Sunday, March 16, 2008

TAWAR

HUBUNGAN YANG TAWAR

Dalam SC ramai orang hebat-hebat. Daripada tokoh perkhidmatan awam hingga ke sektor swasta. Daripada sekolah hingga ke universiti. Dari Perlis hingga ke Sabah. Dari Timur hingga ke Barat. Dari ijazah asas hingga ke ijazah Ph.D. Master-master dah tak main pada mereka. Mereka ingin kepuasan diri. Kita yang begitu kecil dalam arus perkembangan dunia kejayaan tersebut, tumpang berjiwa besar. Sebabnya, bukankah kita ahli bersama; di bawah satu bumbung. Bumbung SC sebagai penaungnya.

Tapi.., itu semua tak kekal lama. Ketika ini hubungan kita bersifat curiga. Tak tahu akan sikap kita sesama kita. Berada di sebelah mana. Tapi ada yang berfikiran terbuka. Senang untuk kita berbicara. Bukan silat yang utama. Keperluan diri dan keluarga adalah lebih mulia. Mereka ini tidak terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam sengketa. Sikit-sikit mungkin ada tapi pastinya tidak menyebelahi di pihak mana. Mereka ada pelbagai formula. Datang pihak En Mat, ”nah! Ini dia formulanya”. Datang puak Guru Persatuan atau Guru Wawasan, formula lain yang dibicara. Hati mereka tak sepenuh kecewa dengan sengketa yang ada. Cuma sedih akan kesucian SC yang telah dinoda. Tahap degree pertama. Habis semua dirunasnya. Hilang keagungan dara. Entah berapa kali SC menjadi janda. Janda berhias. Masing-masing kata SC-nya masih ada dara. Macam mana boleh tahu akan daranya. Entahlah! Mungkin jari hantu yang berbicara. Maklumlah. Jari hantu tentunya berhantu. Boleh teroka di tempat yang jari lain kecewa. Tapi saya pasti dara tersebut tak akan kekal lama. Cukup tempoh akan kembali menjadi janda. Ini semua angkara orang lama. Lebih teruk lagi apabila ada campur tangan kumpulan bangka. Gara-gara gila kuasa, SC menjadi mangsa. Ini semua merupakan satu kecelakaan hasil daripada kata dasar celaka. Siapa si celaka yang membuat kecelakaan. Cit! Betul-betul celaka. Menyusahkan aku yang mengagungkan SC di suatu masa dulu. Rasa macam buang masa. Masa yang dulunya indah dan murni dalam SC telah bertukar rupa. Hubungan sesama ahli dah tak tentu hala. Masing-masing nak tahu kita berada di sebelah mana. Kalau sehaluan, pertemuan akan diakhiri dengan gelak ketawa. Tapi kalau sebaliknya, muka masam seperti cuka. Betul-betul celaka. Angkara puak celaka yang menimbulkan kecelakaan di dunia SC. Cit! Prenset.

Saya kerap bertemu dengan ahli-ahli kita di merata tempat. Setiap kali pertemuan, saya perhatikan permulaan perbualan agak tawar. Maklumlah, kalau ahli bertemu ahli, selama ini hal silat yang menjadi tajuk utama. Hal-hal lain agak terhad dalam perbicaraan tersebut. Perjuangan kita jelas dan berfokas. Masing-masing membincangkan tentang perjuangan SC walaupun secara tidak langsung. Bila berjumpa, terus bertanyakan hal silat. Kalau mereka datang dari ’Kelas A’ pasti soalan yang ditanya, "apa khabar rakan-rakan kita di kelas M atau T atau E atau R atau P atau H atau D." Tapi kali ini dalam pertemuan awal, masing-masing berhati-hati. Nak mula macam mana. Tanya hal silat, takut sensitif dan akan kecewa. Oleh itu permulaan perbualan antara mereka berdua, akan menyentuh hal-hal lain. Ini menyimpang daripada hukum amalan kita berbicara sasama ahli dalam SC. Ini yang dikatakan pertemuan yang hambar. Kadang kala hingga ke akhir pertemuan, mereka tidak berani menyentuh hal silat. Jadilah silat perkara kedua. Tapi kalau ada yang berani, mereka akan terus bertanya. Jika sehaluan, hubungan mereka semakin akrab. Baharulah pertemuan tersebut rancak kerana disertai dengan senyum dan gelak ketawa. Tapi kalau tidak sehaluan, masing-masing mencari alasan untuk mengundur diri. Alasan ke toilet yang paling utama. Lepas itu mereka akan lesap entah ke mana. Kadang-kadang lucu pun ada. Lakonan yang hebat. Kalah Wahid satay atau lakonan pelawak-pelawak yang ada. Ada ijazah pulak tu. Hilang kewibawaan atas ijazah yang ada. Phd dah jadi berlaianan makna.

Walau bagaimanapun, kita terpaksalah menerima akan hakikat pertemuan dan pertalian hubungan sesama ahli dalam SC ketika ini. Sebelum kita berpecah buat kali pertama dalam zaman Pak Ak, hubungan sesama kita amat mulia. Tapi apabila timbul zaman pepecahan Pak Ak, maka pepecahan itu menimbulkan kecurigaan sesama ahli. Kemudian kita kembali bersatu dalam SC di bawah pimpinan En Mat yang dipasak kekuatannya oleh ahli-ahli lama yang kecewa dengan Pak Ak. Apabila orang-orang lama menjadi bangka, kekuatan mereka sudah menurun. Semuanya menurun. Daripada 45 darjah ke atas, turun menjadi 20 darjah. Yang paling teruk, dah tak ada darjah-darjah. Akibatnya pasak yang ditanam untuk meneguhkan kekuatan En Mat, telah tercabut atau terpaksa dicabutkan. Maklumlah. Ada antara mereka yang tak pernah merasa nikmat cabut lagi. Nak cabut macam mana. Nak pertahan pasakpun dah tak ada tenaga. Tapi nak juga merasai nikmat cabut. Oleh itu terpaksalah dicabut pasak yang ada.
Kalau pasak dah dicabut, mana ada kekuatannya. Nikmatpun mula menurun. Itu sebab kita dah tak tentu hala. Tapi kesannya adalah pada ahli-ahli yang lurus dan memberi penghormatan yang tinggi pada SC. Mereka ini golongan yang jadi mangsa. Gajah sama gajah bersengketa, pelanduk di tengah-tengah yang akan tersepit. Paling malang lagi apabila gajah berlagak biawak atau singa atau buaya. Teruklah ahli yang ikhlas dalam perjuangan. Itu sebabnya tidak menghairankan apabila muncul golongan ahli yang berasa kecewa dan hilangan kepecayaan sepenuhnya pada pemimpin yang ada. Dikecamnya semua kepimpinan SC. Tak kira sebelah mana. Sama ada puak En Mat atau golongan Guru Persatuan atau Guru Wawasan. Semuanya sama sahaja pada mereka. Kalau kepimpinan SC dikecam maka sekali gus, pegangan mereka pada SC turut merosot. Maka di komennya SC sekali.

Itu sebabnya pada saya, pepecahan sesama kita dalam bentuk persatuan baru adalah perlu. Kita boleh bina kembali hubungan baik sesama ahli dalam SC berdasarkan persatuan yang dipilih mereka. Ahli-ahli boleh diklasifikasikan semula. Sesama mereka boleh diwujudkan hubungan mulia seperti dahulunya. Tapi itu semua tentu tak akan kekal lama. Pepecahan akan berlaku lagi. Tapi bukanlah dalam masa yang terdekat kerana En Mat masih muda kecuali pada pihak Guru Persatuan yang mula putih atas dan bawah. Namun ajal dan pertemuan di luar daripada kemampuan pemikiran kita. Bila berpecah, sejarah akan kembali bermula. Nak buat macam mana. Pepecahan adalah hobi kita. Hobi puak bangka. Golf telah ditolak ketepi. Pinggang dah lari. Hari-hati Tongkat Ali.

Sejuknya. Jangan dengki. Mana nak sama lanjut ilmu dalam negeri. Bila-bila masa boleh dicari. Hanya petik jari.