai Guru Utama pastikan kutipan dari penuntut memadai untuk membiayai kereta Produanya, makan minum beliau dan keluarganya dan sikit-sikit tengok wayang dengan keluarga. Anak murid jangan bawa ye. “ Kalau itu macam yuran ijazah boleh turun lo. Dulu sepuluh ringgit tiga puluh sen tapi sekarang sudah jadi lebih dua puluh ringgit. Ikut dulu lo. Yuran bulan kasi turun ma. Kelapa pun selalu turun. Kerana Allah ma. Cakap serupa bikin ka.

Cuma yang kita curigai ialah kata-kata itu bukan kata-katanya tapi kata-kata punesihatnya yang akalnya pendek. Punesihatnya yang diketuai oleh puak Baiih selalu menegaskan bahawa misi kerana Allah itulah sebenarnya perjuagan Silat Cekak. Misi itu tidak pernah dihayati dan dipraktikkan oleh kedua Guru sebelumnya. En Jo sahaja yang faham akan perjuangan sebenar SC.
“Tak tau mau cakap lo. Masa itu jam zaman Ustaz saya taatak dengar Ustaz ada cakap itu macam. Kalau Ustaz tatak cakap itu macam, makna cakap, Ustaz pun bolo la kerana tatak tahu perjuangan. Itu En Jo banyak pantai lo.”
Setelah berpuluh tahun maka baharulah ada orang yang mengerti perjuangan Ustaz. Orang itu ialah En Jo. Maka layaklah beliau dilantik sebagai Guru Utama. Kepintarannya berfikir semacam sama dengan Ustaz, malah mungkin lebih daripada Ustaz. Pak Ak dan En Mat tidak ada standard. Kita benar-benar berharap agar kenyataannya itu bukan kenyataan Puak Baiih. En Jo ni dari dulu mana erti cakap bab-bab itu. Orang kata dia hebat dengan silat. Tapi dari segi pelarasan buah, apa yang diceritakan oleh orang yang empunya cerita, En Jo mengikut sahaja apa yang dibuat oleh Abang Baiih yang sekarang ini terlampau hebat kempennya untuk mendaulatkan En. Jo. Kenapa lo.

“Tak tau ka. Itu Abang Jo anak murid dia. Buah-buah kita dia kasi ubah. Itu abang Jo ikut saja. Banyak takut lo. Sikalang dia sudah jadi Guru lo. Nanti dia boleh dapat itu lading mas dan bintang seri utama lo. Lia boleh kata itu pantatbiran En Jo lebih mantat lo.”

Ada yang cakap budaya SC telah hilang sekarang sejak zaman Pak Ak dan En Mat. Hai ya!. Mentang-mentanglah generasi sekarang ini tak dapat banding-banding dengan dulu, maka berani cakap la. Bukankah budaya sekarang, budaya zaman En Mat dan budaya zaman Pak Ak didokong oleh orang-orang lama yang masih hidup lagi sejak zaman Ustaz dan ramai yang berada dalam MMK dan MMT sekarang ini. Mereka inilah yang membawa budaya tersebut sejak zaman Ustaz, Pak Ak dan En Mat. Bukankah mereka yang menimbulkan permusuhan dengan Pak Ak. Sekarang ini bermusuh pula dengan En. Mat. Percayalah, selagi mereka berada dalam SC, budaya ini akan mereka teruskan. Kalau En Jo panjang umur, silalah tungguuuuuuuuuuuuu dan terima padahnya. Mesti ikut cakap lo.

Cakap di atas samalah dengan cakap-cakap tentang kualiti. Puak Baiih mengatakan bahawa Kualiti Silat yang ada sekarang jauh lebih rendah daripada dulu. Dulu semuanya hebat tapi sekarang semakin kurang. Ini semua akibat kepimpinan Pak Ak dan En Mat yang tidak bermutu. “ Hai ya, diaolang mana boleh bikin sendiri-sendiri ma. Dia olang ijazah saja dan angkat duit lo. Mana ada turun kelas. Tapi lu olang selalu kontek pelajar dan kasi ajar. Apa lu ajar. Lu ada ubah buah ka. Porahhhhh. Citt!

Dalam hal ini, kalaulah Guru tersilap atau terlanjur, mereka buat apa. Mengaku sahaja pendokong. Entah apa yang didokongnya. Kalau Guru silap, buat teguran. Rupa-rupanya merekalah yang telah mengasaskan budaya baru dalam SC iaitu budaya kepura-puraan. Nak tinggalkan SC, sayang. Budaya dulu, kalau tidak bersetuju dengan pendapat Guru maka SC ke, Ustaz ke, boleh jalan. Bukan kerana SC kita jadi kaya. Ramai tok-tok alim di negara ini tak belajar SC pun. Ramai tokoh keparat yang tak belajar SC pun. Ramai yang dapat ijazah Phd dan MBA yang tak belajar SC pun. Ramai pegawai pentadbir yang hebat-hebat tapi tak belajar SC pun. Tapi budaya yang mereka asaskan, perasaan tak puas hati ini dipendam lama-lama dan menunggu saat dan ketika yang sesuai untuk membalas dendam. Itu budaya ada baik ka. Kalau biawak yang dihidangkan kek atau capati, binatang-binatang ini tetap memilih bangkai. Itu pasai ka Mak Teh cop mereka binatang. Mana gua tahu. Gua bukan anggap itu Mak Teh selupa gua punya emak. Tapi dia orang anggap Mak Teh sebagai emak dunia akhirat. Sekali dikata biawak, hilang emak. Hai ya! Jangan cakap biawak lo. Cakap binatang sudah ma. Kalau itu macam kalau dua kali Mak Teh cakap itu binatang, apa hilang lo. Gua tatak tahu. Tapi gua ingat kita mesti tahu itu orang jantan atau pompuan. Hai yaaaaaaaa. Pinat ma.

Kalau MMK ikhlas tentang penerimaan Guru oleh ahli-ahli, cuba hilangkan budaya ugut kepada ahli-ahli dan cawangan-cawangan. Tanya pendapat mereka secara tulus dan ikhlas tanpa ada sebarang ugutan. Tunggu jawapan mereka. Kalau mereka menentang lantikan Guru baru, terima hakikat pendapat mereka. Jangan ugut-ugut. Baru kita tahu sama ada Guru yang ada boleh diterima ahli atau tidak. MMK bertindak garang sekarang kerana mereka ada kuasa yang bersandarkan perlembagaan. Cawangan tak berani menyatakan pandangan ikhlas sebab kuasa yilek. Duluuuuuu orang-orang lama yang ada sekarang bertentangan pendapat. Puak yang mempunyai kuasa tetap menang. Teruslah mereka dalam CM manakala yang tak boleh melawan kuasa kerana tak ada kuasa telah tersingkir dan menubuhkan CH. Pendokong-pendokong ini telah banyak pengalaman hingga mereka tersingkir. Itu sebabnya puak-puak En Mat susah sikit nak melawan. Sebabnya mereka ada kuasa dan mereka itu ada pengalaman soal-soal yang berkaitan singkir-menyingkir.. Walau bagaimanapun kita rasa tak akan boleh dibiarkan lagi peyingkiran-peyingkiran ini berleluasa dalam SC. Kalau empat lima enam kerat tu yang suka cari pasal, dikeluarkan mereka daripada SC. Dengan penyingkiran mereka tersebut, pasti SC akan terus bersatu dan berada dalam suasana harmoni sepanjang hayat. Enam tolak enam tetap kosong. Tapi apa kan daya. Perangai lama mereka tidak boleh dipisahkan daripada diri mereka sendiri.

Memang seronok kita melihat pendapat-pendapat dan tindakan lucu yang dicurahkan demi menaikkan Guru Baru. Kalaulah ada ilmu yang boleh tengok apa yang ada di dalam dada mereka, teringin sangat kita nak tahu isi hati dan isi dada mereka. Ikhlas atau tak ikhlas. Bagaimana pulak perasaan En Jo apabila dipaksa menjawat jawatan Guru. Hanya jauhari sahaja yang mengenal Jo. Siapa itu jauhari. Gua tatak tau. Itu Jauhari bukan gua punya saudala lo.