Wednesday, April 2, 2008

SILAT CEKAK-KU

TANGGAPANKU PADA SILAT CEKAK YANG ADA


Tak banyak dapat diperkatakan tentang SC sekarang. Bukan kekurangan modal tapi kurang bersemangat untuk berbincang lagi tentang falsafah persilatannya. Terasa semacam sia-sia sahaja untuk berbincang bagi maksud meneguhkan kefahaman yang disemai selama ini. Macam tertipu pulak. Kita sangka semua ahli faham tentang perjuangan kita selama ini; tapi entah lah! Susah mau cakap. Dah berpuluh tahun berlalu maka masih ada yang berbincang erti perjuangan. Tak faham-faham. Tafsirannya pelbagai. Ikut sedap hati.

Falsafah ikan di laut yang sering dijadikan pegangan pun boleh berubah. Berubah kerana darurat. Rupa-rupanya teori dan aplikasi bukannya mudah. Ramai yang bercakap tentang agama. Tapi sembahyang Subuh pun terpaksa Subuh pulak yang menunggu. Banyak pendapat tentang masa depan SC. Saya pun mencadangkan elok berpecah suapaya tidak banyak berlaku politik silat. Rugi sahaja dalam konteks perkembangan SC. Tapi, ada banyak tapinya. Sekurang-kurangnya ada si Mamat yang hilang kepercayaan tentang penubuhannya. Ada yang mengesyorkan apabila saya mencadang maka si pencadang perlu memulakan langkah. Tongongpun ada. Tak faham tentang tugas En Mat yang memilih bidang persilatan sebagai bidang profesionalnya. Hatta itu bermakna kalau saya yang mencadangkan penubuhan hospital bahgia di kawasan luar bandar maka saya pulak yang perlu mendirikan hospital tersebut. Kira boleh juga kalau si komen tersebut disumbat bersama dalam hospital bahgia tersebut. Itulah gambaran yang ada pada ahli-ahli dan bekas-bekas ahli yang berpaling tadah pada perjuangan asal SC. Mereka ini selalu meletakkan fikiran di celah-celah lurah yang ada.

Tapi saya yakin apabila SC berbelah-belah, ketenangan akan tiba. Ketika itu mungkin semua pihak akan memulakan kembali langkah mengembangkan SC kepunyaan masing-masing. Namun bukan mudah mengayatkan ayat supaya menjadi karangan sejati. Ramai yang lupa formula perkataan. Setiap huruf berlainan bunyi. Setiap perkataan berlainan makna. Setiap ayat berlainan arah. Maka bermulalah kembali si penuntut untuk memahaminya. Masing-masing menganggukkan kepala atas dan bawah. Tapi ada yang lebih khusuk hingga anggukan kepala menjadi kiri dan kanan. Tanda amat faham. Oleh kerana terlampau faham maka habislah faham yang ada. Langsung tak faham-faham. Berbelah lagi. Belajar lagi. Timbul si Mamat yang menonjol diri. Dunia berkisar-kisar.

Saya tak pasti dalam perjumpaan Jurulatih baru-baru ini, ada ke Ikrar sejati sejiwa. Ikrar yang ditujukan pada guru utama. Guru Persatuan namanya. Kalau ada, eloklah tu. Tanda sejiwa tapi jangan-jangan hingga takat timbul angkara. Namun, biarlah kekal lama. Biarlah berdiri teguh tanpa goyang-goyang hatta ditiup taufan yang menggila. Entahlah! Jangan pulak ada si Mamat yang dulunya ikrar setia pada En Mat dan sekarang beralih ikrar pada guru yang baru. Malulah pada diri. Sekurang-kurangnya pada anak dan cucu. Ikrar adalah tekad. Mana boleh ubah-ubah. Dulu kata faham akan rasmi ikan di laut. Rupa-rupanya ikan kering yang jadinya.
Mungkin kemeriahan dalam SC sekarang ini kurang dirasai oleh ahli-ahli yang telah lama berada. Bagi ahli-ahli yang baru masuk SC, mereka tak tahu apa-apa. Mereka inilah yang dapat merasai nikmat belajar SC ketika ini walau pada guru mana sekalipun. Fikiran mereka tidak bercabang. Ikut cakap jurulatih yang ada. Mereka inilah yang akan meneruskan tradisi yang ada dalam SC. Tapi tradisi mana ye!. Yang tua dan bangka, tidak banyak dapat membantu. Oleh itu, silap haribulan, tradisi yang sedia ada akan jadi pelbagai. Tambahan pula Guru Wawasan yang mempunyai fikiran yang melangkaui saat dan ketika tentu mempunyai fahaman yang berbeza. Salasilah Guru sudah ketinggalan zaman. Kalau zaman dulu-dulu, kalau manusia jenis ini ada, habis keturunan sultan diputuskan kerana satu-satu angkara. Dilantiknya keturunan yang lainnya. Kerajaan semakin lemah. Akhirnya runtuh kekuasaan negeri dan terus dijajah memanjang. Baru padan muka agaknya. Puas kerana kepuasan hati terlaksana.

Dunia semakin maju. Segala-galanya bergerak pantas, ringkas dan singkat. Pakaianpun semakin ringkas dan tepat. Cukup untuk menutup anu sahaja. SC pun tidak terkecuali. Ayam-ayam buang masa. Petunjuk-petunjuk apa ada. Penunjuk sate lebih bermakna. Limau purut tak sedap nama. Sunkist lebih bermakna. Pelajaran enam bulan buang masa. Ilmu kita banyak petua. Saya rasa kaedah petua dalam pengajaran SC pasti muncul di satu masa. Itulah ringkas namanya. Bukankah SC itu ringkas. Maka ringkaskan ’ayat’ yang ada. Tapi kita nak buat macam mana. Rujukan kita dah tak tentu hala. Kail yang panjang sejengkal telah menduga laut yang dalam. Apa susahnya. Bot ada. Bawa saja kail sejengkal di lautan yang dalam. Tapi kalau kail hanya sejengkal ikan belanak yang layak dibicara. Ikan-ikan lain dah jadi hak orang lain. Itulah kesudahan SC rupanya. Semuanya berpunca dari Ikrar yang berulang tahun tapi berlainan empunyanya.

Masa berpecah ini ada ahli dulu-dulu yang muncul menunjukkan ketokohan yang hebat. Semangat HANG agaknya. Dulu tak laku kerana tidak ada siapa yang pedulikan. Sumbanganpun tak ada. Bila datang hanya tersengeh-sengeh menunjukkan sengeh kerang. Kerang asli dalam belantara. Habis sengeh, kena balik ke rumah. Tak ada siapa yang layan. Tapi ketika ini saham mereka melambung tinggi. Bukan main eksyen lagi. Berbicara rasmi dalam majlis. Diberikan hadiah. Kesian juga. Tak sedar diri. Orang pergunakan hingga ke satu masa. Bila silat dah teguh maka mereka akan memulakan kembali karier lama. Tersengeh-sengeh di mata ahli. Mereka ini tak sedar-sedar diri. Lupa sejarah pepecahan ahli. ”Itulah akibatnya kalau kurang mengaji.” Kata diri yang memerhati.

Bulan sentiasa berganti. Bilakah keputusan pepecahan akan terbukti. Tunggu sahajalah. Tapi ilmu anu jangan lupa dituntut. Kalau tidak, kita akan ketinggalan daripada merasai suasana ghairah ketika ini. Semuanya ghairah. Musim panas pulak tu. Semuanya terlapang. Terlapang atas dan bawah. Banyak pusat-pusat yang ”mendirikan”. Semuanya putih-putih belaka. Pink pun ada.