Friday, November 30, 2007

BELA DIRI

Kita mesti bertanggungjawab atas apa yang dikata atau apa yang dibuat. Jangan harap pada orang lain untuk membuat pembelaan. Jong pecah, habis semua tikus lari. Ramai yang berpiawaian tikus. Sakit dan senang akhirnya kita kena menghadapinya secara berseorangan. Kawan-kawan pun tak boleh diharap sangat. Ramai yang suka memadan muka daripada memberi kata membina. Patutlah Tok Guru pernah berkata, kita lahir sorang-sorang. Tak ada siapa yang panggil melainkan kelahiran kita bersabit kedua ibu bapa atas kehendak Allah. Utamakan kedua ibu bapa. Semestinya dalam keadaan kita bergantung penuh pada Allah. Sebaik-baik kawanpun tidak memungkinkan perhatian sepenuhnya kepada kita. Merekapun ada tanggungjawab lain yang perlu dibereskan. Sekurang-kurangnya tanggungjawab menyelamatkan diri. Apatah lagi yang sedang ”mengaji”. Apa dia peduli. Kita juga akhirnya yang makan hati. Tinggal bersendiri.

Ada seorang hamba Allah dalam tulisannya mintak saya buktikan sesuatu. Satu kerja pulak bagi saya untuk menurut perintahnya. Siapalah saya untuk menurut kehendak orang yang hebat tersebut. Saya tulis dalam ruangan ini bukan untuk dia rasa puas atau rasa tak puas hati. Kalau rasa tak puas hati, jangan baca. Tapi nak buat macam mana. Kalau kita alim pun tapi bila berselisih dengan anak dara hebat, terjeling dan menjeling juga. Akhirnya terjelir. Apatah lagi kalau si alim kucing. Kucing Parsi pulak tu. Walaupun tak boleh geram kerana belum mencapai makamnya, tapi besi berani tetap menangkap. Tak tengok, rugi. Tengok, jiwa alim memberontak. Tengok aje ma. Sama le agaknya dengan tulisan saya. Nak baca geram. Tak baca semacam ada satu tarikan. Baca aje le. Jangan komen banyak-banyak. Penat. Teringat ibarat, ”seperti biawak menyalak bukit”. Bila bukit runtuh atas biawak, terus biawak jadi anjing. "Binatang lagiiii. Ni yang aku geram ni."

Ada kata tulisan saya pada mulanya atas pagar, tak menyebelahi sesiapa. Tapi akhirnya sokong En Mat. Entahlah!. Pembaca boleh buat berbagai-bagai tafsiran. Pada saya, dulu dan sekarang sama sahaja. Berat sebelah kata mereka. Saya punya, saya tahulah. Syukur. Nampaknya masih sama berat dan sama belah. Belum lagi diketegorikan berat sebelah. Kalau berat sebelah maknanya semakin lemah.Saya tulis berdasarkan prinsip saya. Prinsip itu berdasarkan falsafah saya. Mana saya tahu prinsip orang lain. Tapi kita mana boleh duduk lama-lama atas pagar. Sakit punggung atau gear box, akhirnya jatuh juga. Tapi jatuh ke mana. Biarlah jatuhan yang bermakna. Orang nampak sokong En Mat. Sokong kerana En Mat atau kebetulan sokong kerana prinsip yang sepatutnya ada dalam SC. Tafsiran dalam pembacaan mestilah berdasarkan ilmu. Tapi dalam SC, ramai yang khashaf hingga boleh membaca isi hati seseorang. Baguslah. Bisik semak ada ka!

Ada yang membaca tulisan ini terasa mual. Wow! Hebat juga tulisan saya hingga membuatkan pembaca terasa mual. Mual berlaku setelah kita menikmati keindahan dan kemanisannya. Bila sudah sebati maka datanglah perasaan mual. Sama le dengan orang mengandung yang akhirnya mual hingga muntah-muntah, apabila tersemai binih yang asli lagi suci. Segala-galanya berlaku apabila dia telah merasai nikmatnya. Kenikmatan ini mesti diulang-ulang, berulang kali. Bila sebati dan menguasai diri maka perasaan mual pun berlaku. Maknanya telah menjadi la tu!. Samalah dengan tulisan ini yang dikata-katakan sebagai selalu berulang isi-isinya. Baguslah. Ini satu teknik penulisan untuk mengekalkan kenikmatan dan kemanisan penulisan pada mereka yang tahu dan menikmati kemanisannya. Orang yang tidak dapat menikmati nikmatnya, perlulah berubat atau berbuat sesuatu. Walau bagaimanapun, berkesan juga tulisan saya. Kecualilah pada mereka yang sedang sarat memikul sakit kencing manis. Bukan perasan lo.

Mual juga membawa maksud muak. Muak maknanya tak suka. Tapi banyak kes-kes orang yang suka bermula daripada tak suka. Ramai penggemar durian yang sebelumnya tak boleh menghidu baunya, lama-lama jadi pengedar durian. Ramai juga orang yang bercinta bermula daripada perasaan benci. Benci tapi rindu. Mintak-mintak Si Linda la yang tak suka tu.

Setiap sesuatu yang kita lakukan mestilah mendapat kepuasaan. Kepuasaan ini ditafsir berdasarkan pendapat sendiri. Diri sendiri yang berasa akan kepuasaan tersebut. Tak pernah berlaku orang lain buat kerja maka orang lain yang puas. Pasangan lain yang bertarung hebat di medan pertempuran atas gelanggang dunlop dengan keris terhunus mencari sarungnya, tapi last-last, orang lain pulak yang puas. Apa punya cerita ma. Kecualilah kata orang yang empunya cerita tentang pertunjukan kebudayaan yang dinamakan ”Tiger Show”. Orang lain yang berjuang tapi orang lain yang syok. Kita jadi harimau tapi orang lain yang berantai.

Kepuasaan diri maknanya syok sendiri. Kalau kita mengosok anu kita maka kepuasannya adalah pada kita. Itu namanya syok sendiri. Mana boleh kita bermain dengan anu kita hingga tertembak maka membolehkan kita bagi orang lain syok pulak. Hai ya. Dunia mau terbalik ka. Syok sendiri adalah salah satu falsafah dalam hidup kita. Falsafah ini akan menjadi pendorong dalam hidup. Tidak ada sesiapapun yang boleh mengembirakan kita melainkan kita. Lebih baik kita meraikan hari jadi kita daripada mengharapkan orang lain meraikan hari jadi kita. Lebih baik kita syokkan diri kita daripada kita membuang masa untuk mengesyokkan hati orang lain. Itulah namanya kemantapan diri. Kalau kita mengesyokkan orang lain maka itu dinamakan kemantatan diri.

Ramai yang berasa tertipu selama berada dalam SC sejak zaman Pak Ak hingga zaman En Mat. Dalam kehidupan seharian, orang yang berasa diri sendiri tertipu, biasanya adalah orang yang selalu meletakkan otaknya di celah-celah kangkang. Mereka jarang boleh berfikir dan selalunya terdiri daripada manusia yang membuat sesuatu tanpa berfikir. Apabila fikiran sendiri dinafikan maka golongan ini sebenarnya tidak faham akan apa yang dilakukannya. Apabila menyedari perbuatan amal mereka selama ini tak benar, mengungkitlah mereka. Bukan pahala yang dapat tapi dosa yang tiba. Malah pahala yang ada pun akan terbang pada mereka yang dicaci sebagai bayaran akan ketandusan berfikir yang mereka miliki. Hai ya. Ini macam olangpun ada dalam SC ka. Banyak soooi.


”Ditelan mati mak, diluah mati bapak”. Begitulah betapa hati tidak keruan pada diri kebanyakan kita dalam meneruskan perjuangan dalam SC. Untuk meninggalkan terus perjuangan, agak terlalu awal. Penamatnya masih belum dapat. Masing-masing berlari ke garisan penamat. Tak syok kalau kita menonton sekarat jalan. Sekerat-sekerat mana ada sedapnya. Selagi belum mencecah garisan penamat, buatlah sesuatu. Dah sampai, apa gunanya. Sekarang ini, cakaplah apa sahaja. Beri cadangan-cadangan dan pandangan-pandangan. Bila ada kata putus, sudah tak guna bercakap atau menulis. Penyelesaian pada persatuan kita, tentu akan tiba. Mahkamah akan memainkan peranan penting. Mungkin mesyuarat agung akan datang pasti menentukan segala-galanya termasuk masa depan En Mat. Selepas ada keputusan penamatnya, kita akan tahu sendiri apa yang bakal terjadi. Mungkin En Mat akan dapat balik silatnya atau dia terpaksa berjuang dalam gelaran silat yang baru. Ketika itu sudah ada penamat. Masing-masing ada jalannya. Jangan dikomen jalan-jalan mereka. Sudah tidak berguna lagi. Tulis dah tak perlu dan berbincangpun dah tak guna. Masing-masing ada jalan dan haluannya. Sama seperti perkembangan Silat Cekak Malaysia dewasa ini. Masing-masing dengan jalan dan strateginya. Siapa yang hebat dan cekap maka dialah yang menang. Jangan cakap soal hak atau sebagainya. Malu dan membuang masa sahaja.

Apapun, kita mesti faham terlebih dahulu maksud perjuangan pada diri kita. Adakah perjuangan diri yang diutamakan atau lebih mementingkan perjuangan silatnya atau perjuangan meneguhkan persatuannya. Jangan ada pulak yang cuba berjuang untuk menghapuskan khurafat atau tahyol dalam SC. Kalau ada sikap ini, sukar untuk kita berbincang kerana mereka yang menganut fahaman ini mempunyai kefahaman yang tinggi, cair hafalan ayat-ayat Al-Quran dan hadis, malah dalil-dalil hebat sentiasa di bibir mulut. Ramai yang alim hebat dalam SC. Itu sebab selalu cakap Islam sebagai landasan perjuangan. Tapiii, mengata atau mengomen orang merupaka salah satu prinsipnya. Menghukum orang adalah asas fahaman dan kegemarannya. Mereka juga mempunyai amalan Bisik Semak yang hebat. Tapi kadang-kadang amat menyemakkan.

”Kita mesti berfokas” . Begitulah ungkapan yang saya beri pada mereka yang bertanya pendapat atas persoalan penglibatan diri mereka seterusnya dalam SC. Fokas ini mesti bersesuaian dengan fahaman kita atas perjuangan SC. Apa yang kita inginkan dalam penglibatan kita seterusnya. Kita sendiri yang boleh jawab. Maka pasanglah niat dan bergeraklah ke arah matlamat perjuangan kita tersebut. Kalau ingin menyebarkan silat, sebarkanlah silat ini dengan sepenuh hati. Kalau nak glamour, libatkan diri dalam acara-acara besar dalam SC. Tapi jangan merungut ya!. Tak ada pahala. Kalau nak jawatan dalam perstuan, pasang strategi dengan cara berbaik dengan Guru Wawasan atau Pak Li atau Pak Lan atau Pak-Pak yang lain. Pak Bang jangan dilupakan. Ikrar jadikan amalan.

Dengan adanya fokas tersebut, maka akan ada hala tuju kita selama berada dalam SC. Kalau tidak, kita akan kecewa akhirnya. Strategi yang digunakan akan mengalakkan kita berfikir. Fikiran ini akan memberi rangsangan yang besar dalam jiwa kita. Akhirnya apa saja keputusan yang timbul, kita tidak akan berasa diri tertipu seperti apa yang terjadi pada kebanyakan manusia yang kurang berfikir dalam SC. Orang yang lurus selalu dipergunakan oleh orang yang berkepentingan. Oleh itu perlulah kita menggunakan akal fikiran. Fikiran kita jangan dijadikan papan sekeping yang dikatakan mampu berfikir tapi secara satu arah. Kita perlu sedar bahawa, dalam SC ramai manusia yang berkepentingan dan mengesyokkan orang lain. Kalau syok sendiri tak pe. Tapi bila cuba syokkan orang lain maka pastinya akan ada diri manusia yang tertindas. Maklumlah. Ramai manusia hipokrat kehormat dalam SC. Cakap-cakap untuk meneruskan fahaman Ustaz hanyalah dogengan dan topeng untuk mencapai tujuan diri. Ramai yang tertewas di pertengahan jalan. Ada juga yang tertewas di penghujung jalan sebelum benar-benar jalan.

Kita berjuang dalam SC kerana kita sayangkan SC. Ilmunya amat bermakna dan patut disebarkan di kalangan masyarakat. Pekerjaan kita adalah iklas. Kepentingan kita hanyalah untuk menyebarkan SC seluas mungkin. Tapi cakap-cakap tentang iklas jangan dibuat. Nanti orang marah. Ada yang kata kalau kita cakap iklas, maknanya kita tak iklas. Jadi cakaplah tak ikhlas,nanti orang akan kata kita ikhlas. Nampaknya pengaruh TV cukup kuat. Hinggakan ada kecenderongan agar orang lain menilai kita seperti rancangan Akedemik Fantasia.

Kita mesti pandai membuat telahan dan andaian untuk masa-masa akan datang. Kalau tidak, kita akan hanya menemui kekecewaan dan hampa semasa penglibatan kita dalam SC. Oleh itu, buatlah sikit kerja rumah. Kaji situasi-situasi yang berlaku dalam SC dari masa ke masa. Ini semua penting bagi kita merancang strategi penglibatan kita dalam SC. Sentiasa gunakan fikiran. Letakkan fikiran di tempatnya yang sebenar. Celah-celah kangkang tak main. Usaha tersebut menjadikan kita sentiasa waspada dan berpijak di bumi nyata. Orang-orang ini tidak pernah bersungut dan tidak pernah berasa diri tertipu.

Sebagai ahli silat, buatlah pilihan sama ada untuk melibatkan diri secara sepenuh masa atau secara sambilan. Kalau sambilan, jadikan SC sebagai satu bidang riadah yang boleh menyehatkan badan dan fikiran. Jangan libatkan diri dalam sebarang politik SC. Ikut arus. Kalau diberi tugas sebagai jurulatih, maka mengajarlah tanpa membuat apa-apa komen tentang perjalanan persatuan atau pengendalian silat. Kalau nak sepenuh masa dengan menjawat jawatan-jawatan penting persatuan sama ada di peringkat negeri atau kebangsaan, maka mesti ada kebolehan membuat telahan. Tanamkan cita-cita untuk mengusai persatuan. Tapi, sebelum rumah terbakar, cabut lari cepat-cepat. Nanti mati rentung dek keharuan. Jangan lupa Guru Wawasan. Bawak berpesan.

Ingatlah, pesan Tok guru. Dalam hidup ini capailah erti kemerdekaan. Kalau di tempat kerja kita terikat dengan peraturan dan kebimbangan, jadikan tempat silat sebagai satu tempat untuk mengasuh diri menjadi manusia yang sempurna. Jangan terikat dengan kawan. Berikan kebebasan berfikir. Utamakan perjuangan yang ditafsir mengikut fikiran dan kemampuan diri. Tengok betul-betul. Dengar berkali-kali. Akhirnya baru buat kesimpulan. Jangan mudah melatah atau memadan muka. Akhirnya kita akan berasa malu.

Bukan senang untuk kita menjiwai secara berterusan segala pesanan dan ajaran Ustaz. Ramai yang dapat kita perhatikan tentang manusia-manusia hebat yang tertewas semasa perjalanan perjuangan. Sekurang-kurangnya tewas untuk memenuhi pesanan Ustaz terhadap Mak Teh. Kalau ajaran yang dipesan pun tak keharuan masakan ajaran yang lain mudah difaham. Itu sebabnya apabila masih ada lagi yang berkata diri mereka tetap meneruskan ajaran dan pesanan Ustaz, ramai yang tidak percaya. Termasuk pada mereka yang cuba mengamalkan ajaran dan pesanan tersebut. Kalau mereka sendiri tertewas masakan orang lain beroleh kejayaan bagi meneruskan pesanan. Namun begitu, itu sangkaan mereka. Masih ada lagi yang tidak kecundang bagi meneruskan perjuangan. Perjuangan hakiki yang diri sendiri boleh mengerti.