Friday, December 7, 2007

BURUK PENDAPAT

Ketika ini seperti yang selalu saya katakan bahawa kita tidak ada satu sumber yang mutlak untuk membuat rujukan atau menetapkan keputusan mengenai silat. Oleh itu ramai manusia yang ada dalam SC senang-senang membuat andaian dan kefahaman sendiri dan cuba dijadikan sebagai kefahaman SC. Senang-senang mereka melacurkan kefahaman yang sedang berlangsung hingga ada antara mereka yang cuba mengaitkan pendapat sendiri dengan kefahaman SC. Hinggakan pendapat itulah yang dianggap kefahaman SC yang sebenarnya. Pekara yang berlaku semakin berleluasa. Mereka yang tidak faham dengan SC akan mudah menerima fahaman tersebut. Mana mereka peduli akan kebenarannya. Perkembangan ini amat mendukacitakan. Berdasarkan kefahaman dan syok sendiri, mungkin kita boleh berkongsi beberapa persoalan berikut untuk renungan dan bukannya untuk berdebat. Kalau rasa celaru dan tak munasabah, ketepikan.

Cuba kita renung-renungkan pendapat-pendapat berikut yang menggunakan bahasa yang salah hingga boleh menyimpang daripada bentuk kefahaman yang ada. Bahasa yang digunakan adalah sebegitu mudah tanpa menyedari bahawa penggunaan bahasa yang salah boleh membawa kepada kefahaman yang salah.

Saya cukup tak bersetuju jika kita mengatakan bahawa SC adalah satu seni mempertahankan diri, baik daripada segi loghatnya atau daripada segi konsepnya. Mantan-mantan guru dari sejak awal lagi pun tak begitu minat untuk menggunakan konsep tersebut. Mempertahankan diri membawa implikasi pertahankan diri sahaja. Akibatnya lebih banyak menerima serangan dan akhirnya boleh menjadikan diri seorang itu, bacul. Mereka merujuk pendapat ini kononnya, berdasarkan sukatan pelajaran dalam SC seolah-olah seperti banyak mempertahankan diri hingga dikatakan lebih sembilan puluh sembilan peratus pertahan, manakala SC menyerang hanya satu peratus sahaja. Betulkah fahaman ini. Lebih melucukan, apabila wujud si Mamat yang mengadili persengketaan yang berlaku antara En Mat dengan Pak-Pak Li dan Lan, Pak Am dan Pak Sir serta Pak Bang, melalui konsep siapa serang dan pertahan. Siapa yang banyak menyerang maka dialah yang tak betul. Orang yang banyak kena serang maka dia pulak yang betul. Sama le agaknya dengan kemalangan di jalan raya. Siapa yang mati dan keretanya teruk maka dia dianggap tak bersalah. Apaaaarahhh.

Persoalannya betulkah dalam sistem pelajaran SC, lebih daripada sembilan puluh peratus isi pelajarannya adalah mempertahankan diri. Cuba kita fikir-fikirkan berdasarkan sumber rujukan daripada Guru-Guru yang lalu. Bagaimana dengan konsep buah potong. Bukankah kita kena tumbuk dulu. Kalau kena tumbuk dulu, bukankah itu namanya menyerang. Kalau musuh menepis maka kita akan bertindak. Bukankah itu namanya menyerang. Apa bezanya konsep kita menyerang, musuh mengelak ke kiri atau ke kanan dengan konsep kita menyerang, musuh menepis. Bagaimana pula dengan konsep kita menyerang tapi musuh mengundur atau lari ke belakang atau atau atau. Faham betul-betul konsep yang ada dalam SC. Jangan mudah membuat kesimpulan dan keputusan kerana ini akan menyelarukan kita. Lainlah ahli-ahli persatuan SC yang sememangnya sukakan kecelaruan. Saya tak berminat untuk berdebat dalam tulisan ini. Cakap tanpa aplikasi tak guna. Kalau nak faham sila berjumpa orang-orang yang faham dan kita boleh berbincang. Pada saya, mereka yang menganggap SC hanya berkonsepkan pertahanan diri, sungguh tak sesuai buat diriku ini.

Kalau kita aplikasikan konsep tersebut, kalau diri kita diserang dan serangan itu agak janggal dan tersimpang, lebih baik kita serang dulu. "Jika seseorang itu melampaui batas kepada kita maka hendaklah kita melampaui batas ke atasnya pula sebagaimana dia melampaui batas ke atas kita. Tetapi hendaklah dalam keadaan kita bergantung diri pada Tuhan yang Esa." Tujuan kita semata-mata untuk menegakkan kebenaran dan menjelaskan fitnah yang bermaharaja lela. Itupun pada manusia yang berilmu dan berfikiran luas. Pada manusia yang bertopengkan binatang, lain bicara. Tambahan pula pada mereka yang berwatakan biawak.

Menyentuh tentang fahaman serang-serang ni, cara menumbukpun terdapat pelbagai versi. Masing-masing mewakili kefahaman yang berbeza. Guru Wawasanpun tak sama serangan tangannya berbanding dengan Guru Persatuan atau Guru Silat. Apatah lagi serangan fahaman dan serangan strateginya. Jangan cakap pada puak-puak yang sekapal dengan guru-guru tersebut.

Orang yang menunggu seranganpun terikat dengan pelbagai pendapat. Ramai yang memegang konsep cecah. Amat berbeza pengertian daripada pelbagai ungkapan, ”Bila cecah, baru ambil.” atau ” Bila cecah, ambil”. ”Pastikan serangan musuh kita, dapat kita ambil ketika penumbuk mencecah tubuh kita.” Macam-macam lagi penerangan dan ungkapan. Mana satu yang betul! Debat-debat tak boleh ma. Dalam SC penerangan perlu disertai dengan praktikal.

Kadang-kadang saya terfikir, siapalah yang akan mengawal mutu SC dari masa ke masa. Pastilah yang berhak ialah Guru SC itu sendiri. Tapi Guru pun tengah kelam kabut untuk menentukan kedudukan. Siapa Guru Silat Cekak ma!. Di cawangan-cawangan bagaimana pula. Bergantunglah pada jurulatih dan penyelia yang ada. Tapi merekapun sibuk ketika ini. Mesyuarat diadakan dari masa ke masa. Membincangkan masa depan persatuan adalah lebih seronok dan manarik daripada berbincang tentang masa depan Silat Cekak. Bincang pasal silat apa seronoknya. Sakit yang dapat. Tapi berbincang tentang manusia sungguh menyeronokkan. Tambahan pula isunya berkaitan seluk, ramas, jolok dan pancut. Dapatlah kepuasan jiwa. Jiwa sex ma! Tanyalah pada orang buta tersebut pada mereka yang buta.

Pada masa inilah ada puak yang cuba menonjolkan diri sebagai pembela atau penentang atau sebagai tidak menyebelahi mana-mana pihak. Masing-masing ada pegangan dan alasan atas sikap yang diambil. Namun begitu ada puak-puak yang terkeliru dengan keadaan. Akibat kekeliruan tersebut dan ditambah dengan kekurangan ilmu dan kurang daya berfikir maka hati mereka menjadi buta.

Tapi ada yang suka berdebat melalui penulisan. Padanya dengan cara berdebat akan membuahkan hasil yang baik. Gasaklah engkau. Tapi saya pernah membuat kiasan dengan orang buta yang memegang gajah. Kalau dipegang ekor gajah maka itulah yang dikatakan gajah. Kalau dia pegang anu gajah, maka itulah gajah padanya. Paling malang lagi jika sibuta memegang pantat gajah. Maka apabila ditanya bagaimana bentuk gajah maka pantat gajahlah dikatakan gajah. Berdebatlah mereka hingga ayam berkokok. Masing-masing tak nak mengalah. Mereka boleh lupakan makan minum kerana asyik berdebat. Akhirnya kesemua mereka mati kelaparan dan kehausan. Kalau kita yang celik mata kepala dan mata hati masuk berdebat dengan mereka, jadilah kita buta hati dan buta perut. Kalau dah buta perut, bila terkentut akan mengeluarkan bau yang tersangat busuk. Maka lama-lama akan jadilah busuk hati.

Ayam yang berkokok pulak satu hal. Ayam tersebut terasa megah dengan kokoknya bagai menanda hari akan siang. Tapi ayam tak berkokok pun hari tetap siang. Awas! Kalau lebih sangat berkokok akan menganggu ketenteraman tuan dan masyarakat sekeliling. Akibatnya ayam tersebut akan menerima padahnya. Sekurang-kurangnya sepasang selipar jika balingan pertama tidak mengena. Tapi, lebih sangat berkokok alamat tergulailah sahaja.

Berdasarkan perbualan dan pengalaman penulis, SC adalah seni bela diri untuk menjaga diri. Bukannya seni mempertahankan diri untuk pertahankan diri. Konsep bela diri meliputi sikap pertahan dan menyerang. Ada masa SC mempertahankan diri dan ada masanya SC akan menyerang. Aplikasinya buat diri kita, apabila ada orang yang cuba membuat tohmahan kepada kita maka tepislah tohmahan tersebut terlebih dahulu dengan kaedah yang ada. Tapi jangan kita sahaja yang kena. Susun strategi. Bila tiba saat dan ketika dan apabila ada ruang dan masa, kita perlu menyerang puak tersebut supaya mereka insaf dan faham akan kesalahan atau perbuatan buruk yang mereka lakukan. "Itulah Berani namanya," Pesan Guruku untuk diriku, pada satu ketika dahulu.

Ada juga di kalangan ahli yang cuba mengaitkan SC dengan konsep agama. Senang-senang mereka membuat kesimpulan tentang kefahaman Islam dalam SC. Pada mereka, perjuangan SC adalah perjuangan agama. Mereka cuba kaitkan fahaman agama dengan SC. Baru sekarang konsep tersebut digembur-gemburkan. Mereka mungkin lupa tentang pengertian silat itu sendiri. Lupa tentang ajaran SC bahawa silat itu meliputi pergerakan dua tangan dan dua kaki. Soal kefahaman adalah soal yang berbeza dengan silat yang berasas pada pergerakan dua tangan dan dua kaki. Tapi selalu cakap tentang pantun, ”SC pada zahirnya dan hakikat gerak pada batinnya.” Kalau tak faham, cari-carilah orang yang faham.

Orang-orang ini cuba menimbulkan pelbagai bentuk daya pemikiran kreatif dalam SC. Kreativiti adalah baik. Tapi kalau kreativiti yang terbentuk merupakan kreativiti yang jahat, maka rosaklah SC apabila kefahaman tersebut cuba disebarkan di kalangan ahli. Kalau ada puak yang dirujuk, boleh tahan juga. Malangnya keadaan menjadi buruk, apabila wujud manusia yang bersendirian. Dengan En Mat dia tak suka dan dengan puak-puak En Jo, dia benci. Rujukannya di mana. Kita takut manusia ini merujuk pada puak yang bertanduk atau berlembing di kepala. Kita dapat rasakan betapa ideanya pelik dan tak boleh diikut. Mereka menganggap ideanya sahaja yang betul manakala idea orang lain adalah haprak. Tapi ramai juga manusia pelik dalam SC. Maka jadilah mereka pengikut yang suka akan kepelikan-kepelikan yang ada.

Kadang-kadang terfikir, sebelum keputusan tentang hak ke atas SC diperoleh, biarlah sesiapapun mengeluarkan fahaman sama ada fahaman yang salah atau benar, tepat atau menyipi. Tulislah apa saja yang sesuai. Tapi apabila keputusan telah ada, SC pasti akan kembali pada landasannya sama ada dipimpin oleh En Mat atau SC akan menjelma dalam bentuk baru tapi tetap dipimpin oleh En Mat. Landasan ini semestinya berdasarkan prinsip MANDAT.