Saturday, October 27, 2007

BIINAATAANNGG

Pagi ini aku membelek-belek sebuah buku yang dikeluarkan oleh persatuan kita bertajuk, ”Silat Cekak Hanafi”, cetakan pertama , tahun 1998. Dalam ruangan Sekapur Sirih, tulisan En Mat, beliau mengucapkan penghargaan kepada Tuan Haji Amruddin dan Tuan Haji Nasir yang bertanggungjawab menyelaras penerbitannya pada tahun berkenaan. Tuan Haji Amruddin dalam kata-kata ruangan Pendahuluan, telah berharap agar buku tersebut dapat dijadikan panduan pada generasi sekarang dan masa akan datang mengenali dan menghayati silat pusaka bangsa Melayu yang tercinta. ”Untuk menjadi pengamal silat yang cemerlang, seseorang itu harus belajar Silat Cekak Hanafi secara praktikal melalui saluran perguruan dan buku ini menjadi pedoman yang sangat berguna.” Begitulah mantap kata-katanya.

Pada halaman pertama, ruangan Renungan, terpapar gambar Ustaz dengan kata-kata hikmatnya seperti yang berikut.

”Kita jangan cepat luntur dalam usaha mencapai matlamat perjuangan. Sekiranya kita tidak berjaya, anak kita akan mencapainya. Jika tidak, cucu kita akan mencapainya. Dan berusahalah bersungguh-sungguh hati serta bergantung hati pada Allah S.W.T.”

Sungguh indah kata-kata tersebut. Cuma adakah kita faham akan makna matlamat perjuangan seperti yang dihasratkan oleh Ustaz Hanafi. Pengertian perjuangan pada seseorang adalah pelbagai. Hanya bisikan hati sendiri yang boleh menjawabnya. Kalau perjuangannya untuk menentang khurafat dan tahyul maka bergeraklah dia untuk menumpaskan golongan toyol dan yang sama dengannya. Kalau perjuangannya ingin meluaskan ilmu SC maka turun padanglah dia tanpa mengira hari dan waktu. Kalau perjuangannya untuk membela bangsa dan agama maka seringlah mereka mengeluarkan ringgit belanja bagi membiayai usaha-usaha memartabatkan bangsa dan agama. Kalau perjuangannya untuk mendapatkan tempat dalam kepimpinan tertinggi dalam SC, maka menyusun strategilah si hamba Allah itu. Walau bagaimanapun, Guru Wawasan sungguh fasih akan matlamat perjuangan tersebut. Hubungilah beliau untuk keterangan lanjut. Kalau tak dapat hubunginya, sila hubungi si Linda. Malas bagi saya untuk mengulas maksud perjuangan dalam ruangan ini. Kita semua dapat perhatikan gelagat yang telah berlaku dan sedang berlaku. Malah sudah semestinya kita juga akan dapat membuat telahan atas apa yang akan berlaku.

Dalam ruangan ”Salasilah Perguruan”, jelas dinyatakan akan proses pelantikan Guru seperti yang dinyatakan dalam halaman muka 5, perenggan 5 hingga 9 seperti yang berikut:

”Semasa beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir, beliau tidak menamakan sesiapapun di kalangan penuntut Silat Cekak sebagai penggantinya. Para pendukung Silat Cekak telah menunggu empat puluh hari untuk menamakan Guru Utama Silat Cekak. Dalam satu majlis yang dihadiri oleh pendukung yang termasuk Ahli Lembaga Pelajaran dan Tatatertib (Badan Tertinggi yang mentadbirkan Silat Cekak semasa hayat Ustaz Hanfi) balu Allahyarham dan anak-anak beliau, telah mengisytiharkan Encik Ishak bin Itam sebagai Guru Utama Silat Cekak pada masa itu. Pengisytiharan Encik Ishak berdasarkan bahawa Ustaz Hanafi telah memberi amanah kepada beliau untuk mengambil mandat perguruan sementara anak-anaknya cukup umur dan menjaga semua keluarga Ustaz Hanafi dengan baik.
Encik Ishak menjadi Guru Utama bermula dari tahun 1986 hingga tahun 1993. pada 19 Mei 1983 Encik Ishak, meyerahkan mandat perguruan Silat Cekak ini kepada Encik Mohd Radzi Bin Haji Hanafi, anak keempat daripada Allahyarham Ustaz Hanafi. Penyerahan mandat ini telah dilakukan secara empat biji mata dan disokong oleh dokumen hitam putih yang ditandatangani sendiri dengan rela hati dan di dalam keadan sedar oleh Encik Ishak dan Encik Mohd Radzi.
Majlis Pendukung yang mengisytiharkan Encik Ishak menjadi Guru Utama dalam tahun 1986 telah dipanggil bersidang pada 21 Mei 1993 dan menimbangkan kes penyerahan mandat perguruan yang dibawa oleh ahli keluarga Ustaz Hanafi dan didapati benar dan dilakukan dengan sewajarnya tanpa unsur-unsur paksaan dan mengisytiharkan Encik Mohd Radzi Bin Haji Hanafi sebagai Guru Utama Silat Cekak.
Namun begitu, sebilangan besar pentadbir Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia ketika itu telah gagal untuk menjalankan tanggungjawab mereka untuk menerima Encik Mohd Radzi sebagai Guru Utama Silat Cekak. Mereka telah cuba menghalang Encik Mohd Radzi dari menjalankan fungsinya sebagai Guru Utama dengan menggunakan kedudukan masing-masing di dalam persatuan.
Pada 5 Ogos 1994, Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia telah ditubuhkan. Persatuan ini telah mengiktiraf Encik Mohd Radzi Bin Haji Hanafi menjadi Guru Utama dan menjadikan persatuan ini sebagai jentera utama pergerakan Silat Cekak yang baru. Sejak itu Silat Cekak telah dikenali sebagai Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi. Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi merupakan Silat Cekak yang benar-benar diamalkan oleh Allahyarham Ustaz Hanafi.”

Pernyataan di atas amat jelas. Saya juga tidak berminat untuk mengulasnya. Nyata sekali betapa perlunya peranan Mak Teh bagi menentukan pengganti suaminya. Nampaknya peranan Mak Teh telah diambil alih oleh Pak Li, Pak Lan, Pak Am dan Pak Sir. Tok Guru Wawasan berpeluk tubuhnya sambil tersenyum sinis umpama buaya yang ternganga menunggu mangsanya. Hebatttttt. Ini belum lagi kita tonton CD Mak Datin yang dikeluarkan oleh Persatuan Silat Cekak atas pelantikan En Mat sebagai Guru Utama. Kenapa sekarang tulisan sejarah tersebut diketepikan. Inilah sebabnya maka saya mempunyai pendirian yang tetap tentang mandat dan saya selalu sarankan pendapat tersebut kepada kenalan rapat saya dan mereka yang pernah saya latih. Sekurang-kurangnya janganlah kerana Silat Cekak menyebabkan kita melatih diri kita menjadi manusia hipokrit dengan menafikan sejarah dan amalan, semata-mata menjaga hati kawan.

Bagaimana agaknya sejarah tersebut hendak disambungkan dengan pelantikan Guru Pesatuan yang baru. Puak-puak yang berkepentingan tersebut akan tetap mereka seribu alasan bagi meghalalkan cara dan kaedah yang mereka lakukan.

Suasana yang tidak tentu hala sekarang, segala-galanya timbul kerana wujud kebencian yang amat sangat pada En Mat. Bila timbul sahaja kes pencabulan, walaupun bukan dakwaan utama dalam surat pengaduan yang disebarkan, telah dijadikan alasan kukuh untuk menghukum En Mat yang mereka gelar ”Harimau Berantai”. Untuk meluaskan perasaan benci mereka pada punca kejadian En Mat, maka Mak Teh dijadikan sasaran. Apabila timbul sahaja kes ”binatang”, tanpa tunggu bicara, telah dijadikan alasan untuk menyisihkan keluarga. Hebat sungguh perjuangan mereka menurut tafsiran mereka atas harapan Ustaz dalam ruangan ”Renungan” tersebut.

Kenapa perlu mereka marah pada Mak Teh yang menggunakan istilah binatang. Taraf Mak Teh pada saya lebih kurang sama dengan Ustaz dalam perjalanan dan perjuangan SC. Itu sebab suaranya tidak diketepikan dalam pelantikan Pak Ak dan En Mat. Kalau sensitif dengan gelaran binatang, Ustaz pun sering menggunakan istilah binatang dalam syarahan atau ucapannya atau perbualannya sama ada sebagai kiasan atau sebagai amaran. Cuma saya lihat, Mak Teh lebih berani dan lebih direct tapi tidak merujuk binatang jenis apa. Sebaliknya Ustaz menyebut nama binatang untuk dijadikan panduan, batasan dan amaran kepada anak-anak muridnya. Cuba kita kongsi pengetahuan tentang sebutan nama-nama binatang tersebut secara ringkas sepanjang ingatan saya bersama dengan Allahyarham. Untuk memudahkan perbincangan tentang maksud binatang, apa saja selain manusia, itu adalah binatang seperti yang dinyatakannya.

Ustaz sering menggambarkan anak murid yang kurang bercakap tapi banyak menjalankan tugas dan menjadi orang harapan SC sebagai AYAM sabung yang berkokok pendek. Nilainya berdasarkan ekor. Ini berbeza dengan ayam yang berkokok panjang tapi nilainya berdasarkan kati. Cakap sahaja lebih tapi tidak ada nilai sama ada isi percakapan atau nilai dirinya sendiri. Pendapat kita pada asasnya betul tapi lebih condong ke arah ilmu dan pengalaman yang ada pada diri sendiri. Orang yang berfikiran luas dan berilmu dapat membuat kesimpulan yang tepat dan bernas. Keadaan ini sama seperti manusia buta yang memegang GAJAH. Tafsiran gajahnya hanya berdasarkan apa yang dipegang. Kalau ekor dipegangnya, maka itulah gajah pada tafsirannya. Berbeza dengan orang celek yang dapat memandang secara keseluruhan. Binatang ULAR sering dikaitkan dengan SINGA. Jangan jadikan diri seperti ular yang bersifat khianat. Sifat dan sikapnya mematuk mangsa hingga mati dan dibiarkan begitu sahaja. Lebih baik binatang singa daripada ular. Sekurang-kurangnya binatang yang dibunuh singa dijadikan bahan makanan. Ustaz tersangat benci sifat anak muridnya umpama LALAT dan BIAWAK. Jenis lalat adalah jenis murid SC yang suka membuat kacau dan berperanan sebagai perosak. Apa saja yang baik akan musnah jika manusia jenis ini wujud pada situasi tersebut. Hubungan baik akan bertukar rosak apabila manusia toksid ini timbul. Akan tetapi jika dinasihat, tetap dengan amalan buruknya, manusia itu adalah biawak yang tetap memilih bangkai. Itu sebabnya jangan hairan betapa Ustaz menyebarkan fahaman yang benar dan baik, betapa En Mat dan wakilnya menanam fahaman yang benar dan sepatutnya, ahli tersebut akan tetap dengan pemikiran buruknya. Sebaliknya, murid yang baik adalah murid yang dapat memainkan peranannya umpama LEBAH dan IKAN. Sebagai lebah, ke mana dia pergi, kebaikan dan kelebihan akan muncul. Kalau ada ahli yang bersifat sedemikian, apabila pergi mana-mana cawangan atau pusat latihan, maka cawangan dan pusat latihan tersebut akan bertambah maju. Berbeza dengan lalat. Kedatangannya akan membenamkan cawangan atau pusat latihan teresebut.

Kita disarankan agar mempunyai pendirian nyang tetap dan tidak berubah-ubah. Pendirian ini mestilah berdasarkan kebenaran dan rujukan pada mereka yang berilmu dan mahir dalam bidang tersebut. Lautan yang masin, masih tidak dapat memasinkan ikan yang hidup di dalamnya. Kalau ada ahli yang senang-senang tukar Guru, jenis binatang apa agaknya. Kerana itu juga saya sarankan jangan ada kelas-kelas yang banyak guru. Kalau En Mat yang mulakan ijazahnya maka biarlah dia yang mengakhirinya. Kalau ada kelas yang membenarkan En Jo menyambung tugas En Mat, pasti penyelianya sama ada Lalat atau Biawak.

Sebagai ahli SC, saranan dan pelambangan yang dibuat oleh Ustaz hendahlah dijadikan iktibar. Kita bukan belajar setakat kemahiran dua tangan dan dua kaki, tapi juga mempunyai pemikiran yang matang dan sentiasa berfikir. Ustaz banyak kali bersyarah dan bercakap. Ramai yang syok mendengar syarahannya daripada segi stail dan nada syarahan atau percakapan. Tetapi masih ramai antara anak muridnya yang dapat menilai isi percakapan untuk dijadikan pengajaran dan pegangan. Murid-murid ini adalah jenis berfikir dan sentiasa mencari jalan untuk memperkayakan diri dengan ilmu dan pengalaman. Setelah Ustaz meninggal, mereka akan sedaya upaya mengekalkan kulit dan isi, roh dan fizikal SC seperti mana yang diterima daripada Allahyarham. Jika ada antara ahli yang bergaul atau mengambil SC melalui mereka ini, maka beruntunglah ahli tersebut. Tapi ada juga kalangan ahli tersebut yang ”menentang” kerana pertentangan sama ada pendapat atau hubungan dek kerana pengaruh yang lain. Sahlah perangai biawaknya.

Ramai yang berguru dengan Ustaz, tapi tidak ramai yang dapat berfikir dan menambahkan ilmu sama ada melalui isi percakapan atau pergerakan silatnya. Ketika Ustaz menunjukkan kebolehannya bersilat, ramai yang terpegun dan mengkagumi kehebatannya. Tetapi ada kalangan muridnya yang tidak mementingkan soal kehebatan Ustaz tersebut. Ustaz memang hebat. Apa perlu kita persoalkan atau kita kagumi. Yang penting, lihat cara pergerakannya dan bagaimana pergerakan tersebut dapat dimiliki oleh diri kita sendiri. Mereka ini sentiasa berfikir dan merujuk pada Ustaz dalam usaha menguasai pergerakan tersebut. Golongan inilah yang sentiasa dapat meningkatkan ilmunya dalam SC.

Begitu juga dengan percakapan dan syarahannya. Ramai yang kagum dan menikmati kesedapan Ustaz bersyarah. Tetapi masih ada kalangan muridnya yang memikirkan isi percakapan Ustaz dan merujuk Ustaz untuk maksud mengaplikasikan pada dirinya dan dalam kehidupan seharian. Dengan itu apa yang disarankan oleh Ustaz, akan dapat dipraktikkan dan dijadikan prinsip dalam hidup. Amat malang sekali apabila wujud manusia yang mengkagumi Ustaz hanya di peringkat lapisan luaran sahaja tanpa menjadikan isi pengajarannya untuk amalan dan pegangan hidup. Itu sebabnya apabila mereka berkuasa, kita berasa hairan tentang kenapa murid Ustaz boleh bertindak sedemikian rupa. Macam kita tak boleh percaya akan tindak tanduknya.
Manusia ini jenis binatang apa. Lebih malang lagi apabila wujud manusia yang tak pernah menemui Ustaz tapi menggunakan kata-kata Ustaz dan pergerakan silat yang dikatakan diambil daripada Ustaz untuk menegakkan pendapat ketika berbincang dan ketika bersilat. Sungguh mengharu dan menyayukan.

Saturday, October 20, 2007

SUMBER RUJUKAN

Blog-blog lain nampaknya telah berhenti menulis sama ada selamanya atau buat sementara waktu. Teringin membaca tulisan Linda khasnya. Tentu kulitnya putih gebu. Tapi saya akan terus menulis bila terdetik di hati. Saya tidak mahu mereka-reka cerita. Ilmu khashaf ke atau ilmu laduni ke jauh sekali bisik semak, memang tak ada pada saya. Tapi berdasarkan pengalaman, pengetahuan dan pemerhatian, bila ilham datang, saya terus menulis. Saya ingin berkogsi pendapat. Lebih seratus muka surat telah diterbitkan. Pada generasi muda, gunakan fikiran terbuka. Simpan tulisan tersebut buat rujukan masa depan. Mungkin untuk dua puluh atau lima puluh atau berpuluh atau beratus tahun akan datang. Ketika itu semua generasi yang ada sekarang akan mati. Tapi bahan penulisan yang ditulis ketika ini boleh dijadikan rujukan. Generasi yang akan datang pasti ingin mengetahui betapa wujudnya Silat Cekak yang hebat pada satu masa dulu tapi tumbang dengan begitu cepat apabila Guru Utamanya mati. Kenapa terjadi demikian. Kenapa pula hak Ustaz melalui mandat kepada anaknya terputus dan diputuskan. Siapakah tokoh-tokoh yang terlibat dalam episod drama tersebut. Mana cawangan yang pro dan kontra. Semuanya terkandung dalam penulisan yang diterbitkan. Malah jika ada yang ingin membuat ijazah lanjutan atau doktor falsafahnya tentang silat, bahan-bahan tulisan tersebut amat berharga. Bukan sekarang tapi pada masa akan datang. Bayangkan hingga beratus tahun lagi. Tak payah khashaf-khasaf. Mereka boleh membuat kajian tentang betapa pentingnya seorang Guru silat yang hebat, menguasai ilmu berorganisasi; tidak semata-mata bergantung pada ilmu bisik semak ke atau apa-apa lagi yang tidak berpijak di bumi nyata. Pengetahuan guru tentang tindak-tanduk muridnya tidak hanya bergantung pada ilmu isyarat semata-mata tapi perlu ada ilmu saikologi, ilmu komunikasi dan beberapa ilmu si yang lain. Setakat ada ilmu makrifat, hakikat dan syariat tanpa berpakaian ilmu yang hujungnya si tersebut, akhirnya Guru sendiri akan ”si”. ”Si” cakap Cina, cakap Melayunya mati.

Kalau nak berbincang pasal silat, bincanglah dengan fikiran yang rasional bersandarkan fakta dan data serta berteraskan situasi dan amalan yang sedia ada dalam SC. Kita tak cari makan melalui silat. Silat hanya sebahagian daripada program mengisi masa lapang hidup kita. Tumpuan pada kerjaya dan keluarga adalah lebih utama. Jadi kenapa begitu beria-ria menegakkan sesuatu hingga melukakan hari orang lain atau merendah-rendahkan orang lain. Ada yang menjadikan musuh apabila tidak sama pendapat. Kecualilah jika kita mempunyai agenda yang tersembunyi dalam SC ini. Berfikiran terbukalah sikit. Tak kan lah kerana satu kesalahan maka segala-galanya buruk dan patut dikutuk hingga sanggup diri sendiri dikuasai oleh sifat amarah yang meluap-luap. Ingatlah kata-kata Tok Guru, orang yang selalu marah akhirnya akan diiringi oleh perasaan malu dan menyesal yang amat sangat.

Ketika hari raya yang lalu ada sahabat yang berasa hairan tentang tuntutan mahkamah daripada En Mat supaya mengembalikan semula haknya sebagai Guru silat. Hak yang telah dirampas oleh En Jo. Kalau En Mat menuntut, maknanya dia mengiktiraf bahawa kuasanya telah beralih pada En Jo. Secara langsung sahlah penguasaan En Jo terhadap Silat Cekak.

Saya tidak jelas akan sumber kenyataan tersebut. Akan tetapi, kalau kita hendak berbincang tentang apapun dalam SC ketika ini, perbincangan harus difokaskan sama ada perbincangan berdasarkan bidang persilatan atau bidang persatuan atau bidang wawasan. Bidang wawasan agak terhad sedikit kerana bidang tersebut masih berselindung pada bidang persatuan. Corak perbincangan akan berlainan jika bidang perbincangan berdasarkan sama ada persilatan atau persatuan.

Kalau berdasarkan persilatan, skopnya adalah berkaitan dengan adat dan adab. Kesetiaan ditunjukkan melalui perasaan hormat dan kasih akan gurunya. Puncaknya, kalau murid menderhaka maka hukumannya tidaklah seperti dahulu iaitu pertarungan senjata. Yang mati habis bicara dan yang hidup dianggap berjaya dan berjasa. Tapi dalam konteks sekarang, murid yang menderhaka cuma tidak diiktiraf oleh guru sebagai anak muridnya lagi. Ilmu yang ada padanya akan hilang secara beransur-ansur. Adakah hilang kerana ditarik oleh guru. Mengarut. Ilmu tersebut akan hilang kerana murid yang membenci guru pasti tidak akan mengamalkan pelajaran yang diberi oleh guru. Bencilah. Maka amalan persilatannya akan terbantut. Lama-lama akan lupa dan ilmu silat akan hilang dengan sendirinya. Ada juga ketikanya Ustaz mengambil balik uniform yang diberi sama ada mintak balik atau dibeli atas bayaran yang tertentu. Dalam SC, uniform adalah merupakan salah satu mandat keahlian SC.

Kalau kita berbincang berdasarkan bidang persatuan, skopnya adalah berkaitan dengan peraturan. Kesetiaan ditunjukkan melalui bacaan ikrar dari masa ke masa. Puncaknya ialah saman-menyaman di mahkamah. Yang berjaya akan dianggap betul dan yang kalah terpaksa menerima hakikat kekalahannya. Di negara kita, persatuan amat penting untuk mengerakkan silat. Tanpa persatuan, silat tidak boleh dikembangkan.

Berdasarkan fakta di atas maka perbincangan tentang tuntutan En Mat tersebut perlu dibahaskan dari sudut persilatan atau persatuan. Dari segi persilatan, beliau adalah sah sebagai Guru berdasarkan mandat yang diberi dan diiktiraf oleh muridnya. Apa perlunya beliau menagih lagi akan haknya sebagai guru silat. Tapi dari segi persatuan yang mempunyai peraturan dan undang-undang, mahkamah adalah penentu utama. Apabila En Mat menggunakan proses mahkamah, tindakan itu juga adalah betul supaya gelaran jawatannya sah dari segi persilatan dan persatuan. Silat dan persatuan tidak boleh dipisah-pisahkan. Saya masih ingat lagi ketika SC mengadakan mesyuarat agung sempena sepuluh tahun penubuhannya. Dalam mesyuarat agung tersebut, Ustaz Hanafi telah dicalonkan sebagai Presiden seumur hidup. Tapi ada pihak yang menentang usul pencalonan tersebut. Kenapa perlu Guru Utama menjawat jawatan presiden seumur hidup. Di manakah letaknya kepercayaan ahli silat terhadap gurunya yang dilantik sebagai Presiden. Tak kanlah ada antara ahli yang sanggup bersaing dengan Guru Utama untuk jawatan Presiden. Jadi apa perlunya presiden seumur hidup. Tapi ketika itu Guru Utama memikirkan betapa pentingnya jawatan Guru Utama bergelar Presiden seumur hidup. Melalui Setiausahanya ketika itu, saya difahamkan bahawa langkah tersebut sebagai persediaan, takut kalau-kalau ada antara ahli-ahli persatuan yang bertopengkan ahli silat merampas kuasa dalam SC melalui proses berpersatuan. Tambahan pula ketika itu ada ahli-ahli daripada satu pertubuhan politik sangat ramai yang menjadi ahli SC. Keadaan ini satu segi amat baik tapi dari segi yang lain menimbulkan perasaan waspada. Adakah mereka ikhlas untuk menjadi ahli SC atau semata-mata untuk menikmati keistimewaan dalam SC melalui pendaftaran sebagai ahli persatuan. Nampaknya Setiausaha SC ketika itupun tahu akan bahayanya jika Persatuan tidak diketuai oleh Guru Silat Cekak.

Maka itulah sebabnya apabila mereka benci akan En Mat, tindakan pertama yang dibuat ialah memisahkannya daripada persatuan. En Mat tidak sedar akan tindak tanduk ini. Mana perginya punesihat beliau hingga En Mat sanggup menyerahkan mandat Presiden kepada Naibnya. Satu tindakan yang menjerut diri sendiri. Inilah tektik yang berkesan kerana mereka yang sedar akan keperluan guru utama sebagai presiden dalam mesyuarat agung sepuluh tahun SC masih ada lagi dan turut membenci En Mat. Melalui pegawai DKK yang ada dalam persatuan ketika inilah tektik ini dijalankan. Mereka memperoleh kejayaan untuk menyisihkan En Mat hingga beliau berasa terkedu. Kita susah untuk berdepan dengan Pak Ak kerana beliau menguasai persatuan sebagai Presiden. Begitulah yang terjadi pada En Mat yang susah untuk berdepan dengan pihak yang menguasai persatuan.

Seperti yang ditegaskan sebelum ini, Ustaz telah meninggalkan ilmu persilatan yang hebat, meninggalkan keluarga yang telah berkorban dan di samping anak muridnya, Allahyarham juga meninggalkan persatuan untuk menggerakkan silat. Kalau adalah antara anak muridnya yang tidak turun padang mengembangkan silat Cekak dan menolak kaum keluarganya tapi semata-mata berpegang pada persatuan, eloklah fikir-fikirkan sama ada diri itu layak untuk bergelar pejuang atau pembela SC. Tapi kalau ilmu tidak dikembangkan dan keluarga ditolak, persatuan pun tak nampak rupa, kalau nak anggap diri sebagai pembela SC, eloklah cermin-cerminkan diri itu terlebih dahulu.

Tidak boleh dinafikan bahawa betapa SC berkembang dengan pesatnya, peranan orang-orang lama sangat besar. Masalahnya kita hanya merujuk orang-orang tersebut di sekitar ibu kota sahaja. Seolah-olah merekalah tonggak utama penggerak SC dari dulu hingga sekarang. Cakap mereka sahaja yang perlu diberi perhatian. Bagaimana pula orang-orang lama yang telah berhempas pulas menaikkan SC tapi berada di luar ibu kota atau mendiamkan diri buat seketika. Kenapakah pandangan-pandangan mereka tidak diambil kira. Puak-puak baru dalam MMK ramai yang muda-muda dan tidak merasai pahit maung menegakkan SC yang tercinta pada peringkat mula. Mana ada nastolgia yang mendalam tentang SC di kalangan mereka. Mudah sahaja mereka mengambil tindakan dan keputusan. Mandat jangan diambil kira. Adat dan adab dalam SC yang selama ini terpakai secara amali tanpa bertulis, telah dipermudahkan dan tidak diambil kira. Bagaimana pula ahli-ahli lama yang berada dalam persatuan. Ke mana mereka menghilang. Bukan menghilang tapi geram. Adakah patut dikata binatang. Tapi binatang apa yek!.

Wednesday, October 10, 2007

PERSIAPAN DI HARI RAYA

Difahamkan bahawa sebutan kes En Mat akan didengar tidak berapa lama lagi. Ketika itu pastinya kedua-dua pihak ahli SC yang didakwa dan ahli SC yang mendakwa akan bersedia dengan hujah-hujah mereka melalui peguam masing-masing. Ramai saksi yang akan dipanggil. Untuk membuktikan nafsu serakahnya, beberapa individu yang bergelar isteri akan tampil ke depan mengemukakan bukti. Sebaliknya, untuk membuktikan wujudnya konsfirasi, sudah tentu beberapa tokoh yang dulunya terkenal akan disebut-sebut nama mereka. Kalah wirid haji. Kes ini mesti menarik. Banyak perkara yang akan ditelanjangi. Banyak nama akan timbul dan banyak isu akan didedah. Akhirnya, banyak persoalan yang akan muncul. Maka akan berbogellah Silat Cekak yang dulunya berpakaian megah di persada dunia. Walau bagaimanapun hingga kini, tarian bogel orang Arab masih terkenal dan diminati ramai. Namun, minat orang ramai bukan kerana tariannya tapi kerana bogelnya.

Pada pemulaan episod, atas prinsip menjaga nama baik Persatuan maka En Mat disingkirkan. Harapan atas penyingkiran itu, apa yang telah berlaku dan akan berlaku, tidak akan melibatkan persatuan lagi. Namun, bagaimana pula dengan silatnya. Bagaimana agaknya untuk kita memisahkan En Mat dengan SC. Yang menyingkirkannya ialah persatuan; bukannya ahli silat. Itu sebab masih ramai anak muridnya yang mengakui En Mat sebagai guru mereka. Mungkin di kalangan ahli persatuan, mereka boleh diyakinkan betapa pentingnya dasar pemencilan En Mat daripada persatuan. Kononnya dasar tersebut semata-mata untuk menjaga nama baik persatuan kalau En Mat dijatuhi hukuman oleh mahkamah. Namun pada rakyat negara ini, mereka tetap kaitkan En Mat dengan Silat Cekak dan semestinya melibatkan Persatuan Silat Cekak. Kurang menyakinkan apabila dikatakan bahawa kalau wujud perbicaraan, Persatuan SC tiada kaitan. Tengoklah hakikatnya nanti. Ahli-ahli silat kita suka bercakap tentang hakikat. Hakikatnya Persatuan Silat Cekak tetap berkait dan dikaitkan. Sekurang-kurangnya kaitan atas dakwaan wujudnya pakatan untuk menjatuhkan Guru Utama atau kaitan En Mat dengan ahli persatuan yang dirunas segenap cerok dan sudut .

Lagi dua tiga hari kita akan menyambut Hari Kemenangan. Cuba bayangkan apa yang akan berlaku pada hari pertama bulan kemenangan tersebut. Banyak yang akan berlaku. Dari segi silat, sebelum kemenangan dirasai atau dilaung-laungkan, pastinya di pagi raya nanti pelbagai puak akan menziarahi makam Ustaz Hanafi. Itulah sahaja nampaknya usaha menunjukkan kesetiaan yang berterusan kepada Ustaz secara jujur. Untuk melafazkan ikrar taat setia pada perjuangan SC secara ikhlas, sukar sikit kerana Ustaz telah tiada. Ikrar setia pada penggantinya terasa bermain di hati. Jadi, ziarahlah tanda kesetiaan yang paling mudah. Tanda sayang pada pengasas Silat Cekak. Semestinya Al-Fatihah tidak akan dilupakan. Pada mereka yang berfaham moden yang menolak mandat, adat dan adab, pasti saknika bunga tidak akan dilupa. Modenlah katakan. Bunga ditabur tanda setia. Pelbagai puak akan duduk mencangkung muhasabah diri. Pada puak silat, perlu susun strategi, pada puak persatuan, usaha lagi dan pada puak wawasan, bila lagi. Itulah wirid di hati walaupun mulut kumat-kumit membicara isi hati. Mungkin juga ayat Kursi. Tanda ikrar di hati.

Di hadapan Makam Ustaz Hanafi jika bersemuka di pagi yang mulia, bagaimana agaknya puak-puak tersebut bertentang mata. Salamnya bagaimana rupa. Adakah salam disertai dengan perbuatan menghulurkan tangan, atau bagaimana pula. Sukar untuk menjawabnya. Yang pastinya segala-galanya akan menjadi hambar dan tawar. Keadaan ini belum diambil kira apabila puak-puak Pak Ak datang bersama. Cuma di hati ini berfikir sampai bila agaknya ahli-ahli Silat Cekak masih setia ke kubur Allahyarham. Jangan-jangan tahun ini sudah tidak ada. Adakah pihak keluarga mengadakan benteng utama. Lebih hebat daripada benteng asrama pudu. Tak kan kot!

Selesai ke tanah kuburan, mesti ada rumah terbuka. Menjadi tradisi, ramai yang berpusu-pusu ke rumah Mak Teh untuk berhari raya sebagai tanda setia pada Ustaz. Masih ada ke lagi tradisi ini. Ustaz telah tiada. Di mana tempat untuk menumpahkan sebak di dada atas pemergian Ustaz Hanafi. Selama ini di rumah Mak Teh lah sasarannya. Masing-masing bersalaman tanda ikatan mesra. Pelukan mesra tidak pernah dilupa. Tetapi raya ini bagaimana pula. Pastinya kedatangan puak Persatuan tidak akan disenangi. Lagipun Mak Teh akan berasa sukar untuk mengecam rupa mereka. Rupa mereka sudah semacam tak serupa manusia. Plenet mana agaknya. Hilanglah satu daripada tradisi berhari raya yang telah terbina sekian lama. Tangan bekas isteri Ustaz Hanafi tidak lagi dapat dikucupi tanda ikatan perjuangan mulia . Putus langsung hubungan sejati. Namun, sekeras mana akan diri, pasti terasa juga sayu di hati. Mereka tetap akan terasa. Maklumlah hari raya adalah hari terasa pada kebanyakan manusia kita.

Ustaz Hanafi telah pergi. Walaupun ramai ahli yang tidak pernah bersamanya, tapi Allahyarham tetap di hati mereka. Pemergian beliau telah meninggalkan ilmu yang sangat berharga dan Ustaz juga telah meninggalkan sebuah keluarga yang banyak berkorban untuk menegakkan perjuangan Silat Cekak. Perjuangan yang mereka katakan begitu suci. Sejauh mana tinggalan tersebut masih kita hargai. Kalau keluarga Ustaz Hanafi kita tolak maka tinggallah ilmu silat itu sahaja yang boleh kita banggakan. Tapi malangnya ilmu itupun banyak yang telah dirobak-robek hingga tak tentu hala dan hilang punca. Jadi, apa yang ada lagi. Tinggallah gigi dan gusi. Jangan-jangan gigi palsu agaknya. Tapi jangan lupa juga. Ustaz Hanafi ada meninggalkan murid. Ada murid lama. Tetapi ramai yang telah jadi bangka. Fikiran tak tentu hala. Itu sebab banyak celaru yang dibuat mereka. Ada juga murid baru. Mereka ini dikatakan sangat berilmu. Logik dan rasional mainan minda. Maklumlah. Bukahkah Silat Cekak itu ringkas. Maka ringkas adalah motto mereka. Lantikan guru mesti ringkas. Penyiasatan mesti ringkas. Hukuman mesti ringkas. Adat dan adab mesti ringkas. Semuanya mesti ringkas. Bergelarlah mereka golongan ringkas. Hukum hakam dalam SC adalah berdasarkan tafsiran mereka sendiri. Golongan Wawasan lah katakan. Amat ringkas sekali. Apakah pengertian Cekak pada mereka. Jawapannya amat ringkas. Itulah ringkas.

Pada tahun ini, hala tuju ke rumah terbuka akan menjadi lebih berfokas. Hala tujunya bergantung pada pegangan hati. Kalau hati berpegang pada persatuan, rumah Guru Persatuan atau rumah para pendokongnya akan menjadi tujuan. Kalau hati berpegang pada persilatan, rumah Mak Teh, rumah En Mat dan rumah para pendokongnya tetap diutamakan. Namun, orang yang berada di atas pagar lebih beruntung kerana boleh makan kiri dan kanan.

Oleh sebab tetamu mereka ahli silat dan ahli persatuan maka isi perbualan tentunya akan lebih membincangkan isu Guru dan persatuan. Masing-masing ada benang yang nak ditegakkan. Tokoh mana yang beruntung, sama ada tokoh silat atau tokoh persatuan, bergantunglah pada kerancakan perbualan. Kalau puak persatuan atau puak wawasan begitu lahap menghentam En Mat, maka beruntunglah En Mat kerana mengaut pahala yang berganda di pagi yang mulia. Begitulah sebaliknya. Ahli foram yang berkunjung sebagai tetamu akan terpaksa mengorbankan pahala yang dikumpulkan sepanjang bulan Ramadhan di samping korban wang membeli kuih atau hadiah berupa pemberian kepada tuan rumah. Begitulah hebat agaknya sambutan hari raya di kalangan kita. Cuma fantasi sahaja. Mungkin juga satu kenyataan.

Rumah terbuka akan dijadikan salah satu ukuran kekuatan pengaruh. Suasana yang wujud di hari raya akan di war-warkan serata yang boleh. Ruangan web akan dijadikan medan propoganda utama. Lagi banyak aktiviti beraya diadakan, lagi hebatlah kumpulan tersebut. Bilangan yang hadir perlu mencecah hingga empat angka. Baru hebat namanya.

Selepas berhari raya di hari pertama, apa pula yang akan berlaku. Pastinya cawangan-cawangan pun akan mengambil bahagian mengadakan Persatuan Terbuka. Tetamu jemputan merekapun pasti berfokas. Geng mana. Bermesralah mereka buat seketika. Mungkin ketika itu, isi hati mereka akan disimpan sepanjang bersuka. Yang pastinya apabila pulang ke rumah, isi perut pula yang akan diluahkan kerana terlalu banyak yang masuk tanpa ada sekatan di mana-mana.

Apabila habis musim raya, persiapan dan perancangan lain akan diberi tumpuan. Semuanya akan rancak kembali. Ketika itu tindakan penyingkiran akan berleluasa. Tidak kiralah sama ada ahli individu atau keahlian cawangan itu sendiri. Kes-kes saman di mahkamah akan berakhir dengan keputusan juga. Mesyuarat agung pasti akan diadakan. Kata mengata akan menjadi pokok utama. Ramai yang berjauh hati dan akhirnya menyindiri. Semuanya akan berlaku sama ada secara singkat atau lambat, sama ada secara sedar atau tidak sedar. Yang pastinya semuanya akan berlaku sebelum menjelang bulan Ramadhan dan Hari Kemenangan pada tahun berikutnya. Siapa yang masih tinggal lagi dalam arus perjuangan SC. Sama-samalah kita tunggu dan lihat sendiri. Laungan ”Hidup Cekak” semakin sayup kedengaran, diganti dengan laungan ”Hidup Diri”.

Cekak Oh Cekak
Kaulah kandil kemerlap
Pelita jendela di dalam gelap
Menyinari selalu
Tapi duluuuu.
Kini kau dah mula malap
Angkara timbul kongsi gelap
Terus berkongsi dalam gelap
Nikmat selalu.

Monday, October 1, 2007

MENYAMBUT HARI KEMENANGAN

Tidak lama lagi kita akan menyambut Hari Raya. Hari tersebut merupakan Hari Kemenangan pada mereka yang berpuasa. Setiap perjuangan yang berjaya akan berakhir dengan kemenangan. Tapi ada yang berjuang tapi akhirnya tertewas.

Dalam SC, pelbagai pihak sedang berjuang. Perjuangan ini merangkumi tiga kumpulan utama. Masing-masing ada ketua dan memasang strategi. Kumpulan Silat dengan ketuanya iaitu Guru Silat yang ada caranya yang tersendiri, Kumpulan Persatuan dengan berketuakan Guru Persatuan, dengan caranya dan kumpulan Wawasan dengan Guru Wawasannya menyusun strategi yang berlainan pula. Masing-masing ada pengikut dan mempercayai akan misi yang mereka bina. Setakat ini perjuangan masih berterusan. Percaturan pengaruh masih tolak-menolak. Ramai ahli yang belum membuat ketetapan. Hati mereka perlu dimenangi. Pastinya di satu masa nanti akan ada yang mencapai kemenangan. Tetapi yang perlu pada kita ialah kemenangan hakiki. Kalau tidak, akan ada yang menang dahulu tapi kalah kemudian. Sama-samalah kita saksikan persaingan tersebut. Jangka masanya pasti lama. Mungkin bertahun-tahun lamanya. Maklumlah, bukan mudah membuat keputusan. Lainlah pada ahli-ahli JK Penyiasatan atau Kehakiman SC yang hebat dan cepat bertindak membuat keputusan. Mereka berjaya mengalahkan kebolehan mengeluarkan hukum para Yang Arif di sektor mahkamah negara ini. Tetapi ramai yang bersetuju bahawa mahkamah negara kita bertindak dengan adil dan tidak terburu-buru.

Proses pertandingan seumpama ikan lawan yang mengembangkan siripnya, ayam hutan yang mengembangkan sayapnya atau ikan buntal yang membesarkan badannya. Dalam bulan puasa, setiap kumpulan dengan program berbukanya. Masing-masing dengan tertibnya tanda diri berpuasa. Pada hari raya nanti, rumah terbuka akan dijadikan ukuran. Keramaian ahli yang datang akan menandakan kekuatan. Akan diwar-warkan program-program tersebut tanda ikatan kesetiaan dan kekuatan pengaruh, walaupun tanpa ada acara ikrar. Kadang-kadang dirasakan semacam tiada keikhlasan. Tapi itulah kenyataan.

Sungguh melucukan. Silat yang hebat di satu masa dulu dan dihormati oleh kawan dan lawan, akhirnya diaibkan begitu saja. Kecundang menyembah bumi. Hakikatnya, SC diaibkan oleh mereka yang menganggap diri sebagai pembela SC. Walau bagaimanapun, kita lupakan perkara tersebut seketika. Basi untuk tatapan minda. Tapi kita jangan lupa terus atau buat-buat lupa. Dua tiga kerat manusia dalam SC yang membuat keputusan maka ratusan ribu ahli berada dalam keadaan tak tentu hala. Kerat manusia tersebut masih berkuasa dan akan terus membuat keputusan sendiri. Tapi sampai bila. Mungkin sehingga mereka tersingkir atau tidak larat kerana sudah tua atau sudah tiada. Walaupun dikatakan mereka mendapat persetujuan daripada JK tapi kita tentu faham bahawa kerbau tetap ditambat hidungnya.

Bak kata pepatah, ”Kerbau sama kerbau berjuang, akhirnya pelanduk yang berjaya.” Pepecahan yang berlaku dalam SC benar-benar telah melemahkan ikatan ahli silat dan ahli persatuan dalam SC. Kekuatan terbahagi tiga. Strategi untuk memantapkan perjuangan SC yang sebenarnya telah terkeluar daripada landasan. Senyum yang diukir begitu hambar sekali. Masing-masing ada perasaan curiga dan perhubungan yang berlaku sungguh sumbing sekali. Ramai yang mengelakkan diri daripada berhubung sesama ahli. Takut kemesraan yang ditonjolkan tidak kesampaian. Pemberian ikhlas hanya untuk menjaga hati. Cuma konsep menjaga hati masih mengikat tali persahabatan. Tapi sampai bila. Akhirnya hati akan terluka. Ketika itu tiada ubatnya. Berpisahlah terus antara mereka. Sesuailah dengan pepatah kita. Jika kerana silat kita berjumpa atau bermesra maka kerana silat juga kita berpisah dan bersahaja. Pesaing kita dalam dunia persilatan begitu puas dengan apa yang berlaku. Betullah telahan mereka selama ini. Betapa wujud manusia rakus yang inginkan kuasa dalam Silat Cekak pada satu masa yang lalu. Ramai yang menafikannya. Mana mungkin anak murid Ustaz Hanafi berkelakuan sedemikian. Anak murid Hanafi adalah murid yang berpakaian rasinal dan tidak mudah melatah atau mengambil tindakan terburu-buru. Keluarga Ustaz tetap dihormati walau apapun yang terjadi. Itu sebab ramai, ahli tetap tak percaya tohmahan puak sana. Puak-puak tersebut menunggu masa yang sangat lama untuk membuktikannya. Nah! Sekarang baru padan muka. Betul tak apa yang dikata. Maka puak sebelah sana pun gah menyusun strategi untuk mengembangkan sayapnya. Tiada lawan untuk mereka lagi. Ahli-ahli kita masih berperang sesama sendiri. Kita masih menganggap bahawa mereka bukan saingan kita ketika ini. Kita asyik bersaing sesama sendiri untuk mendapat keputusan kemenangan hakiki. Jadilah kita umpama Pak Kaduk yang menang sorak tapi kampung tergadai. Menang jadi arang, kalah jadi abu.

Selagi wujud manusia dalam persatuan kita yang menganggap diri mereka sebagai penentu masa depan SC, kita tidak akan maju. Sungguh senang pada mereka bagi menentu atau membuat sebarang keputusan dalam SC. Alasannya bahawa mereka adalah pihak berkuasa yang menerima mandat daripada mesyuarat agung. Tapi ada yang tak sedar diri. Bukan mesyuarat agung yang melantik mereka tapi Presiden yang berbuat demikian atas peruntukan kuasa yang ada padanya. Kalau mereka ikhlas, buat segera mesyuarat agung dan biar ahli yang menentukan keputusan secara demokrasi. Dengan cara ini lebih banyak lagi pepecahan dapat kita bendung. Tapi apa yang kita harapkan tetap tidak berlaku.

Suasana yang ada sekarang ini kadang kala dirasakan bahawa puak-puak yang berkuasa tersebut benar-benar ingin merosakkan SC. Mereka sengaja membiarkan keadaan yang menentukan segala-galanya. Sekali sakala mereka mengadakan peraturan berbentuk tekanan. Masalahnya sekarang, adakah mereka inginkan penyelesaian segera atas kemelut yang berlaku dalam SC atau sengaja membiarkan persatuan terumbang ambing sebagai usaha memadan muka En Mat yang sangat dibenci oleh mereka. Kebencian ini melarat pada Mak Teh yang satu masa dulu sangat dihormati dan disanjungi. Mereka rela melawan Mak Teh dan memutuskan hubungan demi kepuasan diri dan naluri.

Kalau diri sudah dibenci, sepatutnya mereka membawa atau memencilkan diri. Tapi dek perasan sebagai pemegang amanah SC, mereka membuat keputusan untuk terus berbakti walaupun menyakitkan hati. Ramai orang yang diketepi. Namun, ramai juga yang menyindiri daripada kemelut yang ada. Muak atas tindak tanduk mereka.

Kita tidak dapat gambarkan dengan sejelas-jelasnya apa yang akan berlaku pada masa-masa berikutnya. Semasa kita berada di bawah payung Ustaz Hanafi, siapa sangka pepecahan demi pepecahan akan berlaku. Namun, perkara yang tidak disangka telah berlaku. Untuk masa depan, kita hanya boleh membuat telahan sahaja. Apa pun, adalah mustahil untuk kita mengembalikan semula kecemerlangan Silat Cekak.

Orang yang berasa hebat dalam SC, sentiasa menganggap dirinya serba tahu dan berilmu tinggi. Kerana itu mereka kurang merujuk pada orang yang berpengalaman dalam SC. Malah, mereka inginkan orang lain supaya sentiasa merujuk pada mereka. Kerap kali Guru yang ada disisihkan. Kepada mereka yang berbaik dengan Guru, senang-senang dicop dengan gelaran Taksub. Kalau murid dikatakan taksub, maknanya murid tersebut membuta tuli menghormati Guru. Hilang istilah kasih yang sepatutnya dirujuk kepada ahli yang berbuat demikian. Begitulah rendahnya anggapan mereka apabila diri mereka diketepikan oleh ahli-ahli yang rapat dengan Guru. Hakikatnya ialah mereka ingin menguasai persilatan SC.

Apabila kaedah tersebut gagal, mereka beralih pada Persatuan. Mereka faham bahawa persatuan adalah alat untuk mengembangkan silat. Dalam dunia moden sekarang ini, persatuan amat perlu bagi menggerakkan atau membuat sebarang program silat. Kalau dapat mengusai persatuan maka amat mudah untuk mengusai silat. Kalau sudah dirasakan betapa susahnya menguasai silat sebab ada Gurunya, maka jalan pintas yang mudah ialah menguasai persatuan. Bergegaslah mereka mengusai persatuan bagi menguasai dan menentukan hala tuju silat. Starategi perlu disusun. Selama ini mereka sentiasa diketepikan. Zaman Ustaz, mereka adalah peneraju utama. Tapi zaman tersebut telah berlalu. Pada mereka, zaman itu perlu dikembalikan. Itulah yang lebih utama; bukannya mengembalikan kegemilangan SC. Itu sudah menjadi nombor dua.

Niat jahat mereka semakin terserlah melalui beberapa pemikiran strategik yang dikeluarkan. Pengertian beberapa istilah senang-senang diubah. Misalnya istilah Guru dan yang berkaitan dengannya, Mandat, Adab dan Adat. Ramai ahli yang mempercayai mereka kerana mereka dikatakan golongan berilmu. Ahli-ahli yang berperasan diri mereka juga berilmu, begitu mudah menyokong golongan berpesatuan tersebut. Konsep ahli silat telah diketepikan. Pada hal mereka masuk persatuan kerana silatnya. Sepatutnya kesetiaan atau penghormatan mereka adalah berkait erat dengan Guru silatnya beserta adat dan adab dalam silat itu sendiri. Tapi apa kan daya. Orang berilmulah. Ilmu apa. Semestinya bukan ilmu silat. Orang berilmupun boleh melakukan jenayah. Ilmunya terletak pada rasional, bukannya pada hati yang tunduk pada ketetapan Ilahi.

Sama-samalah kita tunggu kedatangan Hari Kemenangan seperti yang dijanjikan. Menang pada kita tapi tewas pada orang lain. Mungkin juga hari tersebut merupakan Hari Ketewasan. Tewas pada mereka tapi menang pada kita. Apa saja kemungkinan yang berlaku, Allah lebih mengetahui apa yang dilakukan-Nya. Setiap peristiwa itu ada hikmahnya. Cuma, kita perlu bersabar dan menanti akan saat dan ketikanya. Selamat menyambut Hari Kemenangan. Itu pun pada mereka yang berpuasa.