Sunday, August 12, 2007

NAK PILIH GURU MANA

Perasaan berbelah bahagi untuk menentukan Guru bagi mengijazah penuntut SC pasti memberi kesan kepada ahli. Selaku pemimpin silat, kita akan dipertanggungjawabkan atas ilmu yang diturunkan kepada penuntut baru. Untuk maksud ijazah kita ada dua orang guru. Pilihlah sama ada Guru Silat atau Guru Persatuan. Setakat ini peranan Guru Wawasan tidak menganggu pilihan kita . Jadi, mana satu Guru yang patut kita pilih. Memilih salah satu daripada Guru tersebut bermakna kita akan menolak Guru yang satu lagi. Pastinya jika kita memilih Guru Silat maka akan bermusuhlah kita dengan Guru Persatuan dan kuncu-kuncunya. Begitu juga jika kita memilih Guru Persatuan maka akan bermusuhlah kita dengan Guru Silat dan pengikut-pengikutnya.

Kedua-dua Guru tersebut mempunyai kekuatan dan alasan yang membolehkan mereka melakukan proses pengijazahan. Kedua-duanya dirasakan mempunyai hak untuk ijazah berdasarkan pespektif masing-masing. Ini menyebabkan ada kalangan kelas silat yang tidak pasti untuk memilih Guru yang mana satu. Mungkin dalam tulisan ini saya dapat berikan serba sedikit tips untuk dijadikan panduan kepada pemimpin-pemimpin SC sama ada memilih Guru Silat yang sedia ada atau Guru Persatuan yang dilantik oleh Persatuan kita.

Mereka yang pernah menuntut ilmu SC daripada Allahyarham Ustaz Hanafi dan rapat dengannya pasti menerima saranan daripada Ustaz supaya menghormati Mak Teh dan jangan memutuskan hubungan dengan keluarganya. Mereka ini dididik agar jangan setakat menghormati diri Ustaz sahaja tetapi kebajikan Mak Teh jangan diabaikan. Namun begitu, dalam situasi jika diri telah dianggap binatang dan Mak Teh dianggap musuh maka terputuslah tanggungjawab untuk membela Mak Teh lagi. Mereka yang bersimpati dengan golongan binatang tersebut patutlah terus menyokong Guru Persatuan. Akan tetapi pada mereka yang masih berpegang pada amanah Ustaz dan bersimpati dengannya serta masih menghormati tanggungjawab tersebut, maka janganlah ketepikan Guru Silat. Teruslah menyokong En Mat. Hal ini demikian kerana memutuskan hubungan dengan En Mat bererti menjarakkan hubungan dengan Mak Teh. Secara langsung amanah Ustaz akan diketepikan. Kalau amanah telah diketepikan maka tidaklah molek lagi untuk memperkatakan, ”meneruskan perjuangan Ustaz”. Terasa sangat akan kejanggalannya.

Dalam tradisi silat Melayu, Guru dan silat adalah merupakan aspek yang paling penting. Dengan adanya guru dan silatlah maka terbentuknya persatuan. Tidak pernah berlaku, wujud persatuan silat tanpa ada Guru. Oleh sebab guru yang berperanan mengembangkan silatnya maka guru tersebut memerlukan persatuan. Oleh itu, terbentuklah persatuan. Ada kalanya guru berkenaan terpaksa menumpang pada persatuan yang sedia ada sama ada persatuan belia atau persatuan yang bercorak kebajikan. Dalam hal ini persatuan adalah alat dan bukannya satu keutamaan. Sesuai dengan konsep tersebut maka adat dan adab sangat penting berbanding dengan peraturan yang ada dalam persatuan. Adat dan adab mesti didahulukan dan diberi keutamaan berbanding dengan kehendak persatuan yang bersandarkan pada peraturan. Maka timbullah istilah murid dan guru; ahli persatuan dengan presiden persatuan dan sekarang ini ditambah dengan Guru Persatuan. Kesetiaannya dizahirkan secara berbeza. Dalam silat, kesetiannya dizahirkan dalam hati manakala dalam persatuan kesetiaannya dilahirkan melalui mulut yang diikrarkan. Pilihlah dan buatlah pilihan. Silatkah keutamaan atau persatuankah keutamaannya. Terikat dengan Persatuan bermakna kita taat pada pengurus persatuan dan kita akan bermain dengan peraturan dan politik silat. Terikat dengan Silat bermakna kita taat pada Gurunya dan kita bermain dengan adat dan adabnya. Jadi, pilihlah. Kalau selama ini kita masuk SC kerana persatuan dan kerana pengurus persatuan maka pilihlah Guru Persatuan. Jika selama ini kita masuk SC kerana silatnya dan kerana kepimpinan Gurunya maka pilihlah Guru Silat.

Mungkin ada yang membangkitkan isu kalau Guru dah tak betul kenapa mesti ikut. Dalam hal ini, mengikut hukum persilatan, kalau Guru dirasakan dah tak betul, cabut aje atau buka silat baru. Akan tetapi yang mengatakan Guru tak betul ialah pengurus persatuan yang sudah tidak mengaku En Mat pemimpin silat mereka. Pengurus persatuan mestilah jaga persatuan. Ada glamour-lah .Tetapi kalau kita berperanan sebagai murid, pegangan kita adalah berdasarkan pengakuan Guru. Kalau Guru telah bersumpah, itulah pegangannya. Keikhlasan murid terpulanglah pada Guru untuk menilainya. Kalau Guru tipu, dia akan tanggung sendiri. Sebagai murid perlu berprasangka baik. Kalau rasa tidak baik, cabut lari ajee. Tapi kalau murid itu tunggu juga dan seterusnya ikut perintah pengurus persatuan maka dalam disiplin persilatan, putuslah haknya sebagai murid tapi hanya bertaraf ahli persatuan.

Saya selalu menyarankan betapa pentingnya kita muhasabah diri. Cuba lihat diri kita. Adakah diri kita jenis rambang mata. Orang yang rambang mata sentiasa berasa tidak puas hati dan kurang pegangan. Kalau pakai hand phone, bila ada sahaja model baru yang dikeluarkan, pasti akan dibelinya bagi menggantikan yang lama. Kalau pakai kereta, asal sahaja ada model kereta baru, hati mula berpaut. Kalau mampu, yang lama dijualnya dan dibeli kereta baru. Dalam konteks ini, kalau diri kita jenis rambang mata, eloklah tukar guru dan pilihlah Guru Persatuan. Masa Pak Ak, kita taat pada Pak Ak. Ada Guru baru iaitu En Mat, sokong En Mat. Bila ada lagi Guru baru iaitu En Jo, maka sokong pulak dia. Seterusnya bila terbit Guru Wawasan, jangan lupa pilih pulak kepimpinannya. Cara ini dirasakan tidak salah kerana inilah sifat diri yang rambang mata namanya. Jadi, tengoklah diri kita. Kalau jenis kita rambang mata dan ada kurang pendirian, maka Guru Persatuan adalah pilihan yang bijak.

Dalam erti nilai persahabatan, ramai yang dapat membezakan konsep kawan dan sahabat. Kalau kawan, hubungannya setakat hubungan sesama manusia dan terhad. Tapi istilah sahabat, pengertiannya amat mendalam. Sama-sama menangung derita dan sama-sama menanggung kegembiraan. Kalau kawan, hubungan lebih berdasarkan kepentingan. Kalau tak suka bila-bila masa boleh tinggalkan. Sebaliknya, kalau sahabat hubungan lebih berpaksi pada keikhlasan. Apatah lagi kalau konsep murid dengan guru, maka hubungannya lagi rapat. Jadi tengoklah diri kita. Selama ini kita meletakkan En Mat pada kategori mana. Kalau sebagai murid atau setidak-tidaknya sebagai sahabat, kesusahan yang dialaminya tetap kita terasa dan bersama-sama dengannya bagi menghadapi segala pahit maungnya. Kalau sebagai kawan, bolehlah belah segera dan konteklah Guru Persatuan.

Hidup dalam dunia ini banyak dugaan dan kesulitan yang diuji oleh Allah. Dugaan yang kita tempoh adalah dalam pelbagai bentuk. Bergantunglah pada nasib seseorang. Ketika kita menghadapi ujian ada kalanya kita berjaya mengharunginya dan adakalanya kita tewas. Itu sebabnya Tuhan menyuruh kita minta ampun daripada-Nya banyak-banyak. Ustaz pun ada menurunkan kaedah untuk meminta ampun sekurang-kurangnya seratus kali sehari. Kalau kita pernah alami dugaan Allah maka sudah tentu kita bersimpati dengan En Mat betapa beliau perlukan sokongan dan ketabahan hati. Maka kita akan membantunya dalam saat-saat yang beliau memerlukan bantuan daripada sahabat atau anak muridnya sendiri ketika ini. Akan tetapi jika kita belum diuji oleh Allah, maka kita tidak akan memahaminya dan tiadalah sifat simpati kepada En Mat. Dan oleh sebab kita tak pernah alami ujian dan dugaan tersebut maka kita tidak akan mengerti akan erti keperluan pertolongan daripada kawan atau sahabat. Oleh itu tidak perlulah kita bersimpati dengan En Mat. Tinggalkan beliau keseorangan untuk menghadapi dugaan dan cabaran. Gasaklah dia. Maka eloklah pilih Guru Persatuan untuk pegangan kita seterusnya.

Ketika ini soal mandat untuk menentukan pilihan Guru sudah tidak dipedulikan lagi. Tapi ada ahli yang masih mementingkan latar belakang Guru untuk dijadikan ikutan. Dala hal ini, sekurang-kurangnya kita tahu akan perjalanan En Mat daripada masa mudanya hingga jadi Guru. Kalau dia ”tak betulpun”, orang-orang rapatnya tidak boleh dilepaskan begitu sahaja. Orang-orang rapatnya termasuklah pengurus-pengurus Persatuan, SU MMK dan SU LPT adalah bertanggungjawab membentuk keperibadiannya. Masalahnya ramai yang berperanan sebagai kaki ampu yang istilahnya telah saya gunakan dahulu sebagai Mat Jilat atau kaki repot yang istilahnya ialah Mat Pot. Tiba-tiba tuduhan Mat jilat ditujukan pada En Mat. Sebenarnya menurut istilah kamus, Mat Jilat adalah istilah pada mereka yang kaki ampu dan tidak berupaya untuk mengubah sesuatu yang dirasakan tidak betul dan hanya membenarkan sahaja perbuatan Guru tanpa ada teguran dengan alasan En Mat adalah degil. Nampaknya, sebelum En Mat dijatuhkankan hukuman oleh pengurus persatuan, sebenarnya di sekelilingnnya tersangatlah ramainya manusia Mat Jilat dan Mat Pot. Yang hairannya kenapa En Mat tak sedar akan hal ini. Mungkin terasa sedap sangat kut. Sekarang tibalah masanya bagi Mat-Mat Jilat dan Mat-Mat Pot ini menaruh perasaan amat benci dengan Guru Silat dan mereka telah melantik Guru Persatuan. Kalau kita bersimpati dengan Mat-Mat Jilat dan Mat-Mat Pot tersebut maka eloklah sokong sahaja Guru Persatuan. Mana tahu satu masa nanti dapat juga dijilat. Kadang kala elok juga bagi kita mempersoalkan latar belakang Guru Persatuan. Kalau En Mat, kita tahu asal usulnya. Cuma kerana Mat Jilat dan Mat Pot yang berada di sekelilingnnya yang tidak dapat memainkan peranan penting maka En Mat ”rosak” sikit. Walau bagaimanapun, saya yakin bahawa mereka yang memilih Guru Persatuan tahu akan latar belakang guru mereka dan pastinya berminat dan bolehlah ditimba ilmunya. Lagi hebatlah para pendokong Guru Persatuan.

Panduan yang saya berikan di atas bolehlah dijadikan rujukan untuk memilih Guru ketika kelas ijazah hendak dijalankan. Jangan susah-susah. Pilihan ada dua sahaja. Akan tetapi jangan diketepikan prinsip diri dan harga diri kita. Itulah kemerdekaan yang hakiki dalam SC. Ada faham ka! Entahlah Labuuuuuuuuuuuuuuu.