Wednesday, November 7, 2007

SAMBUNGAN KENANGAN SATU

Berdasarkan perbualan dengan rakan seorang lagi, beliau lebih banyak menceritakan pegangan yang ada pada dirinya hingga beliau berupaya melonjakkan diri ke mercu kejayaan. Beliau sentiasa terkenang tentang fahaman tersebut yang telah dipupuk oleh ustaz dan sangat bermakna kepada beliau. Pegangan tersebut tidak mudah dilupakan dan tetap dijadikan pegangan hingga sekarang. Dalam perbualan yang terhad dengan beliau, saya dapat mencungkil beberapa perkara yang menyebabkan beliau begitu bersemangat untuk menjadikannya sebagai pegangannya. Sudah semestinya saya kaitkan dengan apa yang berlaku sekarang.

Ustaz telah memupuk supaya kita sentiasa memulakan sesuatu dengan niat yang baik. Prinsip ini telah dipegang oleh sahabat saya tersebut. Dalam pertemuan tersebut kami menyingkap kata-kata atau ajaran-ajaran Ustaz berhubung dengan prisip NIAT tersebut. Beliau tidak langsung bertanyakan khabar tentang SC ketika ini yang sedang hangat bergolak. Orang-orang seperti ini lebih mementingkan apakah faedah yang diperolehnya daripada penglibatannya dalam SC. Ini yang membantu untuk mencorak hidupnya berbanding dengan pergorbanan pada persatuan atau pengorbanan pada pemimpin persatuan ketika ini atau ketika sebelumnya. ”Untuk melonjakkan diri, kita memerlukan dorongan.” Betul juga kata-katanya. Teringat saya pada sahabat-sahabat saya ketika ini yang mati-matian menegakkan kebenaran orang. Kalau geng persatuan pasti akan menegaskan betapa tindakan MMT dan MMK tersebut adalah benar. Guru Persatuan dan bakal Guru Wawasan adalah benar. Berkempenlah mereka mencari anak murid untuk diijazahkan oleh pilihan guru mereka. Apa yang dapat ye!. Masihkah diri itu dapat dibangunkan sesuai dengan prinsip dan amalan SC. Sendiri kena jawab.

Kami dapat bertukar-tukar pendapat berdasarkan ajaran ustaz perihal keperluan ada niat. Kata telah sambut menyambut antara kami berdua berdasarkan ajaran ustaz yang mungkin berbeza penerimaannya antara kami berdua.

Tergambar percakapan melalui mulut Ustaz. Niat ada kaitannya dengan perbuatan. Sesuatu yang diniatkan tanpa diikuti dengan perbuatan maka itu bukan namanya niat. Sebaliknya itu adalah cita-cita sahaja. Orang yang hebat adalah orang yang sentiasa berpegang pada niat. Itu sebabnya ketika masuk silat maka kita perlu ada niat. Orang yang masuk silat Cekak kerana silatnya hebat daripada pembawaan gurunya maka perbuatannya pasti menjurus ke arah mendapatkan ilmu dengan sepenuh hati dan menghormati apa saja yang berkaitan dengan bidang persilatan tersebut. Maka dengan itu penuntut tersebut akan menghormati adat dan adabnya dan semestinya guru yang ada. Orang yang tak pasang niat, jadilah mereka hidup kepura-puraan ketika berada dalam SC. Jadi, jangan hairanlah jika mereka ini bertukar-tukar Guru dalam SC sendiri. Daripada Pak Ak kepada En Mat, mungkin ada alasannya kerana wujud penyerahan mandat. Tetapi daripada En Mat kepada En Jo, mana pulak pegangannya. Apabila mandat ditolak, mudahlah mereka membuat pelantikan. Yang saya tak faham-faham hingga sekarang ialah kenapa ada antara kita bersetuju tentang mandat tapi mencari ahli-ahli baru untuk diijazahkan oleh Guru Persatuan. Pelik tapi benar.

Perbuatan yang ditunjukan hasil niat yang dipegang adalah selari dengan hatinya. Orang-orang ini adalah orang yang tidak berpura-pura dan tegas pendiriannya. Dalam konteks ini cuba kita lihat berapa manusia dalam SC ramai yang berpura-pura. Sikap ini kita telah tahu setelah mereka menarik diri daripada berhubung rapat degan En Mat. Ketika itu baru diungkit-ungkit perasaan tak puas hati mereka terhadap En Mat yang selama ini mereka pendam dalam hati. Rupa-rupanya selama ini mereka hidup sebagai hipokrat terhormat. Itu sebabnya mereka yang mempunyai niat yang jelas ketika masuk dalam SC tidak akan terikut-ikut dan tidak mudah untuk mengikuti sikap yang mereka tunjukkan ketika ini. Pengikut-pengikut golongan hipokrat terhormat ini sudah tentu terdiri daripada mereka yang tidak jelas tentang punca mula mereka masuk SC. Niat yang ”dipasang” jauh sekali daripada kefahaman mereka. Main hantam keromo sahaja dan tidak ada perasaan langsung akibat tidak menggunakan fikiran yang Tuhan bagi dalam konteks adat dan adab persilatan kita.

Perbuatan yang dipancarkan hasil niat yang jelas pastinya bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara. Dalam SC, golongan ini sentiasa turun padang bagi mengembangkan SC. Apa yang dirancang akan dilaksanakan dengan sepenuh hati. Jadilah mereka golongan yang dikatakan cakap serupa bikin. Mereka tahu akan apa yang dilakukannya. Perbuatan mengembangkan SC seolah-olah sebagai hobi dan tidak dapat dipisahkan daripada hati mereka. Mereka akan bersuara jika wujud suasana atau keadaan yang mengamcam SC itu sendiri. Ketegasan mereka ini juga meliputi sesuatu yang berkait dengan Guru. Tetapi secara beradab.

Orang yang mempunyai niat yang jelas, sentiasa terdorong untuk menunaikan tanggungjawab dengan ikhlas dan berkesan. Kalau sentiasa terdorong bermakna dirinya sentiasa terangsang dan ini akan menjadikan diri berada dalam suasana yang sihat. Maka secara langsung, hati berasa sangat seronok. Keseronokan bukanlah sesuatu yang kita cari. Keseronokan hanya wujud kalau kita mewujudkannya. Oleh itu, tubuh badan kita akan menjadi sihat kerana perbuatan kita adalah jelas dan terdorong. Akibat niat yang baik juga maka suasana keseronokan akan sentiasa wujud. Muka kita akan nampak ceria dan berseri. Dengan itu kita akan dapat mengawal diri dan kita akan dapat menjauhi daripada sifat panas baran. Itulah pentingnya jika kita mempunyai niat dalam melakukan sesuatu perkara.

Beliau juga membincangkan tentang peranan air dalam kehidupan kita. Betapa dalam silat kita tidak ada upacara mandi minyak. Apa jenis mandipun dalam kehidupan kita adalah menggunakan air. Mandi minyak tidak ada asal usulnya dalam budaya kita. Tapi itu semua dulu. Sekarang ini di bawah kepimpinan Guru Persatuan dan kemudiannya nanti Guru Wawasan, mana mereka peduli tentang adat dan adab. Pasti murid-murid SC akan mandi minyak. Ini termasuklah mereka yang sangat menyokong Guru Persatuan dan Guru Wawasan yang ada. Rasa geli geleman melihat gelagat mereka nanti. Mereka ini tiada pegangan. Suka ikut cakap Guru tanpa merujuk punca kuasa dan asal usul Guru. Dah penat saya bercakap. Tak faham-faham=faham.

Menyentuh tentang air, maka saya teringat kata-kata tok guru satu masa dulu. Perangai manusia boleh dikaitkan dengan air.

”Orang yang hebat boleh berjalan di atas air pada bila-bila masa. Orang yang kurang hebat hanya mampu berjalan atas air pada ketika-ketika tertentu. Orang yang sederhana sahaja hanya dapat menggunakan air untuk kehidupannya. Manakala orang yang teruk hanya mampu membuang air sahaja.”

Kita boleh nampak betapa wujudnya manusia yang berfikiran kecil dan sempit dalam SC. Mereka tidak ada pegangan dan bersikap tidak tentu hala. Penuntut-penuntut yang baru yang sepatutnya disemai dengan ilmu persilatan dan prinsip SC dengan sepenuhnya tapi diasak dengan kata-kata dan nasihat yang membenci. Mereka ini bukan setakat membuang air malah membuat taik sahaja dalam perjuangan kita di persada SC. Selagi manusia ini wujud dalam SC, silat kita akan semakin malap dan hilang taringnya sebagai sebuah silat yang hebat dan disegani oleh silat-silat lain pada satu ketika dulu.

Itulah antara lain perbualan saya dengan sahabat saya yang mempunyai kelulusan yang tinggi dalam dunia akademik tapi masih menyanjungi SC. Kerana SC maka mereka berjaya dalam hidup dan terus menjalani kehidupan dengan lebih yakin. Itulah SC dan itulah salah satu peranan Gurunya untuk menyemai semagat dan keyakinan kepada anak muridnya. Mereka sentiasa berterima kasih pada mantan Guru Ustaz Hanafi yang berjaya mengasaskan SC buat pegangan kita dalam hidup. Tetapi puak-puak tu berterima kasih juga kerana kewujudan SC-lah maka mereka berpeluang memegang pangkat persatuan hingga dapat memaksa ramai manusia yang berakal agaknya untuk membaca ikrar taat setia kepada diri mereka dan kepada diri orang yang mereka patungkan. Sungguh mencuit hati tapi tak sampai ke tahap gelak.

Sejauh manakah kehebatan SC ini dapat dikekalkan oleh penuntut-penuntut SC yang ada. Sukar untuk menjawabnya. Jika dulu apabila disebut ahli persatuan maka secara automatik dia juga murid atau ahli silat. Tetapi sekarang tidak tentu. Kalau dia ahli persatuan tidak mungkin juga dia akan menjadi ahli silat. Sebabnya, dia sendiri menolak guru yang sah, yang sepatutnya ada pertalian yang disebut mandat atau punca kuasa. Putus hubungannya dengan dunia persilatan SC. Ikatannya hanya pada persatuan di bawah kepimpinan Guru Persatuan. Kalau adat dan adab ditolak, maka apa ertinya prinsip-prinsip dalam dunia persilatan SC. Mereka hanya terikat dengan peraturan dan berprinsipkan perlembagaan yang mereka bentuk dan tafsir sendiri.
Yang mereka faham ialah undang-undang dan peraturan. Puncaknya ikrar. Setiap kali berjumpa maka mereka akan membaca ikrar. Hinggalah apabila dapat menghafalnya, bacaan ikrar tersebut akan diteruskan dalam hati. Itulah pegangan mereka. Jadilah mereka ahli persatuan dan ahli yang mahir dalam ikrar. Sungguh mengharubirukan.

Kalau kita bercakap dari sudut jiwa, mereka ini ialah manusia tak tentu arah dan tiada arah. Kalau dilihat dari sudut binatang, mereka ini agaknya adalah golongan biawak seperti yang dibincangkan sebelum ini. Kalau dari sudut pegangan, pastinya mereka masuk SC tanpa niat yang betul. Kalau dari sudut organisasi, merekalah manusia yang bijak mengguna dan mengambil kesempatan. Saya tabit juga pada mereka kerana berjaya mempengaruhi orang yang disangka ada pegangan dalam SC. Tertewas juga rupanya. Tengoklah apa yang akan berlaku seterusnya.