Wednesday, November 14, 2007

KEFAHAMAN YANG MELENCONG

Apabila kita telah kehilangan punca kuasa atas pelantikan Guru yang sah, dikuathiri persilatan dan kefahaman SC amat sukar dikawal dari segi mutu dan kebenarannya. Pelbagai tafsiran boleh dilakukan ahli tanpa ada sebarang sekatan atau pengawalan. Secara langsung ahli-ahli persatuan dan mungkin ahli-ahli silat akan terus terumbang ambing dengan pelbagai tafsiran yang disesuaikan kefahaman diri dengan kefahaman SC. Malah, kalau orang-orang kanan persatuan sekali pun cuba mengenengahkan sesuatu kefahaman yang dikatakan kefahaman SC, Guru yang ada sukar membendung. Tambahan pula ketika ini sokongan padu daripada orang-orang kanan sangat diperlukan. Kalau Guru Wawasan terus mengubah bentuk-bentuk buah dalam SC sekalipun, Guru Persatuan tak akan berani bersuara. Inilah perkembangan yang semakin tidak sihat dalam SC. Maka akan berlakulah nanti ahli-ahli persatuan SC diajar dengan ilmu yang tidak tepat. Lambat laun, ahli-ahli akan menyedari bahawa diri mereka tertipu. Ketika itu sekali lagi berlaku peristiwa malang dalam perkembangan SC.

Dalam tulisan ini saya cuba tunjukkan betapa kefahaman SC boleh terpesong kalau si penutur atau si penulisnya tidak benar-benar faham atas perkara yang ditutur atau dituliskannya. Walaupun dia mendengar dari mulut Ustaz, kekuatannya berfikir akan mengarah kepada tafsirannya sendiri. Lemah fikiran bererti lemahlah tafsiran. Di mana hendak merujuk. Kalau Guru yang sah ditolak maka rujukan pada Guru Persatuan pula semestinya tidak sah kerana mandatnya diberi oleh Persatuan Pak Li dan Pak Lan serta Pak-Pak yang lain termasuk Pak Bang. Persatuan boleh melantik sesiapa saja yang difikirnya layak dari sudut organisasi. Bukannya layak berdasarkan mandat.

Salah satu contoh kefahaman yang boleh disalahertikan ialah hubungan Silat Cekak dengan papan sekeping. Ada yang cuba mengupas kefahaman tentang prinsip tersebut dengan mengatakan bahawa papan sekeping diibaratkan jalan yang lurus dan dianggap sebagai prinsip asas dalam SC. Benarkah pendapat tersebut. Benarkan gelaran silat papan sekeping itu merupakan prinsip asas dalam SC. Mereka juga menganggap bahawa silat papan sekeping yang tidak ada bengkang dan bengkoknya merupakan suatu falsafah yang teristimewa dalam SC. Yang mereka faham, ”silat papan sekeping ini membawa maksud perjuangan mendaulatkan seni pusaka bangsa yang seharusnya dilaksanakan atas satu asas yang teguh tanpa penyimpangan dari matlamat asal iaitu menghapuskan unsur-unsur takhyul, khurafat dan penyelewengan akidah islamiah dalam silat-silat Melayu.” Kalau itu falsafah yang difahami mereka, kita patut menghormati pendapat tersebut. Itulah kebenaran tentang Silat Cekak pada mereka. Dan itulah harapan kebanyakan manusia dalam SC agaknya. Mereka tersangat yakin bahawa perjuangan SC adalah berpaksikan kepada Islamiah. Apabila didapati prinsip ini tidak berjalan lancar, mereka menganggap prinsip ini gagal dipertahankan oleh ahli-ahli SC. Mereka berasa tersangat kecewa. Pada mereka dalam SC hanya itulah sahaja prinsip yang ada. Cuba kita luaskan sedikit perbicaraan tentang silat papan sekeping ini.

Secara tersurat, kalau kita ingin buktikan bahawa, ”Silat papan sekeping menunjukkan keaslian SC yang berdiri teguh dengan prinsip tidak mengelak kiri dan kanan malah mara ke hadapan dalam mempertahankan diri apabila diserang,” boleh kita persoalkan. Tapi kalau kita mengatakan bahawa, ”Di atas papan sekepingpun pengamal-pengamal SC masih dapat mempertahankan diri tanpa perlu mengelak,” maka saya menyokong pendapat tersebut. Di sini terdapat dua kefahaman yang berbeza yang boleh membawa pelakuan yang berbeza dalam pengamalan SC. Kalau tidak memahaminya akan menyebabkan ahli-ahli berasa celaru kemudiannya.

Setiap orang ada tafsirannya atas apa yang wujud dalam SC. Tanpa mengetahui punca kejadian atau punca perkara itu wujud, akan menyebabkan kita memberi pendapat atau pentafsiran atas kewujudan perkara itu. Inilah salah satu budaya masyarakat kita dalam sastera rakyat. Kerana wujudnya batu yang merupai ”pintu”, maka wujudlah cerita tentang batu belah batu bertangkup. Kerana wujudnya patung berwajah manusia maka wujudlah cerita tentang Si Tanggang. Kerana wujudnya wajah-wajah berupa binatang-binatang, maka terbitlah cerita tentang Si Kelembai. Banyak lagi cerita-cerita yang berbentuk metos dan dongeng dalam sastera kita. Janganlah pulak bentuk-bentuk cerita ini diwujud dan dikembangkan dalam SC. Tambahan pula ketika ini, masing-masing sibuk membuktikan kelemahan mantan Guru dan menyebarkan berita mengenainya daripada usaha-usaha para pendokong untuk mengawal mutu persilatan dan apatah lagi mengawal kefahaman dalam SC. Akan banyak lagi benda-benda pelik yang boleh ditafsirkan sesuka hati di kalangan penuntut SC.

Malang sekali ada yang membuat kenyataan dan andaian bahawa, ”Silat Cekak Silat Papan sekeping ini tidak dapat dipertahankan oleh anak-anak murid Almarhum Ustaz Hanafi dan prinsip ini akan bersemadi bersama-sama pengasas agung Seni Silat Cekak.” Kanyataan ini menampakkan kejanggalan ahli tersebut berfikir.

Oleh sebab tafsiran yang kurang tepat, silat papan sekeping telah membawa banyak perubahan pada buah-buah silat dan corak latihan yang ada dalam SC. Sepanjang ingatan saya bersama Ustaz, beliau menegaskan betapa wujud kelebihan SC yang boleh bersilat atas papan sekeping. Itu sebabnya sesuai digelar silat Cekak Silat Papan Sekeping. Gelaran ini perlu dimiliki oleh Silat Cekak dengan segera memandangkan saingan kita iaitu Silat Kalimah dikuatiri akan menggunakannya terlebuh dahulu. Itulah strategi Ustaz, sesuai dengan motto Silat Cekak sebagai ”Peneraju Mutlak.”
Lama-kelamaan, secara tersirat kelebihan SC bersilat atas papan sekeping telah diketepikan dan diganti dengan konsep tersurat iaitu SC itu merupakan silat papan sekeping. Oleh itu beberapa buah telah diubah suai untuk disesuaikan dengan konsep baru tersebut,. Buah yang jadi mangsanya ialah buah Pasung Kemanga, Kilas depan dan Buah Paras. Kaedah mengambil buah telah berubah sama sekali dan pelakuan ini dibiarkan tanpa ada teguran. Semua ini dilakukan bagi menyesuaikan SC dengan konsep baru Silat Cekak sebagai Silat Papan Sekeping. Lakonan daripada serangan-serangan musuh sudah jadi tak tentu hala. Ketika SC disesuaikan dengan Silat Papan Sekeping, memaksa musuh yang menyerangpun menyesuaikan serangannya berdasarkan papan sekeping. Jadilah wayang karton dalam pertunjukan SC. Ini semua adalah hasil tafisran yang berbeza. Ahli-ahli lama terutamanya Guru Wawawsan apa peduli tentang perkembangan yang berlaku. Mereka pun ada perjuangannya yang tersendiri. Niat telah dipasak kuat untuk mencapai ke matlamatnya.

Paling malang lagi ada yang cuba mentafsirkan maksud papan sekeping. Papan sekeping lebih menjurus kepada jalan yang lurus. Maka mentafsirlah mereka konsep jalan yang lurus dalam SC. Semuanya tiada punca yang berdasarkan tafsiran sendiri. Siapa yang pandai mentafsir dan pandai bercakap maka disebarkanlah konsep tersebut di kalangan ahli persatuan atau ahli silat. Maka porak perandalah keaslian dalam kefahaman SC.

Inilah salah satu contoh tentang wujudnya kefahaman yang seleweng dalam SC. Pasal penyelewengan konsep mandat mungkin kita sudah jemu mendengarnya. Keadaan ini tidak dipandang berat oleh para pendokong dalam SC. Mungkin banyak lagi kefahaman yang menyeleweng boleh kita bahaskan tapi tidak sesuai dalam ruangan yang terhad ini. Dari segi buah, sama ada teknik dan penyampaiannya, akan terus menyimpang dari bentuk asalnya. Semakin tertipulah pada mereka yang mempelajari SC. Kemana perginya manusia yang menggelarkan diri mereka para pendokong SC. Apapun yang berlaku, mereka asyik mencari ruang untuk menempatkan diri dalam Persatuan. Untuk mendapatkan populariti tersebut berkempenlah mereka bagi membuktikan bahawa diri mereka hebat. Akhirnya dibuktikan bahawa Guru yang ada yang menggantikan Ustaz tidak dapat menjalankan amanah dengan memuaskan. Kempen-kempen memburukkan Guru terutamanya zaman En Mat dilancarkan secara senyap. Apabila timbul kes pencabulan yang entah mana pucuk pangkalnya, En Mat tersingkir dengan mudahnya. Puaslah hati mereka. Apabila tanda ikrar daripada beberapa orang ahli persatuan didapati, maka semakin megahlah pelaksanaan perancangan mereka selama ini.

Perkembangan inilah yang amat membimbangkan. Tambahan pula, pada zaman Guru Persatuan ini, adat dan adab telah mula diketepikan. Bukan itu sahaja. Konsep mandat yang merupakan perdu dalam adat dan adab bidang persilatan SC, telah diketepikan. Kalau penafian ini boleh dilakukan maka saya yakin akan banyak lagi perubahan yang akan berlaku dalam SC sama ada bidang persilatannya atau bidang kefahamannya. Ketika itu semakin ramai nanti ahli yang bertanya-tanya akan keasian SC. Mana satu asal usul Silat Cekak. Di tangan atau penguasaan En Mat kah, atau di tangan Pak AK kah atau di tangan Guru Perstuan kah atau di tangan Guru Wawasan kah. Masa itu apabila punca SC telah tidak ketahuan maka hilanglah kemegahan dan keunikan SC itu sendiri. Masing-masing dengan usaha mencari pengaruhnya sendiri. Seperti yang selalu saya tegaskan, dalam politik silat kita, apabila mandat telah tiada, pemilihan Guru adalah terbuka. Sesiapapun boleh menjadi Guru. Untuk menunjukkan pengaruh, wang adalah merupakan faktor utama. Tersebarlah politik wang di kalangan bakal Guru dalam SC. Syarikat-syarikat perniagaan akan berleluasa termasuk Syarikat Silat Cekak Ustaz Hanafi -yang dipelopori oleh Pak Li dan Pak Lan. Dengan wang, mudahlah membuat sumbangan untuk mengadakan jamuan dan kursus-kursus SC. Mudahlah si Linda membuat rumah terbuka. Bahan-bahan mesti beli ma.