Monday, May 9, 2011

KESIMPULAN PENULISAN

Sepanjang penulisan saya dalam ruangan ini, rasanya telah hampir seribu muka surat. Saya mula menulis sejak akhir tahun 2006. Banyak tajuk peristiwa dan pengetahuan yang saya sentuh. Rata-ratanya, tajuk-tajuk tersebut tidak tersusun. Saya tulis berdasarkan IT. Apa yang terlintas dalam kepala atas saya, maka saya akan jadikan kenyataan secara tulisan. Semuanya buat perkongsian pintar sesama kita; terutamanya pada mereka yang berfikiran terbuka dan sanggup menerima kenyataan. Kenyataan dari orang yang begitu lama berkecimpung dalam perjuangan mendaulatkan seni kebangsaan, iaitu Silat Cekak.

Minat menulis adalah pelbagai tujuan. Sekurang-kurangnya menjadi bahan rujukan dalam kalangan ahli-ahli dan pengamal Silat Cekak yang dikatakan mewarisi ilmu Ustaz Hanafi. Ketika ini, semakin lama maka semakin banyak tafsiran tentang kefahaman SC. Elok juga ada bahan tulisan untuk dibuat rujukan. Kalau bukan sekarang, bahan tersebut boleh digunakan pada satu ketika nanti.

Penerimaan pembaca adalah terpulang. Cuma saya sarankan supaya para pembaca terbuka sikit fikiran. Jangan menjadi bak kata pepatah, ”Umpama katak di bawah plastik”. Orang nampak hebat tetapi diri tidak berubah ke arah kehebatan yang disangkakan. Banyak perasan dan perasaan, berbanding dengan kenyataan.

Dorongan menulis ada kaitannya dengan blog yang disediakan ahli. Ketika itu saya begitu sibuk dan kekurangan masa untuk mengadakan hubungan atau konteks dengan para anak didik saya. Banyak persoalan yang bermain dalam benak mereka. Mengadakan konteks secara langsung, amat terhad.

Oleh itu, mereka menyediakan ruangan ini untuk saya terus menerus melahirkan buah fikiran dari masa ke masa. Maka saya tulis untuk habuan mereka. Banyak kata-kata dan ayat-ayat yang bercabang dua. Hanya mereka yang mengetahuinya saja yang dapat membuat tafsiran. Kalau gagal mentafsir maka tidak ada apa-apa cacat celanya. Masih dikira berguna untuk menjadi bahan bacaan dan bahan rujukan.

Tidak ada ruangan untuk pembaca bertindak balas atau membuat komen pada tulisan saya. Sebab utama ialah jika ada persoalan, maka saya kekurangan masa untuk menjawabnya semula. Jika persoalan tidak berjawab maka fitnah yang akan bermaharaja lela. Oleh itu, lebih baik luahan pemikiran dibuat secara sehala. Elakkan dosa silat pada mereka. Kalau setuju maka terima. Kalau tak setuju, ketepikan sahaja pandangan yang ada. Jangan marah-marah atau baran-baran. Cepat bangka.
Ketika ini ramai manusia yang sakit jiwa kerana melayan perasaan marah yang tak tentu hala. Anggap diri saja yang benar tanpa boleh dibincangkan kebenarannya. Tapi, jangan silap anggapan. Ada juga anggapan benar itu berupa kenyataan. Syaratnya, tidak ada kepentingan.

Kepentingan yang sebagaimana. Banyak tafsirannya. Kalau bercakap tentang kepimpinan, tentu orang itu tidak ada jawatan. Kalau bercakap tentang persilatan, tentu orang itu tiada cita-cita menjadi guru utama atau tentu orang itu tidak bercita-cita berebut jawatan LPT. Kalau bercakap tentang kuasa, tentu orang itu tidak bersaing berebut kedudukan. Kalau bercakap tentang keikhlasan, tentu orang itu kesampingkan perniagaan atau keuntungan. Kalau bercakap tentang perjuangan, tentu orang itu sentiasa turun padang atau menyumbangkan fikiran. Kalau bercakap tentang persilatan, tentu orang itu mementingkan hubungan persilatan dan bukannya hubungan persatuan. Maka itulah antara lain tafsiran saya tentang makna kepentingan diri dalam persilatan SC.

Pada awal penulisan saya, suasana pepecahan menjadi fokas utama. Saya cuba menulis berdasarkan situasi pepecahan yang ada. Tentunya berdasarkan tafsiran saya. Saya pastikan tulisan saya berasaskan kebenaran dalam konteks adat dan adab SC. Saya tidak memaksa orang lain untuk mengakui kebenaran yang saya cuba tegakkan. Tapi saya yakin. Kalau tak mengakui kebenaran yang saya ketengahkan, pasti orang itu akan rugi besar dalam konteks kefahaman dalam persilatan SC. Jangan risau hal-hal yang direka-reka. Tidak ada rekaan. Semuanya asli belaka.

Saya beri keyakinan. Penulisan saya yang beratus muka, hanyalah berdasarkan pengetahuan, pengalaman dan pengalamian saya sepanjang berada di bawah didikan Ustaz. Saya tersangat yakin dengan pegangan dan pendapat saya. Tidak ada sesiapa yang mempengaruhi fikiran saya dalam SC. Saya adalah saya. Saya ingin menghayati makna kemerdekaan dalam konteks persilatan SC.

Orang lain atau pembaca lain tak perlu marah. Samalah juga dengan tulisan-tulisan lain yang mencaci antara satu sama lain. Saya membacanya dengan fikiran terbuka. Tak ada perasaan marah-marah yang keterlaluan. Tulisan mereka adalah merupakan pancaran pemikiran mereka. Ada yang berfikiran besar dan ada yang berfikiran kecil. Malah ada yang berfikiran sempit umpama apom di celah kangkang.

Tafsiran mereka berdasarkan gred dan nilai yang ada pada diri mereka sendiri. Ramai yang cari makan atas tulisan yang dikemukakan. Ingin kekal lama dan diberikan habuan. Namun begitu, tugas saya hanyalah membaca tulisan mereka. Tak rasa apa-apa. Banyak yang tersenyum daripada mengerutkan muka. Simpulan saya, apa yang ditulis mereka merupakan hasil asuhan dari kefahaman yang Ustaz tinggalkan. Tentunya melalui pembimbing mereka sendiri. Elok pembimbing maka eloklah perjalanan mereka.

Saya difahamkan betapa ada dalam kalangan pembaca yang suka membaca tulisan saya jika menyebelahi pendirian mereka. Namun begitu, bila tersentuh pegangan mereka maka lain pulak komennya. Marah dan mengkritik tak tentu hala. Bagi saya, itu semua tak perlu diambil peduli. Saya menulis bukan sebagai penghibur hati mereka. Saya menulis kerana adanya tuntutan fikiran daripada anak didik saya untuk menyatakan kebenaran. Saya yakin bahawa saya tidak ada kepentingan. Tidak ada apa yang dicari dan tidak ada hati yang perlu dijaga dalam lingkungan adat dan adab SC. Itulah asuhan dan didikan yang saya terima.

Saya yakin bahawa penulisan saya boleh dijadikan bahan rujukan pada mereka yang ingin membuat kajian. Mungkin bukan sekarang. Tapi tentunya pada satu masa nanti. Tunggulah saat dan ketikanya. Pada satu masa nanti, bahan-bahan mengenai SC amat berguna. Bila ya! Mungkin seratus tahun yang akan datang dan mungkin lima tahun yang akan datang.

Pastinya, manusia pendokong ketika ini sudah tiada lagi ketika itu. Habis semua kenangan pepecahan, pergaduhan, kianat, kenangan manis dan kenangan pahit ketika membangunkan SC, tertanam bersama dengan tertanamnya jasad mereka. Yang tinggal hanyalah ilmu yang ditinggalkan berbentuk apa saja. Pastinya ilmu secara tulisan akan memberi makna dan kesan yang mendalam. Ada juga tulisan saya.

Sepanjang tulisan saya, semuanya berdasarkan fakta yang ada sepanjang ingatan saya. Pastinya berdasarkan tafsiran saya. Maknanya kebenaran adalah berdasarkan kaca mata saya. Pengalaman dan pengalamian saya adalah menjadi rujukan utama. Itu sebabnya jangan cepat melatah. Elok terima saja. Banyak gunanya.

Pengalaman saya juga turut menyentuh tentang pelajaran SC yang saya dapat dan saya amalkan sepanjang penglibatan saya. Maka saya sampaikan amanah yang saya terima kepada ahli-ahli yang boleh ’ngam’ dengan saya. Boleh ngam jika ada sedikit ruang fikiran untuk berfikir dan bertukar-tukar pandangan.

Setakat ini, cukuplah tentang penceritaan saya berdasarkan pengalaman saya berada dalam SC. Saya banyak menyentuh pelbagai situasi yang wujud dalam SC. Lain dengan apa yang ada jika dibandingkan dulu dan sekarang. Segala-galanya telah berubah, bak kata pepetah, ”Sekali air bah maka sekali lantai berubah.”

Kita berpecah dalam gelombang kedua kerana dikatakan kes angkara yang melibatkan pencabulan guru utama. Kes itu dianggap utama. Maka tertubuhlah jawatankuasa dengan pelbagai nama. Mencari asal usul dan punca. Ramai ahli yang tidak terima akan hakikat yang ada. Maka dibawalah ke pengetahuan hakim bagi menentukan kebenarannya. Akhirnya, kes ditolak dan asas pendakwaan telah menjadi tidak ada.

Gunakan fikiran biasa. Sumpah Al-Quran telah diguna. Keputusan Majlis Tertinggi telah ada. Tak kiralah cara undinya bagaimana. Keputusan mahkamah telah jelas dan telah nyata. Maknanya, kita berpecah dalam gelombang kedua, banyak yang sia-sia. Yang ruginya ialah SC itu sendiri. Perkembangannya disekat oleh ahli yang berpaling tadah. Angkara manusia yang lebih mementingkan perjuangan diri. Maknanya juga, si tukang pecah belah perlu membetulkan kesilapan yang ada. Kembalilah ke pangkal jalan.

Saya banyak menulis untuk menyedarkan keadaan. Keputusan telah ada. Saya dapat rasakan, tak perlu lagi menulis tentang pepecahan yang ada. Lebih baik saya beralih pada tajuk yang lain.

Dalam tulisan seterusnya, saya akan membincangkan tentang erti kefahaman SC pada saya dalam konteks kehidupan. Perbincangan saya adalah dalam bentuk yang berbeza. Saya tidak lagi berminat untuk menulis tentang kenangan saya pada individu SC di masa-masa lalu. Begitu juga dengan sikap dan nilai yang ada pada mereka. Tulisan-tulisan saya yang lalu tersangat banyak menyentuh tentang hal-hal yang demikian.

Perbincangan saya dalam tulisan seterusnya adalah dalam lain. Kita tidak dapat lari dari perubahan. Umurpun berubah. Sifat fizikal kitapun sentiasa berubah. Maka blog sayapun akan berubah. Dalam kerjaya diri, saya rasa banyak kejayaan yang diperoleh. Pastinya kefahaman yang ada dalam SC telah bersebati dengan pegangan diri. Kefahaman tersebut boleh diaplikasikan dalam tindak tanduk kita berkomunuikasi, aspek kepimpinan dan aspek pengurusan organisasi.

Sekali lagi, Blog tersebut telah dicipta oleh anak didik saya. Maka ikutilah penulisan saya dalam blog baru yang berteraskan aplikasi kefahaman Ustaz Hanafi pada diri saya. Banyak kefahaman yang ada dalam SC dapat dijadikan pegangan bagi menjalani kehidupan dari hari ke hari.

Maka saya ingin berkongsi kejayaan saya mengaplikasikan segala kefahaman, pengalaman dan pengalamian saya dalam SC dalam tulisan-tulisan berikutnya. Tapi saya tulis bukan lagi dalam blog Sepakminang. Saya tinggalkan buat kenangan.

Perubahan. Ikutilah tulisan saya seterusnya dalam ”ladingemas.net.
Berjumpa di sana.