Friday, December 5, 2008

Sambungan MIMPI NGERI

ULASAN MIMPI

Ada yang memadankan muka kerana terlepas pandang akan ilmu KK. ”Dulu tak nak belajar. Perli-perli pulak tu.”

Namun, tak mengapalah. Walaupun tak boleh lapan kali seperti yang sepatutnya, empat kalipun tak pe le. Itu sahaja ilmu yang dapat dikaitkan dengan mantan Guru SC. Mengaitkan ilmu silat, ramai yang telah beralih lorong. Sebabnya telah mengekor Guru Persatuan. Jadi, sekurang-kurangnya apabila teringatkan ilmu KK maka akan teringatlah dengan mantan guru yang lalu. Masih ada lagi pertalian. Jangan diputuskan. Kita risau jika terputus hubungan atau pertalian atau waris yang sah maka ilmu ’KK’ akan menjadi ilmu ’KL’. Maka menangislah siang malam. Tiada siapa yang dapat membantu. Vigra pun sudah tidak bermakna.

Kegemilangan SC Hanafi semakin layu dan berlalu. Walaupun ada cabang persatuan SC yang baru tetapi masa depan kedua-dua persatuan tersebut masih belum menentu.Keputusan mahkamah tentang mesyuarat agung belum terputus. Masih ada ruang yang akan mengubah sejarah dan perjalanan persatuan yang ada. Tapi apabila semuanya selesai maka akan bermulalah proses pemantapan bagi kedua-dua persatuan. Pastinya peranan besar akan dimainkan oleh generasi baru.

Dalam pada itu, perahu layar SCM beralun maju dengan megahnya. Tidak ada badai lagi yang menghalang. Perancangan mereka semakin mantap. Perjuangan mereka semakin laju. Setakat ribut dalam cawan, tidak menghalang arah tujuan mereka. Ramai antara kita yang susah untuk menerima kenyataan. Tapi apa kaitannya dengan kita.

Ada yang mula menyuarakan perkataan ’hak’ dan ’bathil’. Tertegak yang hak maka tenggelamlah yang bathil. Tapi itu mainan istilah. Susah dibuktikan dengan kebenaran. Namun masih ramai yang percaya. Sesuatu yang hak itu bukan mudah untuk berkembang kerana pasti ada rintangannya. Tunggulah masa hingga sampai masanya. Entahlah. Cakaplah apa saja. Yang pastinya, kecemerlangan kita telah dinoda dan ternoda. Cuma kita mengharapkan generasi baru untuk membangkitkan SCH semula. Tapi pada saluran mana ye. Bukankah kita mula berpecah dua. Buatlah apa saja sebelum pepecahan baru menjelang semula.

Pada generasi kepimpinan yang sedia ada, pasti perasaan kecewa dan hampa atas perjuangan kita selama ini tetap ada dalam kotak pemikiran kita. Namun pada generasi baru, penerimaan mereka pada silat cekak akan membawa berbagai makna dan persoalan. Pepecahan kita dengan Kalimah atau terdahulu dari ini, jangan mengambil kira. Cuma pada generasi lama yang sezaman dengan Ustaz, perlu memperlengkapkan diri dengan ilmu kalau dirujuk oleh generasi baru yang ingin tahu. Tentu kecenderongan berpihak tetap ada. Berpihaklah tapi tetap boleh bercerita.

1. Mengapakah Silat Cekak Malaysia boleh berpecah. Silat ini dipecahkan oleh orang-orang kanan Ustaz sendiri di suatu masa dahulu. Pada hal, mereka telah menerima pendidikan dari perdu yang sama. Mereka dididik dengan arah perjuangan yang sama. Mereka menerima pelajaran daripada punca yang sama. Mereka bergaul dan berbincang bersama. Tetapi mengapa mereka tidak sehaluan akhirnya. Apakah puncanya hingga tergamak untuk mencari pihak ketiga untuk membuat penyelesaian. Siapakah yang empunya angkara.

2. Setelah kita berpecah, kita berada dalam SCH. Mengapakah CH boleh berpecah lagi. Adakah alasan cabul sahaja dapat dijadikan punca besar yang boleh merobohkan keseluruhan perjuangan yang begitu mantap dan besar dalam negara ini. Apakah isu-isu lain yang sebenarnya membantu terhadap pepecahan ini.

3. Bagaimana tafsiran atas ajaran dan falsafah yang diajar oleh Ustaz, akhirnya berbeza penerimaan antara ahli-ahli SC. Pada hal mereka sama-sama duduk semeja atau selantai atau sebarisan kerusi dalam mendengar syarahan dan saranan Ustaz. Apakah faktor-faktor yang mendorong mereka berubah hati atau membuat tafsiran yang tidak selari. Atau apakah faktor-faktor kepentingan diri yang banyak mempengaruhi pemikiran ahli-ahli hingga melupakan perjuangan sejati.

4. Apakah kayu pengukur atau makanisma yang telah digunakan bagi mempastikan kesetiaan murid hinggakan mereka dianugerahkan Pingat Setia iaitu setia kepada Persatuan dan Silat Cekak bagi mempastikan silat tersebut berkembang terus dan tidak porak peranda, tetapi akhirnya telah tidak setia.

5 Dan lain-lain.

Kesemua persoalan di atas perlu kita ketahui akan jawapannya. Jawablah dengan ilmu yang ada walaupun dalam persfektif yang berbeza. Hal ini semua akan dapat membantu generasi berikutnya ketika mengkaji asal usul Silat Cekak. Biarlah mereka pula yang mengeluarkan teori-teori tentang pepecahan kita. Panjang umur, kita boleh membaca.

Setakat ini tak banyak maklumat tentang perkembangan persatuan-persatuan kita. Setakat jamuan dan kegiatan kelas, itu semua adalah kegiatan biasa. Tapi saya yakin keadaan ini tidak akan kekal lama. Satu masa pasti berubah apabila muncul generasi baru yang tidak tahu apa-apa atau mereka yang tidak terlibat dengan pepecahan yang ada. Ketika itu baharulah persatuan kita akan berkembang maju dalam haluan masing-masing. Mana yang lebih baik. Usah dibincangkan pasal tersebut. Yang pastinya, generasi yang ada sekarang akan berlalu. Bawalah kecemerlangan dan kegemilangan yang ada. Itupun kalau dapat dikatakan cemerlang dan gemilang yang pada diri .

Sekian dan terima kasih.