Tuesday, August 28, 2007

LUAHAN HATI KECILKU

Setelah sekian lama aku berada dalam SC kadang kala aku rasakan betapa sia-sia mengorbankan tenaga dan masa untuk memperjuangkan SC jika demikian akhirnya. Segala-galanya telah terlanjur. Kalau aku tahu beginilah akhirnya pasti aku tidak ingin melibatkan diri dari peringkat awal lagi. Nak tarik balik sudah tak boleh dan tak masuk akal. Rasanya lebih baik mendiamkan diri. Meneruskan penglibatan bermakna akan berterusanlah menghadapi karenah hasil daripada manusia yang menganggap dirinya hebat dan sebagai pembela SC. Cuba bayangkan sepuluh tahun yang akan datang. Semakin meluat aku melihat gelagat ahli yang mengusai persatuan. Setengahnya tak sedar dek untung. Keistimewaan yang diberi oleh Mantan Guru yang pertama dulu hingga mantan presiden yang baru lepas, tak pernah disyukuri. Mereka menggunakan keistimewaan tersebut sebagai pasport untuk menentukan masa depan SC. Ternafi pemikiran orang lain. Dengan guru-guru sekali habis ditebasnya. Oleh sebab akal telah menguasai segala-galanya maka bermakna politik SC akan bertambah rencam. Semakin ramai manusia yang kecewa dan patah hati. Keistimewaan SC sebagai silat yang hebat dari segi adab dan adatnya suatu ketika dahulu, kini semakin pudar. Ramai yang sanggup mengorbankan kehebatan SC tersebut semata-mata menegakkan kepentingan diri dan semestinya demi kawan yang tercinta. Ternafi sandarannya pada Allahyarham Ustaz Hanafi walaupun sandaran tersebut tetap diwar-warkan di bibir mulut.

Bila teringat perkataan hikmah seperti yang diajar oleh Ustaz Hanafi, hati ini sejuk kembali. Peristiwa yang berlaku dalam SC, sekurang-kurangnya mengajar kita erti pengisian hidup. Banyak perkara yang boleh dipelajari.

Aku melihat betapa wujudnya manusia yang berada di sekeliling En Mat yang sering melahirkan sumpah setia, termasuk ikrar di mulut senja. Hinggakan nama anak sekalipun, tetap dirujuk padanya. Hilang hak utama si datuk atau si nenek yang tumpang gembira menyambut kelahiran cucunya. Cucu si datuk dan si nenek tersebut adalah hasil daripada kerja kuat anaknya yang menjadi ahli SC. Anak yang baru dilahirkan diserahkan pada Guru Utama untuk mendapatkan nama. Yang lebih hebat lagi anak tersebut perlu dimaniskan mulutnya dan ”dibangkan” telinganya oleh orang yang boleh memberikan keberkatan dalam hidup.

Kalau En Mat ke mana-mana, maka berebut-rebutlah anak muridnya mengajak ke rumah. Pelbagai juadah disediakan. Kepulangannya pada kebiasaan akan diiringi dengan aneka hadiah. Jika ada masalah yang timbul sama ada pada diri atau keluarga, En Mat-lah tempat bermanja. Kadang kala si isteri berperanan sebagai pendengar berita yang kedua. Gurulah segala-galanya. Beliau berperanan sebagai orang pertama dalam segala-galanya. He he he he he . Hati kecilku ketawa.

Mengomen En Mat sebagai Guru, bermakna mengundang perselisihan yang pasti berlaku. Sekurang-kurangnya muka ditarik untuk menunjukkan rasa masam. Orang yang sebegitu terhadap En Mat dianggap mencaci Guru. Mencaci dan mencacai Guru perlu dilawan dengan perasaan benci. Terbencilah pada mereka yang suka komen hal Guru. Alaaaaaaa, tapi itu semua ketika itu.

Lucunya, apabila Guru ditimpa musibah maka cepat-cepat mereka beralah. Guru ditinggalkan umpama sepah dibuang. Hilang langsung kenangan bersama Guru. Alasannya, kerana diri berasa ditipu. Sekelip masa mencari alasan. Bodoh juga rupanya diri mereka selama ini. Tiada pegangan nampaknya. Oleh sebab suka ”berpegang”, Guru barupun jadilah buat pegangan seterusnya. Pegang mesti pegang. Prinsip hipokrat sudah sebati rupanya. Jenis manusia apa agaknya gerangan. Mat Jilat dan Mat Pot pasti ada alasannya. Tentu En Mat begitu terasa. Orang yang menyangjungnya hilang entah ke mana. Mudah benar mengubah cita rasa. Tentu perit rasa di dada. Tapi tidaklah sampai membesar agaknya

Itu semua memberi satu pengajaran dan pengetahuan buat diriku. Ketika ini ramai yang berada di sekelilingku. Sejarah pepecahan telah memberi pengajaran. Aku mesti berwaspada. Manusia sekelilingku ada pelbagai rupa. Aku selalu mendengar slogan berhati-hati di jalan raya. Aku pun kena berhati-hati. Tapi bukan setakat di jalan raya. Dengan kawanpun kena berhati-hati. Silap-silap gaya kawan sendiri akan melenyek diri yang mulia ini. Betullah kata yang empunya kata. Teman ketawa senang dicari, teman menangis habis cabut lari.

”Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sesekali.” Ungkapan itu pastiku pegang. Aku tak mahu terlampau baik dengan orang lain kecuali kedua ibu bapa dan Guruku yang memandu diriku di dunia dan akhirat. Binipun tak kecuali. Diapun boleh tinggalkan kita, pergi entah ke mana. Jadi berpada-padalah buat kebaikan. Aku cuba elakkan diri daripada buat kesilapan walaupun sekali. Aku yakin sekali aku buat silap, hilang semua orang di sekelilingku. Binipun tak tentu. Tapi pastinya kedua ibu bapa yang melahirkan aku tetap akan mempertahankan diri aku. Mustahil mereka akan membiarkan anaknya menderita zahir dan batin. Apa punya ibu bapa kalau anak sendiri tidak dijagai dan gagal dilindungi. Kecualilah golongan binatang atau yang menyerupai perangainya. Kalau binatang pasti tak ada perasaan. Anak sendiri akan diketepi. Apatah lagi jenis sekawan. Ada peluang akan ditunjang depan dan belakang. Itu sebab agaknya. semacam ada kuasa luar biasa hingga Mak Teh menggunakan perkataan tersebut. Golongan itu tetap ada pengikut. Tetapi percayalah hanya setakat disangkut.

Aku teringat kata-kata Guruku, ”Jaga baik-baik wahai anak muridku. Yang menjatuhkan kamu bukan musuhmu tapi kemungkinan besar kawan baikmu .”

Pening kepalaku. Mana nak tahu isi hati mereka yang berada dan rapat dengan diriku. Ilmu Bisik Semak dah puas kutuntut. Tapi tak jadi-jadi. Nak pakai jin, ramai yang terlibat dengan dadah. Berisiko juga hidup ini. Kadangkala aku ingin berada dalam kesepian. Menuntut sebarang tarikat yang ada. Buat pendinding diri. Tapi godaan rancangan HBO, Astro dan banyak lagi tak upaya aku hindari. Akibatnya, terpandang muka sahabat atau kawan karibku, terbayang peratus di hati. Sama ada peratus ikhlas, peratus berpura, peratus ambil hati, peratus dengki, peratus benci atau banyak lagi peratus di hati. Tak sepatutnya semua itu berlaku. Tapi apa kan daya. Peristiwa dalam SC banyak mencuit perasaan dan hati.

”Celaka betul.” Itulah kata hati. Kerana karenah yang berlaku dalam SC, menjadikan aku berhati-hati. Dulu aku tak pernah berasa syak wasangka kepada orang sekelilingku. Apa tah lagi teman seguru. Semuanya berada dalam suasana yang unggul. Masing-masing sanggup berkorban sesama ahli. Ahli silat pulak tu. Bila En Mat dah ”kena”, baru aku tersentak. Ramai yang berpura rupa. Ingatkan hanya berlaku di tempat kerja. Maklumlah. Di tempat kerja mana ada pengajaran daripada Guru. Yang ada cuma Boss yang asyik mengarah ke hulu dan ke hilir. Ramai anggotanya mencari kesempatan. Wujudlah pelbagai jenis rupa bentuk hati manusia. Macam-macam ada. Tak payah nak dicerita. Tak kan lah sifat itu ada dalam SC. Gurunya kan hebat. Mengajar prinsip dan pegangan hidup saban masa. Ahli yang berupa murid silat sentiasa memuji Guru yang ada. Terutamanya nama Ustaz Hanafi. Namanya sentiasa di bibir durja. Ujarannya dijadikan landasan dan pegangan. Mustahil mereka tak faham. Boleh cerita kembali apa yang diceritakan. Hebat sungguh murid Hanafi. Yang bukan murid Hanafi, bagaimana pula. Walaupun mereka menerima mandat daripada Pak Ak dan En Mat, akan tetapi semangat Hanafi tetap membara. Kadang kala terasa juga hati ini kerana ketaksuban mereka melebihi kita.

Baru aku sedar bahawa betapa hebatpun pengajaran Guru, akhirnya manusia akan menurut kemahuan diri. Masing-masing mengatakan dirinya betul. Semuanya menurut perasaan dan kata hati. Menurut kata hati bermakna menurut perasaan sendiri. Siapa yang banyak mempengaruhi diri. Yang banyak buat kerja dapatkan pengaruh, pasti akan menang. Itu kerja mereka. Bagaimana dengan diri sendiri. Lupakah pengajaran yang diberi. Pengajaran Ustaz Hanafi. Ahhhh. Ustaz Hanafi kan dah mati.

Betul juga kata kawanku. Kalau kewafatan Rasullullahpun membawa angkara sesama sahabatnya dulu, inikan pulak kematian Ustaz Hanafi. Walaupun masih bersandar pada Ustaz Hanafi, tapi lebih berdasarkan tafsiran sendiri.

Generasi baru aku berpesan. Pilihlah Guru buat pegangan. Tak kiralah sama ada Guru Persatuan atau Guru Warisan. Guru yang asal, dilupa jangan. Susur galurnya tetap ada. Yang empunya hak perlu diambil kira. Baru berkat ilmu dituntut. Buat pengisian dalam dada.

Tapi generasi berfaham baru mana tahu erti berkat. Yang mereka tahu perkataan berkat ada pada jenama roti yang dimakan setiap pagi. Emporium pun ada guna nama berkat. Ejaannya bertukar Barkat. Sebut pasal roti teringat tentang makanan. Berapa ramai lagikah manusia kita yang ada di muka bumu ini yang membeli bahan makanan sambil membelek-belek kandungannya. Ada lemak binatang, cepat-cepat ditolak ke tepi. Ada geletin daripada binatang, cepat-cepat dihindari. Dalam SC pun sepatutnya bila ada unsur-unsur binatang, cepat-cepat kita hindari. Tapiiiiii, kalau makanan yang menjadi darah dagingnya tidak dipeduli, apatah lagi dalam SC agaknya. Rasanya itulah sebabnya telah wujud budaya tak kisah dalam SC. Apa ada pada adat dan adab. Apa ada pada keberkatan Guru. Apa ada pada salasilah. Apa ada pada mandat. Apa ada pada kita. Opppp. Banyak adaaaaaaaaaaaaaaa.