Sunday, March 9, 2008

KENANGAN

TERINGAT LAGI


Tentu puak-puak yang berpecah sekarang telah membuat kajian tentang jenis penyokong yang masih ada atau masih setia pada mereka. Kajian ini perlu sebagai riview untuk melihat gelagat murid pada masa-masa akan datang. Saya rasa pepecahan yang berlaku sedikit sebanyak memberi gambaran kepada En Mat betapa murid yang dianggapnya setia dan benar-benar faham akan asas atau prinsip perjuangan dan kefahaman SC tiba-tiba boleh beralih angin dan melupakan prinsip tersebut semata-mata kerana kesalahan guru yang tidak tentu pucuk pangkalnya atau kesahihannya.

Kerana nyamuk seekor, habis dibakar kelambu. Kerana marahkan En Mat, mereka rela melupakan ”pesanan’ allahyarham Ustaz. Saya ulang lagi bicara di ruangan ini agar kita dapat periksa diri dalam konteks SC. Semua ini dilakukan Insyaallah sebelum kita berpecah lagi. Bila berpecah, saya tak akan peduli. Insyaallah, saya tak akan sentuh lagi bab ini. Ketika itu, saya pasti telah buat ketetapan hati. Tak ada ape yang nak dicari. Tapi kepuasan hati. Kebenaran hakiki. Semuanya dalam konteks SC. Ketika itu siapa yang berpisah daripada fahaman hakiki, jangan ambil peduli. Kalau En Mat buat silat baru, murid-murid En Mat jangan peduli lagi ahli dan persatuan yang ada. Begitu juga pada ahli dan persatuan yang sedia ada dengan persatuan baru nanti. Tulis-tulis menyentuh kebenaran hakiki, jangan dibuat lagi. Masing-masing perlu menyusun stategi. Kebenaran-kebenaran hakiki, apa kita peduli.

Di ruangan ini saya teringat pesanan hakiki Ustaz Hanafi. Antara lain Ustaz pernah berpesan:-

i. Jaga dan hormati Mak Teh yang banyak berjasa kepada SC. Bersabit Mak Teh yang rela atas pemergian Ustaz mencari ilmu, maka ilmu ini dapat di tangan kita akhirnya.

ii. Sebelum pemergian Ustaz, betapa bayang-bayang diberi. En Mat di suatu masa nanti disebut-sebut sebagai pengganti. Maka hormatilah pendapat ini. Kalau tak dapat hormat, eloklah berhenti.

iii. Ustaz sangat mementingkan mandat. Untuk mengesahkan haknya daripada Pak Ya Said, soal mandat diutamakan. Ustaz pengasas silat ini. Kalau mandat dia pentingkan, bermakna itu adalah wasiat ilmu kepada kita. Kenapa kita tak penuhi. Kenapa kita mencari pelbagai alasan untuk membenarkan perbuatan kita.

iv. Sisrem pelajaran SC begitu mudah diberi. Itupun setelah Ustaz membuat kajian terperinci. Kita yang wujud dan pandai dalam SC adalah hasil perancangan beliau tempoh hari. Tapi kenapa begitu mudah kita mengubah atas apa yang kita warisi. Mengubahnya bermakna kita mungkir janji dan tak sedar diri. Kalau diri tak pandai atau ahli yang sedang belajar kurang cekap, buat tinjauan. Kalau tidak pandai menari jangan disalahkan papan yang tidak sama rata.

Banyak lagi perkara yang kita lupa diri. Tapi sampai sekarang saya tersangat hairan. Setiap kali kita mengadakan perjuampaan, nama Ustaz tetap disanjung tinggi. Mak Teh yang tak larat lagi ”dipaksa” datang untuk sama-sama meraikan satu-satu majlis. Begitu hebat janji kita secara amalan sebagai memenuhi pesanan Ustaz. Tapi begitu mudah kita lupakan janji. Dek kerana disebut binatang, habis putus tali. Dibakarnya jambatan. Jambatan kayu pulak tu.

Saya juga berasa tersangat hairan betapa ramai antara kita dikatakan benar-benar faham tentang fahaman SC. Namun akibat persengketaan tempoh hari, fahaman ini entah ke mana. Kenapa kita ubah fahaman yang ada bagi membenarkan pendapat dan pandangan diri. Secara langsung kita bertanggungjawab memporakperandakan kefahaman yang sedia wujud dalam SC. Kalau kita tak bersetuju, alangkah lebih baik kita meninggalkan SC. Jangan pandai-pandai ubah akan apa yang ada. Kalau keluar duduk diam-diam dan jangan bersuara. Silat Cekak pasti tak akan ternoda.

Sekarang nasi sudah menjadi bubur. Telah wujud satu lagi Guru Persatuan sebagai guru SC. Ada pengikut pulak tu. Manakah guru yang hakiki. Dalam SC selalu kita dengar perkataan zahir dan hakiki. Tapi dalam amalan kita, rupa-rupanya kita pun tak faham-faham istilah yang disebut selama ini. Jadi, selama ini kerut-kerut muka di depan guru sebagai tanda memerah otak untuk cuba memahami, berupa lakonan sahaja. Pandai sungguh mereka berpura.

Kepada En Mat saya berharap, kekalkan fahaman yang ada. Kajilah jenis murid yang ada. Buat kajian pada tingkat umur berapa mereka berada dan apa gelagat mereka dalam SC. Semua ini perlu dilakukan bagi memudahkan kita memasukkan fahaman sebenar SC supaya fahaman ini berterusan pada setiap generasi yang akan datang. Generasi yang ada ramai yang ternoda. Ramai yang lupa fahaman diri kerana kawan sejati. Agaknya.

En Mat masih banyak masa lagi. Sejarah mula membuktikan betapa manusia yang ditohmah dengan wanita hingga hilang kuasa, mula menyelah dan bertapak kembali. Masa yang akan menentukannya. Bersama dan tunggulah saat dan ketika. Dalam SC saat dan ketika sangat diambil kita.

Tulisan kali ini pendek sahaja. Suasana panas yang bergolak tempoh hari semakin sejuk. Cuaca pun sekarang ini sangat sejuk. Tak seronok menulis dalam suasana yang sejuk.